Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 26. prosince 2021

Svátek sv. Štěpána: Karel Klostermann - V ráji šumavském (Poslech knihy) + Štěpánská koleda z Valašského muzea v přírodě

 

Pro příjemné trávení času vánočního...

Dnes je 26. prosince a je svátek Štěpána. V tento den se chodí navštěvovat rodiny, vyměňují si dárky a přejí mnoho úspěchů.

Druhý svátek vánoční připomíná svatého Štěpána, prvního křesťanského mučedníka

Ještě v 19. století byl velmi oblíbeným dnem pro koledování, kdy se zpívala speciální koleda. Určitě ji znáte: Koleda, koleda Štěpáne!

Koleda, koleda Štěpáne!

Co to neseš ve džbáně?

Nesu, nesu koledu,

upad jsem s ní na ledu,

psi se na mě sběhli,

koledu mi snědli.

Co mám smutný dělati,
musím jinou žebrati.
Koledu mi dejte,
jen se mi nesmějte.
Koledu mu dali,
přece se mu smáli.

Štěpánská koleda: Cimbálová muzika Soláň (Valašské muzeum v přírodě Rožnov p. Radh.)

 
Kostel sv. Anny • 26. prosince 2020 
00:04 úvodní slovo (Tomáš Gross) 
01:02 Nenechte nás dlúho státi 
03:16 Co to znamenati má 
05:51 Co sa stalo, přihodilo  
07:43 Poslouchejte křesťané 
09:34 Hore, hore pastuškové 
11:44 průvodní slovo 
12:23 Čas radosti, veselosti 
14:27 Josef můj kochany 
16:42 Hopsa chaso 
18:42 A teče voděnka 
21:13 Starej Trčka vymazuje 
22:56 průvodní slovo 
24:24 Novina velmi dobrá  
26:23 Gajdujte gajdičky 
27:52 Co to znamená medle  
30:43 Sedzi vrabček 
32:25 Co to znamená  
34:32 průvodní slovo 
35:06 Přiběžali ze salaša 
Účinkovala Cimbálová muzika Soláň 
Primáš muziky: David Kulišťák


Druhý svátek vánoční znamená pro křesťany připomínku prvomučedníka sv. Štěpána.

svaty stepan nahled  
Původně Žid, který se obrátil na křesťanství a o zmrtvýchvstání Ježíše Krista kázal s velkým zapálením, až se znelíbil židovské veleradě (židovské autority zakazovaly kázat o Ježíši), která ho nechala před hradbami Jeruzaléma ubít k smrti ukamenováním. Právě to je důvod, proč je s kameny zobrazován a také proč k němu lidé dříve vzhlíželi pokaždé, když je bolela hlava. Díky ukamenování je svatý Štěpán považován za prvního křesťanského mučedníka.


Kdysi
bylo zvykem, že na svatého Štěpána odcházeli ze služby čeledíni a děvečky. Na odchodnou sloužící dostával zvláštní koláč, tvořený třemi spletenými prameny do kruhu a ozdobený ořechy, rozmarýnem a pentlemi. Dnes na stole nechybí pernatá drůbež – husa, kachna či kuře.

 Vánoce ještě nekončí: Co vařit na Boží hod a na Štěpána

Svatý Štěpán je patronem koní a námořníků. Dle pověsti byl křesťanským kazatelem, který byl ukamenován za to, že se rouhal proti judaismu. Mohla za to prý jeho víra v Ježíše Krista. Šlo o prvního křesťanského mučedníka. Za své rouhačství byl ukamenován mezi lety 35-37.

  • Pakli na Štěpána větrové uhodí, příští rok víno špatné se urodí.
  • Na svatého Štěpána když vítr prudce zavěje, víno před zkázou jistou se chvěje.
  • Jestli Štěpán valným větrem fouká, vinohrad na něj smutně kouká (nebo vinař smutně oči mhouří).

    Zajímavý je vliv Slunce a Měsíce:

  • Svítí-li na den svatého Štěpána slunce, bude drahé ovoce.
  • Svítí-li na koledu v noci měsíc, bude ve stodole hojně obilí.


K poslechu dnes nabízím knihu o Šumavě - V ráji šumavském. Tu jste si dnes vykoledovali 😎. 

