Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 11. prosince 2021

Jaká je symbolika adventního věnce a čtyři nebo pět svíček?

 

Advent je předvánoční období. Právě ho prožíváme. Loni o tomto čase jsem psala o historii vánočního stromku.  Dnešním příspěvkem navazuji na článek o původu Adventu. Jen stručně připomenu, že význam Adventu je v tom, že lid očekává a připravuje se na narození Ježíše Krista. Samotné slovo Advent znamená "příchod".

Pro křesťany je advent začátkem liturgického či církevního roku a vyznačuje se dvojím očekáváním – slavností narození Ježíše Krista (24. prosince) a jeho zmrtvýchvstání (Velikonoce). V křesťanských zemích se udržuje zhruba od 6. století. Zatímco pro naše předky se jednalo především o období radostného očekávání příchodu Spasitele, duchovní přípravy na Vánoce, rozjímání a dobročinnosti, se kterým souvisela i doba postu, kdy byly zakázány zábavy, svatby a hodování, dnešní generace má tento čas spjatý především s vánoční výzdobou a také předvánočním shonem - úklid domácností, pečení a honba za dárky.

A jsme u jádra věci. Hodně záleží, v jaké rodině nebo prostředí se dítě narodí a vyrůstá. Tak je to i s adventním věncem, jemuž dnes věnuji pozornost. Musím uvést, že tady určitě nebude návod na výrobu adventního věnce, i když by to nebyl problém. Nakonec ten, kdo chtěl, už ho jistě má - buď koupený nebo vlastnoručně vyrobený. Přiznám se, že já adventní věnec nepořizuji. U nás doma jsme věnec nikdy neměli - neměli ho rodiče a nemám ho v domácnosti ani já. Proč bych to nenapsala na rovinu?  Na dveře věnec nevěším (ani jiné ozdůbky), hlavně z důvodu, že bydlím v bytovém domě a nemám důvěru, že někoho nenapadne, že by tuto ozdobu např. zapálil. Jen vzpomeňte, jak před pár lety dopadl např. dřevěný kostel v Gutech díky "výbornému nápadu" mladíků. Jak se nájemníci střídají, je větší anonymita.  Celé mě to zajímá z historického hlediska, třeba si to někdo rád přečte.

Adventní věnec bývá nejviditelnějším symbolem Adventu. Dnes však už ani věnec nemívá tvar věnce, čímž se poněkud ta původní myšlenka nedodržuje.  Bez svíček se používá ke zdobení dveří. Ten se svícemi slouží k symbolickému odpočítávání čtyř adventních týdnů.

Dnešní podoba adventních věnců se začala utvářet ve středověku, kdy je křesťané začali používat jako součást své duchovní přípravy na Vánoce. Vznikl názor, že  Kristus je „Světlo, které přišlo na svět” rozptýlit temnoty hříchu a vyzařovat pravdu a lásku Boha. Tak je to prezentováno církví.

Tradice zapalování jednotlivých svící na adventním věnci vznikla ale o mnoho let později, až v 19. století konkrétně v hamburské škole Rauhes Haus (Německo), založené protestantským pastorem Johanem Hinrichem Wichernem, kde se prý děti v období adventu neustále učitelů ptaly, kdy už budou Vánoce.

Někdy se uvádí, že Wichern pracoval v sirotčinci v Hamburku, kde na začátku prosince roku 1839 vyrobil pro místní opuštěné děti dřevěný kruh se svícemi – čtyřmi velkými a devatenácti malými. Každý den až do Štědrého dne děti zapálily jednu svíčku. Roku 1851 v útulku vyzdobili jedlovým chvojím celou jídelnu spolu s věncem.

Tento předvánoční zvyk se brzy rozšířil po celém Německu a sousedních zemích. První adventní věnec se čtyřmi svícemi se objevil v katedrále v Aachen.

 

To je tvůrce adventního věnce Johan Hinrich Wichern, kterého zná málokdo a tak jeho věnec původně vypadal: 

Názorně předvedeno, jak  J. H. Wichern zhotovil 19 + 4: na velký dřevěný kruh umístil 19 malých červených a 4 velké bílé svíčky. Malou svíčku zapálil postupně každý všední den v čase adventu. V neděli pak rozsvítil velkou bílou svíčku. Jestli byli "hasiči v pohotovosti", zdroj neuvádí, ale je tam toho ohně trochu moc.

Za předchůdce adventního věnce bývá považován rakouský Paradeisl. Konstrukce ozdoby byla tvořena z jedlových větví nebo zimostrázu. Konstrukci spojovala jablka, které tvořily čtyři vrcholy konstrukce. V každém jablku byla umístěna svíčka na místě stopky, která byla vyříznuta. Paradeisl mohl být zdoben sušeným ovocem, ořechy a cukrovím.

