Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 24. května 2021

Těrlicko - Larischovský letohrádek či dům pro zahradníka na Kostelci

 

Nedávno jsem tady představila Těrlicko poprvé. Zavedla jsem vás na Kostelec a v dnešní zastávce tam ještě zůstaneme. Zvládneme to pěšky, protože dům, který chci představit, je nedaleko kostela sv. Vavřince. 
Takových zajímavých památek zde není mnoho a někteří o této stavbě ani nebudou vědět. Je to empírová stavbička známá pod názvem " Larischovský letohrádek". Dovnitř se nedostaneme a po pravdě nečekejme nějaký luxus.
Tak ho můžeme spatřit dnes: 
 
Na dobové fotografii je zachycen v 60. letech minulého století:
Nazývají ho zde jako letohrádek. Larischovský - to ano, protože stavba byla vybudována v letech 1801 - 1804 hrabětem Janem Larisch - Mönnichem ve velké ovocné zahradě východně od centra obce a sloužila jako byt zahradníka. Tak to už je přesnější a nějaký lovecký zámeček to nebyl. V regionu bylo ovocnářství rozšířeno a dokladem jsou ještě dnes i nedaleké Životice s ovocnými sady.
Larischův letohrádek v Těrlicku - Kostelci je tedy ojedinělou ukázkou drobné empírové venkovské architektury na Těšínsku. Jádro zámečku tvoří centrální rotundovitá stavba o dvou podlažích, zakrytá plochou nízkou helmovitou střechou. Na stavbu navazují tři krátká křídla o jedné místnosti, a v zadním, kratším křídle je  schodiště vedoucí na poschodí věže. 
 
 
Všechny místnosti jsou zaklenuté a prostorově vyvážené. Podlaha kruhové místnosti v patře byla vykládána intarzovanými parketami s ornamenty hvězd. 
 
Centrální patrová kruhová část tvoří "věž".
 
Dřevěné schodiště vede nahoru do věže a těmito dveřmi se vchází do místnosti ve věži:
V současnosti je letohrádek v soukromém vlastnictví a není běžně přístupný. Proto tam asi byl málokdo a musíme věřit autorovi:
Jan P. Štěpánek, Šlechtická sídla na Těšínském Slezsku (M. Makowski, Regio 2005), 18.5. 2006


Na fotografii z 20. let 20. století
 
Budova, kterou můžeme vidět běžně z auta nebo autobusu, stojí přímo u silnice po levé straně, jedeme-li od Havířova směrem na Český Těšín. Splést si to s ničím nemůžeme, protože podobná stavba tam není. 
Hrabě Larisch vlastnil rozsáhlé pozemky a patřily mu celé vesnice. V Těrlicku měl velký sad a hladová zeď byla kolem sadu postavená v roce 1847 z lomového kamene.
 
Hladová zeď 
 
Tato zeď byla vystavěna v souvislosti s hladomorem, který sužoval kraj v letech 1845 až 1848. Jak už to bývá, jsou dvě verze, které zdůvodňují stavbu zdi. Jedna praví, že hrabě Larisch v obavě před hladovými obyvateli, kteří mu mohli vyrabovat ovocný sad, nechal celou zahradu obehnat kamennou zdí z lomového kamene až 2 m vysokou. Jiná varianta pověsti říká, že zeď dal postavit hrabě Larisch, aby dal vydělat místnímu chudému obyvatelstvu. Z této hladové zdi se do dnešní doby zachovalo pouze krátké, na křídlo "zámečku" navazující, jen torzo. Totiž postupně se zeď začala rozpadat a co asi udělali všímaví obyvatelé? Ano, správně, jak to bývá, kámen se jim hodil a tak zbytek zdi si lidé rozebrali jako stavební materiál na své domky.
V současnosti zůstalo pár metrů zdiva.


Zdroj: internet, Hrady.cz, foto Štěpánek a Bitter

 

9 komentářů:

  1. Tedy, nějakou zvláštní klikatou cestou jsem objevila, že jsi si zhotovila též svůj blog. "Vídaly" jsme se u babči při slovní vykopávané :-) Ale to už je taky pěkných pár let. Zdraví Zdenka"ren"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, Zdeni, vítej u mne na blogu! Skutečně jsem to já, je fajn, že si mě pamatuješ, já Tebe taky. Babča - to byl první blog, na který jsem chodila, mě ten slovní fotbal hodně bavil a my dvě jsme to hrály nejvíce.
      Tak děkuji za objevení blogu a také zdravím. ☺

      Vymazat
    2. Omlouvám se Hanko, ale nedá mi to abych nepozdravila Zdeničku. Zdeni tenkrát na Ostravici, když jsme se sešli ty, babča a já,zkoušela jsem napsat email i Hance, zvala jsem Hanku na naše setkání. Mám takové tušení, že jsi předtím Hani psala, že se chystáš někam do ciziny. To už ale nevím přesně to je hrozně let. Škoda, že babča neví o tvém blogu, naposledy mně komentovala, to už je několik roků. Fukčárinka

      Vymazat
    3. Marti, víš, že už je to 11 let co jsme se viděli? Čas letí jako splašený, těm vnukům, cos viděla je 26 a 20 let. :-) Ale stále vzpomínám, bylo to příjemné setkání. Zdenka

      Vymazat
    4. Fuj, omlouvám se za hrubku, samozřejmě VIDĚLY!

      Vymazat
  2. Hanko, letohrádek znám jezdíme kolem něj na zahradu. Jen tu historii mě manžel podal jinak, jsem překvapená, že to byl vlastně dům pro zahradníka. Je to zajímavé nahlédnutí do historie. Fukčárinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta stavba je tam známá, protože je to u silnice a lidé si všímají. Jen ta historie stavby se tím ústním vyprávěním trochu změnila, už to, že se tomu říká letohrádek. Také jsem původně slyšela, že je to snad letní sídlo Larische. Pravda však je taková, jak jsem popsala. ☺

      Vymazat
  3. Hani, zajímavá stavba a příběh. Líbí se mě ta černobílá dobová fotografie domu.Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, napsala jsi to správně, ta stavba není žádná perla, je to zajímavost v kraji a příběh nezvyklý. Díky a také se měj hezky. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...