Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 15. srpna 2023

Příběhy slavných značek: Pralinky


K tématu "pralinky"  mě inspiroval článek o lady Godivě , jejíž jméno téměř před sto lety přijala do názvu belgická čokoládovna. Možná i ve vašem městě je specializovaná prodejna belgických pralinek. Kamarádka si tyto pralinky oblíbila a už léta tu speciprodejnu navštěvuje. K narozeninám dostávám balení pralinek nebo pravou belgickou čokoládu. Chci však uvést, že pokud o pralinkách píši, nemusí to znamenat, že na jejich konzumaci ujíždím. 😃

"Pralinky jsou luxusem, který si může dovolit každý." Je tento slogan pravdivý? Ano či ne? Velmi dobrá je tabulka hořké čokolády s malinami a rybízem. Příchutí a variant je mnoho - pro malé i pro velké. Pralinky mají svůj mezinárodní den, který připadá na 24. června.

 https://www.cestovinky.cz/sites/default/files/images/1/bigstock-belgian-chocolates-18392390.jpg

Mezinárodní den pralinek byl založen v roce 1995 v Belgii, která je dnes známá jako jedna z nejvýznamnějších zemí výroby pralinek na světě. Belgické pralinky jsou proslulé použitím velmi kvalitního kakaa a ruční výrobou, která zaručuje "vysokou kvalitu každé pralinky".

Proč se tento den pralinek připomíná? Určitě je to obchodní tah, ale i příležitost vyzvednout práci a pochválit cukráře, kteří se vytvářejí stále nové i ty tradiční pralinky a nabídnou svým zákazníkům.

Každá země a region má své vlastní recepty a techniky, které se liší podle používaných surovin a tradic. "Pralinkářství"  tak slouží jako příležitost k objevování nových chutí a regionálních kulinářských tradic.

Druhy pralinek

  • Pralinky s náplní z lískových oříšků
  • Truffly (Malé kulaté pralinky, které jsou naplněny hladkým krémem a obalené v čokoládě)
  • Pralinky s náplní z mandlí
  •  s ovocnou náplní
  •  s náplní z karamelu
  •  s náplní z másla
  •  s náplní z různých likérů
  •  s náplní z marcipánu
  •  s náplní z kokosu
  •  s náplní z čokolády
  •  Jean Neuhaus — zakladatel firmy Neuhaus, která je jednou z nejznámějších výrobců pralinek na světě. Neuhaus je také známý jako vynálezce pralinek naplněných krémem.
  • Leonidas — belgická čokoládovna, která se specializuje na výrobu pralinek. Firma byla založena v roce 1913 a dnes má pobočky po celém světě.
  • Lindt & Sprüngli — švýcarská čokoládovna, která je jednou z největších na světě. Firma vyrábí širokou škálu čokoládových výrobků, včetně pralinek.
  • Godiva — značka belgických pralinek a čokoládových výrobků, která byla založena v roce 1926 v Bruselu. Godiva má dnes obchody po celém světě a je známá luxusními pralinkami.
  • Ferrero Rocher — italská čokoládovna, která je známá svými pralinkami v kuličce. Firma je také známá výrobou Nutelly a Tic Tac.
  • Jacques Torres — francouzsko-americký čokolatiér, který vlastní několik čokoládoven v New Yorku. Torres je známý svými ručně dělanéými pralinkami a čokoládovými výrobky.
  • Whitman’s — americká firma, která je známá pralinkami a bonbóny. Firma byla založena v roce 1842 a je dnes součástí koncernu Russell Stover Candies.
 https://g.denik.cz/46/df/plzen-cokoladovy-festival-oc-olympia-plzen-sladkosti-cokolada-pralinky-pecivo-makronky-23.jpg

Pozor: Slovem pralinky se označuje jeden ze tří typů, které jsou:

  • Belgické pralinky z čokoládového povrchu a náplně, čokoládový bonbon. Náplní je kombinace lískových ořechů, mandlí, sirupu, krému s ovocnou příchutí apod.
  • Francouzské pralinky z mandlí s karamelizovaným cukrem v čokoládě.
  • Americké pralinky z kombinace sirupu a pekanových ořechů s mlékem nebo smetanou.

