Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 26. dubna 2023

Ještě že mě tehdy na tu školu nevzali!

 

V dubnu proběhly přijímací zkoušky na střední školy. V příspěvku bylo zadání testů z českého jazyka a matematiky - ZDE. Správné řešení najdete  ZDE> jsou tam i videa s vysvětlením. Kdyby to někoho zajímalo.

Napsala jsem, že k přijímacím zkouškám sestavím článek. Není nad  vlastní zkušenost, s odstupem mnoha let. Takže to píši bez úmyslu něco zkreslit. Trochu i jako odpověď na komentáře, které jsem si pozorně přečetla. Díky za ně!

Svoji školní docházku jsem ukončila v 9. třídě na jedné nejmenované ZŠ v Ostravě. Tam je škol opravdu hodně a uvědomuji si, že v té době vůbec ve škole nefungoval výchovný poradce, který by žákům radil, kam podat přihlášku. Tehdy jsme nevěděli, že může být nějaký výchovný poradce. Tahle funkce aspoň v naší škole nebyla. Tohle všechno bylo v kompetenci naší třídní učitelky, tehdy mladé ženy, která měla asi 28 let a na konci svého třídnictví v naší 9. třídě byla těhotná a čekala první dítě. Rodiče na třídní schůzce dostali informace a jak si pamatuji, všichni se hlásili do škol nebo do učebních oborů na území města Ostravy. Bylo tu dost možností. Když to srovnám s dneškem, kdy je velký přístup k informacím, s námi nikdo nerozebíral, co která profese obnáší, neměli jsme ani rodinnou výchovu nebo nějakou volbu povolání. Žáci si ale více vybírali podle toho, jaký mají prospěch. Po lopatě řečeno, na co mají. Tehdy nikdo neměl dyslexii nebo dysgrafii, ani dyskalkulii, protože nikdo nechodil na pedagogicko-psychologickou poradnu. Tehdy to byly pojmy neznámé. Nikdo tedy neměl "papír" na to, že nemůže psát diktát nebo má mít určitá omezení či úlevy ve výuce. Za nás se říkalo, že někomu učení prostě nejde, jsme v Ostravě, kde jsme odjakživa věci nazývali pravým jménem, tak se řeklo - "Pepík je blbý na učení, půjde na .......". Ani nápad, že je dyskalkulik nebo jiný "dys". To jen jako příklad. Prostě rodiče nějak lépe přijímali, že jejich dítě se špatně učí, možná věděli proč. Proto z naší 9. třídy většina žáků (bylo nás přes 30, už nevím) šla na učební obor. Tehdy nebyla "hanba" dát syna nebo dceru do učení. Takže kluci šli na soustružníka, elektrikáře nebo do oboru pro Vítkovické železárny a holky na prodavačku, švadlenu, kuchařku... Moje kamarádka byla dost slabá na učení, vyučila se cukrářkou a moc se jí to hodilo. Takže na střední školu se nás ze třídy hlásilo asi deset, spíše méně, z toho jsme byly jen čtyři dívky. Dnes je ten zájem o studium na SŠ mnohem větší. Zastával se názor, že řemeslo je do života potřebné.

V naší rodině se vzdělání považovalo za velmi důležité. To se týkalo obou mých rodičů a věřím, že i prarodičů. Jestli myslíte, že bych uspěla, kdybych si doma stěžovala na učitelku, jste vedle jak ta jedle. Jednou jsem to zkusila a už nikdy více. Vnímala jsem, jak si doma uvědomují, že ten, kdo chce jít dále studovat, musí něco umět. Myšleno tak, že mu učení jde, jak se tehdy říkalo a nebude mít se studiem problémy. Názor prarodičů vyjádřím tak, že tatínek i jeho bratr měli obchodní akademii, oba ji vystudovali v Orlové, kam denně dojížděli tramvají. A děda byl havíř, jako většina chlapů tady. Možná se podivíte, ale tehdy vedla tramvajová linka z Ostravy až do Karviné. Tramvají se tedy jezdilo i do Orlové. Jedna cesta z domu k tramvaji asi 2 km, sedadla dřevěná, vůz nevytopený ani v zimě. Jezdil by dnes takto student?

