Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 22. října 2023

Podzimní foto-výzva 3: Z Kopřivnice na hrad Šostýn

V podzimní foto-výzvě představuji méně známá místa Moravskoslezského kraje. No, schválně, slyšeli jste někdy o hradu Šostýn?  Ty neznámé hrady plnily od začátku funkci obrannou, nikoliv reprezentativní a tak také dopadly -  dnes zbyla zřícenina, kterých je u nás nepočítaně. Tato se nachází na kopci poblíž Kopřivnice. Výlet jsme si udělali 27. září, kdy se vlády ujal už podzim, ale počasí bylo letní.

Z Kopřivnice - města známé Tatry, nás vede žlutá značka a Lašská naučná stezka. Z centra města je to zhruba 1,5 km.

Ze zříceniny toho i díky částečné rekonstrukci zůstalo poměrně dost, protože znám zříceniny, kde není téměř nic.  Zůstaly zbytky obvodových zdí, věže a dalších budov. Ono by se toho dochovalo více, ale materiál z rozpadajících se zdí odváželi lidé pro svou vlastní potřebu. V blízkosti hradu je i rybník, tedy spíše rybníček. Areál je volně přístupný, tak vzhůru k hradu!

Hrad Šostýn je ve výšce 441 m n. m. a když v Kopřivnici na parkovišti u skiareálu začínáme na kótě cca 375 m n. m., tak si snadno spočítáte to převýšení. Jdeme samozřejmě do kopce, protože hrady se stavěly na strategických místech a Šostýn tvořil obranné duo se štramberským hradem. Oba měly strážit  Moravskou bránu.

Gotický hrad se původně nazýval Schornstein (též Schauenstein). Koncem 13. století jej dal vystavět hrabě Jindřich z Hückeswagenu.  Padací most a štíhlá válcová věž o průměru 6,5 m tvořila vstupní a zároveň obrannou část hradu. Jak hrad vypadal, je vidět na jedné fotografii. Součástí byl malý dvorek a strážnice pro posádku. Nejlépe se zachovalo obytné jádro hradu v jižní části nádvoří. Vnitřní hrad obepínal příkop a mohutný val. Terén byl členitý a příchozí musel zřejmě zdolat ještě dva opevněné pahorky. Poznatky jsem čerpala z vlastivědného průvodce:

Podle pověstí právě na hradě Šostýně se rytíři rozhodli uskutečnit svůj plán a zbavili se neoblíbeného hraběte Hukvaldského – tyrana, jenž sužoval rytíře i obyvatelstvo. Hrabě Hukvaldský byl nalezen mrtvý, ale odplata byla krutá.  Rytíři byli pochytáni a popraveni, hrad Šostýn byl zapálen a hrabě Chorinský se svou dcerou Adelheid z něj jen o vlásek unikl jisté smrti.

Podle mne nebylo dobré, jak se často střídali majitelé a několikrát Šostýn byl ve vlastnictví olomouckého biskupa. A když se řešilo, jestli majitel je katolík nebo kališník, to už hradu vůbec neprospělo, jim bylo jedno, že hrad pustne. V 15. století se na hradě usadila loupežnická skupina, která  zde ubytovala pronásledované polské šlechtice. Proto polský král Vladislav Jagellonský vyslal k Šostýnu své vojáky, kteří hrad vypálili a šlechtice z hradu vyhnali. Zmínky o této akci najdeme v knihách účtů města Krakova. Poté byl hrad již pustý a postupně se změnil na zříceninu. Vypálený a pobořený zůstal opuštěn. Studna na hradě asi nikdy nebyla a lidé potřebnou vodu brali z cisterny. Podle zvyku se do ní sváděla soustavou dřevěných okapů ze střech.

