Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 3. srpna 2022

Dovolená v Jeseníkách: Ludvíkov - dříve železárny a těžba rud, dokonce i zlata

  

 
Dnes navštívíme vesnici, která vlastně vznikla náhodou. Je důkazem toho, jak v dobách hodně dávných byli naši předkové schopni opravdu vytěžit v horské oblasti přírodní bohatství, které jim pak v podobě nářadí a kovových výrobků pomohlo k žití v této drsné oblasti. Můžeme si tady už dát i menší túru, protože se pohybujeme v kopcovitém terénu a nohy nás donesou do krásných míst v povodí Bílé Opavy. 

Obec Ludvíkov leží mezi Vrbnem pod Pradědem a lázněmi Karlova Studánka. Je to vesnice nápadná už svou délkou. Celé její území patří do CHKO Jeseníky. Zastavěná část obce i silnice, po které jedete, se rozkládá v horském údolí podél řeky Bílá Opava. 

 

Silnice, po které se od Karlovy Studánky dostanete do Vrbna pod Pradědem, vede buď těsně kolem nebo přes řeku Bílou Opavu. Ta se tady přehlédnout nedá. Původně se vesnice jmenovala  Ludwigsthal (Ludvíkov) a dnes tam žije asi 350 obyvatel. Tedy trvale přihlášených, rekreantů a turistů tam během roku přijede několikrát více. Pohybujeme se už v horském terénu, střední nadmořská výška je 620 m. n. m. a okolní hřebeny dosahují výše až 1000 m.

Nad Ludvíkovem se tyčí Zámecká a Vysoká hora. Obě jsou místem úžasných vyhlídek. 
Nad Ludvíkovem se tyčí Zámecká hora a Vysoká hora, odkud jsou hezké vyhlídky.

http://www.fotodoma.cz/br-ludvikov/znak-ludvikov.png 

Znak prozrazuje historii obce

Dnes už by nikdo ani nehádal, že právě toto místo bylo jakýmsi železným srdcem hor. Turista to nepozná a pokud po tom nepátrá, nemůže vědět, že při vzniku Ludvíkova stála těžba a zpracování železných rud. V roce 1672 založil majitel tehdejšího panství  - řád německých rytířů v údolí Bílé Opavy železárny. Opět jsme se dostali k Řádu německých rytířů, jehož sídlo na zámku v Bruntále jsme si už představili. 

Pro představu, celé toho území patřilo do Andělskohorského rudního revíru, který je jedním z nejvýznamnějších rudních revírů v Jeseníkách. Na ploše asi 25 km² mezi Vrbnem pod Pradědem, Karlovou Studánkou, sedlem Hvězda, Podlesím a Andělskou Horou se nachází velké množství hodnotných památek spjatých s historickou těžbou zlata, v menší míře s těžbou olověno-stříbrných a měděných rud. Lokalita je mimořádná tím, že zde byly doloženy zbytky rýžovnických splavů s uhlíky starými 3500 let a zvláště středověkými důlními poli, neporušenými mladší hornickou činností, jak je obvyklé v mnoha jiných hornických revírech.

http://www.taggmanager.cz/poi_images/2607/5592_geologicka.jpg 

Zájemcům o geologii napoví mapa - kdo je připraven, není překvapen

Bylo třeba pracovních sil u pecí a na hamrech, ale také v okolních lesích, které byly zdrojem dřeva a v dolech. Ty dodávaly místní rudu a vrchnost tyto pracovníky donutila, aby se postarali také o založení nové osady, kde by našli i bydlení. A tak v letech 1687-1732 postupně vzniká osada, která je centrem průmyslu i lesnického hospodaření. Velmistr řádu Franz Ludwig, falckrabě z Neuburgu, jehož jméno osada dodnes nese, nechal při zřízení železáren vybudovat první dělnickou kolonii o 15 domcích, která byla přednostně určena dělníkům.

Když je řeč o průmyslu, jeho rozsah byl opravdu obrovský a většinu turistů, kteří Ludvíkov navštíví dnes, musí překvapit. Franz Ludwig zde nechal postavit jednu vysokou pec, dva železné hamry, jednu kovárnu, jeden dům pro hamrovního správce, jeden dům pro hamrovního písaře a ještě 15 domů, které byly podmíněně postoupeny dělníkům. V roce 1701 přibyly další dvě slévárny, tři hutě a další hamr.  O sto dvacet let později zde stojí tavící pec, dva hamry na železo, jeden hamr na plech a kovárna. Narůstala také produkce. V roce 1795 zde vytavili za půl roku 550 tun surového železa. Vrcholu pak výroba železa dosáhla o třicet let později, kdy zde z pecí získali neuvěřitelných 875 tun surového železa.

