Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 15. října 2022

Dovolená v Jeseníkách: Vodopád v Karlově Studánce

Autem jsme přijeli z Malé Morávky ke Karlově Studánce. Přijíždíme shora. Projeli jsme kolem hotelu Hubertus, který mimochodem vyhořel, ale je už krásně opraven. Není však zprovozněn. Parkujeme na parkovišti u Hubertusu - za poplatek. Přijeli jsme ráno po hotelové snídani a tak tam zatím moc aut nebylo. Vodopád je slyšet už u auta, ten nepřehlédneme. Také stánek s občerstvením, který nese název U vodopádu, je téměř na dosah, co by si turista přál... Je to dobré místo, zdá se nám lepší, než dolní parkoviště.
Chápu, že parkovat se nedá v centru KS, procházka na čerstvém vzduchu tady prospěje. Většina lidí, které potkáváme, má turistické oblečení, batoh i hůlky. Hned naproti parkovišti je informační centrum, stylový domek, u kterého je geologická expozice v přírodě a tady strávím nejméně hodinu. Na parkovišti je také potřebné WC.
Pokud si netroufáte zdolat poměrně náročnou trasu, jakých je v Jeseníkách plno, může vám být potěchou alespoň pohled na vodopád v Karlově Studánce, který si svou malebností nic nezadá s ostatními jesenickými zákoutími.

Parkoviště u Hubertusu

Vzadu na parkovišti je stánek s občerstvením, kde si pod deštníky můžeme i sednout.

Mám ráda tyto informační tabule a nejsem sama. Je ráno a turisté se sjíždějí, aby zde započali svoji túru NS Bílá Opava. Tato naučná stezka je rezervací. Jdete údolím Bílé Opavy, výhledy moc nejsou. Cestou si můžete přečíst na informačních tabulích spousty zajímavostí a hlavně se kochat neporušenou přírodou a fotit a fotit! My se dnes jdeme podívat po Karlově Studánce a šumící vodopád nemůžeme vynechat! Sejdete těch pár schodů, které jsou trochu vidět i na snímku a jste dole u vodopádu. Je tam první informační tabule.

Většinu jesenických vodopádů vytvořila příroda geologickými procesy. Až na jednu výjimku jsou staré možná miliony let. Tou výjimkou je vodopád v Karlově Studánce. Ten byl postavený koncem 19. století a je umělý. Jste zklamáni? Mně osobně to moc nevadí, protože už na pohled je pěkný a dá se pozorovat i z parkoviště.
Dvacet metrů vysoký vodopád vedle hotelu Hubertus má zajímavé prvenství. Jde o nejdostupnější vodopád v České republice. Jde vlastně o vějířovitou kaskádu, kterou napájí vodou náhon z Bílé Opavy. Turista nevidí nahoru do lesa, kterým se táhne 800 metrů dlouhé koryto náhonu téměř po vrstevnici. V té chvíli ještě netuším, že se vydáme nahoru k náhonu.

Naučnou stezkou, která tady začíná, vás provedou tyto tabule

Je to jeden z nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších vodopádů v Česku. Z výšky zhruba 20 metrů se kaskádovitě zařezává do lesnatého svahu. Nepoučeného turistu by nejspíš ani ve snu nenapadlo, že právě neobdivuje přírodní dílo, ale výtvor člověka.

Koncem 19. století, kdy se v jesenickém lázeňském městečku jménem Karlova Studánka mohutně rozvíjel balneoprovoz, vznikla vyšší potřeba užitkové vody. A tak se tehdejší stavitelé rozhodli vybudovat umělý náhon v lesích nad lázněmi. Do nezpevněného a otevřeného koryta, které je dlouhé přibližně 850 metrů, svedli část vody z Bílé Opavy. Samotný vodopád tvoří jalový přepad z náhonu. Zda stavitelé tehdy počítali i s potěchou lázeňských hostů, o tom dobové prameny mlčí. Vbrzku se však vodopád stal vyhledávanou turistickou atrakcí. Vděčí za to i své přístupnosti. K vodopádu je možné dojít po pár schůdcích z parkoviště U Huberta na horním konci Karlovy Studánky.

Uměle vybudovaný vodopád je prvním zastavením Naučné stezky Bílá Opava k vodopádům a pralesům. Na této 10,5 kilometru dlouhé stezce můžete obdivovat dokonalé divy přírody podél nejkrásnější horské bystřiny Jeseníků. Provede vás mnoha mostky a žebříky.

Turista zde vnímá hlavně vodu, která z náhonu  vytéká do zalesněného svahu. Fascinovaně pozoruje, jak voda padá a stéká mezi stojícími i vyvrácenými vzrostlými stromy. Jak se rozděluje na několik proudů a zase spojuje. Proudy vody se třpytí, když přeskakují lesem po kamenité suti dolů zpátky do koryta Bílé Opavy. To všechno svádí vytáhnout z batohu fotoaparát nebo mobil a fotit tu krásu. Výstup nahoru k náhonu stojí za to.

