Je na čase věnovat aspoň chvíli
pozornost politice. Velké Moravy samozřejmě. Musíme být struční. Zároveň
však budeme mít na paměti základní obsah velkomoravských dějin, a tím
bylo trvalé, všudy a všude přítomné soupeření se sousední franskou
říší... Byl to zápas o uchování nezávislé státní existence.
Mojmír První. Rastislav. Svatopluk. Mojmír Druhý. Tito čtyři muži
vstoupili do počátků naší národní historie jako představitelé první
známé dynastie.
První kníže moravský: Mojmír I. Vynořuje se z
anonymity roku 833. Střetává se vojensky se sousedním vládcem z Pováží, s
nitranským knížetem Pribinou. Vyhání ho. Pribina i s vojenskou družinou
hledá útočiště v Bavorech. Ovládnutí Nitry (vlastně celého Nitranska)
se vykládá jako – řekněme: dokonání moravského sjednocovacího procesu.
Mojmírův útok byl ale celkem ojedinělou vojenskou akcí tohoto knížete.
Křesťan proti pohanovi
Pozoruhodné
bylo, že šlo o zásah křesťana vůči pohanovi. Ano, možná právě proto
franská říše Mojmírovi jeho válečnou výpravu celkem bez problémů
tolerovala. Pribina sice nedlouho předtím, než byl vypuzen, postavil v
Nitře kostel (světil ho sám salcburský biskup Adalram), ale nitranský
kníže se odmítal dát pokřtít. Což se mu stalo osudným. Církevní předpisy
tehdy zakazovaly například i to, aby křesťané sedali s pohany u jednoho
stolu. Bylo nemyslitelné, aby evropský panovník měl za svého... řekněme
kolegu – aby měl za kolegu pohana. A tak poraženého Pribinu potkal osud
psance.
Vystřídal nejprve několik ochránců a teprve později, když
se s křesťanstvím přece jenom smířil a přijal je, jeho životní dráha se
zase napřímila. To bylo v době, kdy mu východofranský král Ludvík Němec
přiřkl knížectví při Blatenském jezeře. Pribina se začal ohánět, jako
by chtěl honem honem dohnat všechno, co zameškal – stal se horlivě
zbožným člověkem, stavěl kostely, přispíval k šíření a upevňování
křesťanské víry. Zda uvěřil novému učení opravdu? Nebo spíš jednal z
chladného rozumu? Jsou to otázky, které oslovují – byť v jiných
souvislostech – i ve stoletím dvacátém prvním.
Rozvoj zemědělství i plodin
Za
vlády svých čtyř panovníků měla Velká Morava – řečeno dnešním slovníkem
– ekonomiku docela slušně prosperující. V zemědělství se začal
prosazovat trojpolní obilnářský cyklus (tedy jařiny, ozim, úhor) namísto
dřívějšího dvojpolního. Absolutní výnosy šly nahoru, samozřejmě nikoli
tím, že by stouply hektarové výnosy, ale absolutním rozšířením osevních
ploch. Pravděpodobně se už někde oralo pluhem, nikoli jenom radlicí. Asi
se už sely pícniny, například vikev, zakládaly se sady, začala se
pěstovat vinná réva.
Ano, u někdejšího mikulčického mostu totiž
vědci našli zrna zušlechtěného druhu révy. A užasli ještě víc, když
objevili i zrna okurky! O té se dosud tvrdilo, že ve střední Evropě
zdomácněla až v hlubokém středověku. Ve vykopávkách ve Starém Městě byly
odkryty i základy stavby, která mohla kdysi být větrným mlýnem. Jestli
se tato domněnka promění v jistotu, bude to znamenat, že naši, tedy
moravští Slované, zapřáhli vítr o dvě až tři století dřív než se
předpokládalo, dokonce ještě před tím, než spoutali vodní sílu. A ještě
jedno prvenství navíc to znamená: po hrnčířském kruhu, tkalcovském stavu
a soustruhu zkonstruovali další složitý stroj, který byl po těch
předchozích čtyř jmenovaných čtvrtý nejvýkonnější.
