Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 5. března 2024

Dnes si "zakouříme" 😎

Proč si nedat na blog něco, co sice část společnosti zavrhuje, ale v podstatě nás to obklopuje "na každém kroku"? Jen to, prosím, neberte jako obhajobu a propagaci kouření, ale není to ani moje kampaň proti kouření. Podstata tohoto článku je jinde. 

Kouření je rozšířené, přesto ho máme spojené s nějakou konkrétní osobou. Vzpomínám si na dědečka z tátovy strany, který kouřil fajfku. Nikdy se neřeklo "dýmka", děda kouřil fajfku. Ta fajfka k němu prostě patřila a docela lituji, že se nezachovala. Líbila se mi, byla to kombinace dřeva a porcelánu, vypadala asi jako na obrázku, jen ta kresba byla jiná: 

 Stara zdobena porcelanova dymka - Sběratelství  
Děda tu fajfku nosil v kapsičce vestičky, takže ji měl stále po ruce a občas jsem pozorovala, jak ji plnil tabákem, který voněl úplně jinak než cigareta. No vidíte a dožil se 84 let.

Dnes se tady dozvíte, odkdy se v Evropě kouří a proč tento článek tvořím k datu 5. březen. Je to výročí, které se nepřipomíná a tak ho nikdo nezná. Jen se dočteme, že kouření zabije každý rok na světě více než 8 milionů lidí, z toho více než 150 tisíc jen v Brazílii. Přesto více než 1 miliarda obyvatel planety konzumuje tabákové výrobky každý den. Jestli někdo kouří nebo ne, je jeho vlastní rozhodnutí. Ono se snadno vyhlásí, že "moderní je nekouřit" a nějaké zdravotnické akce k tomu, jenže nikde jsem neviděla návrh, co pak ti lidé "v zemích tabáku", kde tato plodina (a nejen na plantážích) živí milióny lidí a jejich rodiny. To je velký otazník. Takhle to funguje už dobrých 400 let a na co se tito lidé přeorientují? Nakonec, člověk si vždy nějakou "náhražku" najde, pravda?

Španělé díky zámořským objevům mají podíl na výrazném obohacení evropské stravy. Tak schválně - máte rádi brambory, rajčata nebo čokoládu? Přes Pyrenejský poloostrov se do Evropy dostaly potraviny, které považujeme za  zásadní.

Španělští dobyvatelé v aztécké civilizaci (dnes Mexiko) pozorovali kuriózní zvyk domorodých obyvatel - vdechování kouře určité byliny různými druhy dýmek.

 https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_16x9_tablet/public/images/02075581.jpeg?itok=Hgz7Tu7g 
Listy tabáku. 

Prvním Evropanem, který kouřil, byl prý jeden z členů posádky Kolumbovy výpravy - Rodrigo de Jerez.

 
Rodrigo de Jerez byl jedním z námořníků, kteří se plavili do Ameriky na lodi Santa María na Kolumbově první plavbě v roce 1492. Je považován za prvního Evropana, který kouřil tabák.

Protože mu už kouření "zachutnalo", vzal si na zpáteční cestu tabák.
Neuvádí se, kolik toho bylo. Po návratu do Španělska netrvalo dlouho a návrat k rodině nebyl šťastný, protože jeho žena ho udala inkvizici jako muže, který „polykal oheň a vydechoval kouř, což je důkaz, že byl posedlý ďáblem“.

Dnes si ale připomeneme i to, jak 5. března 1558 se Francisco Fernandes, lékař, kterého Filip II. vyslal do Mexika, aby prozkoumal jeho flóru a faunu, vrátil do Španělska. A vrátil se s rostlinou, kterou nazval „všelékařská bylina, protože se od domorodých Američanů naučil, že kouřením se všechno vyléčí. Tak si pamatujte, že tabáku, než dostal tento název, se v Evropě říkalo všelékařská bylina. 😎

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Portrait_of_Philip_II_of_Spain_by_Sofonisba_Anguissola_-_002b.jpg/800px-Portrait_of_Philip_II_of_Spain_by_Sofonisba_Anguissola_-_002b.jpg 
Filip II. Habsburský, zvaný El Prudente - Moudrý, byl králem v letech 1527 - 1598. V osobním životě šťastný nebyl, všechny své čtyři manželky přežil. Zemřel v 71 letech. 

