Aby nám vše v novém roce šlo jako z partesu, dáme si nástroj - a ne ledajaký.
Sláva klavírů Petrof sahá do celého světa, hrají na ně klasici i jazzmani. Základy továrny postavil Antonín Petrof. V poctivém řemesle a rodinné tradici mistrů klavírníků dodnes pokračují jeho potomci, a to už po šest generací.
Za to, že se Antonín stal z vyučeného truhláře výrobcem klavírů, mohla pravděpodobně náhoda. Místní regenschori prý požádal jeho otce, aby mu opravil starý nábytek. Ten poslal synka, aby zakázku omrknul. Antonín měl oči jen a jen pro regenschoriho klavír.
A tak se stalo, že se v 18 letech vydal do Vídně do učení a naučil se vyrábět všechny součásti, ze kterých se klavír skládá. Byl uznán za „na slovo vzatého stavitele a ladiče pian“.
Po návratu do Hradce Králové, postavil v roce 1864 svůj první koncertní klavír vybavený tzv. vídeňskou mechanikou a přeměnil otcovu truhlářskou dílnu na dílnu klavírnickou. A dařilo se mu. K prvnímu nástroji zanedlouho přibyly další. A skvěle se prodávaly.
V roce 1865 dostal Antonín Petrof živnostenské oprávnění a stal se samostatným podnikatelem. A co víc, uměl se i dobře oženit. Vzal si Marii Götzovou, dceru majetného hradeckého koželuha.
Ta mu stála po boku a byla mu oporou nejen v rodinném životě, ale uměla se otáčet i ve firmě jakožto zdatná prokuristka a manželova zástupkyně. I její věno přišlo vhod.
Díky němu se úspěšně vzkvétající firma mohla přesunout do lepších a hlavně větších prostor. Antonín zakoupil pozemky a bývalý zájezdní hostinec na okraji města. V místě zvaném Na Brně vyrostla nová továrna.
Cesta k úspěchu: kvalita a inovace
Nadějný výrobce klavírů od počátku vsázel na kvalitu. Nebránil se technickému pokroku. Začal používat parní stroj, jako jeden z prvních českých podnikatelů zavedl ve svých dílnách elektrické osvětlení.
Jako první v Rakousku-Uhersku začal do svých nástrojů montovat litinové plnopancéřové rámy. Do nich se mnohem lépe upevňovaly a ladily struny, což zlepšovalo i celkový zvuk nástroje.
Roku 1880 firma Antonín Petrof – Fortepiano Fabrikation rozjíždí souběžně výrobu pianin. Pak začíná s výrobou vlastních klaviatur i mechaniky a stává se nezávislou na dodavatelích. Dokonce si buduje i vlastní pilu.
Petrof a synové
Když Antonínovi tři synové pobrali dostatek zkušeností, tatínek je zapojil do práce. Z firmy se stává veřejná obchodní společnost Antonín Petrof – továrna na piana. Je největším výrobcem klavírů v Rakousku-Uhersku a má už svoje stabilní místo na evropských trzích.
Mezi umělce, kteří šířili její slávu, patřil i jeden z nejznámějších hudebních skladatelů Gustav Mahler. V roce 1914, na prahu světové války, továrna slaví 50. výročí svého vzniku.
PETROF je významným evropským výrobcem akustických klavírů a pianin. Obchoduje na 5 kontinentech a vyváží do více než 65 zemí celého světa. Od roku 1864, kdy Antonín Petrof postavil svůj první klavír, jsme pod značkou PETROF vyrobili zhruba 630 000 nástrojů a řadu dalších v rámci PETROF Brand Family. Naše piana jsou mezi hudebníky oblíbená především pro neobyčejně měkký, něžný, kulatý a romantický tón. Za desetiletí jejich výroby se mnohé změnilo, precizní ruční práce, pečlivý výběr materiálů a nezaměnitelný romantický zvuk však zůstává. Nástroje značky PETROF si zamilovalo nespočet slavných interpretů a významných osobností a představitelé páté generace dál s hrdostí pokračují v poctivém řemeslu a rodinné tradici.
Rezonanční smrk - srdce klavírů PETROF
Samotné výrobě předchází pečlivý výběr materiálů. Odborníci z PETROFu a naši dlouholetí dodavatelé jezdí po celé Evropě a osobně vybírají materiály a komponenty odpovídající našim vysokým požadavkům. Tím nejvýznamnějším je pochopitelně kvalitní dřevo - zvláště smrk určený pro výrobu rezonančních desek - srdce klavírů a pianin PETROF. Dřevo i další materiály mají zásadní podíl na vzhledu nástroje a výsledném tónu, jejich výběru proto věnujeme mimořádnou pozornost.Stavba piana začíná od naprostého začátku v naší vlastní dřevovýrobě. Surové dřevo postupně přetváříme v komponenty, které po dlouhých měsících poctivé ruční práce dají vzniknout zcela novému pianu.
Ke stavbě klavírů používáme mnoho různých druhů dřeva, mezi něž patří rezonanční smrk, buk, bříza, ořech, topol, lípa, javor, eben, habr, olše a další. Výběr konkrétního typu dřeva pro každou část nástroje není náhodný, ale vychází z našich mnohaletých zkušeností.
Za dlouhá desetiletí naší výroby jsme použité typy dřevin příliš neměnili. Dlouhodobým výzkumem a vývojem jsme dospěli k volbě konkrétních dřevin, které jsou pro naše účely nejvhodnější. Někteří výrobci nahrazují dřevo například plasty, my však ctíme dědictví našich předků, zásady klavírnického řemesla a soudě podle kladných ohlasů našich zákazníků je to správná cesta.