Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 11. prosince 2021

O dvanácti měsíčkách. Pusťte si krásnou pohádku od Boženy Němcové (audio)

 

Doba vánoční je v našich zeměpisných šířkách spojena s pohádkami. Myslím, že v žádném období roku naše televizní stanice nevysílají tolik pohádek, jako o Vánocích. Mnohé se opakují pořád dokola. Všichni jsme je viděli, některé pasáže umíme citovat - a stejně si to zase pustíme. Ty naše české pohádky... Ale jsou opravdu české? Proto dnes přináším i rozbor jedné známé pohádky, kterou mi kdysi zpříjemňovala dětství už moje babička. 

Autorská práva vypršela, pohádku si můžete poslechnout v podání herečky paní Růženy Naskové z r. 1958. 

Poslech možný do 29. 12. 2021

Na motivy pohádky Boženy Němcové pro rozhlas napsal František Pavlíček
Hrají: Sylva Sequensová, David Schneider, Miroslava Hozová, Ladislav Županič, Otakar Brousek ml. a další
Režie: Karel Weinlich

O dvanácti měsíčkách je pohádka pocházející ze sbírek Boženy Němcové. Samostatně vyšla v roce 1855 v almanachu Lada Nióla. Nejstarší známou verzi ze 14. století uvádí mistr Klaret, kdy sloužila jako kazatelské exemplum. Ale po pořádku:

Přání ubohé dívky získat v zimě jahody naštěstí nevyjde na prázdno. V lese potkává dvanáct měsíčků, kteří jí pomohou s jejím trápením. Zima na chvilku zmizí a Maruška nasbírá jahod celý košíček .S tím macecha rozhodně nepočítá.

Dívka se musí vydat do nehostinné zimy. Macecha ji tam vyžene.

Motivy se kradou

I pohádky mají svou historii a někdy je překvapivá. Sotva se lidé naučí mezi sebou dorozumívat, už si vyprávějí příběhy s různými motivy, předchůdce dnešních pohádek. Podle etnologa Petra Janečka někteří badatelé tvrdí, že počátky pohádek spadají už do doby železné nebo bronzové! Jiní počátek pohádek kladou do neolitické revoluce, tedy do počátků zemědělstí. Původní pohádky připomínají spíše horory a nejsou určeny pro děti. Teprve později v nich začne vítězit dobro nad zlem. Jejich motivy od sebe přebírají jednotlivé národy. Existuje pohádka, kterou můžeme považovat za ryze českou a její první záznam ze 14. století zabere prý sotva pár řádek a připomíná spíše telegrafickou zprávu…

Číst si pohádky patří k rodinným idylkám.

Příběh "Jahody v zimě"

Jeden z prvních absolventů pražské univerzity a autor textů pro výuku latiny Bartoloměj z Chlumce, řečený Klaret (1320–1370) zapisuje v roce 1366 do svého spisu Exemplarius auctorum (Vzorník autorů) krátké příběhy. Jde o tzv. exempla, kazatelské překlady, kterými hlavně františkáni a dominikáni rádi zpestřují svoje naučná lidová kázání. „Jakási žena poslala dceru sbírat jahody v měsíci únoru. Ta, když přišla do lesa, spatřila dvanáct plešatých starců, sedících okolo ohně.

Dala jim dobré jitro a jeden z nich: »Co hledáš?« Ona odpověděla: »Sbírám jahody.« Únor jí řekl: »Trhej.« A ona vzala a donesla matce — a tak se divily, vypráví český překlad Klaretova latinského příběhu s názvem Jahody v zimě.

Pochází z roku 1924 od literárního historika Václava Flajšhanse (1866–1950).

Božena Němcová pohádky s českými kořeny zpopularizovala.

Tři nesplnitelné úkoly

Etnolog Janeček si myslí, že jde o předlohu pro pohádku s opravdu českým původem, Bartoloměj pocházel z východních Čech, z Chlumce nad Cidlinou. Z krátkého naučného textu se vyvine příběh O dvanácti měsíčkách.

Jeho asi nejznámější podobu na svém putování venkovem vyslechne a ve své knize pohádek lidem převypráví spisovatelka Božena Němcová (1820–1862). Hodná a skromná Maruška v jejím příběhu nemá lehký život.

Zlá macecha dává přednost svojí dceři Holeně. Obě nenávistné ženy se předhánějí v tom, jak Marušce co nejvíc uškodit. Vymyslí pro ni tři úkoly, které považují za nesplnitelné. Uprostřed kruté zimy má dívka přinést fialky, jahody a jablka.