 

Křemen s chalkopyritem

Litina se zde začala vyrábět od roku 1818. Na této výrobě se podílel i známý sochař z Horního Údolí Bernard Kutzer. Byly zde vyráběny kříže, medaile, plakety, litinové vany, umyvadla, kotle, nářadí pro laboratoře a lékárnictví, kování dveří, mříže, ozdobná zábradlí, těžítka, domovní znamení, zdobné vázy i hřbitovní plastiky. 

Roku 1734 měla obec 30 stavení, ale  roku 1879 už 100 stavení a 847 obyvatel. K roku 1850 měly železárny dvě pece a těžila se zde železná ruda, k roku 1855 zde bylo 120 zaměstnanců. Roku 1879 železárny zanikly a byly nahrazeny dřevoprůmyslem. K roku 1930 měla pila a dřevoprůmysl 280 zaměstnanců. K roku 1910 a 1939 se připomíná výroba kovového zboží a roku 1925 výroba razítek.

Firma Adolf Grohmann a syn z Vrbna pod Pradědem zde roku 1880 vyrábí drát, lana, řetězy, hřebíky a začíná zde i výroba pletiv. Začátkem 20. století bylo provedeno několik pokusů o obnovu těžby rud, ale malá výtěžnost další pokračování hornické činnosti ukončila. Ludvíkov byl původně přifařen pod město Andělská Hora, od roku 1723 pod Vrbno. 

V okolí obce se těžilo i zlato. To se v okolí Ludvíkova těžilo pravděpodobně již ve středověku. Těžba zlata probíhala ve třech etapách. První etapou bylo rýžování říčních usazenin. Ve druhé etapě se pomocí zářezů těžily usazeniny na svahu na pravém břehu potoka. Ve třetí etapě se těžila vyšší terasa na pravém břehu potoka, tzv. jílováním. Při hledání zlata byly objeveny měděné rudy vázané na křemenné žíly. Ve střední částí údolí se nacházejí jámy, štoly a zářezy po jejich těžbě. Drobná těžba měděných rud, kolem 20 t ročně, zde probíhala až do roku 1918.

Kutáním koncem 19. století bylo dokázáno, že v lokalitě nad Ludvíkovem je zrudnění nepravidelné a je tam nízká zlatonosnost žil. Získávat drahý kov tímto způsobem se stalo nerentabilní a od těžby se definitivně upustilo.

V 19. století se od jeho těžby pro nerentabilnost upustilo. Při hledání zlata byly objeveny měděné rudy. Ve střední části údolí se necházejí šachty, štoly a zářezy po jejich těžbě. Tato těžba zde probíhala až do roku 1918 s výtěžkem kolem 20 tun ročně. Těžbu dnes připomíná hornická naučná stezka Vysoká – Hláska, která se nachází na svazích Vysoké hory a vrcholu Hláska. Zde se nacházejí důlní pole, šachty, štoly a pinky. Od roku 1892 zde byla pošta, v letech 1872 až 1879 konzum (znovu k roku 1930) a v roce 1852 bratrská pokladna, která zanikla roku 1884 zřejmě z důvodu zániku hutí. K roku 1853 obecná škola, která měla k roku 1900 dvě třídy.

K roku 1860 se připomínají dodnes funkční železité minerální prameny. Až do roku 1945 byla obec převážně německá (pod názvem Ludwigsthal – česky Ludvíkovo údolí). Po odsunu německého obyvatelstva sem přicházeli lidé z jiných oblastí, a to především ze Slovenska. Od roku 1961 do 23. listopadu 1990 byl Ludvíkov částí obce Vrbno pod Pradědem.

Po roce 1945 se zde prováděl rozsáhlý geologický průzkum. Výsledkem bylo poznání geologické stavby, lokalizace rudních zón a vyčíslení chudých prognózních zásob zlata (pod 2 g/t). Nedá se předpokládat, že by se zde v dohledné době obnovily těžební aktivity.

Celý komplex dolů na Vysoké a Hlásce, včetně dolů u Ludvíkova, je ojediněle zachovalý. Lze na něm studovat i posuzovat různé způsoby těžby.