Mojmír I., sám
křesťan, nijak nebránil činnosti misionářů ve své zemi. Působili zde
němečtí kněží, ale i Vlachové a Řekové, kteří k nám přišli pravděpodobně
z byzantských držav na dalmatském pobřeží. Ovládali slovanský jazyk,
ale hlavně nebyli Mojmírovi tak nebezpeční jako kněží němečtí. S dobou
prvního Mojmírovce na velkomoravském trůnu souvisí i první stavby, které
se z Velké Moravy dochovaly. Vlastně – ono se z nich dochovalo to, čemu
archeologové říkají negativy. Otisky.
Sjednoceni tichou cestou?
Zatímco
teprve budeme v Toulkách českou minulostí za nějaký ten týden pracně
mapovat, kolik žilo v Čechách kmenů a jak si říkaly, na Moravě došlo k
jejich sjednocení ještě dřív, než si středověcí stačili jejich jmen
vůbec povšimnout. Mezikmenové boje o mocenské prvenství se odehrály „za
staženou oponou“ – někdy v období let 700 až 800, a tak neznáme
poražené, pouze vítěze. Ano, v první písemné památce z roku 822 jsou
jmenováni pouze: Moravané. Na území Moravy však tehdy docela určitě
muselo žít víc kmenů než jenom jeden. Bylo tomu podobně jako v Čechách,
které také nepatřily zprvu jenom Čechům, ale i Zličanům, Doudlebům,
Pšovanům, Charvátům a ještě dalším kmenům. Ano, jejich zápas začal
později, takže tak docela pozornosti už neunikly.
Z českého území
proto pár jmen známe, a taky známe průběh závěrečného dějství, když moc
připadla přemyslovské dynastii ze středočeského kmene Čechů. No tak sama
jim nepřipadla, Čechové si ji museli doslova urvat. Podobný děj se
odehrál na Moravě, ale mnohem dřív. Vítězem sjednocovacího procesu byli
Mojmírovci z kmene Moravanů.
Mnoho informací schází
Kolik
bylo moravských kmenů a jak se jmenovaly? To se neví. Takže – opět
rozpačité pokrčení rameny? Je to tak. Podle archeologických nálezů žila
na Moravě zaručeně aspoň tři odlišná společenství. Dnešní Slezsko
obývali Holasici (ano, v Holasovicích na Opavsku se zachoval areál
bývalého hradiště a hlavního sídla Holasiců). Druhá kmenová oblast se
kryla přibližně s dnešní Hanou, a zbývá jih – ten náležel kmenu
Moravanů. Dobytím nitranského knížectví sjednocovací proces moravských
kmenů skončil.
Ještě jednou – Mojmír. Tedy kníže Mojmír. Toho
jména první. Víme o něm málo. Skoro nic. Jeho politika? Vůči franské
říši poměrně čitelná – choval se tak, aby nedráždil. Uznával formální
svrchovanost Ludvíka Němce, a tím zřejmě zalichotil jeho ješitnosti –
Ludvík Němec se totiž náramně zhlédl ve svém předchůdci a vzoru Karlu
Velikém, především pak v jeho expanzivních choutkách a snahách. Mojmír
zřejmě taky plnil sliby – včetně povinností odvádět poplatky. Ty
pocházely z dob, kam až naše paměť nesahá. Přesto si však Mojmír I.
přízeň Ludvíka Němce neudržel. (S přízní našich západních sousedů byl
odjakživa problém.) Franský král roku 846 vtrhl na Moravu a dosadil tu
Mojmírova synovce Rastislava.
