Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)
pátek 25. června 2021
Toulky českou minulostí: 25. schůzka: Staré pověsti české aneb Ještě o sestrách Libušiných
Patří legendy také k dějinám? Lze brát
báje, pověsti, mýty za stejně hodnotnou a platnou minci jako historii
kronikářsky a ještě dalšími písemnými prameny ověřenou? Jaké je jejich
místo v minulosti národa? Je to – dejme tomu – folklór? Anebo se za
všemi těmi ději a jmény ze starých pověstí českých skrývají skutečné
události, konkrétní lidé? Nevíme.
Pro tu dlouhou dobu od konce Sámovy říše, tedy asi od roku 659, do
první zmínky o prvním historickém českém knížeti Bořivojovi v r. 884,
což je víc než dvě století, pro tu dlouhou dobu máme k dispozici tři
čtyři útržkovitá a navzájem izolovaná data. A to je hrozně málo... A kde
je málo faktů, tam se daří – legendám...
Praha v roli ještě nezrozená
Stalo
se to zhruba v místech dnešního areálu České televize v Praze. Ano, na
Kavčích horách. Tehdy se jim ovšem neříkalo Kavčí, ale Kačí (rozumějte
Kachní), a nikoli hory, ale hora. Jedna. Kačí. Abychom byli přesní, tak
Kačí hora je vrch mezi někdejší cementárnou v Podolí na polovině
vzdálenosti mezi Vyšehradem a Branickou skálou. On ten příběh vlastně
nezačíná na Kavčích horách ani Kačí hoře, nýbrž v sousedství, na
Vyšehradě. V sídle nejmladší ze tří Krokových dcer, kněžny Libuše.
„Sem
jednou zavedla Libuše svou sestru Kazi, jež přijela na kročitém koni z
Kazína ji navštívit,“ reprodukuje onu sesterskou stáž Alois Jirásek, k
čemuž lze dodat pouze jedinou věc, totiž že kročitý kůň je ten, který
dělá velké kroky. „Zahrada, trávník a stezky spočívaly již ve stínu, jen
vrcholky stromů, hradba mocných trámů a vysoké sruby v pozadí kolem
byly zality záplavou posledního světla...“
Přerušme však epické
líčení Jiráskovo a vstupme rovnou do děje: „Klid a ticho té chvíle
zahlaholil od brány náhlý ryk. Křik mužských hrdel se blíží jako náhlá
bouře. Ze směsi hlasů pronikal výskot, v tom někdo na roh zatroubil.
Znamení vítězství hučelo z rohu a neslo se širým hradem s radostným
pokřikem. Po nádvoří kráčel v hlučném průvodu vysoký mladý muž statného
těla, s rukama do týlu vztaženýma, jak nesl nějaké břímě. S úžasem
hleděly kněžny na něj i na jeho břímě: na divokého, živého kance,
kterého drže za hrotité boltce, nesl na zádech břichem vzhůru. Muž ten
však kráčel pevně a jistě, nohy se mu netřásly, aniž krok mu vázl. Smělý
lovec, jenž byl Bivoj, Sudivojův syn, stanul u schodů, jež vedly k
veliké síni. ‚Tu nesu to zle škodné zvíře, divého kance z Kavčí hory.
At' zhyne před tvýma očima, chceš-li. Sám se postavím proti němu, ját'
ho lapil, ať ho také zabiju. Vy sevřete kolo; kdyby chtěl prorazit. A
položte mně k nohám oštěp.’“
Napjatý scénář pro film
Představte
si tuto situaci ve filmovém scénáři: Napětí. Strach. Mohutné svalstvo
Bivojovo. Detail na bílé kančí tesáky a na jeho očka podlitá krví.
Zástup kolem. Oštěp. A opět Bivoj. "Ten, přehlédnuv kolo, upřel naposled
jiskrný zrak na kněžny výše stojící, (ano, na Libuši s Tetou jsme v tom
filmu trochu pozapomněli, takže celkový záběr na ty dvě) na Libuši, a
zvláště pak – na její sestru. Ta vzrušena hleděla na statného muže
(detail: Kazi hledí vzrušeně na Bivoje), kterého poprvé spatřila v háji u
Jezerky a na nějž tak často vzpomínala.