Po léta se lidé živili prací v hutích a železárnách a prací v okolních lesích. Množství různých hald a jam po těžbě zlata, mědi a křemene se nachází v údolí v jižní části Ludvíkova v délce asi 750 m. Zde se prolínala povrchová těžba zlata z rýžovišť a křemene v lomech s důlní těžbou měděných rud. Historie železáren v Ludvíkově představuje dvousetletou etapu vývoje železářství. 

Se vznikem železáren a horní činnosti souvisela těžba dřeva a milíření – pálení dřevěného uhlí z místních zdrojů. 

Naučná stezka Skanzen výroby dřevěného uhlí Lhota 

Milíře na výrobu dřevěného uhlí

Ze 100 kg tvrdého dřeva se získalo asi 24 kg a ze 100 kg měkkého dříví jenom 16 kg dřevěného uhlí. To sloužilo především pro hutní pece a později pro pece ve vznikajících sklárnách.

Po válce zůstalo zdrojem obživy lesnictví a dřevovýroba, průmysl zde rozvinut už není a zemědělství jen minimálně - pouze chov skotu a ovcí. Někdejší železárny dnes slouží dřevoprůmysl:

Hlavním zdrojem obživy se čím dál víc stává rozvíjející se cestovní ruch. Proto i v této obci najdeme několik stravovacích a sportovních zařízení ( autocamping, penziony, dva lyžařské vleky, chystaná výstavba hřiště). Zaujal mě penzion Stonožka, kde je mimo jiné i ubytování v sudech. 

Penzion Stonožka 

Penzion Stonožka je nově zrekonstruovaný objekt bývalého Hotelu Stonožka, který byl přestavěn na rodinný penzion. Autobusová zastávka je před penzionem.


Obytné sudy (je jich 5) jsou zatepleny k celoročnímu užívání a mají i elektrické topení, wc, sprchu, TV a Wifi, jinak ubytování v budově

 

Restaurace 

V zimě:
možnost lyžování
vleky jsou vzdálené od penzionu 70 m
délka sjezdovek: 700 m a 400 m
umělé zasněžování
noční lyžování
upravované běžkařské tratě

V létě:
turistika - lesy, krásná příroda
cyklistika - velké množství cyklotras
rybaření - pstruhová farma ve Vrbně s možností chytání

https://www.ehotel.cz/images_hotels/normal/333910.jpg

 

Možností je tady více, asi nejluxusnější v této oblasti je Peras Wellness Hotel

a ten, kterému my říkáme "Šicí stroj" 😉

https://g.denik.cz/75/aa/spendlik-ludvikov-ftg-20_denik-galerie-800@2x.jpg

V obci je sýpka a socha sv. Floriana, který hlídal její bezpečnost.

Pokračování bude o přírodě a zajímavých místech v obci
Zdroj: bruntalsky.denik.cz, taggmanager.cz, internet, Zd. Šrot

úterý 2. srpna 2022

Příběhy slavných značek: Kavalier

 

Pod pojmem "české sklo" si většinou představíme proslulé umělecké výrobky. Ale stejně proslulé je také naše sklo užitkové a laboratorní. Vděčíme za to sklárnám Kavalier, které český sklář František Kavalír založil už roku 1837. Výrobky sklárny Kavalier jsou např. i v astronomických teleskopech mezinárodního projektu HESS v Jižní Americe.

Zahájením provozu sázavské Svatoprokopské sklářské huti se v roce 1837 začala psát slavná historie dynastie Kavalírů. Když ale byla notářsky ověřena poslední vůle posledního majitele z rodu Kavalírů, rodina se nestačila divit...

Zakladatel sklářské dynastie František Kavalír se narodil roku 1796 a s výrobou skla začal v roce 1830.

 

V Těchobuzi se seznámil s Antonií Adlerovou, dcerou zdejšího skláře, se kterou se roku 1821 oženil a založili společně rodinu. Podnikavý František si posléze zřídil živnost k zasklívání oken. Roku 1828 se Kavalírovi kvůli osobním sporu Františka v těchobuzské huti přestěhovali do Pohledu nedaleko Německého Brodu. Zde se však výroba skla nedařila, Kavalírovi se tak okolo roku 1830 přestěhovali do Ostředku poblíž Benešova, kde František stal nájemcem sklárny.

Roku 1834 dostal nabídku postavit sklárnu v Sázavě na zdejším panství, která byla dokončena v letech 1835 až 1837 poblíž mlýna Na Kácku, kde následně Kavalírovi žili. Postupně se stal úspěšným sklářským podnikatelem, výrobky sázavské huti a skláren Kavalír se vyznačovala mimořádnou chemickou kvalitou skla, stejně jako pokročilým zpracováním. Roku 1847 uveřejnil německý odborný časopis Annalen für Chemie und Pharmazie první zahraniční rozbor a posudek, a to právě Kavalírova sázavského skla.