Maminka měla odbornou školu pro ženská povolání a už ten název zní jako z doby Magdaleny Dobromily Rettigové. Ale opravdu, tam se dívky učily češtině, matematice, psaní na stroji, účetnictví - samozřejmě jednoduché, mnohé ruční práce (šití, pletení, háčkování), zdravovědu a těsnopis je učily jeptišky z kláštera. Ano, tady na Slezské Ostravě byl klášter. Některou z učebnic své maminky mám dodnes a možná ji někdy představím. Tehdy taková škola připravila ženu na práci v mnoha profesích. V té době byla tedy kvalifikovaná a začala pracovat jako mzdová účetní. Na šachtě, samozřejmě. Většina lidí v Ostravě a okolí vykonávala různé profese na povrchu nebo v dole. V závěru mé školní docházky si maminka musela  doplnit vzdělání (maturita na SEŠ), pokud tu mzdovou účetní měla dále dělat. Tak jsem viděla na vlastní oči, tedy na vlastní matce, co to je studovat. A ještě při zaměstnání. Vstávala ve čtyři ráno a na šachtu se chodilo pěšky. A tak nějak normálně všichni doma brali to, že v těch šlépějích půjdu já. Učení "mi jde", tak půjdu na tu obchodku jako rodiče, všichni studovali v Orlové. A budu, jak jinak, účetní na šachtě. Brala jsem to jako dobré řešení, protože jsem vyrůstala v době, kdy se rozhodnutí rodičů brala jako správná a také jsem viděla, jak jejich práce vypadá. 

Přišel čas přihlášek. Tehdy jsme mohli podat dvě přihlášky na střední školu (udělal to ten, kdo měl na to známky) + jeden učební obor. Ti, kteří měli horší známky, podali jen přihlášku do učení. Pamatuji si dobře, že na 1. místo jsem napsala... co? Ano, obchodní akademii v Orlové. Jako 2. školu jsem uvedla gymnázium. Oříškem byl učební obor, tady jsem fakt nevěděla. Nakonec opět převážilo to, co jsem viděla doma. Maminka doma dost šila a často  stříhala látky. Tak jsem na přihlášku napsala prodavačku textilu. Často jsme chodily do Textilie, Horníka a dalších obchodních domů a líbilo se mi, jak prodavačky přinášejí roli látky, pak ten vál rozbalily a stříhaly zákaznicím. Tak tomu jsem tedy unikla. 

K přijímačkám jsem se připravovala doma a hlavně to bylo z matiky, nad tím měl dohled  tatínek. Žádné přípravky ke zkouškám ve škole nebyly, jak to slyším dnes. Panoval názor, že kdo chce dále studovat, má se učit, aby to zvládl, měl být prostě lepší v té třídě. Pamatuji si na den, kdy jsem jela do Orlové na přijímačky. Samozřejmě sama, rodiče byli v práci, přece si na to nebudou brát dovolenou. To, prosím, není vtip, to bylo normální. Takže jsem jela autobusem. Dnes je běžné, že v den přijímaček stojí před středními školami kolona aut. Rodiče chtěli, abych i nějak vypadala, maminka mi koupila tmavou, téměř černou sukni s faldem vpředu a k tomu halenku barvy slonové kosti s odstínem dožluta s tehdy módním krajkovým rukávem. Měla jsem trému spíše z toho neznámého. Možná znáte ten pocit sevřeného žaludku před zkouškou. Tady je nejhorší to, že v tom věku je to poprvé, kdy za vás nikdo nic neudělá, musíte sami. Zkouška z českého jazyka se skládala z diktátu, který byl vybrán z učebnice dějepisu. Diktát už v současnosti není, možná i proto, že spousta žáků by se dnes prokázala platným vyšetřením z PPP (pedagogicko-psychologické poradny). Text byl nadiktován a nikdo se nedivil. Psát diktáty bylo v našem dětství normální. Pak se šlo na větný rozbor. Tady mohu říci, že pravopisu se na ZŠ věnovalo hodně pozornosti a kdo měl jazykový cit, možná s tím vystačil do dneška. Pak přišla na řadu matematika. Myslím, že úvodní tréma, která může svazovat, poněkud pominula a nějak jsme to každý spočítali. Nikdo tam nikoho neznal, sešli jsme se z různých škol, naprosto neznámí.

