Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 18. října 2022

Agatha Christie: Vražda v Orient-expresu. (Poslech)

 

Také jste měli období, kdy jste hltali detektivky? Já ano, byla jsem schopná přečíst knihu za dva dny a ještě zvládat normální povinnosti. V knihovně jsem šla najisto do určitých regálů. Agatha Christie to tehdy bylo "něco". Proto ji na blogu chci mít. 😊

Vražda v Orient expresu (v originále Murder on the Orient Express) je detektivní román anglické spisovatelky Agathy Christie. Poprvé byla kniha vydána 1. ledna 1934. Hlavní postavou příběhu je belgický detektiv Hercule Poirot. Česky začal příběh vycházet na pokračování 10. července 1935 v Lidových novinách. V USA román vyšel pod názvem "Murder in the Calais Coach". V Německu neslo jeho první vydání název "Die Frau im Kimono", později "Der rote Kimono" a teprve v 70. letech po prvním zfilmování se začal nazývat "Mord im Orient-Expreß". Od roku 1974 byl několikrát zfilmován. 

https://image.pmgstatic.com/cache/resized/w1989/files/images/film/photos/164/748/164748469_a8c8bb.jpg

Novelu zařadila Britská asociace autorů detektivních románů mezi 100 nejlepších detektivek všech dob. Celý příběh se odehraje během několika hodin v jedoucím vlaku. Jde vlastně o modelový případ „vraždy v zamčeném pokoji“, kterou je třeba vyřešit, než vlak zastaví. Brilantní Hercule Poirot dokáže, že každému zločinu se dá přijít na kloub, aniž by bylo nutné opustit židli u stolu. Stačí jen zapojit šedé buňky mozkové. Důmyslně vystavěné vypravování končí nečekanou katarzí.

Čte: Norbert Lichý
Napsala: Agatha Christie
Režie: Tomáš Soldán
Premiéra: 13. 10. 2022  
 
Pan Norbert Lichý byl spolu s Lukášem Hlavicou a Martinem Myšičkou byl v r. 2019 vyhlášen nejlepším interpretem audioknih. Bylo to za Vraždu v Orient Expresu od Agathy Christie.

Agatha Christie napsala román ve svých 43 letech. Inspirací k příběhu jí mohlo být několik událostí. V roce 1928 cestovala Orient expresem. O rok později Orient expres kvůli vánici uvízl na 6 dní nedaleko tureckého města Çerkezköy v dnešní provincii Tekirdağ. V roce 1931 Agatha Christie sama zažila zastavení Orient expresu na 24 hodin kvůli záplavám. Vracela se tehdy z archeologické lokality Arpáčija u Ninive, kde pracoval její druhý manžel Max Mallowan. Únos dcery Johna Armstronga má podobné rysy jako únos syna amerického letce Charlese Lindbergha, který se odehrál 1. března 1932.

Kniha je členěna do tří částí, které mají dohromady 32 kapitol. Román věnovala Christie svému druhému manželovi. Na titulní straně je napsáno Věnováno M. E. L. M., Arpachiyah, 1933

Poirot přijede vlakem z Aleppa do Istanbulu, kde se ubytuje v hotelu Tokatlian. Zde dostane telegram vyzývající ho k návratu do Londýna. Zakoupí si jízdenku na Orient expres a večer odjede. Během první noci je jeden z cestujících zavražděn. Nedaleko města Vinkovci vlak uvízne v závěji a musí čekat na vyproštění. Poirot postupně vyšetřuje 13 podezřelých cestujících a ukáže se, že všichni jsou nějakým způsobem spojeni s rodinnou tragédií Johna Armstronga, kterému byla unesena a zabita dcera. Únoscem byl zavražděný cestující.