Na moravský knížecí stolec dosadil Rastislava Ludvík Němec. Kdy to
přesně bylo, těžko říct – možná že až po Mojmírově smrti. Představitel
západní velmoci měl každopádně zato, že Rostislav bude pokračovat v
politické linii svého předchůdce. Ve svém očekávání se měl ovšem brzy
zklamat. „Jestliže Ludvík sám posadil Rostislava na trůn moravský,“
konstatuje František Palacký, „nebylo mu dlouho kochati se nadějí o
věrnější oddanosti jeho. Mojmír byl mu jen podezřelým; Rostislav stal se
i nebezpečným. Dávná žádost tohoto panovníka dobýti Moravě
nepodlehlosti, vyzrála brzy v pevný úmysl a stala se nejvyšší úlohou
jeho života, o kterou se všemi způsoby a prostředky, ve štěstí i v
neštěstí neustále snažil...“
Karel Veliký a jeho syn Ludvík Pobožný|foto: www.netencyclo.com
Panovník až příliš silný
Rastislav
se projevil jako silný panovník, statečný válečník a obratný politik.
Díky němu dosáhla Velká Morava plné „nepodlehlosti“, tedy suverenity,
nezávislosti. Kníže uměl maximálně, velice obratně, využívat vnitřních
svárů ve východofranské říši, a taky se nebál vojenského střetnutí s ní.
Jeho vláda je proto vyplněna boji... vesměs vítěznými. Právě za
Rastislavových časů vznikly franské zprávy o „nevýslovné pevnosti“ – a
rovněž o knížecím sídle, u jehož bran se rozbil jeden z franských útoků.
Rostislav
se odvážil vzepřít odvěkému protivníkovi jako voják i jako politik.
Vyhnal ze země bavorské a franské duchovenstvo. To pochopitelně
východofranského krále nepotěšilo, takže „vtrhl s velikým vojskem na
Moravu. Vrátil se však bez vítězství a se škodou.“ Ludvík Němec
ztroskotal právě u jedné z Rastislavových nedobytných pevností. „To bylo
roku 855.“ Trochu přesnější datum? Buďme rádi, že známe aspoň
letopočet.
Dá se však s velkou pravděpodobností předpokládat, že
to mohlo být v srpnu. Prostě v pozdním létě. To bylo ideální období pro
vedení vojenských výprav. Důvody: končily žně, sýpky protivníka
slibovaly dobrou kořist. Připravit soka o zásoby znamenalo obohatit sebe
a jeho vyhladovět. Takže na bitevních polích umírala jenom část
poražených... ti ostatní padli až v míru. V zimě. Hlady.
Kde neplatí síla, pomůže zrada
„Od
té doby moc Rastislavova, stále se vzmáhající, stávala se útočištěm
všech od Ludvíka utiskovaných a pronásledovaných – na ni se spoléhali
všichni, kdo se proti králi zpěčovali, i kralevici sami.“ Pan Palacký
vystopoval v análech konkrétní případy, kdy Rastislav udělil politický
azyl: „Stavitah, kníže český, vyhnaný bavorským vojskem z Vitoraze,
města svého, utekl se k Rostislavovi, neboť zatím Ludvík jeho bratra pod
svou ochranu přijav na Vitorazi pánem učinil.“ Ano, klasický příklad
dělení sfér vlivu plus vytváření satelitních panství se závislými
knížátky.
„Také dva nejvyšší úředníci Ludvíkovy říše, jmenovitě
hrabata Werihar a Gundaker, obrátili se – zbaveni svých úřadů – k
Rastislavovi.“ A ještě jeden příklad přímo z nejvyšších mocenských
struktur: „Sám nejstarší kralevic Karloman, vévoda korutanský, hledaje
ochrany a bezpečí před otcovým hněvem, spolčil se roku 861 až 863 s
Rastislavem ... a druhý syn Ludvík mladší následoval příkladu bratrova,
když i on se roku 866 pozdvihl proti otci.“ Rastislavova politika byla
suverénní, statečná a – jak říká dějepisec Palacký – nebezpečná: „Mojmír
byl jen podezřelým; Rastislav stal se nebezpečným.“
Kníže
Rastislav chápal, že součástí jeho nezávislé politiky musí být i snaha o
církevní osamostatnění země. Byl to on, kdo povolal z Byzance
věrozvěsty Konstantina a Metoděje. Rastislav zjistil, že východofranská
říše hledá spojence v říši bulharské, že vlastně vzniká jakýsi
politicko-vojenský pakt namířený proti jeho státu. Bulharsko totiž mělo s
Velkou Moravou poměrně dlouhou společnou hranici, a tak svoje postavení
upevnil těsnějším sepětím s největší mocností té doby, s Byzancí.