Doma nikdo z prarodičů tu moji přijímací zkoušku nějak moc neprožíval. Tohle mi věřte. Nebylo to zvykem. Prostě "ať se ti daří". Rodiče se samozřejmě zeptali, jaké to bylo a jak to vidím, ale já jsem si věřila. Bylo to v době, kdy nikdo "neběžel" k večeru ke škole, jestli tam na dveřích náhodou nevisí výsledky. Seznam přijatých tam tehdy opravdu nevisel. Rozhodnutí přišlo poštou domů. Zhruba po dvou týdnech přišla  obálka. První obálka, která se mě týkala a cítila jsem, že je důležitá. Po otevření jsme četli, že přijímací zkoušky jsem úspěšně udělala, ale pro velký počet uchazečů na obchodní akademii nejsem přijata! 😯 Zklamání tam bylo, ale žádné nadávání na nadržování, vztekání, jak vidím kolikrát v dokumentech.

Nijak jsem se nehroutila, určitě jsem kvůli tomu neplakala, nebyly sociální sítě a nikomu jsem si nestěžovala. To nebylo zvykem. Myslím, že celkově naše generace dětí byla psychicky odolnější než jsou dnešní děti. Příští den se šlo hůře do školy, člověk musel říct, že ho nepřijali. S odstupem času dnes řeknu, že to není špatná zkušenost. I tohle je užitečné v životě. Ve třídě byli snad všichni přijati na učební obory, tady bývalo podniků, kde místo našel každý. Na SŠ nebylo napoprvé přijato pár žáků. Někteří napsali odvolání, což naši odmítli s tím, že na "ekonomku" to nemá cenu, protože tam byl skutečně ten převis nejvyšší. Brali žáky do jedné třídy a zájem byl třeba čtyřnásobný. Tlačenku jsem neměla. Takže co dál? Výsledky úspěšných přijímaček se převedly na druhou školu: Šla jsem na gymnázium, které jsem na přihlášku napsala "jen tak". 

Po letech mohu zodpovědně říci to, co jsem uvedla už v nadpisu a později kolikrát mezi přáteli hlásala: "Lidičky, chvála Bohu, že mě tehdy na tu školu nevzali!" 😜 Fakt že jo, "někdo" (= komise) svým rozhodnutím mě potrestal a já mu dnes děkuji. Říkám to zcela při smyslech. Totiž, předpokládám, že bych tu ekonomku  udělala, předpoklady jsem měla a místo účetní, nejspíš mzdové, bych našla na některé z našich šachet. Byla bych zašitá v kanclu, seděla bych "na zadku" mezi čtyřmi stěnami a dny by byly jeden jako druhý. Práce s čísly, termíny, uzávěrky, přesčasy, žádné leháro, znala jsem to na šachtě od svých rodičů, několikrát jsem tam byla na brigádě a znala jsem dost lidí. Jenže tu šachtu by mi nakonec stejně zavřeli a co pak? 

