Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 1. března 2021

Hlas pro tento den: Brhlík lesní

 

 

foto Naši ptáci

Délka: 12-14,5 cm
Hmotnost: 19-29 g

Brhlík lesní je poměrně známý opeřenec, známý hlavně díky tomu, že po kmenech stromů šplhá i hlavou dolů. Současně je velice nápadný jednak tím, že se vyskytuje i v zahradách a parcích, tedy v blízkosti člověka, jednak tím, že je poměrně nápadně zbarvený. Shora je makově šedomodrý, přes oko má výrazný černý pruh a vespodu je červenohnědý. Sameček je tmavší, zejména pod křídly je ta červenohnědá úplně krvavá, samička je méně výrazně zbarvená.

S brhlíkem je kromě šplhání hlavou dolů spojena ještě jedna zajímavost. Většina ptáků jsou stavitelé, staví si hnízda, ale brhlík je vlastně mezi našimi opeřenci jakýsi zedník, nebo dokonce by se dalo říci betonář. Uzpůsobuje si totiž vletový otvor do dutiny, ať už je to budka nebo přirozená dutina ve stromě. Zalepuje ji bahnitou hmotou na požadovaný průměr, což je obrana proti vniknutí vetřelců do dutiny. Není to samozřejmě jenom vlastnost našeho brhlíka, jihoevropští brhlící staví takovýmto způsobem celá hnízda. 

Stejně jak klučičím pískáním

 nám brhlík oznámí

 milého období volání

 včelek a květů milování.

 

 Po kmeni šplhá nahoru

 dovede i hlavou dolů

 na rozdíl od šoupálků a datlů

 řadí se do třídy „akrobatů“.

 

 Dutina stromová

 brhlíka vyzývá

 k zednické činnosti

zvláštností.

 

 S nezkrotným elánem

 hlínou a bahýnkem

 dutinka obezděna

 k hnízdění připravena.

 

 Krmení pro mladé loví

 zobáček si s kůrou rozumí

 housenku svou lačně loví

 mláďata hladová nakrmí.

 

 Velice jim chutnají

 housenky obaleče a bekyně  mnišky

 les se hezky uzdraví

 sojky mají žaludy a veverky  šišky! (Plysacek)

Poslechněte si, jak o brhlíkovi mluví jihočeský  zapálený ornitolog Ludvík Mühlstein: 

Brhlíci patří mezi stálé ptáky, ovšem v zimě se potulují a nedodržují tak přesně svá teritoria. Až v lednu začnou hájit svoje hnízdní revíry a pak už se drží na velice malém prostoru. Pak začnou hnízdit, a tehdy se ozývají svým zpěvem.

autor: Pavel Pelz, videa Youtube 
Možná se v té písničce někdo najde 😀. 
 

8 komentářů:

  1. Hani, díky za zajímavé čtení a poslech, jo a také za písničku P. Dobeše. Bhlíka máme doma. Máme také borovici, po které lozí nahoru-dolů a něco vyzobává. Teď už vím co a proč. Jsem zase o něco chytřejší.
    Hela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, určitě žiješ v přírodě a brhlík tam má výborné podmínky. Já jsem brhlíka neznala, ale díky písničce P. Dobeše jsem se o něj začala zajímat. ☺

      Vymazat
  2. Nejsem si jistá, zda jsem Brhlíka někdy zahlédla.Písnička pohodový doprovod. 1

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já také nevím, jestli jsem v přírodě brhlíka viděla. Ale písnička je výborná. ☺

      Vymazat
  3. Znám jeho pípání z lesa, u kterého máme chatu, takže je tam zpěváčků spousty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, u chaty bude těmto ptáčkům hej a asi nejen jim. ☺

      Vymazat
  4. Díky za informace a hlavně za písničku "Brhlík a sojka". Kdosi mi ji poslal, když jsem psala o tom, jaká jsme s hospodářem "nesourodá dvojka" ☺ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kitty, to jsem byla já, kdo Ti tu písničku na blog dal. ☺ ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

🎈 Popřejme Hurvínkovi k narozeninám! 🍬

Co se vám vybaví, když se zeptám na "Hurvínka"? Já jsem si vždy vybavila dřevěného "rošťáka" 😃, ale přiznám se, že teď ...