Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 12. února 2022

Zámek Šluknov na severu Čech je perlou saské renesance

 

Dnes vás nasměruji na sever. Také žiji na severu a "každý" to sem má hodně daleko. Podíváme se tedy jinam -  do  Šluknovského výběžku, který je nejsevernějším koutem republiky. To si určitě pamatujete ze školy, ale  víte, že tomuto odlehlému koutu Čech začali kdysi němečtí sousedé říkat Böhmisches Niederland - České Nizozemí?  Řeč je o Šluknovském výběžku, nejsevernějším koutu republiky. 

https://kspksprevar.webnode.cz/_files/200006315-ad76cae718/vybezek.png

Důvodem pro zmíněné označení je hlavně to, že mezi prvními osadníky trochu zapomenutého kraje mírných vrchů a dlouhých pásů polí a luk byli před stovkami let lidé z německého Durynska, ale i z Fríska, provincie na severu dnešního Nizozemska. Dnes je toto území zajímavé svým charakteristickým  překrýváním kultur tří oblastí: české, saské a lužické.

Nejzajímavější památkou je tam zámek a potřebné informace naleznete na mapě. Je to jeden z "magnetů", který ve Šluknovském výběžku přitahuje návštěvníky, které teď v zimě možná překvapí, že pro návštěvníky je zámek otevřen po celý rok, tedy i v těchto zimních dnech. Přímo před zámkem je autobusový terminál, takže zabloudit nemůžete. Ze Šluknovského náměstí je to sem pět minut chůze.

Zámek Šluknov na severu Čech se na zimu nezavírá. Po celý rok nabízí prvorepublikový prohlídkový okruh, který ukazuje téměř všechny zámecké prostory. Včetně dobových místností s původními exponáty. Prohlídka je věnována poslednímu majiteli Šluknovského panství Ervínu Leopoldovi Nostitz-Rineckovi. K vidění je jeho soukromé apartmá s šatnou, ložnicí, dětským pokojem, jídelnou i oficiální kanceláří.

https://zamek.mestosluknov.cz/gallery/clanky11188/5.jpg

Z roku 1487 pochází první zmínka o dřevěné tvrzi, která i s hospodářským zázemím patřila saskému maršálovi Hugoldovi ze Šlejnic. Není bez zajímavosti, že k hospodářství patřila i sladovna, pivovar a zahrada, kde se pěstoval chmel. V 16. století nechal další ze Šlejniců přebudovat tvrz na pohodlnější renesanční sídlo.

V průběhu času se majitelé panství střídali. O hodnotě majetku vypovídá i suma, za kterou ho Harrachové roku 1876 prodali saskému komerčnímu radovi Arnoštu Grumbtovi. Jeden milion guldenů. Jeho potomci ho vlastnili až do 30. let 20. století, kdy ho získal Ervín Leopold Nostitz-Rieneck. Tomu byl zkonfiskován v roce 1945. Majitelem zámku se stalo město Šluknov, které v něm zřídilo muzeum.

V roce 1986 zničil velkou část budovy požár, ale šluknovští se nevzdali. První desetiletí 21. století se pracovalo na rekonstrukci. Dnešní prohlídkové okruhy se vracejí do dob první republiky. Přibližují jak oficiální prostory, tak soukromé místnosti rodiny Nostitz-Rieneck. Návštěvník uvidí i fotografie členů rodiny. Jedna z nich zachycuje staršího bratra Ervína Leopolda – Bedřicha, který se oženil s dcerou Žofie Chotkové a Františka Ferdinanda d´Este.

Kromě velkých zámeckých kamen, slavnostních praporů a dobového mobiliáře je na prohlídkové trase také úctyhodné jelení paroží a série jezdeckých obrázků. To obojí odkazuje na velké vášně hraběte Ervína Leopolda – lov a dostihy. Prý se sám účastnil Velké pardubické steeplechase.

https://zamek.mestosluknov.cz/gallery/clanky11188/11.jpg

Po prohlídce zámku Šluknov je možné se projít hezky upraveným zámeckým parkem. Takovou procházku jistě oceníme na jaře. Volné vnitřní prostory využívají šluknovští ke koncertům, různým slavnostem a také svatebním obřadům. A několikrát do roka tu pořádají tematicky velmi pestré výstavy. Například do 25. února je tu k vidění soubor šperků Jiřího Herzlíka, který pracuje s různými kovy a vzácnými dřevy. Od 7. února je nabídnuta fotovýstava Náš pohled na svět, která potrvá do konce března 2022.

