Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 30. ledna 2023

Zima 1979: pokles teplot až o 30 °C

 

12 komentářů:

  1. Hani, na ten rok si moc dobře vzpomínám. Tedy na ten den, kdy se teplota tak rychle změnila. zrovna jsem se přestěhovala z Hané do Podbeskydí s půlročním synkem. Všechno pro mne bylo neznámé a ještě toto. Měla jsem ale dobré zázemí, tak jsem to zvládala dobře. Pamatuji si ale jenom na tu změnu teploty a hory sněhu. Dnes už je syn zasloužilý "tata", no letí to. Většina domácností tehdy topila kalem. U každého domku byly velké hromady. Dnes si už málokdo vzpomene... Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, věřím, že taková vzpomínka je nezapomenutelná. To přestěhování by sis pamatovala i tak, ještě s tím "tatou" na rukou ☺, ale zima a náhlá změna teplot tomu dala korunu, že?
      Děkuji, já jsem si také vzpomněla, jiným na blogu připomínám a vidím, že to má odezvu. 👍

      Vymazat
  2. Hani tak já si na uhelné prázdniny pamatuji jako dítě, kdy jsme měli u domu dvoumetrové závěje a taťka lezl ven oknem, protože dveře od domu nešly otevřít, jak tam byla vysoká závěj sněhu. To ale bylo v lednu nebo únoru někdy v roce 1957..? Jen že tehdy ještě nejezdila auta, To ani v okolí nikdo neměl, jen občas jela sanitka nebo autobus. Všichni jsme všude chodili pěšky... Pluh na odhrnutí sněhu táhl buď traktor nebo koně a silnici sypal cestář škvárou nebo pískem a my jsme se na něj, coby děti zlobily, protože jsme pak po silnici nemohli sáňkovat. Bydleli jsme na kopci a provoz žádný nebyl a tak jsme si to užili všichni a večer mnohdy sáňkovali i dospělí... Na tu prudkou změnu ze Silvestra na Nový rok si dobře pamatuji. (To bylo tak o dvacet let později). Slavili jsme totiž konec roku u švagra a šli tam lehce oblečení a na Nový rok jsme se domů vraceli ve strašné zimě a napadlo i hodně sněhu. Byl to teplotní zlom, který opravdu přišel během několika hodin...Měj se moc hezky Hani.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já si také na zimy svého dětství pamatuji a vím, že bývalo více sněhu a "muselo" se odmetat kus chodníku, nikdo se nedivil a také za to nečekal nic - žádnou odměnu. A povozy? Vyrůstala jsem na okraji města, takže v mnohém se to podobalo vesnici a byli tam tři "sedláci", kteří jednak chodili lidem na pole orat, sít a co bylo třeba, ale také chodili pást koně poblíž, bývali opilí a dost často se koně splašily ...
      Děkuji za pamětnickou vzpomínku, téma jsi rozšířila a napsala jak to opravdu bývalo. Uhelných prázdnin bylo možná více, ale tyhle se zapsaly do pamětí nejvíce.
      Měj hezké dny, Jari. 👍

      Vymazat
  3. Hani, já si na tu zimu velmi dobře pamatuju. Měla jsem malého syna, bylo mu necelých pět měsíců a odpoledne na Silvestra jsem byla jen v tričku u kočárku na zahradě, kde spal. A ráno samec.❄❄❄ Nic nefungovalo a já byla objednaná do poradny. S kočárkem jet nešlo, takže mi muž korbičku uvázal na sáňky a já jela na středisko. Byla jsem ten den jediná, kdo dorazil, jak tvrdila paní doktorka, která tam také dorazila. Bydlela hned vedle.
    Mám ještě jednu vzpomínku na tu dobu. Na zdi Olšanských hřbitovů byl nápis: "Buďte rádi, že jste ztuhlí, komunisti nemaj uhlí:"
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Ali, za vzpomínku z Prahy, protože asi byl rozdíl mezi tou zimou v hlavním městě a někde pod horami nebo v menších obcích. Popisuješ to podobně jako mnoho dalších, že odpoledne se chodilo v tričku a nalehko a pak to přišlo. Myslím, že nejen dětská doktorka, ale vlastně všechno se paralyzovalo, jen nevím, jak by se podobná situace zvládala nyní. Moc si iluze nedělám.
      Jsem ráda za příspěvek a také přeji hezké dny. 👍

      Vymazat
  4. Uhelné prázdniny jsem zažila,když jsem chodila na základku.Byly docela často.S kamarádkama jsme se chodily dívat na dveře školy,byla kousek od domova a to bylo radosti,když se prodlužovaly.
    A na ten zvrat na Silvestra,to kdo zažil nezapomene.Já už to někde popisovala.Dopoledne chlapi na stavbě garáží byli do půl těla.Navečer jsme jeli s partou a malými dětmi na chatu na Nebák slavit Silvestra.Chlapi chodili kouřit a najednou přišli,že se něco děje,zima.Byla i v chatě,celou noc se topilo a byli jsme všichni v jedné místnosti u krbu.Ráno nešly škodovky nastartovat.To jsou vzpomínky
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, myslím, že těch uhelných prázdnin bylo více, ale nejdelší byly právě roku 1979. Asi se to ohlašovalo v TV a bylo v novinách. Ta vzpomínka ze Silvestra je velmi živá, jak vidět, také jste chodili nalehko a jako všude, pak příchod zimy. Není na škodu si to připomenout, ani dnes by to nebyla "sranda".
      Děkuji za hezkou vzpomínku a měj se parádně. 👍

      Vymazat
  5. Hani, zdravím. Na uhelné prázdniny v r. 1979 si pamatuju, byla jsem v prváku na gymplu. Nejdřív vyhlásili týden, pak přidali další dva. Odjela jsem s kamarádkou na chatu do Horní Malé Úpy do Krkonoš lyžovat. Byla tam spousta sněhu, jako v pohádce. Na chatě jsme byly samy, soused z vedlejší chalupy nám pomáhal s topením. Nedávno jsem zrovna našla u táty fotografie z téhle naší expedice. Měj se dobře, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc pěkná vzpomínka, to jste měly "fajné" na té chatě ☺. Dobře, že máš fotky z té doby, dříve se tolik nefotilo jako dnes.
      Děkuji za zajímavou vzpomínku a také se měj dobře.

      Vymazat
  6. Hanko, moc dobře si to pamatuji, byli jsme u našich v Benešově nad Ploučnicí a ta prudká změna počasí, navíc vítr, který utrhl část střechy místní tělocvičny...a uhelné prázdniny dětem nevadily, to hůř prožívali rodiče.
    Přijít taková zima, byly by problémy i dnes. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zajímavá a doplňující vzpomínka, protože tehdy byly i hmotné škody tohoto charakteru, moc se o tom nepíše. Také si myslím, že i dnes by byla kalamita jak "hrom", vždyť napadne pár cm sněhu a problémy...
      Děkuji a přeji pěkný den. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...