(O Jezerce, která svého
času proslula rovněž jako televizní studio a nyní slouží coby divadelní
scéna, ve Starých pověstech už zmínka byla, ale že se Kazi s Bivojem
vlastně už znali, tak to zjišťujeme jako novinku.) Ted' Kazi těšilo toto
mužství, jeho síla, udatenství, než přece se jí srdce pohnulo strachem a
oči bezděky zamrkaly, jak Bivoj se rozkročiv (následující scéna
doporučuje scénář natáčet zpomaleně, aby mohla být jaksepatří
vychutnána), mrštil kancem vší silou přes hlavu před se, že až země
zaduněla od tohoto pádu. (Detailní záběr: mocné Bivojovy ruce svírající
oštěp.) Starý, silný sekáč (vzhledem k tomu, že sekáč znamená v
mysliveckém slangu tří až čtyřleté prase, je údaj "starý" poněkud
zavádějící.) na okamžik ležel na zemi roztažen jakoby bez sebe, ale již
se mu břicho pohnulo, hřeben ze štětin na hřbetě se mu zježil, bělmo očí
se zablýskalo. Vymrštil se vráz ze země a hnal se jako šipka, nehledě
vpravo ni vlevo, s rozevřenou tlamou, v níž se ostré tesáky bělaly,
přímo na Bivoje, zuřivostí slepý.
(Přichází vrcholná scéna:) Vše
kolem jako pěna ztichlo (takovému momentu se říká stop-time), ale již
vykřikl kdekdo z mužských i hradských žen a dívek. Muži křičeli a zbraní
mávali, jak sekáč naběhl na Bivojův oštěp. Proud krve vytryskl z tlamy
zvířete; vzepjalo se, naposled , a jako skoseno skácelo se na zem krev
se z něho valila a zalévala půdu kolem."
Mikoláš Aleš - Bivoj
Hrdinové pověstí...
Kosmas
žádného Bivoje nezná. Natož aby ho dával jakkoli dohromady s Kazi.
Jejich známost zorganizoval náš starý známý, kronikář Václav Hájek z
Libočan. Ano, on byl první, kdo tento lidový příběh přenesl do roku 716. Rok předtím se prý
Libuše ujala vlády. Tedy podle Hájka, a ten si s historickou pravdou,
jak víme, hlavu nelámal.
„Muž jeden velmi silný z rodu Strošova, jménem Bivoj, syn Sudivojův,“ ano, teď už víme, odkud bral Alois Jirásek
informace pro Bivojův příběh, „aby sobě kratochvíli učinil, na Kačí
horu šel a tu svini divokú za uši lapil a vzal ji na se, na Libín hrad
ji přinesl. To Libuše vidúc se velmi divila, a vzavši zlatou přípasku,
jemu jako hrdinovi a rytíři ji dala, a sestra Káša, kteráž toho času z
Kašína na Libín přijela, téhož Bivoje sobě pro jeho mužství za manžela
pojala.“ Ovšem pozor, bohatýrský příběh podobného druhu v české
literatuře už koloval. V jakési dvorní, šlechtické verzi jej vypravuje
Dalimil:
V českém vojsku sloužil v ony dny jinoch smělý, jinoch způsobný. (V ony dny to znamená za vlády knížete Vladislava.) Dětříšek Buškovic, hezký hoch, jemuž též říkali Tuří roh. Že za uši kdysi kance chyt', zdobil kančí rypák jeho štít.
Kanec v hlavní roli?
Faktická
připomínka: kančí hlavu měl ve znaku skutečně český rod Buziců. Znal
Václav Hájek z Libočan tento Dalimilův příběh? Určitě. Takže se jím
nechal – inspirovat. Kdoví. Třeba se chtěl zalíbit, pan Hájek.
Potomkům onoho Dětříška. A tak mohl přenést vyprávění o odchytu svině,
připisované kronikářem Dalimilem Dětříškovi, do doby zhruba o čtyři sta
let starší. Václav Hájek vydal svoji Kroniku českou v roce 1541. O
padesát let později spatřilo světlo světa Zrcadlo Čech a Moravy od
autora Bartoloměje Paprockého z Hlohol.
