Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 8. srpna 2021

Osmičkové datum, které přineslo tragédii a člověk si to stále pamatuje

 

Věříte na předtuchu? A co numerologie - věříte tomu? Nevím, jak jinak se dá vysvětlit moje vzpomínka. Dnes je 8. 8., to je den, kdy si na "to" i po těch letech vzpomenu. Chci připomenout i na blogu událost, která se stala. Co já ..., ale tady na naší trati spadl most. Pamatujete? Po 13 letech si ten den velmi dobře vybavuji a možná jsem byla "varována", abych tou tratí nejela.
Pamatuji si, že v roce 2008  se už s předstihem  psalo o "osmičkovém datu", asi z pohledu numerologie to měl být významný den, dokonce se na tento den plánovalo více svateb než obvykle. Prý to přináší štěstí, takže svatební síně byly toho dne nabité.
Já jsem měla dovolenou a velmi ráda jsem vyjížděla vlakem na výlety. Vybrat Pendolino nebo jiný rychlík není problém. Jsem vlastně na hlavní trati z Č. Těšína směrem na Prahu. Mám to tady projeté xkrát a právě na 8. srpna 2008 jsem si naplánovala výlet do Prahy. Jen na otočku s návštěvou nějakých památek, které mě vždy zajímaly. Příprava jako obvykle - večer jsem si nachystala  svačinu a promyslela svou cestu. Jsem zvyklá cestovat, takže nějaká cestovní horečka se nekonala, cítila jsem se před spaním velmi dobře.
Ráno (8. 8. 2008) zazvonil budík, vstanu a už mi bylo divné, že se necítím dobře. Přemýšlím, co mi je, normálně jsem přece povečeřela. Jsem zvyklá snídat a ono to nešlo, nakonec jsem i zvracela 😕. Tohle u mne nebývá, ještě přemýšlím - mám před sebou cestu do Prahy (6 hodin ve vlaku), musím na vlak a mi je špatně! Uvažuji, jak budu plnit svůj program, budu celý den na nohou a zrovna  mám žaludeční potíže. Po několika minutách je rozhodnuto: Prostě dnes nepojedu nikam, nemám koupenou ani jízdenku, klidně mohu výlet odložit. S takovými myšlenkami jsem znovu ulehla a usnula jsem.
Nevím, jak dlouho jsem spala, ale dopoledne jsem se probudila a světe div se - nic mi nebylo! Cítila jsem se výborně. Napadlo mě, že jsem mohla vyjet, ale vědět to. Pak zapínám počítač. Koukám na zprávy a nemohu uvěřit tomu, co tam čtu:  

Dnes ráno spadl na trať most ve Studénce!! 😯 Opakovaně to čtu a začínám chápat, že je to na trati, kterou bych v rychlíku dnes projížděla. Přes Studénku jede každý rychlík. Uvědomuji si, že "něco" mě varovalo, abych dnes raději zůstala doma. Ráno mi bylo špatně, že jsem si netroufala vyjet na cestu...
Při vlakovém neštěstí ve Studénce v srpnu 2008 zemřelo osm cestujících. Takže další osmička. Dalších 95 se zranilo, někteří mají doživotní následky.

https://docplayer.cz/docs-images/45/4439321/images/page_2.jpg

Vlak hrůzy - Comenius: 

Neví se, proč most spadl. Po 11 letech od tragédie ve Studénce soud osvobodil všechny obžalované

ČD už dostaly přes 50 milionů za neštěstí ve Studénce – příbuzní obětí ale zatím nic nedostanou

Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku,.. | iROZHLAS - spolehlivé zprávy

Došlo k pochybením vedoucím k pádu konstrukce do kolejiště před mezinárodní rychlík Comenius. Dva dny před tragédií se při zkoušce vysunutí konstrukce zasekly pojezdové vozíky nesoucí most, další se ohnuly.

https://polar.cz/data/gallery/modules/polar/news/articles/videos/20091026142420_599/715x402.jpg?ver=20091026142420

Vozíky nesoucí mostní konstrukci byly zkřivené. Snímek několik dnů před nehodou.

Snímky pořízené dva dny před katastrofou dokládají, že některé pojezdové vozíky nesoucí mostní konstrukci byly ohnuté a vzpříčené.
Podpěry mostu se tím vychýlily, na což následující den stavebníci reagovali tak, že konstrukci jeřábem narovnali. Už ale nezajistili posouzení statiky ani geodetické zaměření. Zároveň podle obžaloby nedali o problémech vědět železničářům. Jedna strana mostu přitom byla o zhruba pět centimetrů vychýlena, což společně s dalším chybami vedlo ke zřícení konstrukce.
Laicky řečeno, konstrukce se chovala obdobně jako nezabrzděný automobil na zvedáku.