Nakonec se potvrdilo, že "Všechno zlé je pro něco dobré"! Opravdu. Šla jsem na  gymnázium a to byla moje volba nejlepší. Člověk dospěl, vyzrál, ale přesto i tehdy jsem chodila do těsnopisu a psaní na stroji. Protože, co kdyby... chápete, ta účetní. Otevřely se přede mnou "obzory", jak praví básník a já se mohla rozletět do sfér, o kterých doma ani neuvažovali. A když jsme po osmi letech měli první sraz ze základky, spolužáci se hned ptali, na které šachtě "robim". "Na žádne". No, ti zírali. 😁

Tímto článkem jsem chtěla naznačit všem, kdo mají děti/vnoučata, která se také na první šup nedostanou na školu, aby nestresovali. Na mém příkladu vidíte, že někdy je to lepší. Navíc tipuji, že těchto dětí je dnes málo. Hlavní je ty zkoušky udělat. Jde o budoucnost dětí, to je jasné, ale v dnešní době je více možností a hlavně škol - když vás nepřijme první, dostane se ta ratolest na druhou či třetí školu. Důležitější je, aby žáci školu pak dokončili. Pokud se člověk hodí na střední školu, na některou z mnoha se dostane. Víte, jak zpívá Kája Gott: "To musím zvládnout sám, na to snad sílu mááám..." A tu sílu přeji nám všem. 💓

Pokud jste dočetli až sem, jste borci. Chtěla jsem jen popsat svou vlastní zkušenost s přijímacími zkouškami. 👍


14 komentářů:

  1. Hanko, vzpomněla jsem si také na dobu mých přijímaček na ekonomickou školu, obchodní akademie se začalo říkat až později. Pro velký zájem nepřijata, šla jsem tedy na dvouletou ekonomku a maturitu jsem si dodělala při práci. Tenkrát se opravdu do přihlášek psala škola a učební obor, kdyby to nevyšlo. Učňák byla samozřejmost a nikdo to neřešil. Na školu jsme buď měli nebo ne a bylo vyřešeno. Teď budou všichni študovaní, v soukromých školách bez ohledu na IQ (třeba IQ tykve) nějak dostudují, hlavně když zaplatí. Kdo pak ale bude manuálně dělat? Ukrajinci a další přistěhovalci, na které většina jen nadává. Podivná doba 🤨

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak vidíš, také jsi podala přihlášku na tu ekonomku, nakonec Tě přijali, i když Tvoje cesta nebyla přímá. Musím Tě trochu poopravit: původní název této střední školy byl opravdu "obchodní akademie". Tuto školu měl můj táta i jeho bratr - můj kmotr, oba studovali v Orlové, jak jsem uvedla a mám i tatínkovo vysvědčení z té doby, uvažuji, že bych to nabídla do muzea. Na vysvědčení je název školy - obchodní akademie. Oba do té školy chodili za války, tedy 2. SV a počítám, že tehdy se tyto školy v celé republice nazývaly OA a ne SEŠ. Tento název přišel až později a právě tohle si pamatuješ, moje máti tam maturovala v době, kdy jsem už chodila na gymnázium a tehdy to byly "střední ekonomické školy". Až po revoluci byl název změněn a opět začala éra obchodních akademií. S těmi soukromými školami to asi bude tak, jak píšeš, hlavně v Praze toho bude jako hub po dešti. Asi sestavím ještě další článek, kde své názory nebo postřehy vyjádřím, protože vidím tady podněty nejen od Tebe.
      Díky, doba je podivná, já říkám divná. 😯

