Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 23. května 2021

O češtině od A do Z: Která varianta je správná? Tchyně x tchýně, citron x citrón, balkon x balkón?

 16. Praktická škola naší mateřštiny s humorem a nadhledem.

Připravili Michal Jagelka a Alex Röhrich.

10 komentářů:

  1. Zase zajímavý článek i když toto jsem věděla. Měj krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se Ti článek líbí. Také přeji krásný zbytek neděle. ☺

      Vymazat
  2. Opět další poučení z naší mateřštiny. Člověk se v podstatě učí celý život. 😀
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Ali, naše mateřština je pěkná, ale pro některé lidi dost těžká - co se týká pravopisu. Také jsem si to ráda poslechla.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  3. Ahoj Hanko!
    Jsem ráda, že jsem objevila Tvůj blog. Jazykový koutek byl zajímavý, doplnila jsem si znalosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítej, Otavínko! Jsem ráda, že jsi můj blog objevila, ale já k Tobě chodím už léta a nahlížím pravidelně. Jsem ráda, že se Ti tady líbí. ☺

      Vymazat
  4. Osvěžení pravopisu přijde vhod. Před asi tak 40 lety měl syn za domácí úkol z JČ cvičení, kde se objevil ve větě citrón. Napsal krátce citron a byla to chyba, tehdy ještě platilo pravidlo cirón, dlouhé "Ó",tak od té doby vždy píšeme se synem citrón automaticky ☺ a dnes slyším, že krátké i dloudé Ó je v pořádku. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to pravda, pravopis přijde vhod. Jak popisuješ, problémem pak pro starší je to, že se změní pravidla pravopisu a ti, co jsou dávno ze školy, to už nevědí. Díky ☺ ♥

      Vymazat
  5. Hani,děkuji za další poučný příspěvek.Oživení českého jazyka není nikdy na škodu.
    Já teď píšu už všechno bez čárky nad písmenem.Jediné mé psaní je na mobilu,kde si píšeme celá rodina a kamarádky a tam se nechci zdržovat,jednak mi to ani lépe nejde,tak všechno bez diakritiky
    Měj hezký celý nový týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Jitko, tak to jsi začala správné téma - psaní na mobilu je rychlé a nejvíc používané, já tam také nepoužívám diakritiku. Nevím, jestli tohle psaní nemůže u některého školáka ovlivnit jeho pravopis, protože oni asi píší nejvíce.
      Děkuji a také příjemný nový týden ☺.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 168. schůzka: Třetí vláda Václava IV.

  Z minulého dílu: Českého krále Václava máme zase na svobodě, a zdá se, že během svého druhého věznění měl přece jenom možnost přemýšlet, ...