Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 9. září 2023

Jizda kole obila - lašské tradice a vystoupení

 

Stará Ves nad Ondřejnicí je obec v okrese Ostrava-město v Moravskoslezském kraji. Rozkládá se podél říčky Ondřejnice, která dále ústí do Odry. Je to národopisná oblast Lašsko, kde se stále udržují tradice a zvyky. 

K nahlédnutí je mapka. Typickým znakem je krajová mluva, např. splývání ť, ď v "č". Např. "četka" znamená tetka, tetička. Nebo rozlišování i-y ve výslovnosti. Co je měkké, tak je měkké i ve výslovnosti a ne jako v Čechách. Ovšem i mezi některými oblastmi na mapce jsou rozdíly a dost značné. Běžná mluva je však zcela "normální".

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Lach_Silesian_dialect_and_Cieszyn_Silesian_dialect.png 

V minulém příspěvku jsem představila tradiční Jizdu kole obila. Vedou k tomu už své děti, jak je vidět na vystoupeních. K Lašsku patří i typický dialekt - věděli byste, co znamenají tato slova: 

Leknica, šuflada, bolačka, paskuda, pierun, oblivany? 

Pokud si fotky prohlédnete, najdete tam správné "řešení". 😀  

Druhé pokračování obecních slavností se odehrává v části Košatka, kam "vrchnost" s doprovodem přijela v rámci tradiční Jizdy kole obila a jak první foto ukazuje, jsou přivítáni starosta a p. farář - i něčím ostrým. Oba jsou pak zapojeni do tradičních i připravených "úkolů", hlavně pan starosta. Tomu pak za splnění těchto úkolů vystavili vysvědčení.










































No, a jak ta slova z lašského nářečí? Věděli byste? Osobně bych problém neměla s výjimkou leknice. Odchylky přece jen jsou. Taková "šuflada" je u nás jasná, ale kdo je paskudný, ten je mlsný. A pierun (pěrun) je v ostravštině  spíš ve významu rošťák nebo vychytralec, nezmar (jak uvedeno) vůbec ne. 
Pokračování

11 komentářů:

  1. Skvělá akce. Labské nářečí se hodně liší i od valašského. Dcera si vzala Lacha a tak třeba vím, co je "pudélko". Uvedená slova jsem neuhodla, ale třeba na Slovácku, odkud mám manžela, je "paskuda" nezbedník, otrava, prostě darebný člověk. Kosu už jsem měla v ruce vícekrát, ale potřebovala by nakout. Kujovadlo by se někde ve sklepě chaty našlo a táta mi ukázal, jak na to. Jen jsem ještě nepoužila. Lépe se kosí za ranní rosy, obdivuji chlapy, jak jim to jde i při plném sluníčku. Mají dobře nakuto i nabroušeno.Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oprava: lašské nářečí...

      Vymazat
    2. Myslím, že je občas dobré si něco z nářeční mluvy připomenout. Já tomu většinou rozumím, např. pudélko je u nás běžné, ale třeba ten paskuda má trochu jiný význam. Kosit jsem také zkoušela, ale víc mi to šlo se srpem a nikdo se nebál (jako dnes to bývá), že si "ufíknu pazury" ☺☺. Kolikrát jsem asistovala dědovi při kosení trávy, pak když naklepával kosu nebo při zabíjení králíka. To bylo jiné dětství než dnes.
      Také přeji hezký den, u nás je krásně a slunečno. ☺

      Vymazat
  2. Hani, všechno bych fakt nevěděla. Měla jsem kolegyni z Lašska, když přišla, moc jsme jí nerozuměli 😀.
    Zdravím, Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, v Čechách se mluví úplně jinak a tu kolegyni zcela "chápu".
      Měj pěkný vstup do nového pracovního týdne. ☺

      Vymazat
  3. Hanko, v tom nářečí bych se nechytala. Akce byla určitě skvělá, je to vidět z tvých fotek. Zdravím, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, reakci Pražáka si v této situaci umím představit. Onehdy jsme s přítelem byli na výletě a mluvila jsem s jednou stánkařkou, pak jsem na ni začala mluvit "po ostravsky" a ten výraz v obličeji mluvil za všechno. Přitom běžně tak nemluvím, ale umím. 😀
      Akce byla výborná a dnes je poslední část fotek. Měj příjemné dny.

      Vymazat
  4. Dvakrát jsem věděla,jsem na tom podobně jako ostatní.
    Hanko,měj pohodové dny.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, některé výrazy jsou stejné - podobné jako v našem regionu. Někdy ještě s nějakými "našimi" výrazy vyrukuju> 😀.
      Díky a také mějte klidné a příjemné dny.

      Vymazat
  5. Hani,to je moc pěkná akce,to já vůbec neznám.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, je škoda, že ve vaší oblasti podobné akce nebývají, já ještě něco představím. ☺
      Všechno je v lidech, měj příjemné dny. Ať se daří! 😀

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 191. schůzka: Husův boj o život

  „Nemám odvahy říct jako svatý Petr, že se nikdy nepohorším nad Kristem, byť se všichni pohoršili, neboť mám nesrovnatelně menší horlivost...