Pralinky jsou považovány za vrchol umění čokolatiérů a cukrářů.

Proč název "pralinky"?

Pralinky nejsou spojeny s chudými vrstvami, ale všechno to začalo v kuchyni hraběte. Už v 17. století byly tvořeny ořechy kandovanými v cukru, smíchanými s čokoládou. Vynalezl je kuchař francouzského hraběte maršála du  Plessis-Praslin a od jeho jména Praslin se název pralinek odvozuje, (web Netzwissen). 
 
Francouzské pralinky se vyrábějí obalením ořechů kandovaným cukrem. Tento přípravek, nazývaný Pralin, se namele a smíchá s čokoládou. Výsledek se francouzsky nazývá Praliné.

Slavné belgické pralinky se skládají z čokoládové vrstvy, uvnitř je měkká a někdy i tekutá náplň. Tu obvykle tvoří lískové oříšky, mandle, cukr, sirup či mléčné výrobky. Kreativitě se meze nekladou, lze ochutnat i náplň s wasabi a dalšími netradičními surovinami, např. sezam, zázvor apod. Wasabi je japonské koření, oddenek se používá  v japonské kuchyni – zejména do typických pokrmů, jako je suši, sašimi a nudle. Jeho unikátní ostrá chuť připomíná pálivou hořčici.

Belgické pralinky mají podobu čokoládových bonbonů. V Bruselu sídlí světoznámé čokoládovny Godiva, Neuhaus a Leonidas. 
 
Jak se pralinky dostaly do Ameriky? 
Přivezli je tam francouzští osadníci a přinesli recept do Louisiany.  V  New Orleans je prodávaly po ulicích kreolské ženy  (potomci evropských kolonistů narozených v Latinské Americe). Ještě předtím si je však upravily po svém tak, že do pralinek přidaly smetanu a mandle nahradily pekanovými ořechy.
 
 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/SouthernCandymakersPralines.jpg 
Americké pralinky

Nejluxusnější pralinka světa

Nejdražší pralinku si můžete podle dostupných informací koupit za 250 dolarů za jeden kus a jmenuje se „La Madeline au Truffe“. Jejím autorem je Fritz Knippschildt, dánský čokolatiér, který má exkluzivní čokoládovnu v Norwalku v Connecticutu.

Polevu tvoří 70% čokoláda Valrhona, která je považována za jednu z nejkvalitnějších. Je smíchaná s čerstvou smetanou, v níž byly dvacet čtyři hodin macerovány vanilkové lusky a čistý italský lanýžový olej. V této glazuře je pravý francouzský lanýž z Périgordu, jehož cena za kilogram se pohybuje od 1 500 eur výše. Proces výroby pralinky je ukončen obalením v nejjemnějším kakaovém prášku. 
 
 https://images.cokolada.cz/obr/fullsize/5j0htjkgkp20/valrhona-degustacni-sada-cokolad-valrhona-big-360-g.png 
Prodává se degustační sada tří tabulek Valrhona za 519 Kč.
 zdroj: calendarbanana.com, discoverbenelux.com a jimeto.cz, Wikipedie, YouTube

14 komentářů:

  1. Dostala jsem na ně chuť. Obdivovala jsem nádherné kousky v Táboře, Vizovicích a i u nás v Mostní ulicí se dají koupit. Děkuji za seznámení s původem této pochoutky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fajn, Maruško, že na svých cestách máš možnost poznávat i tuto "stránku" měst. Já nejčastěji navštěvuji speciální prodejnu dole v Lase na Masarykově nám. v Ostravě, mnohé druhy jsou opravdu nádherné a je svátkem se do nich zakousnout. Vím, že u nás je několik výrobců těchto pralinek, ale článek je už dost rozsáhlý, tak jsem to pojala takto.
      Díky za přesné určení těch nádherných kousků. 😃

      Vymazat
  2. Pralinky byly jednu dobu mým oblíbeným mlsáním.Teď už odolávám
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak já Ti rozumím, také mi chutnaly, ale už pár let jsme doma omezili sladké a čokoládu už téměř nejím. Nevím, jak dlouho mi to vydrží, ale zatím jsem spokojena. 😃
      Také přeji příjemný večer.