Jahody v létě patří k samozřejmostem, ale Maruška je přinese i v zimě.

Motiv trápení s macechou

Nešťastná dívka neví, co má dělat. Potkává ale dvanáct měsíčků, pomocníky, kteří mají tajemnou moc nad přírodou. Předají si na chvilku vládu: „Vatra rudě zahořela, sníh se ztrácel, ale stromy neobalovaly se listem; jeden lísteček po druhém opadával, a chladný větřík je roznášel po zažloutlém pažitu, jeden sem, druhý tam… Maruška se dívala jen po červených jablkách, a tu vidí vskutku jabloň, a na ní vysoko mezi ratolestmi červená jablka.

Dívka s jejich pomocí všechny úkoly splní a po zlé maceše i její dceři se slehne zem. Dobro nad zlem vítězí. I když příběh s jahodami považujeme za naši pohádku, motiv zlé macechy, která trápí svoji nevlastní dceru, se jako červená nit vine i dětskou literaturou jiných evropských zemí.

Hodně se objevuje například ve slovinských pohádkách.

zdroj: Wikimedia Commons, antiknihy.cz, pixabay.com, epochaplus.cz,www.detskestranky.cz
 
VERŠOVANÁ POHÁDKA O DVANÁCTI MĚSÍČKÁCH
napsala Dagmar Vysoká, ilustrovala Milada Zemanová
 
S Holenou a macechou
v domku žije pod střechou
Maruška - ta dívka pilná,
hodná, milá, neomylná.
 
Matka ji však ráda nemá,
jenom chyby na ní hledá.
Nemožnosti na ní chce,
jen aby jí bylo zle.
 
Tak ji pošle pro fialku,
vždyť je zima nyní venku!
Kdopak si to vymyslel,
asi horkou nemoc měl.
 
Macecha a Holena
přivonět si chuť teď
k fialové kytičce.
Tak poroučí Marušce:
 
"Neotálej a už běž !
A když brzy nepřijdeš ,
tak se hodně rozzlobíme
a domů nepustíme."
 
Tak Maruška vyrazí,
sníh a mráz ji nemrazí.
Kudy ale dát se má?
Dlouhou chvíli přemítá.
 
Pak vyrazí cestou k lesu.
Jejda! Už se zimou třesu.
V dálce oheň zasvítí,
jé - už běží pro kvítí.
 
Když dorazí k ohníčku,
je tam dvanáct měsíčků .
Tak jim svoji prosbu řekne
a měsíčkům srdce změkne.
 
Její prosbu vyplní,
rozloučí se potom s ní.
Fialky jí natrhají,
na rozlučku zamávají.
 
Macecha i Holena
srdce z ledu ale má.
Další úkol vymyslí si.
Musí znovu za měsíci.
 
Jahody prý nyní chtějí,
tak Marušku vyhánějí.
Maruška už ví, kam jít,
k měsíčkům se běží skrýt.
 
Ti jí zase pomohou
s touhle těžkou úlohou.
jahody domů nese,
sestro, matko, radujte se!
 
Zase nejsou spokojeny.
Dobrého jim zas nic není.
Teď vymyslí jablíčka,
znovu jde ven Maruška.
 
Měsíčkové už se mračí
na sestru a matku dračí.
Jablíčka jí ještě dají,
na matku už nadávají.
 
Když se Maruš domů vrátí,
matce, sestře plány zhatí.
se z domu nechce hnout,
máti se má rozhodnout.
 
Když si další jabka dát,
musí si je natrhat.
Sněhem, větrem ty dvě jdou...
v kruté zimě umrznou.

https://polar.cz/data/program/thumbs/pohadka_18.jpg

10 komentářů:

  1. Hani to je moc hezký článek a krásně jsi udělala rozbor této hezké pohádky. Já se vždy těším na Pyšnou princeznu. Točila se v Telči, když jsem byla ještě miminko a taťka tam hraje člena hradní stráže krále Miroslava. Mám i fotografie a pohádku máme v původní verzi vypálenou na DVD. Někdy je možné právě tu plnou verzi v televizi vidět, někdy dají tu vystříhanou, kde určité pasáže chybí. Měj moc hezký zbytek soboty a krásnou Stříbrnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, moc děkuji za pochvalu, protože si myslím, že na článek o pohádce lidé nemají ani čas a v čase adventu, kdy si přejeme, aby byl v klidu a pohodě, zvláště ženy kmitají a mají toho nad hlavu. Ale takto jsme si to udělaly, takže kdo si pohádku poslechne?
      Ty máš krásnou vzpomínku a památku na Pyšnou princeznu, určitě i na krásné město Telč, které jsem také navštivila, ale znám to tedy z pohledu turisty.
      Moc děkuji za milý příspěvek a přeji také co nejlepší Stříbrnou neděli. ☺

