Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 8. února 2024

Máte rádi brambory? Kdy se u nás rozšířily?

 

Článek je z Těšínského kalendáře na rok 1926 a já věřím, že máte brambory rádi. Je dobré něco vědět o plodině, která už kdysi zachránila mnoho obyvatel od hladu. Důležitým obdobím u nás je jejich rozšíření v době Marie Terezie.

Největší význam hraje způsob přípravy brambor. Pokud chceme, aby se brambory neproměnily v kalorickou bombu, je důležité zvolit správnou techniku ​​přípravy. Nejzdravější formou jsou vařené (max. 20-25 minut) nebo pečené brambory.
 
 
V článku se dočtete, jak se pojmenování brambor vyvíjelo a také to, jak Hanáci jim nedůvěřovali a báli se, že se otráví. Na Těšínsku se o pěstování brambor zasloužil těšínský purkrabí, který je začal pěstovat v knížecí zahradě.

 

12 komentářů:

  1. Brambory miluji a články jsem si ráda pročetla. Jako děti jsme se je pekly. Házeli jsme je do žhavého popela, když se na podzim po sklizni pálila bramborová nať. Pečeníá brambora v popelu...to byla dobrota....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, také jsem to zažila, kopání brambor, jejich sklizeň a někdy i jejich pečení v popelu. Dnešní děti tohle už těžko zažijí. Děkuji za vzpomínku. ☺

      Vymazat
  2. Brambory mám ráda snad na všechny způsoby, i na ty pečené v popelu si vzpomínám 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Tě vítám do spolku milovníků brambor ☺ a je fajn, že i pečené v popelu znáš. Bezva.

      Vymazat
  3. Brambory mám ráda,akorát jejich kvalita v obchodě je občas hrozná.My máme brambory od manžela bratra uskladněné i u něho na chalupě.Nebyl doma a tak jsme si koupili v obchodě.A hodně špatné,pořád jsem vykrajovala.
    Hani,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, rozumím Ti. Každý nemá možnost mít brambory uskladněné u někoho a taky pro "pár brambor" někam dále jezdit, je nepohodlné. My tohle asi tři roky řešíme nákupem brambor v Polsku, tam koupíš brambory dobře uskladněné, nenaklíčené a hlavně chutné. Kupujeme balení 10 nebo 15 kg a tohle je po nás lepší řešení než koupit u nás umyté a nekvalitní brambory. Bohužel, takhle to je!

      Vymazat
  4. Ahoj Hani, brambory vařím často, máme je rádi třeba jen samotné s kefírem... V obchodě je nekupuju, jezdíme každý podzim na samosběr, zrovna tak jako jablka, cibuli, česnek atd. Měj se dobře, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tipuji, Leni, že u vás se těch brambor asi sní dost hodně... Tím samosběrem jsi mě překvapila, že to funguje i u brambor, ale je to jistě dobrý nápad. My zajedeme občas pro brambory do Polska, nemusíme se starat o uskladnění, ale to jen pro malou domácnost.
      Měj se také dobře a víkend, co je na obzoru, ať je klidný. ☺

      Vymazat
  5. I já mám brambory hodně ráda, naštěstí je máme kde uskladnit, takže si pochutnáváme. Ti, co je musí kupovat v obchodě hořekují...
    Haničko, děkuji za zajímavé čtení a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, dobré uskladnění brambor je základ. Kdo má dům a sklep nebo nějaké přilehlé prostory, si může pochutnávat. Mně vadí třeba to mytí brambor. U nás se to nikdy nedělalo a mám dojem, že tohle zkrátí životnost brambor, protože raději brambory trochu od hlíny, ale nesvrklé a zdravé.
      Jsem ráda, že čtení bylo zajímavé a přeji parádní nadcházející víkend. 😊

      Vymazat
  6. Já jsem hodně bramborová. Plodina, která má tolik využití a vždy chutná. U nás v obchodě naštěstí berou brambory české, nevím však od kterého pěstitele. Chuťově jsou však vynikající, i když nejsou tak krásně do běla umyté, jako ty ze supermarketů. Byla jsem jednou nucena koupit ty krásné čisté a chuťově byly doslova hnusné, bílé a mám pocit, že už vím, jak chutnají pesticidy. .
    U nás jsem slyšela jednu paní, jak před obchodem říká jiné, že ty brambory u nás jsou strašné, že by je nebrala ani zadarmo. Myslela jsem si své. Když je uvařím, jsou žluťoučké a chutné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, také jsem se setkala s tím, že někdo něco chválí, jiný na to nadává - teď nemyslím politiku, ale potraviny. Brambory jsou častou přílohou a když nejsou dobře uskladněné, brzy klíčí nebo se kazí. Pak je polovina odpadu, což je zbytečně draho. Chuť brambor je možná ovlivněna nejen odrůdou, ale i "hnojením". Jak uvádím výše, my to už pár let řešíme nákupem brambor v Polsku, samozřejmě máme do příhraničí blízko, takže to jde. Jiné potraviny tam nekupujeme, ale brambory v balení 10 nebo 15 kg kupujeme a to je pro kuchyňskou spotřebu dobré množství. K tomu nějaký květák, někdy jablka nebo jabkohrušky za příznivou cenu, švestky... proč ne. Je smutné, že naše brambory jsou horší než ty polské a mi nevyhovuje ani to jejich umytí. Naši dědové a babičky pěstovali brambory, vždy ve sklepě vydržely a nikdy se nemyly. Hlízy se ale musejí občas kontrolovat.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kalendárium z Moravskoslezska: Květen - ze starého kalendáře

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".