      Vymazat
  3. Hani zdravím, když pracoval nejstarší syn ve Švýcarsku, tak nám vozil různé pralinky a čokolády. To bylo dobrot... Ráda jsem si vše přečetla, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak tomu fakt věřím, švýcarská čokoláda je pojem, naposledy jsem navštívila obchod ve Vídni, ale už čokolády nekupuji.
      Děkuji za přečtení a přeji krásné letní dny. 😃

      Vymazat
  4. tetkapernikarka
    Pralinky...pastva i pro oko a hlavně dobrota. V Českém Krumlově jsem je obdivovala, stejně i v Táboře, ale i na jiných místech. I sama jsem nějaké vyráběla, zkoušela :-) ) formiček mám spoustu i nevyzkoušených....
    Děkuji za zajímavý článek o pralinkách a přeji pěkné dny, Hani :-) Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítám Tě, Alenko, vidím, že cestuješ za pralinkami po vlastech českých podobně jak Maruška nahoře 😃 . Inspirovala jsi mě, já tedy pralinky nevyrábím, ale dám na blog nějaké návody, třeba se někomu mohou hodit. Mám od narozenin krabičku belgických pralinek, zatím ji nechávám "bez povšimnutí" 😃 .
      Děkuji za pochvalu článku, o pralinkách jsem ještě nepsala, tak třeba inspirace. Měj se fajn. ☺

      Vymazat
  5. Hani, opravdu sladký příspěvek. Manželka našeho klienta má čokoládovnu, trochu jsme ji zpovídali - není to jen tak, jezdila 10 let na kurz do Francie, najít u nás ty pravé suroviny taky není úplně jednoduché. Ale ty výsledky... ach!
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to je hodně zajímavé a věřím, že pokud ta paní chce prorazit na trhu, musí mít ty správné suroviny. Takový obor mě nikdy nelákal, ale prý se jim říká "čokolatiér".
      Tak jsme se namlsali aspoň psaním a přeji už úspěšný čtvrtek. 😃

      Vymazat
  6. Hanko, dodatečně vše nejlepší k svátku.
    Díky za článek.
    Já na čokoládě a kávě ujíždím, ale největší zážitek byl asi v Bruggách, kde jsme s kolegyní nakoupily mraky ,,dárečků,, a pak nám vše nádherně vonělo až domů. Ty obchody v Belgii jsoi silně návykové. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za přání k svátku.
      Čokoláda je návyková, ale podle výzkumů má i kladné vlastnosti pro tělo. Tak jako červené víno, jak se také píše. Myslím, že své "čokoládové období" jsem už měla, užila jsem si toho dosyta, ale pak moje tělo řeklo "dost" a poslední léta si čokoládu nekoupím. Říkám si, kéž by mi to vydrželo, protože to může být podobné jako u kuřáka, který přestal kouřit - jednou začne a už v tom jede. 😃

      Vymazat
  7. Čokoláda voní až sem, ale kupodivu mě neláká,zjistila jsem ,že mě přivolával migrénu. Přiznám ovšem konzumace byla tehdy velká.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čokoláda je určitě návyková, mi velice chutnala, také jsem na čokoládě ujížděla. Jak píši výše, nějak jsem se té závislosti zbavila, uvidím, jak dál.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Zlepšíte si náladu vtipem?

Znáte to pořekadlo, které tvrdí, že s úsměvem jde všechno lépe ?  Nebo se o někom říká, že je "veselá kopa". Spíše je mi sympat...