Vlak sice díky strojvedoucímu snížil rychlost ze 134 na 90 kilometrů v hodině, to však na úplné odvrácení katastrofy nestačilo. Ve vlaku jelo zhruba 400 lidí, most souprava posunula o téměř 22 metrů. Několik vagonů bylo zdemolováno.

Jak to tedy bylo? 

Uvádím citaci z Wikipedie: 

V osudný den se připravoval druhý, čtyřmetrový krok zasunutí mostu, mostovka se přizvedávala, přesunovaly se vozí­ky a příčníky do výchozí polohy. Z jednoznačně neobjasněných příčin došlo při této činnosti k několikadecimetrovému prudkému poklesu bílovického konce, a následnému rozvlnění či rozkmitání celé mostovky. Výše zmíněná nekolmost podpěr pak mohla způsobit vznik torzních kmitů a bočních vodorovných sil. Ale podpěrná konstrukce ještě několik sekund odolávala tomuto nepředpokládanému dynamickému namáhání­, takže většina dělníků stihla utéci mimo nebezpečí. Potom se na příborské straně most, vážící­ několik set tun, sesul z podpěrné konstrukce směrem na jih, přičemž odhodil pojezdové dráhy směrem na sever. Na bílovecké straně došlo k odtržení krajní z pojezdových drah a most zůstal šikmo ležet na betonové podpěře a silničním náspu. Po dopadu se most zdeformoval natolik, že v prostoru třetí­ koleje dolehl až na úroveň terénu a lokomotiva se s ní­m tedy střetla v úrovni nárazníků.

Závěry z této citace:

1 . V době, kdy se rychlík přibližoval, se na konstrukci mostu pracovalo, zřejmě se připravovala na plánovaný posun. Pravděpodobně tak nebyla nijak zajištěná proti posunu.

2. Neznámá fáze pádu konstrukce je v textu zabarvena červeně.

studenka_bridge.jpg

Studénka - rok po nehodě:

https://www.zelpage.cz/news_n/studenka_novy_most_3.jpg

Ve Studénce stojí po tragédii nový most - Novinky.cz

Ve Studénce stojí po tragédii nový most - (Novinky.cz)

6.8.2009 - Studénka: Nový most po roce v provozu © Karel Furiš

https://1gr.cz/fotky/idnes/18/081/r7/WOJ7531ed_152414_3505589.jpg

Pamětníci se sešli na místě tragické srážky ve Studénce u pamětní desky. 

Železniční neštěstí ve Studénce připomíná památník - Novinky.cz

Železniční neštěstí ve Studénce připomíná památník - (Novinky.cz)

Devět let po tragickém vlakovém neštěstí u Studénky zazněl verdikt, který zprostil viny všech 10 obžalovaných. Podle senátu se nepodařilo prokázat, kdo za pád mostu může. Slova o neprokázané vině si u soudu vyslechli také pozůstalí  obětí a zranění při nehodě.

„Je to fraška, myslím si, že to nekončí. Pocity jsou z toho ty nejhorší,“ uvedla po soudu Pavlína Bulušková, jejíž syn přišel při nehodě o nohy. „Nečekala jsem nic, ale že bude tak jednoznačně řečeno, že obvinění vinni nejsou, to jsem nečekala,“ doplnila.

A pak nedejte na předtuchy, žeee? 👍

zdroj: idnes, deník, český rozhlas, fotky internet 

14 komentářů:

  1. V poslední době je těch vlakových neštěstí nějak moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to, bohužel, pravda, dříve bylo víc srážek s auty, která vjela na trať.