Dokonalý diplomatický tah. Svědčí o prozíravosti a... přímo bychom mohli
říct exaktním politickém čichu. Zrada synovce Svatopluka však
Rastislavovi znemožnila dokonat, co započal...
Vládce s mnoha pro i proti
Svatopluk.
Třetí z dynastie Mojmírovců vystupuje před námi jako postava – jak to
říct nejvýstižněji? Rozporuplná. Nepochybně byl bezkonkurenčně
nejmocnějším velkomoravským panovníkem. Právě za jeho vlády dosáhla říše
největšího územního rozmachu. Kdo všechno na něm byl závislý? Česká
knížata a Lužičtí Srbové. Ovládl Krakovsko, Slezsko, Panonii. Získal
říši oblasti daleko na východě v Kyjevské Rusi. Zbudoval stát, který
spojil Slovany v celé střední Evropě.
Ale právě za Svatopluka se
spory mezi latinským a slovanským duchovenstvem vyhrotily, za jeho vlády
byli (po Metodějově smrti) vyhnáni, dokonce prodáni do otroctví žáci
byzantských věrozvěstů. A navíc: kníže Svatopluk se na cestě k moci,
tedy na začátku své dráhy dopustil nepochybné zrady, dokonce
dvojnásobné. A tak jeho osobnost vrhá stín. Stín nevybíravosti a
brutality vztahů mezi tehdejšími vládci. Není radno příliš si
idealizovat vlastní národní minulost...
Ještě jednou – Svatopluk. A
příběh jeho zrady starý přes jedenáct století... „Rozlítiv se nad
zradou takovou, vyslal Rastislav muže, kteří Svatopluka na hostině
přepadnouti a zavražditi měli. Ten ale se hodům vyhnul, předstíraje
sokolčí lov. Na to jal se Rastislav s ozbrojeným houfem osobně jej
stíhat, ale od synovce sám obluzen jat jest." (Obluzen – sám padl do
pasti.) „Tak dalece zapomenul se Svatopluk sám nad sebou, že strýce a
pána svého hanebně zrazeného uvrhl do okovů a nejlítějšímu jeho
nepříteli Karlomanovi vydal. Nešťastný panovník, řetězy spoután a přísně
střežen byl poslán do Řezna na soud.“
Karloman zatím bleskově
Moravu okupoval, „a do Korutan odnesl s sebou královské poklady
Rastislavovy, to všechno se mu podařilo bez nesnází, bez krveprolití.“
Soud v Řezně se konal v listopadu 870. „Král Ludvík dal předvésti
Rastislava těžkými řetězy spoutaného, a dal ho soudit Frankům, Švábům a
několika náhodou přítomným Slovanům. Ti ho odsoudili k smrti.“
Ale
vladař jedné z evropských velmocí popraven nebyl. „Král mu kázal
vyloupiti oči a pak ho strčili do jednoho kláštera německého – potom se
už o něm v kronikách nikde víc nemluví...“ Svatopluk se ocitl za zásluhy
v panovnickém křesle, samozřejmě jako Ludvíkův vazal, jenomže brzy byl i
on sám obviněn ze zrady na východofranském panovníkovi a uvězněn. Moci
ve Velké Moravě se chopila na nějaký čas markrabata Engešalk a Vilém. A
Svatopluk? Jako by si začal uvědomovat důsledky svých skutků.
„Kál
se v žaláři z hříchu spáchaného proti Rastislavovi a vzpamatoval se v
pravdivém rozpoložení svém.“ Asi věděl, co říká, Svatopluk. Konec konců i
z vlastní zkušenosti. Synové však, jak známo, neposlechli. Zachovali se
– slovansky.