      Vymazat
  2. Hani,to je krásné.Pohádky Boženy Němcové mě provázely v dětství.Přesně tu knížku O dvanácti měsíčkách jsme měli.Když jsme ještě neuměly se sestrama číst,každý večer před spaním nám je četl tatínek.Mám na to moc hezké vzpomínky.Knížky miluji pořád.
    Měj hezký večer a pěknou třetí adventní neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Jituš ☺. Ten pocit krásna u mne také převažuje a je to i vzpomínka na babičku, jinak prostou ženu, která mi pohádky vyprávěla. I tu O dvanácti měsíčkách. Rodiče moc na pohádky nebyli, ale tátův oblíbený byl kocour Mikeš a pak pohádky Jana Drdy. Tu knihu mám dosud. Je hezké, když i Tobě tatínek vštípil lásku ke knihám - zvednutý palec.
      Děkuji a také přeji výborně prožitou adventní neděli. ☺

      Vymazat
  3. Hanko,moc hezký rozbor pohádky.Kdyz jsem navštěvovala třetí třídu napsala jsem do České televize přání - prosím zaradte do vysílání pohádku Princezna se zlatou hvězdou na čele. Víš, že mě malé holce z ČT odpověděli a pohádku odvysílali? To bylo radostí. Hodnou Maruškou mě pojmenoval manželův syn,jako z pohádky Maruška je Marta moc hodna.
    Těším se na novou pohádku vánoční.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak to je bezvadný počin, který se Ti podařil!! Palec nahoru. A od syna je to přímo pocta, k tomu blahopřeji. Jsem ráda, že můj příspěvek Ti připomněl jistě milé a příjemné chvíle.
      Na vánoční období mám ještě jednu pohádku, je tam i termín, kdy vyprší vysílací práva.
      Děkuji za pěknou vzpomínku a přeji krásný pohádkový čas. ☺

      Vymazat
  4. Hani, pohádku jsem si poslechla. Mám ji ráda, já má ráda všechny staré pohádky. Těm novým jsem až na malé výjimky nepřišla na chuť. Jako malá holčička jsem měla moc ráda pohádku O šípkové Růžence, babička mi ji musela číst pořád dokola. Teď čtu pohádky malým vnučkám,když jsou u nás. Zdraví Lenka

    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak Ty jsi zlatá, jestli jsi pohádku poslouchala. Mám to stejně, jak píšeš, na nové pohádky také nejsem. Já jsem do vánočního období zahrnula tři pohádky, najdeš tu i Popelku. Je fajn, že čteš pohádky i malým vnučkám, to obohacuje vás všechny. O šípkové Růžence je moc krásná pohádka.
      Udělala jsi mi radost tím komentářem. Děkuji. ☺

      Vymazat
  5. Hani, tak pohádku jsem si poslechla už dvakrát. Teď znovu s malou vnučkou, hlídala jsem ji a moc se jí to taky líbilo. Připomnělo mě to rozhlasové pohádky, které jsem měla jako malá ráda. Mamka seděla u šicího stroje a šila a já si na zemi hrála a poslouchala. To bylo tak hezké. Tak jsem Tě jen chtěla potěšit... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, díky, že jsi mi to napsala, je to tak krásné a od srdíčka. To jsou chvíle, na které se nazapomíná a věřím, že Tvoje vnučka to bude mít taky vryto do paměti, moc bych Ti to přála. A to je právě smyslem těch pohádek a příběhů, které sem na blog vkládám, aby to mohl někdo použít. Jen škoda, že to má omezené trvání, než vyprší autorská práva. Ale budou i jiné příběhy.
      Ještě jednou moc, Leni, děkuji a radost mám opravdu upřímnou. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kaštan - síla přírody i léčivé využití květů

  Kaštan zná každý už od dětství. Správně je to jírovec maďal. Po celém světě existuje asi 15 druhů této dřeviny. Doba květu závisí jednak n...