 

Termín Paradeisl pochází z výrazu pro "ráj", rajskou zahradu. Strom ověšený jablky „rajský strom“ byl součástí středověkých liturgických představení a jablko symbolizuje strom poznání dobrého a zlého a svíčky mají podobně jako u adventního věnce představovat „světlo světa“, Ježíše Krista.

Následně tento počin převzala protestanská církev v Německu a utvořila z toho tradici. Jelikož svíčky nebyly vůbec levné, postupně lidé začali přecházet na menší věnce, kde ponechali jen 4 velké bílé svíčky, jak jej známe dnes.

Symbolika aneb Proč používáme přírodní materiály?

Symbolika adventního věnce je krásná. Věnec je vyroben z různých jehličnanů, které znamenají trvalý život. I tyto jehličnany mají tradiční význam:

  • vavřín znamená vítězství nad pronásledováním a utrpením
  • borovice, cesmína a tis znamenají nesmrtelnost
  • cedru se připisuje síla a uzdravení
  • cesmína má i speciální křesťanský symbol: pichlavé listy připomínají trnovou korunu

Kulatý tvar věnce, nemá začátek ani konec, symbolizuje věčnost Boha, nesmrtelnost duše a věčný život nalezený v Kristu.

Šišky, oříšky nebo semínka zdobící věnec jsou symbolem života a vzkříšení. Vše dohromady vyjadřuje nesmrtelnost naší duše a nový, věčný život nalezený v Kristu.

Čtyři, nebo pět svíček?

Čtyři svíčky reprezentují čtyři týdny adventu. V současnosti se používají adventní věnce se svíčkami různých barev, měly by však být fialové nebo tmavomodré, připomínající liturgickou barvu adventu s výjimkou třetí v pořadí - ta je totiž zasvěcena přátelství a měla by být růžová.

Svíčky by se měly zapalovat proti směru hodinových ručiček.

Časté jsou i věnce s pátou, bílou svíčkou uprostřed. Ta se zapaluje na Štědrý den a symbolizuje Krista.

Adventní věnec je prvním poslem blížících se Vánoc. Má mít kruhový tvar, aby symbolizoval jednotu lidí z Bohem. Tím měl symbolizovat naději na život věčný, který Ježíš křesťanům přislíbil. Jinak barvou Adventu je fialová - tři svíce a poslední růžová - symbol radosti.

Věnec představuje symboliku Kristova kříže nebo také Boží věčnost a jednotu a má jasně daná pravidla, jak by měl vypadat. Větévky jehličnanů či cesmíny, ze kterých je vyroben, představují život. Dříve se často používaly i holé slaměné věnce, které odháněly zlé duchy a tím zajišťovaly do domu požehnání.

Důležité jsou barvy. Barvou adventu je fialová! Vyjadřuje důstojnost a pokání. Svíčky a stuhy na věnci by tak měly být fialové s výjimkou té třetí v pořadí – ta je totiž zasvěcená přátelství a je růžová. Svíčky se zapalují proti směru hodinových ručiček. Časté jsou i věnce s pátou, bílou svíčkou uprostřed. Ta se zapaluje na Štědrý den a symbolizuje Krista.

K adventu patří také půst, spánek na tvrdém lůžku a zákaz sexu. Zapovězena je i hlučná zábava či pomlouvání. Naopak žádoucí je každodenní návštěva rorátů (ranní zpívané mše) a konání dobrých skutků.

Fialová, červená i modrá

Tradiční barvou adventu je fialová. Luteráni v Americe ji nahradili modrou barvou. V Evropě se začaly užívat i věnce s bílými svíčkami, protože bílá barva je tradičně braná jako slavnostní. U protestantských církví se používají i čtyři červené svíce. To se rozšířilo i k nám a věnec s červenými svíčkami je nyní asi nejrozšířenější barevnou kombinací.

Symbolika svíček na věnci

  1. 1. svíčkaZapaluje se první adventní – železnou – neděli.  Svíčka se jmenuje Naděje.
  2. 2. svíčka Zapaluje se druhou adventní – bronzovou – neděli. Svíčka se jmenuje Mír.
  3. 3. svíčka Zapaluje se třetí adventní – stříbrnou – neděli.  Svíčka se jmenuje Přátelství a měla by být růžová.
  4. 4. svíčka Zapaluje se čtvrtou adventní – zlatou – neděli. Svíčka se jmenuje Láska.
  5. 5. svíčka Zapaluje se na Štědrý den po západu slunce. Je bílá a zasvěcená Kristu.