Umělý vodopád je vlastně originální poutač, který láká nejzdatnější turisty do kaňonu Bílé Opavy. Ten je plný skutečných přírodních vodopádů, kaskád a peřejí. Dá se kolem nich projít z Karlovy Studánky až k chatě Barborka na úbočí Pradědu. Přesto tam potkáte dost lidí a senioři nejsou výjimkou.

Cestu těžko prostupným údolím kolem vodopádů lze zvládnout jen díky lávkám, žebříkům a prvkům na držení. Adrenalinový výlet za vodopády v údolí Bílé Opavy kontrastuje s vodopádem u Hubertusu, který mohou obdivovat batolata s kočárkem, senioři i vozíčkáři.

Mezi stromy je vidět parkoviště a hotel Hubertus. Na dolním snímku turisté zahajují túru do údolí Bílé Opavy.

Zdroj: denik.cz, regiony.rozhlas.cz

1. Pěkné fotky z krásné procházky. Už jsme tam byli. :)

1. Děkuji za pochvalu, ten vodopád je hodně frekventované místo. ☺

2. V Karlově studánce jsem byla, ale u vodopádů ne. Mohla bych navštívit jen ten pro starší a pokročilé, ten druhý bych asi nedala. Měj se hezky 😀

1. Evi, tento vodopád je přístupný bez problémů, počítám, že k náhonu bys "vylezla" taky, jen tu Bílou Opavu bych nedoporučovala.
      Třeba si tam ještě zajedete, přeji pěknou neděli. 😀

3. Tady se mi moc líbilo.Kaňon Bílé Opavy jsme prošli,když jsme šli z Pradědu.Bylo to náročné,teď už bychom to nezvládli.
    Hani,hezký večer

1. Jituš, chodit se má dokud to jde. To pořád tvrdím. Jít celou štreku až na Praděd - to je pro mladší nebo pro zkušené turisty. Kaňon Bílé Opavy je krásná trasa, ale pokud jsou tam cedulky, že je to náročná trasa, to fakt něco znamená. Ale není nutno to projít celé, ovšem s nějakými žebříky a můstky se počítat musí.
      Děkuji a přeji pohodovou neděli. ☺

4. Vodopád vypadá krásně i když je vlastně umělý. Tam bych se docela ráda podívala, ale je to pro nás moc daleko. Zajímavé místo. Já bych tam nahoru asi vylezla, ale manžel by zřejmě na mě čekal dole... Diky za zajímavou podívanou a přeji Ti příjemné dny.

1. Jaruško, jsem přesvědčena, že by se Ti tam líbilo a pak, že bys tam vylezla. My jsme původně ani nevěděli o nějakém náhonu, ceduli jsem vyfotila a jen proletěla očima. Ale zastavila se u nás dvojice seniorů, chtěli vyfotit a oni nám doporučili tu trasu a podle řeči tam byli několikrát. Hlavně paní byla z té dvojice aktivní a výřečná. Takže to zase až tak náročné není. Pak dále do kaňonu Bílé Opavy je to turisticky náročné.
      Děkuji a také přeji příjemné dny vám oběma. 😀

5. Haničko, to je nádhera! Padající vodu jsem fascinována, vlastně nejen tou padající :o)
    Děkuji za fotky i vyprávění a přeji hezkou neděli, Helena

1. Helenko, opravdu ten vodopád patří k nejhezčím místům v Karlově Studánce, celkově je tam moc hezky.
      Děkuji a příjemnou neděli přeji i vám a zdravím. 😀

6. Nepamatuji si vodopád-možná tam ještě nebyl.Jezdívali jsme se školou vysazovat a obžínat stromky v Ludvíkově.Karlovu Studánku jsme navštěvovali často(tehdy před více než 50 lety). V potoce kluci chytali pstruhy (do ruky)...
    Přeji další nádherné nápady ☺

1. Evi, je tam psáno, že vodopád byl vytvořen na přelomu 19.-20. století, tak je tam asi 120 let, ale to neva. Ludvíkov jsem už popisovala dříve, ale Karlova Studánka ještě čeká, než se tady dostane na řadu. Je to jedno z nejhezčích míst, které jsme navštívili.
      Děkuji za vzpomínku, ti pstruzi byli fajn, přeji pohodové dny. ☺

7. Ahoj Hani, mám ráda Jeseníky právě pro tu krásnou přírodu. A pro čistý vzduch, a to můžu potvrdit, protože se mě tam mnohem lépe dýchá. Ráda jsem si početla o místech, kam se ráda vracím. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Ahoj, Leni, moc krásně jsi to napsala, já znám lépe Beskydy, kam jsme častěji jezdívali, ale až na počasí, které se dost mění, dávám Jeseníkám 1*. ☺
      Moc děkuji a přeji, aby ses do Jeseníků zase někdy dostala. 😀

Toulky českou minulostí

🎈 Popřejme Hurvínkovi k narozeninám! 🍬

Co se vám vybaví, když se zeptám na "Hurvínka"? Já jsem si vždy vybavila dřevěného "rošťáka" 😃, ale přiznám se, že teď ...