Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 21. července 2021

Herman Melville: První plavba. Četba na pokračování z románu amerického klasika do 1. 8.

 

Je to už dávno, co jsem četla od autora román Bílá velryba, mimochodem je považován za jeho mistrovské dílo. Pamatuji si, že se mi to líbilo. Když jsem viděla nabídku dalšího románu k poslechu, hned jsem to dala na blog. 😉 Pan Strejček se dobře poslouchá, což je u audioposlechu hodně důležité.

Román vypráví o mladém americkém námořníkovi, který se pokouší udržet si svou romantickou nevinnost tváří v tvář tvrdým podmínkám na palubě lodi a hrůzám liverpoolských brlohů. Poslouchejte do 1. 8.

Účinkuje: Alfred Strejček

Režie: Ivan Chrz
Natočeno: 2015

Ještě na souši sní mladík o životě na moři: „Briga! Už pouhé to slovo vzbuzovalo představu černého, mořem omšelého plavidla s vysokým pohodlným roubením a nakloněnými stěžni a ráhnovím.“ Ani jeho návrat do Ameriky na lodi plné irských vystěhovalců, s nadějí hledících vstříc Novému světu, nemůže rozptýlit pochmurné vyznění knihy. V podstatě jde o iniciační román, místy překvapivě okořeněný suchým humorem. Autor knihu připsal svému bratru Thomasovi, který se plavil jako námořník do Číny. 

Na moři se odehrává řada dalších Melvillových knih: kromě První plavby a mistrovské Bílé velryby (1851) to jsou ještě romány Taipi (1846), v němž se líčí zajetí mezi tichomořskými domorodci, Omú (1847), vyprávění o vzrušujících dobrodružstvích v jižních mořích prodchnuté úvahami o lidském údělu, a Bílá kazajka (1850), líčící plavbu americké válečné lodi.

Americký prozaik a básník, jeden z nejvýznamnějších klasiků americké literatury Herman Melville (1819-1891) pocházel po obou rodičích z patricijských rodů, ale otcův obchodní úpadek a smrt zanechal rodinu bez prostředků.

Melvilla, který vystřídal zaměstnání bankovního úředníka, prodavače, zemědělského dělníka i učitele, vyhnala rodinná krize roku 1837 na moře jako plavčíka na lodi plující z New Yorku do Liverpoolu. Otřesné zážitky z této plavby se staly později podkladem pro knihu První plavba (Redburn, 1849).

zdroj: vltava.rozhlas.cz

6 komentářů:

  1. Bílou velrybu jsem samozřejmě četla a zaujala mě i První plavba.Myslím Hani,že jsi mi dala dobrý tip.Pan Strejček má velice příjemný hlas a četbu mám ráda.Když dělám po večerech s fotkama,tak si buď pustím film a v poslední době poslouchám na Youtube četbu.Je tam docela zajímavý výběr.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, Bílá velryba má výborný děj, pamatuji si to. Je pravda, že úspěch audioknihy záleží také na tom hlase a Alfréd Strejček je v tom jednička.
      Přeji Ti, abys na YouTube našla vždy četbu, která Tě zaujme. ☺

      Vymazat
  2. Mám audio knihy moc ráda a pan Strejček to určitě nezkazil, naopak.
    Děkuji za typ.
    Posílám pozdravy, Haničko! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helenko, audioknihy se rozšířily a já je občas poslouchám, proto jsem na blog zařadila i takovou poslechovou rubriku.
      Měj se moc pěkně ☺.

      Vymazat
  3. Hani děkuji za tip. Já jsem ještě audioknihu nikdy neposlouchala. Vždy jen čtu, ale asi to vyzkouším. Alfréd Strejček má příjemný hlas a věřím, že se dobře poslouchá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já jsem audioknihám dlouho odolávala, ale pak jsem měla období, kdy se mi zhoršoval zrak, až jsem skoro neviděla. Číst jsem vůbec nemohla a tak jsem začala poslouchat audioknihy. Ten hlas je dosti důležitý, i když mnohdy si člověk vybírat nemůže. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 168. schůzka: Třetí vláda Václava IV.

  Z minulého dílu: Českého krále Václava máme zase na svobodě, a zdá se, že během svého druhého věznění měl přece jenom možnost přemýšlet, ...