Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 13. května 2024

Staříč - arboretum a krajinou k přehradě Olešná

Do miniarboreta, které založili manželé Ivana a Radek Holubovi ze Staříče, jsme nahlédli ZDE. To označení mini už tady není úplně namístě. V zahradě je přes 2750 druhů rostlin a rozkládá se na ploše jednoho hektaru. Specializují se tam na pěstování čarověníků, tedy zakrslých rostlinek. 

Všechny stromky jsou krásně upravené, travička kolem je perfektně vysekaná. Ti se tam nezastaví. „Japonci mají bonsaje - ty se štípou, olamují, drátují a tak dále. Kdežto Češi mají čarověníky a ty rostou samy, tvarují se samy, zaštěpují se samy. Jsou oblíbené a je to taková česká specialita.“ 

Čarověník je chomáčovitá nebo metlovitá znetvořenina na stromech a keřích, která je tvořena hustěji nahloučenými větvičkami, často odlišného zabarvení, tvaru a uspořádání olistění (jehlic). Čarověníky lze množit a zachovávat roubováním, přičemž si zachovávají svůj zvláštní charakter. Vznikají tak zakrslé stromky podobné bonsajím, které však ani po vysazení do volné půdy nevyrostou do větších rozměrů. Jsou proto mimořádně vhodné do skalek a malých zahrad.
(Zdroj: Wikipedia)

Návštěvník v areálu najde ale řadu dalších rarit a kuriozit, ale na to musí upozornit pan průvodce. Je tam k vidění např. nejpomaleji rostoucí strom na planetě, který za rok vyroste o tři milimetry. A také thuji occidentalis malonyanu Holub, kterou znají pěstitelé okrasných rostlin na celém světě. Je velmi houževnatá a roste i v extrémních klimatických podmínkách. Název dostala podle svého objevitele p. Radka Holuba ze Staříče. Myslím, že Holubovi se nenudí, podívejte se sami:

 



Česko je země rozhleden a toto je jedna z nich. Okrouhlá je název kopce u Staříče ve Slezsku. Byla zprovozněna r. 2006 a je vysoká 55 m, ale nahoru jsme se ani nepokoušeli jít, nebylo pěkné počasí a ten saharský prach v ovzduší... Na plošinu, která je ve výšce 30m, vede 160 schodů. Pod rozhlednou je parkovací místo pro několik aut. Věž slouží i jako vysílač.

Přehrada Olešná má název podle potoka, na kterém je postavena v okr. F-M. Má rozlohu 88 ha. Potok pramení na svazích Ondřejníku a vlévá se do Ostravice. Přehrada je asi 2 km od centra Místku, je tam aquapark.

8 komentářů:

  1. Hani, arboretum ve Staříči znám velice dobře. Krásně je tam právě teď, když kvetou azalky a rododendrony. Také kovová tvorba pana majitele stojí za podívání. Obec Staříč vzkvétala, když fungovala šachta. Z té doby tam mají pěkný kulturní dům, školu, obecní úřad, myslím, že i havířské bytovky. Zánikem šachty se vesnice zklidnila. Chodím tam k praktické lékařce. No a když se podíváš přes přehradu Olešná k horám, tam se nachází moje bydliště. Pod zahradou, směrem k přehradě, mi protéká potok Olešná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, Ty jsi patrně ze všech nejblíže tomu arboretu, tak to máš z první ruky a možná Tě to tam ani neláká. Děkuji za zajímavý komentář, doplnil můj příspěvek. 👍

      Vymazat
  2. Moc pěkné místo. Mám arboreta ráda. Nebývá tam moc lidí a člověk se tam může zcela ponořit do krásy a klidu přírody a ještě poznat mnoho zajímavých stromů, keřů, květin i jiných rostlin. Většinou zaujme i zajímavá úprava skalek, záhonů, doplněných ještě uměleckou tvobrou...jako je to v tomto příspěvku. Díky za nahlédnutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsi to výstižně, Jari. Já jsem nenavštívila tolik arboret jako muzeí, tak pro mne je to příjemné vybočení a ráda si to tam prohlížím. ☺

      Vymazat
  3. Hani, mám arboreta moc ráda a tvůj článek mi připomněl jedno, kde se nám líbilo a dlouho jsem tam nebyli.
    Přeji hezký podvečer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, Helenko, že u nás zase moc arboret není, velmi pěkné a mnohem větší je v Novém Dvoře u Opavy.
      Přeji úspěšný den. 👍

      Vymazat
  4. Hanko, naladila jsi mě, snad už konečně to arboretum doslova a do písmene "za humny" navštívím ☺ Jen si odskočím do Třince - Podlesí na restart srdíčka ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, mezitím čas pokročil, my jsme byli na dovolené a já už vím, že jste toto arboretum navštívili a dobře jste udělali. Jestli jsem Tě inspirovala, jsem jenom ráda. 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Přírodní památka Dolní Marklovice

Ty naše výběžky...  Šluknovský a Frýdlantský zná od školy každý, a i když jejich obyvatelé to budou popírat, přece je těm dvěma věnována vět...