      Vymazat
  2. Hani, já chtěla studovat chemickou průmyslovku. Chemii jsem milovala, dokonce jsem chodila dobrovolně na chemická praktika. Šla mi také matika, účastnila jsem se matematických olympiád, vyhrála městské, okresní a krajské kolo a postoupila do celostátního. Mělo to být někde na Slovensku, ale rodiče rozhodli, že nikam nepojedu. Dobrá. Pak rozhodli podruhé, to když mi zakázali chemickou průmku. Vysvětlili mi, že by mě odtamtud vyhodili, protože mi opravdu nešlo rýsování. Naprosto nezaslouženě jsem z něj měla dvojku na vysvědčení, to aby mi nekazili vyznamenání. Rodiče mně donutili jít na ekonomku. Nemusela jsem tehdy v tom roce 1968 dělat přijímačky z matiky, uznali mi vyhrané olympiády a zatímco se všichni trápili, já se poflakovala po škole a čekala na zkoušky z čestiny.
    Nejstarší vnučka dělala přijímačky před necelými dvěma týdny. Dle jejího sdělení prý matiku "podělala". Tak uvidíme, jak vše dopadne. Rodiče ani my to nijak nehrotíme, na rozdíl od druhé babičky, která je profesorka na gymplu a asi by ráda, kdyby nejstarší vnučka šla v jejich šlépějích a vystudovala vysokou školu. Když se to nepovedlo ani jednomu ze tří synů, je to teď na vnučce.
    Měj hezké jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, to tedy zírám, jakou štrapáci jsi prošla ohledně své střední školy. Taková úspěšná žákyně a nemohla studovat na chemické průmyslovce. Velká škoda podle mne, ale i takové případy se stávají. Ale vidíš, jsi další z těch, co mají tu ekonomku, to jen potvrzuje, jaký byl o tuto školu zájem a rodiče v této škole viděli asi nejlepší možnost a budoucnost hlavně pro dívky. Jak jsem psala v článku, jsem opravdu ráda, že tehdy mě nepřijali, i když to zní dost divně.
      Věřím, že vnučku a její přijímačky sledujete pozorně a já věřím, že bude přijata. Nebo se napíše odvolání, dnes a hlavně v Praze je hodně škol a podle mne je cesta schůdnější než za naší éry. Přeji, aby to dopadlo k vaší plné spokojenosti. 👍

      Vymazat
  3. Hani,ráda jsem si příspěvek přečetla.U nás v rodině se také kladl velký důraz na vzdělání.Oba rodiče měli střední školu a tak se předpokládalo,že tři dcery budou mít maturitu.Asi v mé osmé třídě nás vzal tatínek všechny sestry k němu do podniku,abychom viděly,jakou těžkou práci u nich musí dělat ženy.A to mě stačilo.
    Pracovala jsem celý život v účtárně,ale ne jako mzdová,to by mě asi nebavilo,ale účtovala jsem výdaje na městském úřadě.Uzávěrky,audity,stresy,spousty hodin přesčasů,ale čísla mě vždy bavila.
    Pokud bych neseděla v účtárně,měla jsem od mládí koníčka šití a zařizování interiérů.Možná bych měla nějaký módní salon.
    My teď všichni s napětím čekáme na výsledky příjímaček u vnučky od syna.Je to její sen pracovat,jako zdravotní sestra.Snad se ji splní.Jinak jde o to,zda dnešní kluci mají pro řemeslo vůbec předpoklady i když se naučit dá snad všechno.Taková práce se dřevem by se mi taky líbila.Vnučka říkala,že většina kluků.co neměla pěkný prospěch končí v zemědělském učilišti v Humbálově.To bylo už za mých dětí.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, hezky jsi to popsala a jak vidím, jsi další se střední ekonomickou školou. Tehdy byl takový trend a zájem byl obrovský. Celý život v účtárně jsem měla strávit i já, také jsem chodila na brigády, docela tam se mnou už počítali, ale v našem regionu se vše točilo hlavně kolem šachet. Myslím si, že na městském úřadě jsi měla lepší pozici než moje mamka na té šachtě. Vím, že to tam bylo náročné, všechno bez počítačů, ty začaly jen pár let před jejím odchodem do důchodu. Čísla Tě bavila, moje máti znala lidi podle čísla známek a kolikrát to byla legrační situace, u mnohých jsem byla svědkem a pak jsme se tomu dlouho chechtaly.
      Opravdu, naučit se dá všechno a ti vycházející žáci ani pořádnou představu o té "vysněné" práci nemají. Kdo na studium má "hlavu", ten se prosadí, i kdyby to bylo oklikou a v dnešní době je možností víc, spíše se hůře hledá pak práce. To už je jiná kapitola.
      Děkuji za zajímavý komentář a přeji příjemný páteční večer. 👍