Tam vyvinul tvrdé draselno-vápenaté sklo, z kterého vyráběl laboratorní sklo lékárny. 

Ještě takový malý klípek: Se svou manželkou Antonií počal celkem 12 dětí. Dcera Anna se provdala za někdejšího studentského vůdce Josefa Václava Friče, jedné z předních osobností tehdejšího českého vlasteneckého života.

Produkce byla sice technicky náročná, ale neměla konkurenci. Když roku 1853 Kavalír zemřel, bylo jeho sázavské sklo vyhlášené i v širokém okolí. Vedení sklárny se tehdy ujal jeho sotva 22letý syn Josef.

  • 1837 František Kavalír postavil vlastní sklárnu v Sázavě a 5. června zahájil výrobu.
  • 1855 Kavalírova sklárna vystavuje své sklo na mezinárodní výstavě v Paříži a získává čestné uznání.
  • 1857 Vyšel první katalog a ceník laboratorního skla a přístrojů sázavské sklárny.
  • 1861 Samostatná expozice laboratorního skla Kavalírovy sklárny získala na světové výstavě v Londýně zlatou medaili.
  • 1870 Syn zakladatele, Antonín Kavalier, vyvinul speciální tepelně odolné laboratorní sklo UNEXCELLED.
  • 1884 Josef Kavalier buduje v Sázavě druhou sklářskou huť nazvanou František s moderní regenerativní pecí vytápěnou generátorovým plynem z dříví.
  • 1901 Sázava i sklárna je spojena se světem železniční tratí Kolín - Čerčany.
  • 1902 Josef a Vladimír Kavalierové staví další, již třetí sklářskou huť (Josef).
  • 1908 Vladimír Kavalier v Sázavě úspěšně tavil první borokřemičité laboratorní sklo, budoucí PALEX.
  • 1919 Předčasnou smrtí Vladimíra Kavaliera končí podnikatelská aktivita rodiny zakladatele skláren, rozvoj skláren však pokračuje.
  • 1922 Do provozu byla uvedena moderní, čtvrtá sklářská huť v Sázavě (Vladimír).
  • 1923 Na trh bylo uvedeno první borokřemičité laboratorní sklo PALEX, současně sklárny Kavalier započaly s výrobou varného skla pro domácnosti.
  • 1935 Sklárny Kavalier vyvinuly další speciální borokřemičitá skla - ISIS (pro technická svítidla), NEUTRAL (pro zdravotnické obaly) a K 35 (nové laboratorní varné a chemicky odolné sklo).

Z Kavalíra se stal atraktivnější Kavalier

České laboratorní sklo tehdy téměř monopolně ovládlo světové trhy a Josef Kavalír si z obchodních důvodů pozměnil příjmení na Kavalier. Tou dobou už síť stálých zákazníků sahala od Spojených států až po Čínu.

Katalog výrobků nabízel 30 typů sériově vyráběných laboratorních výrobků ve 250 velikostech a provedeních. Josef vybudoval druhou, modernější huť, která výrobu ještě zkvalitnila. Další rozvoj přinesla železnice, která do Sázavy přišla s novým tisíciletím.


Josefova poslední vůle

Josef měl pět dětí, z nichž do osudu sklárny zasáhli především Vladimír (1861 až 1919) a Eduard (1833 až 1909). Eduard se nechal otcem vyplatit, nějaký čas sbíral zkušenosti v zahraničí a po návratu v Sázavě založil vlastní podnik. Naproti tomu Vladimír se už za otcova života stal skutečným šéfem jeho sklárny, proti jeho vůli se však oženil s dcerou majitele místního velkostatku. Projevilo se to závětí, v níž Josef Vladimíra prakticky vydědil. Ten pak mohl pokračovat ve sklářském podnikání jen díky tomu, že mu Eduard odkázal svou vlastní sklárnu.

Josef krátce před smrtí stihl ještě začít se stavbou třetí hutě. Byla ale dostavěna až po je ho smrti. Když byla úředně ověřena Josefova závěť, rodina se nestačila divit. Jeho syn Vladimír, který se více než 20 let podílel na správě a řízení hutě, se neměl stát majitelem firmy.

