Uprchlík... Do celkem nedávné doby bylo toto slovo spojováno se vzdálenými oblastmi, na míle vzdálenými od našeho klidu. Ještě zcela nedávno jsme si mohli říci - my a uprchlíci? A vidíte, mezinárodní situace se změnila zcela nečekaně a do naší země (a nejen tam) proudí tisíce válečných uprchlíků z Ukrajiny. Můžeme to tedy sledovat téměř v přímém přenosu. Po první euforii z pomoci se začínají po dvou týdnech projevovat problémy, protože uprchlík tu není "na skok", tato situace potrvá delší dobu a kdoví jak potom. V dnešním příspěvku chci však připomenout, že tohle u nás není poprvé. To je smyslem mého příspěvku - připomenout to. Naše generace to v takovém měřítku nezažily, po vlně covidu zase něco, na co nejsme zvyklí. Možná je třeba trochu zalistovat v historii, konkrétně v té naší historii, která ovšem v mnohém připomíná
současnou dobu.
Už je to něco málo přes sto let, kdy se Evropou valily vlny uprchlíků
ze zemí, kde zuřila první světová válka. Ta jak známo probíhala v letech 1914 - 1918, to jen pro připomenutí. Vidíte, uprchlické vlny souvisí s válkou. Lidé prchali například z
frontových linií v Haliči (o Haliči jsou na blogu články), která je dnes rozdělená mezi Ukrajinu a
Polsko. Hodně jich přišlo do krkonošské Jilemnice. Teď možná budou obyvatelé toho kraje překvapeni?
Zkusme se vžít do mysli uprchlíka před válečnou frontou, kdy má krátký čas na sbalení nutných věcí, rozhodnout se, co je pro něj cenné a bez čeho se neobejde... Proto místní kronikář si všímá, že když přijížděli, tak jeden uprchlík
přivlekl do Jilemnice žebřík. Jiný zase lucernu. Jedna rodina si
přivedla krávu. Takže oni v tom zmatku popadli, co měli po ruce. Často
velice iracionálně a přišli do Jilemnice.
Pokud dnes slyšíme o kvótách, kdy se řeší, kolik uprchlíků má který stát přijmout, tak vězte, že to není nic nového. V době 1. světové války byla monarchie, na to nezapomínejme, a jednotlivým okresům byl přidělen určitý počet uprchlíků a protože
Jilemnice byla okresem, bylo jí přiděleno 385 uprchlíků, v samotném
městě jich pak bylo kolem 150.
Vláda tehdy dávala městu na jednoho uprchlíka korunu a sedmdesát haléřů.
Město jim umožnilo pracovat. Pracovali v dole tady na Kozinci, kde se
těžila měď. Barevné kovy byly ve válce
žádané, tak se těžba obnovila. Tam je zajímavé to, že obyvatelstvo se k
uprchlíkům chovalo velice vstřícně, dokonce se pro ně hrálo divadlo.
V nedalekém Turnově bylo na 500 italských uprchlíků z vyklizeného pásma v
Tyrolích (slyšeli jste jistě o jižní italské frontě). I ti pracovali. Jejich dílem je například cesta ke Třem
svatým.
Do Liberce přišli Židé z východní Haliče. V novinách se objevily výzvy,
aby lidé uprchlíkům darovali peníze, ošacení a hračky. V zajateckém
táboře v Ostašově byli italští a ruští vojáci. Žili sice za plotem, ale
mohli se podle archeologa Petra Brestovanského spolehnout na pomoc řady
lidí s dobrým srdcem.
Lidé se za světové války ještě chovali lidsky. Za druhé už tu lidskost ztratili, to tvrdí historik:
„Některým nebylo jedno, jak tam žijí a přestože tenkrát byla nouze o
jídlo, byli Liberečané ochotni se s nimi rozdělit. Máme důkaz, že jim
nosili chleba a já jsem zjistil, když jsem se tou historií začal
zabývat, že první světová válka na mě působila lidsky. Lidé se snažili
těm, co se ocitli v neštěstí, pomoct. V druhé světové válce jsme ale tu
lidskost ztratili.“
Vlna sympatií vůči uprchlíkům začala upadat ve chvíli, kdy sever Čech
začal sužovat hladomor. Města se začala bránit přídělům dalších rodin. Z
Jilemnicka hodně Poláků během války kvůli nedostatku jídla odešlo.