      Vymazat
  4. Hani já jsem z deváté třídy šla nejdříve do učebního oboru, protože rodiče tehdy neměli dost peněz , abych mohla studovat a v učebním oboru byly už od druhého ročníku částečné mzdy za praxi a odvedenou práci. Pracovala jsem v oboru ještě dva roky po vyučení a pak jsem přešla do jiného podniku tady v Rumburku. Po mateřské dovolené mi nabídli studium na SEŠ. Přijímačky jsem dělala po sedmi letech po ukončení škola a přesto mě přijali, Studovala jsem dálkově při rodině, malém dítěti a chodila při tom do práce a studovala jsem po nocích. Ukončila jsem školu s vyznamenáním a na to jsem byla patřičně pyšná i když by mi podle mnoha stačil jen ten "papír". To už jsem pracovala právě ve mzdové účtárně. Tehdy nebyly počítače, vše se počítalo ručně, knihovalo na účtovacích strojích Ascota...Práce, i když byla patřičně náročná, mě bavila. Myslím si však, že každý by si měl zkusit pracovat manuálně, aby také poznal, co to obnáší a nemusí být zrovna slabý na učení. Kdyby byli všichni VŠ vzdělaní tak kdo by upekl chleba, obdělal pole, pracoval v továrnách...učební obory jsou potřebné a lidi by měli děti vést spíše k tomu, že řemeslná práce je důležitá a měli by si jí všichni patřičně vážit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, předně děkuji za výstižně napsaný komentář, protože jsi v něm mnohé vysvětlila. Je to tak, tehdy někdo nemohl jít na střední školu právě z finančních důvodů, což není žádná hanba. Ale vidíš, napsala jsem i v článku - kdo má schopnosti, ten se dovede prosadit a uplatnit i po letech. Ty jsi ten příklad. Práce nikomu neškodí, to jen dnes někteří na takové lidi pohlížejí "přes prsty". Chytrý člověk to nedělá. Také jsem chodila pravidelně na brigády, u nás na šachtu, kde pracovali moji rodiče a nejméně měsíc na to padlo. Mnohému jsem se tam naučila a poznala, že vydělat peníze mnohdy není jen tak. S tím závěrem souhlasím, doba se změnila a každý rodič chce dát dítě na školu i přesto, že na to ten potomek nemá. Tak to zkus a když mu to nejde, stěžují si na školu, na učitele, ale málokdo připustí, že buď je to lenoch, kterému se nechce učit nebo má prázdnou hlavu. No a práci mzdové účetní znám dost podrobně, byla jí moje máti celý profesní život, také bez počítačů, přesčasy, uzávěrky..., až málo let před penzí dojížděla vždy před výplatami na výpočetní středisko, kde už byl počítač - velký jak celá místnost. Takže maminka se s počítačem setkala dříve než já.