Tradiční barva adventního věnce je však červená a zelená. Červená upomíná na krev Kristovu prolitou za spásu světa, obě barvy pak symbolizují život. Jako ozdoba se používají také jablíčka, od času ráje jsou plody života - kulaté jako věnec sám a dobré jako Boží přízeň.

zdroj: blesk,  i60.cz, Wikipedie

14 komentářů:

  1. Hani, opět jsem se dozvěděla něco nového. O růžové svíčce přátelství jsem nevěděla. V paměti z dětství mám adventní věnce většinou z jehličnanů, většinou smrku a červených svíček. Doma jsme adventní věnec také nemívali, já ho už nějaký ten rok používám, v posledních letech mám raději adventní svícen. Hezký víkend, pá 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, myslím si, že hodně lidí ani neví o této symbolice a to nechci nikoho podceňovat. Proto jsem tohle téma zařadila na svůj blog. Jen lidé z kostela asi vědí, co znamenají barvy roucha, ve kterém chodí kněz a tak základní barvy bývají fialová a ta růžová.
      Každý si to doma uděláme, jak nám to vyhovuje, třeba já si pravidelně zapaluji svíčku "jen tak".
      Děkuji a přeji pěknou adventní neděli. ☺

      Vymazat
  2. Hani, krásné povídání o adventním věnci a jeho vzniku. Doma, u rodičů, jsme ho neměli, ale ve své domácnosti ho mám už víc jak dvacet let. Poslední léta není ale kulatý. :o)
    Přeji hezký adventní víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, děkuji za pochvalu článku. Ten vznikl neplánovaně, protože jsem chtěla připomenout jeho podstatu. Je hezké, že zdobíš svoji domácnost a třeba je jiná, než u rodičů. Já jsem kdysi o adventním věnci ani nevěděla a to jsem žila ve venkovských podmínkách na okraji města.
      Myslím, že dneska se ty "věnce" tvoří proto, že se nám to líbí a kulatost se vytratila.
      Děkuji a přeji příjemnou adventní neděli.

      Vymazat
  3. Adventní věnec máme každý rok,stejně věnec na dveřích. Věnec má červené svíčky a pár let tvar oválu. Na dveřích je tvar kulatý. Historie je velmi zajímavá,24 svíček znamená adventní kalendář.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ten adventní věnec je pěknou výzdobou i pro ty, kdo to neberou jako náboženský symbol. Mi se také nejvíce líbí červené svíčky, i když to z náboženského hlediska představuje protestantskou církev. Jenže, kdo to dneska řeší?
      Na dveře to lidé dávají, ale konkrétně v našem vchodě do loňska to nikdo neměl na dveřích. Já bych to tam nedala z důvodu, který uvádím v článku. Loni si poprvé, co pamatuji, sousedka pověsila něco, co ani věncem není, ale je to vánoční motiv a visí to tam celý rok. Trochu se tomu směju, protože třeba v horkém létě mít na dveřích vánoční výzdobu je poněkud směšné, ale aspoň to nemusí schovávat, je stále připravena slavit Vánoce! ☺ ☺ Takže než tohle, raději holé dveře.

      Vymazat
  4. Krásné povídání, Hani!
    Ani my ho doma s rodiči neměli, tenkrát se veškerá symbolika potlačovala. Dokonce si pamatuji, že čokoládový Mikuláš nebyl Mikuláš, ale vánoční muž na podstavci. Tohle už fakt nechci...
    Měj krásnou adventní neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to dobré téma, Helenko, líbí se mi takhle diskutovat. Ještě bude pokračování, ale trochu jiné. Symbolika se potlačovala na veřejnosti, to bylo i v novinách nebo televizi, ale stejně si myslím, že doma si to každý dělal jak chtěl. Já jsem jako dítě o adventním věnci ani nevěděla a jsem přesvědčena, že kdyby ho rodiče chtěli, tak ho doma budeme mít. Prostě nechyběl a nemívám ho ani já. Dnes je o adventním věnci psáno skoro v každém časopise a hodně lidí si ho pořizuje ne proto, že je to čekání na Kristův příchod (upřímně, kolik lidí to ví), ale stalo se to jakousi "módou", mají to téměř všichni, je to hezké, tak si to také pořídím. Tak to udělala moje kamarádka, adventní věnec má asi třetí rok, řešili jsme, jak ho pověsit na dveře. Bydlí na vesnici, všichni v okolí mají na dveřích věnce nebo jakousi ozdobu, tak se také rozhodli tam věnec pověsit.
      Děkuji a přeji co nejlepší adventní neděli. ☺