„Mezi těmi lidmi už převládal boj o to sehnat nějaké potraviny. Živili
se krmnou řepou, která byla dřevnatá, takže se musela rozsekat sekyrkou a
pak se z ní teprve dala vařit polévka. Proto lidé odcházeli na
Bydžovsko a Jaroměřsko, kde bylo tepleji, byla tam úrodnější půda a
nějaké potraviny se tam daly sehnat.“
Řada haličských Židů a taky částečně německy mluvících uprchlíků z Tyrol
ale v Liberci a taky v nedalekém Janově dole zůstala. Pro jejich děti
vyčlenila obecní zastupitelstva speciální učebny ve školách.
Aranžovaná fotografie židovských uprchlíků v barákovém táboře v Německém (dnes Havlíčkově) Brodu, 1915-1917.|foto:© Židovské muzeum v Praze
Uplynulo více než 100 let a povědomí o množství lidí v nouzi, kteří utekli do českých
zemí za první světové války, zůstává téměř zapomenuto. Byli mezi nimi
Poláci, Rusíni či Židé z Haliče a Bukoviny (není to obec u Pardubic, ale území, které bylo součástí R-U, které bylo rozděleno mezi Rumunsko a Ukrajinu), nebo Italové a Chorvati z
jihu rakousko-uherské monarchie. Tvořili první významnou skupinu
uprchlíků v moderních českých dějinách.
Své domovy opouštěli z obav z posunů fronty, před násilím vojáků vůči
civilistům či z loajality ke své zemi. Často utíkali ze zcela zničených
městeček a vesnic. Židé navíc z obavy před pogromy ze strany ruské
armády a zejména obávaných kozáků. Obviňování ze špionáže, ponižování,
popravy, znásilňování a plenění patřilo k jejich každodenní zkušenosti v
Rusy obsazené východní Haliči a v Bukovině. Odhaduje se, že zhruba
polovina z 800 000 Židů z Haliče uprchla do vnitrozemí; další
desetitisíce z Bukoviny.
Židovský uprchlík v Rychnově nad Kněžnou|foto: Státní okresní archiv Rychnov nad Kněžnou
Uprchlíci museli žít v jedné z určených uprchlických obcí – městečkách
či vesnicích, mimo velká města jako Vídeň či Praha – a většinou se
nemohli volně stěhovat. Již v prvních týdnech války tak například
překotně vznikly barákové tábory na jižní Moravě v Mikulově,
Pohořelicích a Kyjově – ty měly zachytit židovské uprchlíky, aby se
nedostali do Vídně.
Největším sběrným táborem byl barákový tábor v Německém (dnes
Havlíčkově) Brodě. Zahrnoval 53 obytných baráků, sedm kuchyní a tři
sklady. Zpočátku jej obývali italští a istrijští uprchlíci, později však
byl určen pouze pro uprchlíky židovské. V nejvyšším stavu v něm bylo
ubytováno až deset tisíc uprchlíků. Kvůli vysoké úmrtnosti a tyfové
epidemii k pohřbívání zemřelých nestačil místní židovský hřbitov a musel
být zřízen zvláštní -“tyfový.“ V táborech často panovaly špatné podmínky, proto tam řádily
epidemie spojené s vysokou úmrtností, zvláště u dětí, přitom v nich žily desítky tisíc
lidí.
Aranžovaná fotografie židovských uprchlíků v barákovém táboře v Německém (dnes Havlíčkově) Brodu, 1915-1917.|foto: © Židovské muzeum v Praze
Židé evakuovaní do českých zemí byli většinou velmi chudí, z nábožensky
tradičního prostředí. Nikdy předtím a nikdy potom se obyvatelé českého
vnitrozemí, židovští ani jiní, nemohli každodenně stýkat s
takzvanými „východními“ Židy. Takovými, kteří se viditelně odlišovali
svým oblečením a jazykem jidiš, kteří nebyli začleněni do většinové
společnosti. Zatímco pro některé emancipované české Židy byli lidé v
kaftanu, s pejzy a striktně dodržující náboženské předpisy symbolem
uzavřenosti ghetta, jiní v nich viděli zdroj autentické židovské národní
kultury. Tato setkání tak podněcovala jak diskuse o židovské identitě,
tak rozehrávala předsudky proti údajně zaostalým „východním“ Židům.
Proto si přejme, aby už brzy zavládl mír, což zcela určitě není fráze. Myslím, že v současném světovém dění si nemůžeme být nikdy jisti.
zdroj:
I. Bernáthová, M. Frankl
Zajímavé ohlédnutí, Haničko! A užitečné...
OdpovědětVymazatPřeji hezký večer, Helena
Také si myslím, že informací není nikdy dost a ještě něco k tomu plánuji.
VymazatDěkuji za zájem a přeji slunečné dny. U nás krásně svítí... ☺