Hrad Šostýn se rozpadal, pustnul rok od roku a co bylo ještě k upotřebení a neshořelo při požáru, který dobývání provázel, pilně odnášeli obyvatelé Kopřivnice i vzdálenějších vsí, aby jim to posloužilo. Kamenná ostění, rámy, dlaždice, nakonec i kamení, kterého tu bylo dostatek a zadarmo, takže trčely jen holé zdi s otvory po oknech a dveřích, bez střech a ochozů. Svahy a valy se sesypávaly do příkopů, les pohltil slávu zašlého hradu, o němž se už nikde nemluvilo a jeho jméno též zkomolili. V polovině 19. století byl hrad ve vlastnictví zemanského rodu Rašků. Raškové rozhodně nebrali zbytky hradu jako historickou památku. Ze zdí hradu bylo vystavěno zemanství a továrna na hliněné zboží. Během 30 let hrnčířského provozu byla zřícenina na některých místech téměř srovnána se zemí, pan Ignác Raška byl podnikatel a z některých míst odvezl i základy. 😐 Já ho neviděla, to jsem se dočetla. V roce 1945 hrad přešel do státního majetku.

Dnes tvoří zříceninu dva okruhy valů s příkopy, základy válcové věže, pozůstatky mohutného paláce a jeho zčásti zrekonstruované sklepní prostory.

Z kopřivnických památek chci ukázat kostel sv. Bartoloměje. Tento novogotický kostel byl postaven v letech 1892-95 podle návrhu architekta Ludwiga Schöneho na místě staršího dřevěného kostela. Kolem restaurace U Bartoloměje míříme na túru.

Jsme na místě, kde " jednou do roka na jednu noc se tady slétaly na košťatech čarodějnice z celého okolí na svůj sněm a samotný Satan jim na tomto místě sloužil černé mše." 😽  Však na fotce je ten text čitelný.

My jsme se do toho jednoho dne v roce netrefili, protože jsme žádné čarodějnice neviděli. Šli jsme dále na Šostýn.

Prohlédli jsme si zbytky hradu a šli zpět po žluté a pak dál ke studánce.

Jasníkova studánka je na Naučné stezce Lašská - Kopřivnice. Studánka byla vybudována  na počest kopřivnického rodáka, básníka Adolfa Jasníka (1888–1928), vl. jménem Adolfa Míčka.

Adolf Jasník
Adolf Jasník se, zřejmě pro svou chudobu a nespravedlnost světa, stranil lidí. Ve svých 19 letech prošel Evropu, poté se toulával po kopřivnických lesích, básnil a snil okouzlen přírodou. Zemřel předčasně ve 40 letech.
Nevím, jestli se běžně ze studánek napijete? Pod Šostýnem prý jsou čtyři krasové propadliny, když se naplní vodou, pak i ze studánky voda vytéká... Říká se tomu periodická studánka a tohle byla pro mne novinka. Někdo si myslí, když voda neteče, že se pramen "ztratil", ale pravda je taková, že když se po deštích ty krasové "rezervoáry" vodou naplní, pak studánka funguje. 👍
Za studánkou naše stezka prudce zatočila doleva a museli jsme překonat největší převýšení na trase z parkoviště na rozhlednu, která již prosvítala mezi stromy.

Bezručova vyhlídka je nevysoká rozhledna, má jen 12,9 m a když vystoupáte 45 schodů, naskytne se vám Kopřivnice jako na dlani, vpředu je Tatra. Jak je vidět na fotografiích, vyhlídka je obklopena stromy a ty způsobují, že výhled je omezený.

Husova lípa u Kopřivnice je památný strom pojmenovaný na počest Mistra Jana Husa. Je posledním stromem z původního stromořadí, které lemovalo cestu od městského koupaliště směrem na hrad Šostýn.

Naše procházka do okolí Kopřivnice nebyla jen výšlapem za krásného počasí, ale byla naplněna spoustou nových poznatků, ke kterým Lašská naučná stezka vnímavé turisty přivede ... a tak to má být. 👍

1. Hani, tak o tomto místě jsem nikdy ani neslyšel. Takových míst je spousta. Například u nás je to Brtnický hrádek. Jen tam je přístup uzavřen pro nebezpečí pádu stromů a prováděné těžbě.

1. Já mám Šostýn také na blogu. Okolí Kopřivnice je krásné. Je kousek do štramberka.

2. Jari, vůbec se nedivím, že toto místo neznáš. Je fakt, že podobných zřícenin jsou spousty a mnohé jsou v horším stavu, než je Šostýn, k některým se "prodíráš" křovím a porostem.