Pan Bartoloměj, ač rodem
Polák, přilnul ke své nové, české vlasti natolik, že o ní začal psát. A
co víc, psal o ní česky. Pochopitelně že mu nemohl uniknout jeden z
proslulých českých erbů – sviní hlava. Vydal se po jeho stopách, a
výsledky jeho pátrání byly vskutku objevné: „Muž jeden velmi silný,
jménem Bivoj, syn Sudivojův, vyšel na Kačí horu, aby sobě kratochvíli
učinil, a potkal tam svini divokou, uchopil ji za uši a na hřbet svůj ji
vložil a zanesl na hrad zvaný Libín.“
Ano, velmi originální.
Včetně některých obratů: „aby sobě kratochvíli učinil, na Kačí horu šel“
– opsáno od Hájka. Ale nechceme panu Poprockému křivdit, on totiž
dokázal být i původní. Informuje například, že "Bivoj nebyl z rodu
prostého, nýbrž pocházel z kmene těch hrabat, kteří s Čechem a Lechem do
té krajiny přišli." To jsme si oddechli. Představte si, kdyby si Kazi
vzala prostého, neurozeného nehraběte Bivoje, muže z lidu!...
„Porodila
mu syna Rodislava, kterému již za věku vzrostlého někteří říkali Sviní
hlava, protože jeho otec tu divokou svini živou na hřbetu přinesl. Na
památku toho a na věčnou pochvalu síly otce svého nosil Rodislav s
povolením Libušiným sviňskou hlavu.“ A podobně jako kronikář Hájek i pan
Paprocký se snaží vyjít vstříc svým šlechtickým zákazníkům. Ona taková
služba asi nebyla zdarma: „Když potom zbohatl v té krajině kašínské,
dožádal se na knížeti svém Přemyslovi, aby mu dopustil
postaviti hrad v krajině půlnoční, ve kterém by se mohl před nepřáteli
české země brániti. K čemuž mu bylo povolení dáno a on na jedné hoře dům
kamenný vystavěti rozkázal a dal mu podle svého jména jméno Rodov, jenž
byl potom nazýván Ronov.“
Vylepšení rodu
Ronovští měli pradědečka přímo z družiny praotce Čecha. Taková pověst mohla jejich erb jenom vyleštit...
První Kaše, druhá Tetka - a o třetí Libuši, zvlášť se zmínit přísluší. (Ano, s Libuší si smluvíme extra schůzku. Hned příště.) Kaše na Kašíně byla, Tetka na Tetíně žila -
-
stop ! „Tetka na Tetíně.“ Zatímco Kazín či Kašín kněžny Kazi, potažmo
Káši nikdy nalezen nebyl, Tetín existuje. Dodnes. Na dohled od Berouna.
Na Tetíně skutečně bylo dávné, ještě předslovanské sídliště. Jakže to
napsal starý pan Kosmas? „Ctihodná byla i Thetka, co do věku byla však
druhá, žena to jemného citu, a bez muže svobodně žila.“ Takže Tetka...
Teta – byla svobodná. Ale nejen to. „Navedla hloupý a nerozumný lid
(Kosmas nezapře svoje hledisko – byl přece křesťanský kněz), aby se
klaněl vílám, jež vládnou horami, lesy a stromy (Kosmas je i
vyjmenovává), Oreády, Dryády a Amadryády. (Aby se jim klaněl a ctil je.)
Zavedla též celou pověrečnou nauku a učila modloslužebným řádům; a tak
dosud mnozí vesničané jsou jako pohané.“
Tetín |foto: Adriana Krobová
Tady bychom měli hned dvě faktické poznámky. Za prvé: Kosmas na tomto
místě (v novém vydání na páté straně své kroniky) nějak už pozapomněl,
že původně dal přinést bůžky do země praotci Boemovi neboli Čechovi. A za druhé: všimněte si,
předtím Kosmas užíval důsledně minulého času, zatímco teď najednou
mluví v čase přítomném: "Mnozí vesničané jsou jako pohané." Zřejmě se
ještě ve svých časech setkával s modlářstvím. "Jeden ctí prameny a ohně,
jiný se klaní hájům, stromům a kamenům, jiný vzdává oběti vrchům nebo
pahorkům, jiný se modlí k hluchým a němým bůžkům, jež si sám udělal, a
prosí je, aby ochraňovali jeho dům i jeho samého."