      Vymazat
  5. Hani,ráda jsem si početla.
    Jsem ráda,že tady Helenka připomněla období,kdy se tyto věci opravdu potlačovaly.Pracovala jsem na městském úřadě a jednu dobu jsme tam měli tajemnici naprostou fanatičku ta slavila vánoce na nový rok,jako země se kterou jsme měli mít přátelství na věčné časy.Kvůli ni jsem z práce odešla a vrátila se po revoluci.
    Na dveřích do bytu mám malý věneček,některé sousedky mají moc krásné věnce a doma mám dva adventní.Měli jsme to tak i doma u rodičů u babiček si nepamatuji.
    Pro mě je to období,kdy by měli mít lidé k sobě blíže a podle toho se i řídím.Tenhle čas si užívám.
    Měj hezkou adventní neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, hezky jsi to napsala. Takovou fanatičku jsem v práci nezažila, ale kdoví, jak to ona dělala doma. Nevěřím moc takovým lidem, ti jsou i dnes - na veřejnosti se chtějí ukázat, doma jsou jiní. Možná to byla kariéristka, ne moc chytrá, která se vyšvihla, jiným by bylo trapně to říkat.
      K té výzdobě: Možná v každém kraji nebo spíš oblasti to mají lidé jinak. Tady dost záleží na víře, věřící lidé si to pořizují z přesvědčení a je fakt, že ty věnce bývají krásné. Já musím říct, že ani babičky a ony věřící byly, nic takového neměly. Rodiče také ne. Rozšířím už výše popsané. Dodnes jsem adventní věnec neměla, i když jednou málem ano. Je to už dost let, koupila jsem čtyři svíčky - žluté a rozhodnuta, že věnec udělám. Nakonec mě ta chuť přešla a svíčky ležely doma, nakonec jsem je vzala na hřbitov... Tak dopadla myšlenka mít věnec a prostě ho nemívám. Přitom mám svíčky ráda, kromě léta si večer zapálím většinou čajovku, nehoří dlouho. Bylo by krásné, kdyby lidé měli k sobě blíž po celý rok, nejen o Adventu. Bohužel, kolikrát se přesvědčuji, že je to spíše horší, než kdysi. Nevím, proč...
      Děkuji za otevřenost a přeji také co nejlepší adventní neděli. ☺

      Vymazat
  6. Hani, já mám ráda vyzdobený dům a útulno, a to celoročně. Mám adventní kulatý věnec se svíčkami na stole, a další pro ozdobu na dveřích, vše si dělám sama. Vánoce a čas před nimi prožívám stále stejně. Cukroví peču, stromeček strojíme, chodíme na mši,na procházky, čteme si, jsme s rodinou všichni pohromadě... Mám to moc ráda. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak by to, Leni, asi mělo být. Určitě to má svoje kouzlo, které já v takové podobě nemám a neznám a tím mi nechybí. Veškerou výzdobu jsem zjednodušila. Cukroví jsem pekávala dost a něco i letos upeču, samozřejmě stromeček, hodně starých ozdob jsem dala do muzea, z čehož mám radost. Dělám i vánoční kytici z jehličí a suchých ozdob. Na mši jsem nikdy nebyla, myslím na Vánoce a to, že jste pohromadě, je jistě výborné a to je asi nejcennější a z toho všeho nejlepší.
      Tak vám přeji, ať vám to co nejdéle vydrží a hlavně ve zdraví. ☺

      Vymazat
  7. O tom, že advent je fialový vím už dlouho, byť za celou dobu co si věnce dělám jsem měla fialové svíčky s růžovou poprvé vloni. Spíš mne překvapila ta jablečná trojnožka, to jsem ještě neviděla. Tak možná kdybych teď jela na Veselý Kopec nebo do jiného skanzenu, tak bych tam na ní možná narazila. Občas když dělám věnec na dveře na něj umístím čtyři výrazné prvky. Mašle, květ hortenzie, kouličky .... Letos tedy ne, vzhledem k tomu že mám na něm velkou svítící mašli dělala jsem ho umírněnější. A co důsledně se snažím dodržovat je že i když si světýlka natahuji v takovou dobu,l kdy ještě nemrzne a truhlíky taky vytvářím tak abych u toho nemrzla, tak rozsvěcím všechno až na první adventní neděli. Přes to vlak prostě nejede ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Všechny ty popisované věci jsou určitě moc hezké. Skanzenů je u nás několik, mám nejblíže Valašské muzeum v přírodě v Rožnově p. R. Tam ty zvyky dodržují přesně, jsou na to odborníci, jinak zajdu do Ostravského muzea a oni dělají na Slezskoostravském hradě každoročně výstavy betlémů, kde jsou i jiné tradiční věci s popisem. Jsem ráda, že jsou takoví lidé jako vy, kteří zvyky i v domácnostech dodržují a uvažují při tom, proč se to tak má dělat.
    Děkuji a přeji příjemný adventní čas. ☺

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...