Byl ustanoven pouze správcem pozůstalosti. Dědictví mělo připadnout Vladimírovým dědicům, ale pouze v tom případě, že po smrti Vladimíra bude jeho synovi aspoň 18 let. Vladimír závěť soudně napadl, spor se táhl skoro 10 let a Vladimír ho prohrál.
 
https://im9.cz/iRft/931/68/3035668931--400x400.jpg

Konec po 85 letech

Přesto po celou dobu svého působení do firmy bohatě investoval a vzorně se o ni staral. V polovině roku 1919 ale Vladimír Kavalier předčasně zemřel. Zůstala po něm vdova, která nikdy o provoz skláren nejevila zájem, dvě dcery a syn Vladimír, kterému do podmínky Josefovy závěti chybělo šest let.

https://im9.cz/iR/importprodukt-orig/959/95979d63ac38b24a66c37c30d4405292.jpg

Rodina Kavalírova se na vedení sázavské sklárny podílela celých 85 let. A toto období definitivně skončilo. Roku 1926 správu převzala Legiobanka, která roku 1939 podnik prodala velkopodnikateli Martinkovi. Ten výrobu rychle přizpůsobil válečným potřebám a firma začala vzkvétat. Po skončení druhé světové války byl podnik znárodněn.

  • 1968 Byla zahájena druhá etapa rekonstrukce a modernizace závodu, byla zavedena technologie elektrického tavení skla a na trh bylo uvedeno varné domácenské lisované a foukané sklo SIMAX heat resistant.
  • 1980 Byla zahájena soustavná modernizace technologie, ve strojní výrobě byly uvedeny do provozu automaty druhé generace.
  • 1990 Sklárny Kavalier, dosud státní podnik, se staly 1. prosince akciovou společností.
  • 1994 Od 15. února jsou akcie Skláren Kavalier, a.s., kotovány na Burze cenných papírů Praha.
  • 1995 Zisk mezinárodního certifikátu ISO 9002.
  • 2009 Sklárny Kavalier, a.s. kupuje společnost OJGAR a sklárny byly přejmenovány na KAVALIERGLASS, a.s.
  •  https://g.denik.cz/2/3b/sazava-kavalierglass-65_denik-galerie-800@2x.jpg
  •  
  • I když je dnes převážná část sortimentu ze skloviny SIMAX vyráběna automatizovaně, lze narazit i na výrobky s podílem ruční práce. Jedná se například o větší výrobky s úchytem (džbány a konvice). Sklárny jsou zároveň jedním z posledních producentů, který je schopen vyrobit konvici s trubicovou nálevkou. 
  • Výrobky sklárny Kavalier ale jsou i v místech, kde bychom je moc nečekali: tvoří například obklady nové budovy Národního divadla, jsou v interiéru stanice metra Karlovo náměstí v Praze a na dalších místech.

Zdroj: J. Škápíková, M. Šorelová, Wikipedie, glasino.cz

pondělí 1. srpna 2022

První veřejná koněspřežná železnice v Evropě: České Budějovice – Linec


Dnešní den není jen předělem prázdnin, kdy uvažujeme, kam bychom ještě zajeli nebo co zajímavého podnikli, dokud je léto. 

1. srpen je významný pro veřejnou dopravu, i když tohle těžko někdo připomene. Využíváte ji (nebo jste využívali)? Já ano a byly doby, kdy jsem využívala dost bohatě, podle mne má svůj význam i v současnosti. Když se podíváme na mapu republiky, vidíme, jak je protkaná železničními tratěmi, přesto, že některé části už byly zrušeny. Dnes má výročí úplně ta první a když se dočteme, že byla vůbec první veřejnou koněspřežkou v Evropě, musím to připomenout. Bylo to před 192 lety. Koněspřežná dráha, zkráceně koňka, byla předchůdcem dnešních železnic a elektrických tramvají.

V letech 1825-1832 byla mezi Českými Budějovicemi a Linzem vybudována železniční trať pro vozy tažené koňmi. V r. 1836 byla prodloužena až do rakouského Gmundenu. Ve své době byla tato koněspřežka nejdelší železnicí na evropském kontinentu. Tak nějak to vypadalo: 

Další fotka je z muzea v Č. Budějovicích:

https://dbcsx3kp2k1lc.cloudfront.net/files/3e/3ee9d02f-ec50-4317-bf4a-da848dd971b1.webp?v=20221001022224

Koněspřežka Č. Budějovice – Linec: Tato železnice je potomek prastaré obchodní cesty pro dopravu soli a železného zboží ze Steyeru a z Lince. Linecká trasa v konkurenci zvítězila a koncem 20. let bylo započato se stavbou. Na trase lze nalézt mnohé zajímavé objekty a nejlepší zážitek je návštěva muzea v Kerschbaumu a jízda skutečnou koněspřežkou.