Ještě jednou: "Mnozí vesničané jsou jako pohané." Pro
křesťany znamenal tento pojem "pohan" poněkud uštěpačné označení těch,
kdož věřili v modly. Tedy nikoli v jednoho, nýbrž v mnohé bohy. Jenomže,
bylo například židovství (mimochodem také jednobožské), anebo
mohamedánství vyznávající Alláha, jediného boha, bylo to pohanství? V
pravém slova smyslu ne. Z čeho vzniklo české slovo "pohan"? Z latiny.
Paganus rovná se latinsky "venkovan".
Těžké dokazování pohanství
Křesťanství
fungovalo zpočátku jako typické náboženství antických měst. Mezi pagany
(venkovany) se šířilo pomalu a s výrazným časovým zpožděním. Zprávy o
našich slovanských pohanech a jejich bozích nemáme prakticky žádné. To,
co zbylo, tak to jsou informace značně zkreslené. Psali je lidé se záští
vůči modloslužebníkům a jinověrcům. A nejsou ani od nás, ale z povodí
Labe a od břehů Baltů (prakticky celé východní Německo tehdy ovládali
slovanští Obodrité a Veleti). Až roku 1168 dobyl dánský král Waldemar
poslední a nejzatvrzelejší výspu slovanských pohanů, svatyni Arkonu na
ostrově Rujaně. Právě z těch časů pocházejí písemná svědectví o
modloslužbě: Na strmém skalním výběžku v severním cípu Rujany stávala
dřevěná svatyně s třímetrovou modlou boha všech slovanských bohů –
Svantovíta. Do pohanského chrámu směl vstoupit jenom velekněz, a to jen
se zatajeným dechem... pro každé nadechnutí musel z chrámu vybíhat.
I
Svantovítovi byly přinášeny oběti – víno a medové koláče. Ale také
lidské životy. Za věštbami sem přicházela poselstva ze všech slovanských
zemí, protože Svantovítova proroctví a orákula se přijímala jako
zaručená. Ke své ochraně měl Svantovít tři sta ozbrojených jezdců. A
patřil mu i posvátný bělouš, na něm jezdíval bůh prostřednictvím svého
velekněze. Kůň ostatně zastával důležitou roli při věštění: rozhodoval
prý o zdaru válečných tažení tím, že buď levou nohou – to bylo
vítězství! – nebo nohou pravou – pozor, porážka! –, překračoval kruh
kopí před chrámem.
Hledání v Německu
V
Arkoně, starém slovanském hradisku (jeho valy jsou dodnes vidět) se
pochopitelně konaly archeologické průzkumy. Roku 1921 tam Němec
Schuchhardt objevil zbytky Svantovítova chrámu. Totiž – dlouho se
věřilo, že jde o chrám, ale nové výzkumy v roce 1970 odhalily, že šlo ve
skutečnosti o zbytky vnitřních hradeb. Chrám musel stát jinde, možná v
místech, kde se dnes převalují mořské vlny.
Retra. Ano, ještě o
jednom posvátném a proslulém místě pohanských Slovanských se musíme
zmínit; pravda, nikoli u nás, ale zase v Německu. Tedy možná v Německu.
Retru nikdo doposud nenalezl, i když ji usilovně hledali. Například u
jezera Tollensee v Meklenbursku. (Tollensee... to jméno dostalo jezero
podle slovanského kmene Dolenců...) Údajně ji měli vyvrátit někdy v 11.
nebo ve 12. století. Uprostřed překrásného háje stál chrám a v něm vládl
na způsob Svantovíta z Rujany bůh Svarožic, syn slunečního boha
Svaroga. Odtud, z Retry, pocházejí i zprávy o dalším ze slovanských
bohů, Radegastovi. Jeho socha zdobí dodnes beskydskou horu Radhošť.