      Vymazat
  5. Hanko, díky za pravdivý a obsáhlý článek. Jako nejstarší ze 6 dětí jsem dostala ,,povolení,, od rodičů jít na SVVŠ a pak šup do práce.Na brigády jsem chodila od 15 let každé prázdniny. Vypracovala jsem se během života na různé profese, podle toho, jaké byly podmínky v místě bydliště. Nikdy jsem nebyla ve straně ( žádné ) a tudíž žádná tlačenka.Hodně jsme jako děti četly, tak jsme chyby v českém jazyce nedělaly, dnes je dělají i novináři s VŠ.Když potřebuješ vymalovat a nebo jiné práce, abys pátrala jako detektiv, kdo to umí a není drahý.( nakonec si to vymaluješ nejlíp sama ).
    Přeji ti krásné dny a všem tvým čtenářům také. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, takovým tématům se nevyhýbám a po pravdě, tohle mi na blozích chybí. Také jsi příkladem těch, jak jsem napsala už výše, že kdo má schopnosti, ten se dovede prosadit a třeba si i vzdělání doplní. Ohledně tlačenky - také jsem nikdy nebyla v žádné straně, ale ani v církvi. Úroveň moderátorů i novinářů se hodně zhoršila, kultura mluveného projevu v televizi je někdy hrozná, právě oni by měli mluvit kultivovaně a správně, jsou přece příkladem hlavně pro mladé lidi. Pak se divíme, když se zveřejní, že studenti odpadnou při maturitě z češtiny? Vím o jedné moderátorce z rozhlasu, krásně vyslovuje, vše bych pochválila, ale v psaném textu chybuje, vždy tam vidím alespoň jednu chybu. Každému není dáno.
      Děkuji za příspěvek a přeji krásnou neděli, poslední v tomto roce. 👍

      Vymazat
  6. Hani, ráda jsem si přečetla tvé vzpomínky a zkušenosti, v mnohém jsou podobné jako ty moje. Roky jsem ve školství pracovala a po pravdě jsem ráda, že už s ním nemám nic společného, stejně jako mé děti (nepočítám tedy VŠ - to je zase jiná píseň). Skloubit legislativu, potřeby děti, požadavky rodičů mi přijde skoro nemožné. Nějak se zapomnělo na to, že učitel má hlavně učit.
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji za příspěvek a hlavně za to, že to je pohled z druhé strany. Do školy chodil každý, proto si mnozí myslí, že všemu rozumějí a byly doby, kdy se to na ministerstvu střídalo "jak ponožky" a kolikrát je tam člověk, který ze z jiného oboru, v životě neučil. Tohle vidím jako chybu, nejdříve několik let oduč, poznej to povolání a pak můžeš resort řídit. Nevybírat jen podle stranické příslušnosti, ale podle oboru. Zakopaný pes je už tam.
      Měj příjemný "čarodějnicový" den. 👍

      Vymazat
  7. Fukcarinka - Hanko, ani se mě nechce vzpomínat na otevření obálky s písemným sdělením s výsledky přijímacího řízení. Přežila jsem a život se vyvíjel dál. Dnes, kdy se ohlížím zpět, mohu potvrdit, že všechno zlé je k něčemu dobré. Dokázala jsem se i přes nepřízeň osudu postavit na vlastní nohy a vzdělání si doplnit a splnit si svůj sen. Jen mě mrzí, že se rodiče tehdy postavili k mému vzdělání nezodpovědně, bratr měl přednost a dva studovat by byla finanční zátěž. No, odpouštět se má,nastoupila jsem do pracovního procesu a bratra vyhodili ze školy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, no Ti povím... přemýšlela jsem o tom, proto neodepsala hned, ale myslím, že dříve bylo takové uvažování rodičů a synové měli přednost. Něco podobného zažila kamarádka, kdy otec rozhodl, že dům bude přepsán na bratra, bez ohledu na to, že právě dcera financovala mnohé úpravy, ale bratr pořád bez peněz. Tak dostal dům. Žil ovšem tak, že dal najevo, že vše propije a korunu neudrží, tak milý otec se naštval, zašel na úřad a ten dům dal přepsat na dceru. Nevím, asi to takhle dnes jde.
      Ve Tvém případě je asi nejhorší to, že bratra ze školy vyhodili. Se mnou by měl problém, asi bych mu to dala najevo, sama víš, že tady se říká "vyžrat". Zachovala jsi se správně a k tomu jen blahopřeji. 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 173. schůzka: Viklef, Viklef, nejednomu ty hlavu zvikleš...

Asi tak čtyřicet let předtím, než přišel na svět v Husinci synek Jan, narodil se poblíž anglického Richmondu v hrabství Yorkskire jeho jme...