V centru Českých Budějovic, v místech, kde se říká U Zelené ratolesti, byl výchozí bod koněspřežné dráhy, která se táhla až do Lince. Stály tu proto stáje pro koně a dodnes můžeme ve dvoře domu vidět kryté stání pro vozy. Z nich se zde vykládalo zboží. Více si poslechněte:

Koněspřežka je dílem otce a syna. Původně ale mělo vzniknout něco úplně jiného. František Josef Gerstner byl pověřen, aby propočítal vodní cestu, plavební kanál pro převážení zboží. Když však prošel terén, zjistil, že to nejde. Kanál by byl velkým ekonomickým nesmyslem, protože mezi Lincem a Vyšším Brodem by muselo vzniknout 243 nákladních zdymadel a stejně by se vodní cesta dala využívat jen sedm nebo osm měsíců v roce.

František Josef Gerstner, od roku 1810 rytíř Gerstner, byl matematik, fyzik a inženýr. Roku 1806 založil Královské české stavovské technické učiliště v Praze, předchůdce dnešního Českého vysokého učení technického (ČVUT). Navrhl výstavbu koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince. Na jeho náhrobku je nápis: 

„Jako mladík pozoroval hvězdy na nekonečném nebi, jako muž stanovil vodám přesné zákony a podpořil lidské umění silami přírodními, jako stařec, proslavený mnohou slávou, odešel ke hvězdám.“

 

Proto Gerstner navrhl postavit železnici. Sám se na funkci stavbyvedoucího ale už necítil, a tak doporučil svého syna Antonína. Koněspřežka se začala budovat po roce 1825, stavba trvala sedm let. Byla postupně uvedena do provozu v letech 1827–1836 v trase České Budějovice – Linec – Gmunden. Sloužila především nákladní dopravě soli z hornorakouské Solné komory (Salzkammergut) do Čech.

V roce 1834 se dráhou přepravilo 23 tisíc tun zboží a 2500 lidí. V roce 1857 už to bylo 110 tisíc tun zboží a 160 tisíc lidí, na trati jezdilo přes 1100 nákladních a 41 osobních vozů. 

https://www.budejce.cz/thumbnails/1280x/2/n_8b2ec84a435b559e650f593eb37809e4.jpg

Hlavní myšlenkou bylo snížení dopravních nákladů. Díky snížení valivého odporu (železné kolo - železná kolejnice) byl kůň schopen utáhnout mnohanásobně těžší náklad, než na formanském voze. 

Co zůstalo po koněspřežce: 

Průběh trati:
0,0 Stanice České Budějovice (Budweis)
20 Stanice Holkov (Holkau)
40 Stanice Bujanov (Angern)
54 Výhybna 8, Střední nádraží Trojany (Trojern)
60,6 Výhybna 9 (Leopoldschlag)
64,6 Stanice Kerschbaum
69,8 Výhybna 10
75,6 Výhybna 11, Střední nádraží Oberschwand
83,2 Výhybna 12
87,1 Stanice Lest (při Neumarktu)
98,8 Výhybna 13, Střední nádraží Bürstenbach
102,7 Výhybna 14 (Hattmannsdorf)
108,5 Stanice Oberndorf
113,0 Výhybna 15
117,2 Výhybna 16, Střední nádraží Treffling
123,0 Výhybna 17
127,8 Stanice Urfahr
128,8 Stanice Linz Hauptmautamt

Trať na Gmunden (s.u.)
Celková délka 128,8 km 

V Holkově bývala první přepřahací stanice směrem od Českých Budějovic.

V městské dopravě se koněspřežné tramvaje uplatnily v druhé polovině 19. století, nahrazeny byly parními a později (na přelomu 19. a 20. století) tramvajemi elektrickými. 

Kolejnice koněspřežné dráhy z r. 1825

Zdroj: budejovice.rozhlas.cz, Wikipedie, internet 

Toulky českou minulostí

Z dovolené: V rodišti a krajině obrazů Joži Úprky

Mít na dovolené Kněždub na dosah a nenavštívit ho, to bych si vyčítala. Zhruba 6 km od Strážnice tam žije asi tisícovka obyvatel. Kromě kost...