Ten příběh však nebyl původní. Objevuje se už v
Bibli, v knize Kazatel: „Nesnadno je přetrhnouti ztrojený provázek.“
Něco podobného vypráví Plinius i o skythském králi Skilúrovi, a rovněž
umírající proslulý Čingischán údajně svolal svých dvanáct synů a tentýž
princip demonstroval na dvanácti šípech. Svatopluk dvanáct synů neměl.
Neměl ani ty pověstné tři. Pouze dva: Mojmíra, toho jména druhého, a
Svatopluka. Ke Svatoplukovi se žádná číslovka řadová nepřidává, protože
na knížecí stolec nezasedl. Za posledního vládce Velkomoravské říše,
Mojmíra II., zhasíná jasná hvězda Velkomoravské říše. Jsou to léta
vnitřních i vnějších bojů, zuřivých sporů mezi panovníkem a jeho mladším
bratrem. Brzy po smrti knížete Svatopluka odpadají od říše česká
knížata. Také Panonie a ještě další oblasti jsou ztraceny. Do jižního
sousedství moravského státu vpadají maďarské kočovné kmeny. Ještě roku
902 nad nimi v kterési řeži Mojmír II. vítězí. Ale o pět let později se
už zavírá paměť lidská nad Velkou Moravou, jejíž organizaci a vojenskou
sílu smetly do zapomnění nájezdy Maďarů...
My se však do časů její
slávy vydáme ještě jednou, příště, za dvěma velkými jmény, která jsou s
ní nerozlučně spojena – za Konstantinem a Metodějem.
autor: Josef Veselý
Hani, velice zajímavý článek.👍👍 Ono se přeci jen za ty roky z hlavy něco ztratí a není na škodu, si to připomenout. Jako holka jsem dostala knížku "V Rasticově městě" a tu jsem doslova zhltla a ráda se k ní vracela. Rastic, čili kníže Rastislav. Možná už tehdy jsem začala mít ráda historii.
OdpovědětVymazatMěj hezké dny. 🍀
Děkuji, moc, Alenko. Hezky jsi to napsala a navíc zjištění, že máš také ráda historii, mě potěšilo.
VymazatPřeji příjemný víkend. ☺
Hani,už jsem se lekla,že chceš probírat současnou politiku.Už ji raději moc nesleduji.
OdpovědětVymazatZa tento příspěvek jsem ráda z hlavy se mi už ledacos z historie vytratilo a ráda si to připomenu.
Měj hezký víkend
Jituš, mohu Tě ubezpečit, že o současné politice tu psát nebudu. Moje příspěvky jsou dost často z historie, hlavně té naší a tak dávám Toulky českou minulostí. Teď se už dostáváme do období, které má hodně lidí v povědomí a tak jsi vítána!
VymazatTaké přeji příjemný víkend. ☺
Hani moc rada jsem začetla do Tvého článku z historie, tak zajímavé napsaného a podrobně popsané historie z doby vlády Mojmirovců. Ráda jsem oživila to, co jsem už dávno po odchodu ze školních lavic, zapomněla. Děkuji Ti přeji krásné dny a moc se těším na další clanek uz o Konstatinovi a Metoději. Připomínat historii dávno minulou totiž není nikdy na škodu. Ještě jednou velké DĚKUJI.
OdpovědětVymazatJaruško, moc Ti děkuji za krásná slova. Jsem téhož názoru, abychom si připomínali historii, hlavně tu naši národní, proto to zařazuji na blog. Jsem ráda, když to někoho zaujme a myslím, že od doby Velké Moravy to bude zajímavější pro více lidí. Jsi vítána k dalším dílům a já také děkuji. ☺
VymazatHani, opět palec nahoru, osvěžila jsem si mnohé a těším se na pokračování. ♥
OdpovědětVymazatMarti, děkuji, o Tobě vím, že čteš historické romány a toho si opravdu považuji. Pokračování tady bývá každý pátek. Měj se hezky. ☺ ♥
Vymazat