2. Hanko, zase nové poznatky z tvého výletu. V těch místech jsem nikdy nebyla a pravděpodobně nebudu, ale podívám se vždycky ráda. Moc se mi líbí kostel sv. Bartoloměje, je nádherný. Zdravím 🙋‍♀️

1. Evi, Kopřivnice a blízký Štramberk stojí za návštěvu. Jen pro srovnání - jsem přesvědčená, že větší část Kopřivničáků byla v Praze, ale kolik Pražáků bylo v Kopřivnici - toť otázka. 😽
      Díky za zájem a posílám pozdrav do stověžaté. ☺

3. My jsme byli v Kopřivnici v muzeu a na hradě Hukvaldy.Ale je mi jasné,že tam je spousty jiných míst o kterých jsme neměli ani ponětí.Všechno se nedá stihnout najednou a tak jsem se ráda podívala u tebe.
    Hani,hezký večer

1. Jituš, to je fajn, kopřivnické muzeum Tatry a hrad Hukvaldy patří k nejlepším památkám u nás v kraji. Dobře jste si to naplánovali a věřím, že se vám dovolená vydařila.
      Přeji Ti příjemnou středu. ☺

4. Hani, když jsme jezdívali do Příbora ke známým, o Šostýně jsem slyšela, ale nebyli jsme tam, jen Lysá Hora, Hukvaldy, Štramberk, Nový Jičín a pod...proto hltám od lidí, kteří tam bydlí, jejich poznatky. Chystáme se s mužem ( už delší dobu ) na dovolenou na severní Moravu a doplnit bílá místa na mé pomyslné mapě.
    Jenže mám v seznamu tolik míst, že bychom tam asi museli jet na 2 měsíce! Jiřina z N.

1. Jiřinko, z těch vyjmenovaných míst je mi jasné, že jste toho "u nás" navštívili hodně. ☺ Všechna místa nelze navštívit, ale Kopřivnici a muzeum Tatry vám doporučuji.
      Přeji radostné cestování.

5. I mě si vzala na neznámé místo! Ráda jsem si přečetla pověst i historii, děkuji za fotky!
    Hani, měj příjemný den. Helena

1. Helenko, těch neznámých míst tu u nás bude pro obyvatele z Čech asi více. I z toho důvodu se snažím náš kraj na blogu aspoň trochu propagovat. ☺
      Děkuji a přeji úspěšnou středu.

6. Také mám návštěvu Šostýna a rozhledny na blogu. Už jsme tam byli vícekrát i v rámci jiného výletu. Udivilo mne tenkrát na tabulí, že to byl docela rozsáhlý hrad. Pěkné fotky jsi pořídila.

1. Maruško, já jsem si hned myslela, že Ty budeš jediná, kdo Šostýn zná a jak se ukázalo, byli jste tam. Však myslím, že do Frenštátu je to hodně blízko. Jsem ráda, že se Ti moje fotky líbí.

7. V Kopřivnici žijí moji tři bratranci. Ráda jsem se podívala na pěkná místa. Děkuji.

1. Vítám Tě, Mirijam, u mne na blogu ☺. To znamená, že Kopřivnici jste navštívili a jsem ráda, že prostřednictvím fotek jsi měla možnost vidět, jak to tam v okolí vypadá. 👍
      Děkuji za návštěvu.

8. Hani tak ten hrad vůbec neznám, ani jsem o něm nikdy neslyšela. Ráda jsem si Tvoje povídání přečetla. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, věřím, že jsi o tomto hradě neslyšela, proto v podzimní výzvě představuji málo známá, spíše neznámá místa Moravskoslezského kraje. Jsem ráda, že Tě to zaujalo.
      Přeji pěkný sváteční den. 👍

Toulky českou minulostí

Staříč - arboretum a krajinou k přehradě Olešná

Do miniarboreta, které založili manželé Ivana a Radek Holubovi ze Staříče, jsme nahlédli ZDE . To označení mini už tady není úplně namístě. ...