Z prohlídky: 

 

 

zdroj: plzen.rozhlas.cz, zamek.mestosluknov.cz

14 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. To víš, je to zámek a tak podlahy jsou ve stylu intarzie. Stropy jsou také zajímavé.

      Vymazat
  2. Pěkná procházka zámkem, ve kterém jsem nikdy nebyla. Stejně jako jsem dlouho nebyla na Tvých stránkách. Nějak mě opustil elán a dala jsem si trochu pauzu od blogu svého i těch ostatních. Trochu se vyskytuji na FB, ale ani se moc nevěnuji ručním pracem. Trochu jsem četla, než jsem zjistila, že potřebuji nové brýle. Návštěvu očního jsem musela dvakrát odložit. Jednou z důvodu sněhové nadílky a jednou na mě něco lezlo a nechtěla jsem to roznášet. Měj se dobře a snad se situace na mé straně trochu zlepší a opět se vrátím ke svým láskám, blogu a ručním pracem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítám Tě, Jitko, zase na blogu. Překvapila mě Tvoje pauza, Ty, která jsi mívala hodně příspěvků a pořád jsi něco pekla a háčkovala. Já na FB vůbec nechodím, ale také jsem před rokem měla vážné problémy s očima, takže vím, co to je.
      To, že netvoříš, není to nejdůležitější, já také nic nevyrábím, všeho dost a kam to umístit. Ovšem elán a psychická pohoda je nad všechno tvoření, tak Ti přeji, aby se vám oběma dařilo a zdraví sloužilo. ☺

      Vymazat
  3. Ve Šluknově mám příbuzné, na zámku jsem byla,když tam byla výstava. Je to tam moc krásné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, tak jsem ráda, že mi potvrzuješ, že prohlídka zámku opravdu stojí za návštěvu.
      Děkuji a měj se krásně. ☺

      Vymazat
  4. Hani, děkuji za tip. Ve Šluknově jsem sice byla, ale na zámku ne. Je to i od nás celkem daleko, na jednodenní výlet to nevidím...
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že tento výběžek je z většiny našich míst daleko. Je to podobné, jako když dám zámek tady od nás. Ale je to zajímavé místo nejen tímto zámkem.
      Děkuji, Helenko, přeji úspěšný start do nového týdne. ☺

      Vymazat
  5. Hani, zdravím. Tak tady jsem nikdy nebyla, až teď s Tebou... Tak děkuju za procházku. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ráda jsem Tě šluknovským zámkem provedla, Ty to máš od vás podstatně blíže, než já. ☺ Tak zase někdy...

      Vymazat
  6. Moc hezký zámeček to určitě je, ale daleko až moc a tak děkuji aspoň za malou procházku. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to od nás hodně daleko, ale hlavně v létě tam může být zájem turistů větší. ☺

      Vymazat
  7. Hani, zámek ve Šluknově dobře znám. Je to naše sousední město a také tam docela často jezdíme, protože na zámku probíhají různé akce a výstavy. Byla jsem uvnitř několikrát. Dokonce si pamatuji Když počátkem 2. dubna 1986, zámek vyhořel téměř do základů. Po letech povstal jako bájný Fénix doslova z popela. Nádherné jsou vykládané podlahy v jednotlivých místnostech. My jsme také v půdních prostorách obdivovali nádhernou stavbu krovů. Krásný je park a v okolí Šluknova je zajímavá Křížova cesta i vyhlídka na Židovském vrchu. Děkuji Ti za hezký článek. Měj se moc pěkně. Ještě Ti můžu dát tip na zámek v Lipové. ale ten je teď momentálně v dezolátním stavu a už roky se chystají opravy. Snad i jemu se blýská na lepší časy. Ten je třikrát tak větší než zámek ve Šluknově. Upravený už je park a rybník a zámek se snad pomalu také dočká lepších časů. měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, Tvůj komentář mě zaujal, protože je konkrétní a k věci. Právě s myšlenkou na Tebe jsem článek tvořila. Je fajn, že takhle poznáváte okolí, sousední město bývá kousek a konkrétně já jsem spíše městský typ. Na zámek v Lipové se podívám, co se k tomu dá napsat. Brzy bude ještě něco od vás ze severu.
      Děkuji a také se měj co nejlépe. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Stavění májky je pěkná fuška

  Možná žijete v oblasti, kde se lidové zvyky a tradice dodržují a udržují, třeba u...