Původně betonový, nyní kamenný Radegast tam shlíží do moravských údolí,
aniž kdy byl jejich božským vládcem...
Socha pohanského boha Slovanů Radegasta – boha slunce, hojnosti a úrody stojící na hřebenu Radhoště. Autorem sochy je frenštátský rodák, akademický sochař Albín Polášek. Současná socha je vyrobena z vápenické žuly, je vysoká 320 cm a váží 3,38 tuny.
"Náboženství staroslověnské
zakládalo se na zasvěcení sil přírodních. Věřilo se v jednoho
nejvyššího boha, stvořitele světa, působce světla i blesku. Mezi jmény,
kterými, jak se zdá, rozliční kmenové rozličně ho vzývali. Perun byl
nejslavnější. Vzýváni byli i rozliční duchové čili diásové, mužští i
ženští, dobří i zlí – ti poslední sluli zvláštním jménem běsi. Tento
původní způsob slovanského náboženství se postupem věků měnil, když
Slované u sebe dopřáli místa i cizím. Aspoň zdá se, že Prija neboli Lada
a Živa podle řeckého, Tur neboli Svantovít podle germánského smyslu
představováni a vzýváni byli." Tolik František Palacký.
V božstvu není jasno
Jaké bohy měli naši
pohanští předkové? Opravdu se klaněli Svantovítovi, Svarožicovi,
Radegastovi, Perunovi, Moraně, Černobohům a Bělobohům? Ano nebo ne? 19.
století zabydlelo v naší vědecké literatuře české pohanské nebe
nadpřirozenými bytostmi od obzoru k obzoru. František Palacký uvádí o
modloslužbách pozoruhodné podrobnosti, Mikoláš Aleš je dovedl věrně
namalovat, v knihovnách a v muzeích se dochovaly písemné i hmotné
doklady o formách pohanských obřadů – sochy bůžků, zprávy o existenci
desítek božstev. Všechno bylo tenkrát důvěryhodné, skoro jisté a téměř
jasné.
František Palacký|foto: Wikipedia, public domain - volné dílo
Dnes
ne. Holá pravda zní až k zarmoucení střízlivě: na rozdíl od dřívějška
nevíme o českém pohanství skoro vůbec nic. Mnohé zprávy byly odhaleny
jako podvrh. Leckteré modly byly skáceny. Ukázalo se například, že
proslulá Morana přišla na svět podvodem, kterému asistoval "objevitel"
Rukopisů královédvorského a zelenohorského Václav Hanka. On si totiž z
folklórní smrtky, ze známého lidového zvyku vynášení Zimy a vítání Jara
zpětně vykonstruoval staroslovanské božstvo. Ten zvyk je sice bezpečně
starodávný, zvyk ano, Morana už ne. Odkud se ale u nás vzala v minulém
století taková spousta slovanských božstev?
Výrazně pomohl opět
pan Hanka. Sám jich objevil tolik, že se až tajil dech. A ještě další
pohanští bůžkové a bohové se v našem domácí prostředí ocitli díky
zvláštnímu "myšlenkovému importu" – byli sem dovezeni z jiných
slovanských krajin, od Pobaltských a Polabských Slovanů, případně z
Kyjevské Rusi. Tato podivná akce se odehrála dávno poté, co se skutečné
modly pohanů z Čech a Moravy rozprchly do neznáma, co zmizely v
bezejmennosti a zapomnění. Co s tím vyprázdněným nebem? Co se světem
zbaveným těchto bytostí? To všechno přímo volalo po oživení.