V posledních letech zažíváme velké kácení našich lesů a kůrovcovou kalamitu. O tom, že naše lesy prořídly, psát nechci, to vidíme snad v každém kraji, ale jen připomenu, že podobná situace už tady byla.

K. Klostermann asi nepatří mezi vyhledávané autory současnosti, ale to neznamená, že nepsal poutavě a zajímavě. Kdo má rád přírodu a koho zajímá Šumava, tomu se kniha bude líbit. 

Uvedený román Karla Klostermanna vypráví o "zlatých časech broučka kůrovce". V říjnu roku 1870 se přes šumavské lesy prohnala ohromná vichřice a zdevastovala rozsáhlé lesní porosty. To změnilo dosavadní způsob života místních obyvatel. Rozsáhlé polomy byly zasaženy kůrovcem a napadené stromy musely být urychleně likvidovány a  lidem to přineslo spoustu práce s poměrně vysokými výdělky. Hlavní postavou je zámožný sedlák Podhamerský, jeho dcery Rezla a Nany, ale jsou zde rozpracovány i příběhy obyčejných lidí v těchto časech šumavského blahobytu.


 
Karel Faustin Klostermann, též používal pseudonymy Faustin, Doubravský (13. února 1848 Haag am Hausruck  – 16. července 1923 Štěkeň) byl český spisovatel německé národnosti s regionálním zaměřením na oblast Šumavy, Pošumaví a Šumavského Podlesí. Byl představitelem realismu v literatuře a tzv. venkovské prózy. Jeho sebrané spisy obsáhly přes čtyřicet svazků románů, povídek, črt, fejetonů a skic, i část soustavných pamětí.

Karel Klostermann (1908)

  • Ze světa lesních samot – román
  • V ráji šumavském (1893) – román
  • Za štěstím (1895) – román ze života vídeňských Čechů
  • a další ... 
  •  Zdroj: YouTube, Wikipedie 
    Nejlepší vánoční vtipyNejlepší vánoční vtipyNejlepší vánoční vtipyNejlepší vánoční vtipyNejlepší vánoční vtipy

8 komentářů:

  1. Hani, předem bych ti chtěla popřát klidné svátky vánoční a opět poděkovat za poučný článek. Před pár dny, kdy jsem třídila knihy v knihovně, narazila jsem na několik knih Karla Klostermanna. Přiznám se, že jsem žádnou nečetla. Vždycky jsem si říkala : "Až někdy.." Navíc autor píše o Šumavě, kterou mám moc ráda a mám ráda staré časy. Teď je ale tolik jiných knížek, člověk nestíhá. Moc zdravím. Hela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji. Já jsem na Klostermanna narazila náhodou, kdysi jsem jeho knihu Ze světa lesních samot vyhrála za křížovku. Tak jsem objevila tohoto spisovatele Šumavy. Vím, že dnes jsou v kurzu jiné knihy, ale Šumavu jsem si oblíbila a pak jsem typ, který spíše sáhne po klasice. I staré autory je třeba připomínat. Třeba si nějakou ze svých knih přečteš.
      Také Tě zdravím a přeji příjemný posváteční čas. ☺

      Vymazat
  2. Hani, ráda jsem si přečetla další tématický článek. Ty pranostiky neznám, musím se zeptat mamky, protože o koledě jsem se včera bavili.
    A Klostermanna si ráda poslechnu, už to je let, co jsem naposledy něco četla.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, připomínám zvyky, ale sama jsem je nezažila. U nás se to nedělalo.
      Já se také do Klostermanna zaposlouchám, to je akorát vhodné do tohoto zimního času.
      Děkuji a také přeji příjemný den - po těch "velkých" svátcích. ☺

      Vymazat
  3. Hanko, děkuji za připomenutí spisovatele Klostermanna. Se zájmem poslouchám četbu 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji, Marti, za zájem. Došla jsem k názoru, že některé starší spisovatele je třeba připomínat, mnozí už upadli v zapomenutí. ☺

      Vymazat
  4. Hani to je také zajímavý článek. Nakonec ten vtip mě opravdu rozesmál. Děkuji Ti přeji Ti krásné dny v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Krajinou Jablunkovského průsmyku na Komorovský Grúň

Dnes se opět podíváme na úplný východ republiky. Jablunkovský průsmyk jsme navštívili během našeho pobytu v Horní Lomné.  Průsmyk protíná h...