      Vymazat
  2. Haničko, neuvěřitelné, jak čas letí, skutečně 13 let?
    Bylo to veliké neštěstí, u nás se teď rekonstruuje nadjezd nad hlavní tratí, opravdu doufám, že se Studénkou poučili!
    K té předtuše opravdu gratuluji!
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, opravdu je tomu dnes rovných 13 let! Článek jsem psala podle skutečnosti a také doufám, že stavební firmy se poučí, ale ...
      Děkuji a přeji Ti úspěšný nový týden a příjemný nedělní večer. ☺

      Vymazat
  3. Hani my jezdíme hlavně vlakem. Jen je poslední dobou dost nepříjemné, že jezdí vlaky několika společností, tak že nám naše jízdenka neplatí ve všech vlacích jako dřív, ale na každý vlak si musíme pořídit jinou jízdenku. My máme předplacené bývalé režijní jízdenky ČD. Já platím 1250 Kč na rok, manžel 600 Kč na rok, ale platí nám pouze ve vlacích ČD. V těch ostatních už ne. navíc je v jízdních řádech poslední dobou docela Nepořádek, že člověk neví. co a jak pojede a mnozí lidé s stěžují, že v každém vlaku se platí za stejnou cestu jiné jízdné. Jiné je to pokud si kupujete jízdenku pro ČD a jiné pro IDOL. Ve verzi IDOL jsou jízdenky o něco dražší a na delší vzdálenosti jsou to dost velké rozdíly. Těch problémů je víc. To je skoro na článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, chápu to, co píšeš. Já jsem také velmi často a ráda jezdila vlakem. Je to pohodlné a využívala jsem spíše rychlíků, pak už Pendolina, protože je to rychlé a velmi pohodlné spojení. Regionální spoje využívám málo. S těmi jízdenkami rozumím, co píšeš. Já nejčastěji využívala ČD, nejraději mám otevřené vozy, do kupé moc ráda nechodím. Zažila jsem i situace, kdy při větších zpožděních průvodčí zajišťovala náhradní spoj, případně volala do jiného vlaku, aby počkal. Jejich postupy mi připadaly dost seriózní. Je to na delší psaní, máš pravdu.

      Vymazat
  4. Hani, to je až neuvěřitelné, jak je vidět, něco na předtuchách určitě může být. Pamatuji si na tu událost dobře, ale nevěděla jsem, že to bylo zrovna 8.8. V tento den se narodil jeden náš kamarád, který tvrdí, že takové datum narození se nedá zaměnit, a proto se tak rodí hňupové 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tento den si vybavuji velmi dobře a mám i fotky akce, kterou jsem tento den podnikla, ale to se k tomu už nehodí. ☺ Snad dnešní osmičky lidem přinesly hlavně příjemné zážitky.

      Vymazat
  5. Na předtuchách opravdu něco je. U mě je to bohužel vždy, když se má stát něco nepříjemného,a ono to vždy vyjde :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mám pár předtuch, někdy to byly sny, které se pak brzy naplnily. Ty nepříjemné si prostě lépe pamatujeme.

      Vymazat
  6. Na tu tragedii si pamatuji přesně.V poslední době je železničních neštěstí nějak moc.
    Kdysi v jednom časopise vycházely příběhy lidí,kterým předtucha zachránila život.
    Bylo to hodně zajímavé a nechápala jsem to.Tvoje předtucha ti možná zachránila život.Jsou prostě věci mezi nebem a zemí.
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, Jituš, že železničních nehod je hodně, mívala jsem železnici za bezpečný způsob dopravy, ale ta četnost tu důvěru snižuje.
      Předtuchy jsou různé, nevím, jestli bych jela tehdy tímto vlakem, ale tím kritickým místem bych musela v každém případě projet a kdyby to klaplo, co pak na zpáteční cestě, kdy trať byla uzavřena.
      Děkuji a hlavně přeji štěstí na našich cestách. ☺

      Vymazat
  7. Hani pamatuji na to naštěstí moc dobře, tenkrát se dcera vracela vlakem domů z návštěvy a volala ať pro ní někdo přijede, že je ve Studénce hrozný masakr. Předtuchy mívám, jak říkávala naše babi raději je nemít, ale to varování které jsi měla v podobě nevolnosti, tak to bylo štěstí v neštěstí. Těch vlakových nehod je v poslední době příliš. Hani, bezpečné cestování nejen Tobě, ale všem lidem 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Fukčárinko, dnes od této nehody uplynulo přesně 13 let a vždy od té doby, když jsme projížděli Studénkou, vzpomněla jsem si na to a měla divný pocit. Tenkrát jsem se těm komplikacím na trati vyhnula a máš pravdu, moje nevolnost byla varováním.
      Já také přeji všem, kdo cestují, nejen po železnici, bezpečné cestování a hlavně šťastný návrat! ☺ ♥

      Vymazat

Toulky českou minulostí

O češtině od A do Z: Skloňování vlastních jmen

  28. Praktická škola naší mateřštiny s humorem a nadhledem. Připravili Michal Jagelka a Alex Röhrich.