Vždycky to nějak jde
Buditelé,
fantastové, vlastenci a snílci k nám postupně přemístili modly z
Rujany, z Meklenburska, z Litvy a Lotyšska, sáhli po bůžcích od Dněpru i
od Labe – s ospravedlněním, že náboženské představy Slovanů měly
nejenom společné kořeny (což mohla být a asi i byla pravda), ale také
totožné nebo příbuzné projevy (což už tak samozřejmé není). Ono je to
dokonce velmi málo pravděpodobné. Takže ti domácí Radegastové a Morany a
Svantovítové a Perunové – jako bozi jsou fakticky přivandrovalí. Je to
jakési božské příbuzenstvo, strýcové a tetičky odjinud, jsou to bytosti,
které se zpožděním řady staletí dodatečně oživily nebeskou klenbu nad
českou krajinou minulosti. Suplují bohy, po kterých nezbyla ani památka.
Ti se vytratili dřív, než nějaký písma znalý křesťan mohl aspoň zapsat
jejich jména...
„Tetka vystavěla a svým jménem nazvala hrad
Tetín... Polohou byl velmi pevný, na vrcholu strmé skály u řeky Mže.“
Kromě toho, že zůstala svobodná, ji Kosmas obdařil ještě jedním štěstím,
na rozdíl od její starší sestry: hradem. Tetín v protikladu k
nešťastnému Kazínu nikdy nevyvolal spory o lokalizaci. Zbývá jenom
vyřešit drobnost: Jaký je jeho vztah ke Kosmově Tetce? Je tu především
shoda jmen. Tetka – Tetín. Jenomže otázkou je, jestli jméno "Tetín"
skutečně vzniklo z osobního jména Teta (mimochodem, to je nejspíš jméno
mužské; podobně jako "Radotín" byl odvozen od "Radoty"), nebo jestli to
není snad náhodou naopak. Jestli si Kosmas nevyfabuloval kněžnu Tetku od
Tetína a Libuši od Libušína. Oba, Tetín i Libušín v jeho době
existovaly, Kosmas je určitě znal. Takže jméno Tetín není žádným důkazem
existence Tetky. Jak je to ale s jeho stářím?
Mohlo by spadat
alespoň do doby někdy kolem roku 800, ve kterém by bylo nutno Tetku
(když předpokládáme její historickou existenci) hledat? Archeologové
minulých dob tenhle problém neměli – brali Kosmovu pověst jako prokázaný
fakt. Pro autory populárních časopiseckých článků vlastivědného
charakteru (velice oblíbených v minulém století) nebylo ani problémem
shrnout pod pojem "posvátného Tetína" všechny památky různých starších
dob, co se jich tu během věku nashromáždilo. Tak kupříkladu náš starý
známý amatérský archeolog páter Václav Krolmus považoval zříceninu
hrádku z pokročilého středověku, „za hrad Tetky čarodějné a knězů
pohanských“.
Obroditel, zmýlený historik
Otcem
této víry mohl být i sám Josef Dobrovský. Alespoň jeho žák, mladý hrabě
Černín si zapsal v červenci 1828 do deníku, že „Dobrovský na cestě z
Prahy do Chudenic objevil možná nejstarší zříceninu v Čechách, když na
Tetíně našel ještě zbytky staré věže, o které nikdo nevěděl.“
Tetín
věcně prozkoumal až otec naší archeologie profesor Vocel. Jednoznačně
odlišil středověký hrad od slovanského hradiska a rozpoznal jeho
opevnění – to byl mohutný val, který se zčásti uchoval přímo na návsi
obce Tetína. Kdyby si však pan profesor Vocel prohlédl celý Tetín
podrobně, přišel by na to, že ten val je jenom val vnitřní, oddělující
hlavní hradisko od rozsáhlého předhradí. Trochu ho omlouvá ohradní zeď
zahrady statkáře Vojáčka, která stála na valu a znemožňovala rozhled.
Poznal to až Vojáčkův synovec Jan Axamit (ano, ten, který se domníval, že objevil Kazín).
Jenomže
to, co stačil vykopat na Tetíně v nerovném zápase s postupujícím lomem,
patří do mladší doby kamenné. Je nám líto. Pokud jde o slovanské
hradisko, které vešlo do historie v souvislosti s vraždou přemyslovské
kněžny, svaté Ludmily, tak to leželo v prostoru, kde se dnes nacházejí
kostely. Z vnitřního hradu i předhradí jsou známy četné nálezy hrobů,
ještě víc památek však zaniklo beze stop. Tetínské hradisko vzniklo
někdy v 9. století, doloženo je ve století desátém, kněžna Ludmila na
něm byla zavražděna roku 921.