  Orient Express Buchs.jpg 
 
Rozmístění cestujících ve vagónu Orient expresu. Modrá – 1. třída, část – 2. třída, žlutá – průvodčí Pierre Michel
 
 
 
https://images.slideplayer.cz/12/3688450/slides/slide_45.jpg
 
Zdroj: dvojka.rozhlas.cz, Wikipedie

15 komentářů:

  1. Detektivky je má oblíbená četba a starou klasiku jako je i Agatha mám nejraději.
    Mám i doma několik knih.V poslední době jsem si oblíbila na Youtube mluvené slovo,kde je i Agatha Christie.
    Právě jsem si dala vedle PC malý notebook,vezmu si sluchátka a při prohlížení fotek si něco vyberu.
    Nemohu si nějak fotkama probrat a mé ruce to vše zpomalují a ráda u toho buď poslouchám hudbu a nebo rozhlasové hry.
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fajn jsi to, Jituš, napsala. Já jsem měla období, kdy jsem detektivky fakt hltala, je to už dávno, ale pořád si to pamatuji. Začínala jsem na našem Eduardu Fikerovi, ale A. Christie je prostě pojem a jednička! Také jsem si v posledních letech oblíbila mluvené texty, takže i z toho důvodu vkládám na blog audioknihy, třeba si to někdo poslechne.
      Je škoda, že máš problémy s rukama, ale ber to tak, že každý, hlavně od určitého věku, něco má. Já jsem měla velký problém s očima, naštěstí je to za mnou, tedy doufám, to nemůžeš ani číst ani koukat na Tv.
      Přeji Ti, aby Tě problémy co nejméně omezovaly a mohla jsi jezdit a chodit na výlety. Přeji příjemný poslech zmíněných žánrů. 😊

      Vymazat
  2. Hanko,ráda si poslechnu, chvilky napětí neuškodí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Marti a přeji příjemný poslech. 😊 Díly budou postupně přibývat.

      Vymazat
  3. Doufám, že nezapomenu a poslechnu si. Pan Myšička čte knihy skvěle, pana Lichého jsem ještě neslyšela. Poirot nezklame nikdy :o)!
    Hani, děkuji moc a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tady to bude nejméně tři týdny, než vyprší autorská práva, také budu poslouchat.
      Děkuji za zájem a přeji už výborný čtvrtek. ☺

      Vymazat
  4. Hani, zdravím. Detektivky jsem četla v mládí hodně, jednu za druhou. Teď tenhle žánr nevyhledávám , ale A.Ch. - to je královna detektivek, tu mám ráda pořád a obdivuju, jakou spoustu knih, povídek, divadelních her napsala. To si ráda poslechnu, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ahoj... napsala jsi to tak, že k tomu nemám co dodat, souhlasím 😊. Je to královna a královnu je třeba na blogu mít.
      Přeji příjemný poslech a pěkné podzimní dny.

      Vymazat
  5. Detektivky už moc nečtu, protože toho zla je v realnem životě i v televizi tolik, že raději čtu něco klidnějšího. Ale dříve jsem také přečetla kde o. Ovšem od Agathy Christie mě zaujal román z její cesty na Střední Východ s názvem "Pověz mu, jak žijete." Je to dílo, které není detektivkou, při tom velice hezky napsané.
    .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, já Ti rozumím, já už celkově čtu méně, než kdysi, ale jsou díla, která si nechci nechat ujít. V televizi je také dost kriminálek, je třeba si vybírat. Na ten titul se zkusím podívat, děkuji za upozornění. 😊
      Přeji klidné a spokojené dny.

      Vymazat
  6. Oprava... Pověz mi, jak žijete. Ach ten mobil...Omlouvám se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mobil je chytrý, chce nám to ulehčit, ale někdy změní celý smysl psaného textu. ☺

      Vymazat
  7. Pri Herkulovi driemem každú nedeľu poobede, dávajú na stv1, milujem to :-)
    Pááá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Danka, je vidět, jak je A. Ch. oblíbená, toho Herkula asi viděl v Tv snad každý 😊.
      Přeji příjemné dny, ať se Ti daří!

      Vymazat
  8. Já se nedívám na žádné"kriminálky" právě pro tu hrůzu.Ale p.Suchet hraje výborně.Viděla jsem některé i jinými prý vynikajícími herce-ale p.Suchet je Poirot a Poirot je p.Suchet.Měla jsem v mladším věku velice ráda knihu Agáty Christie:Autobiografie.
    Přeji další krásné nápady.

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Stavění májky je pěkná fuška

  Možná žijete v oblasti, kde se lidové zvyky a tradice dodržují a udržují, třeba u...