V době Kosmově (to máme století
dvanácté) už dávno ztratilo svůj význam a upadalo do zapomenutí, jeho
funkci převzal středověký hrad. Tedy ani časově nesouhlasí hradisko s
pověstí o Tetce. Tetka byla nejspíš – stejně jako její sestra Kazi –
postavou fiktivní, literární. Ve skutečnosti byly dcerami Kosmovými. V
duchovním smyslu, samozřejmě. A jestli je v jejich charakteristice
zachycen nějaký tenký pramének tradice, nelze jej už dnes rozpoznat.
Opakujeme ještě jednou: Je nám to líto.
„Třetí, věkem nejmladší,
ale moudrostí nejstarší, nazývala se Libuše.“ Benjamínka mezi Krokovými
dcerami poznáváme jako moudrou, cudnou, krásnou a ušlechtilou dívku. I
ji vybavil Kosmas hradem. „Vystavěla hrad tehdy nejmocnější u lesa, jenž
se táhne ke vsi Ztibečné, a podle svého jména jej nazvala Libušín.“
„Hradů kněžny Libuše“ se u vyskytuje hned několik. Samozřejmě podle
pověstí. Tak například příběh z okolí Lysé nad Labem uvádí, že hrad
Mydlovary založila kněžna Libuše, ráda tu prý přebývala. U hradu měla
báječnou zahradu. Tomu místu se říkávalo mezi lidem Libušina zahrádka.
Tam s oblibou sedávala a soudila. Na Poděbradsku se vyprávělo, že Libuše
mívala palác na hoře Oškobrhu, odkud vedl kožený most na Libici.
Občas je to trefa do černého
Mimochodem,
kolik jenom obcí v Čechách odvozovalo původ svého pojmenování od naší
bájné pramáti, která se v příslušné obci měla zdržovat: nejenom Libice,
ale taky Libuš, a Libiš a Libuševes, Liběhrad a Libín. Kdejaké místo,
které začíná tvarem "Lib-". Ono sice existuje úsloví, které říká, že
není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu, ale k čemu by to vedlo,
kdybychom se v duchu pověstí chtěli dopátrat, kde Libuše skutečně žila?
Skutečný Libušín však doopravdy existoval. Bylo to hradiště nedaleko
Kladna, vypínalo se na dobře opevněném skalnatém srázu a původně
střežilo kmenovou hranici Čechů proti Lučanům. Jak potvrdily nedávné
archeologické výzkumy, tuto úlohu plnil Libušín asi od konce 9. století
do 11. století. Našly se tu i střepy keramiky pražského typu a také
zbytek hliněného kotouče s vypíchaným symbolem slunce, což znamená, že
tu existovalo osídlení už někdy v 6. nebo 7. století.
Asi dávno
před zbudováním hradiště bylo na Libušíně pohanské kultovní místo
starých Slovanů. A kromě existence Libušína ještě jedna významná
informace: Po smrti Kroka vládla jeho nejmladší dcera z Libušína. Odtud
věštila slávu Praze, odtud poslala do Stadic pro Přemysla Oráče. Podle
Kosmy byl právě on dějištěm oněch závažných a nesmrtelných událostí z
bájné české minulosti. Libušín – a ne Vyšehrad.
Ale to už
vplouváme do dalšího pokračování Toulek českou minulostí. Čekají nás v
něm osoby a děj notoricky známé, leč o nic méně v historii doložené než
další fakta ze Starých pověstí českých. Sejdeme se u kolébky
přemyslovského příběhu.
zdroj: Josef Veselý, video Youtube, Wikipedie a internet
Hani, u nás se říkalo, že dcera Kazi Běla žila na hradě Bílině, což je u nás nedaleko, a řeka která Bílinou protéká, se dlouho Bělá jmenovala/ i my jsme se tento název ještě ve škole učili/ ale už drahná léta se řeka jmenuje po městě Bílina.:-)
Zdeni, myslím, že řek jménem Bělá je u nás více. Jedna stéká z Orlických hor a je přítokem Divoké Orlice, jiná teče v podhůří Jeseníku. Další teče i Pelhřimovem a ústí do Hejlovky... Ale v lidovém vyprávění se zachovalo dost věcí a věřím, že jste se to tak i učili. Kazi a Krokovy dcery - to jsou ty naše pověsti z počátků českého státu. ☺
Čtu si to u snídaně.Obsáhlý,zajímavý článek našich dějin. Pověst pro mě a moje sestry.Jako nejstarší jsem byla v našich hrách Libuše a vždy jsem hlásala její proroctví.Nadšená jsem byla,když nás tatínek vzal do letního kina,kde dávali Libuši.To byl pro mě a sestry velký zážitek. Hani,děkuji za zajímavé počtení a přeji Ti hezký víkend
Hezky jsi to, Jituško, napsala. Tatínek to dělal dobře, tím vytvářel vztah k českým dějinám a pro vás to byl velký zážitek. To je inspirativní i pro další lidi. Já moc děkuji a také přeji příjemný víkend. ☺
Díky, Marti, ale je to jak píšeš, v úvodu je to tak vysvětleno. Pro to nejstarší období národních dějin nějaké konkrétní doklady nejsou, takže jen kronikáři a Staré pověsti české. ☺
Hani, u nás se říkalo, že dcera Kazi Běla žila na hradě Bílině, což je u nás nedaleko, a řeka která Bílinou protéká, se dlouho Bělá jmenovala/ i my jsme se tento název ještě ve škole učili/ ale už drahná léta se řeka jmenuje po městě Bílina.:-)
OdpovědětVymazatZdeni, myslím, že řek jménem Bělá je u nás více. Jedna stéká z Orlických hor a je přítokem Divoké Orlice, jiná teče v podhůří Jeseníku. Další teče i Pelhřimovem a ústí do Hejlovky... Ale v lidovém vyprávění se zachovalo dost věcí a věřím, že jste se to tak i učili. Kazi a Krokovy dcery - to jsou ty naše pověsti z počátků českého státu. ☺
VymazatParádní počtení k ranní kávě!
OdpovědětVymazatHaničko, děkuji a přeji hezký den. Helena
Tak to jsem moc ráda, Helenko. Já také děkuji a ať je dnešní den příjemný a úspěšný. ☺
VymazatČtu si to u snídaně.Obsáhlý,zajímavý článek našich dějin.
OdpovědětVymazatPověst pro mě a moje sestry.Jako nejstarší jsem byla v našich hrách Libuše a vždy jsem hlásala její proroctví.Nadšená jsem byla,když nás tatínek vzal do letního kina,kde dávali Libuši.To byl pro mě a sestry velký zážitek.
Hani,děkuji za zajímavé počtení a přeji Ti hezký víkend
Hezky jsi to, Jituško, napsala. Tatínek to dělal dobře, tím vytvářel vztah k českým dějinám a pro vás to byl velký zážitek. To je inspirativní i pro další lidi.
VymazatJá moc děkuji a také přeji příjemný víkend. ☺
Hani, čtu si článek ještě v posteli, není mě o.k.Zajímavé počtení, díky za něj. Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Leni, doufám, že Tě to už přešlo a jsi fit. Děkuji za zájem a přeji příjemnou sobotu, ale zdravou! ☺
VymazatParádní článek,dnes u tebe na návštěvě musím zůstat chvilenku dýl,to si musím všechno přečíst,co jsem od minule nedočetla,krásně se to čte.
OdpovědětVymazatMaruško, jsem ráda, že Tě moje články zajímají a děkuji Ti za to. ☺
VymazatMoc hezky jsem si Hani po ránu početla. Na každý pád trocha fantazie,trocha pravdy?, hlavně historie jak vidno upravené. Fukčárinka
OdpovědětVymazatDíky, Marti, ale je to jak píšeš, v úvodu je to tak vysvětleno. Pro to nejstarší období národních dějin nějaké konkrétní doklady nejsou, takže jen kronikáři a Staré pověsti české. ☺
Vymazat