O několik let později se celý španělský dvůr stal závislým na kouření této rostliny a zbytek Evropy to brzy napodobil. Nyní víme, že tato bylina je tabákem a trvalo asi čtyři století, než  si lidé uvědomili škodlivé vlivy kouření.

Mimochodem, název tehdy zázračné byliny - tabáku, pochází z arabského „tubbaq“ , což je název, který se používal pro jiné léčivé byliny v Andalusii.

„Svatá bylina“, jak se jí brzy začalo říkat, vyléčila úplně všechno. Tabák se prodával dokonce v lékárnách. Objevily se plakáty dívek, které propagovaly kouření a nejvýše postavenou byla Catherine de Medici, která ujistila, že pouze kouření ji může zbavit intenzivních a opakujících se migrén. Nemluvě o tom, že se cítila „chytřejší“ , a proto brzy byl tabák předepisován také dětem, které měly určité zpoždění v učení. 

 
Kateřina Medicejská (1519 - 1589) byla francouzská královna, manželka krále Jindřicha II. Pocházela z florentského rodu Medici, který s malými přestávkami vládl Florencii v letech 1434–1737. 
K tématu se ještě vrátím.  

zdroj: Wikipedie, cadenaser-com.translate.goog, radio-metropoles-com.translate.goog

11 komentářů:

  1. To je hodně zajímavé. Také jsem této bylině propadla, abych se pak po cca 40 letech z této závislosti zbavila Fajfky se mi líbí a často jsou na zámcích k vidění v pánských pokojích. Je fakt že tabák do Fajfky voněl jinak A přiznám se, že mi to s cigaretou lépe myslelo. 😂Je totiž pravda, že taková "kuřácká", zastavení se v práci na pauzičku kolikrát vnukla nápad, jak něco řešit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, hezky jsi to napsala a díky. Vůbec se nestyďme přiznat, že jsme také kouřily. Tabák z fajky, děda měl myslím Taras Bulba, fakt voněl, to je jiné než cigarety. Na ty kuřácké pauzy mnozí vzpomínají asi také s nostalgií. Nesouhlasím s plošným zákazem kouření, jak se to praktikuje a některé vesnické hospody to možná položilo. To kouření tam zkrátka patřilo. 😊

      Vymazat
  2. To je zajímavý článek. Já jsem nekouřila nikdy, vždycky mi to smrdělo. Můj táta kouřil hodně, přestal až v pozdním věku, když už měl problémy s dýcháním. Děda byl horník a ten tabák žvýkal nebo "šňupal". V naší rodině nekouří nikdo a jsem moc ráda. Nejmladší syn kouřil, když byl na vojně, ale jak přišel z vojny, tak přestal. Prý tam kouřil, aby neusnul když byl na stráži..Po vojně ještě chvíli kouřil, ale pak najednou přestal, protože v práci kouřit nesměl a tak se to rychle odnaučil. Tak že my sjme rodina nekuřácká... Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, Jaruš, hodně ten názor ovlivní to, jak to bylo v rodině. U nás v kraji bylo mnoho, možná většina, hornických rodin a tam chlapi kouřili. Já to hornictví znám z mnoha stran, dole se nesmí kouřit, tak se tabák žvýká a nahoru vyjede a rád si zapálí.
      Dnes jsi asi spokojenější za tu nekuřáckou rodinu, tak snad vám to vnoučata nepokazí. Ono zase lepší kouření cigaret než něco tvrdšího, že. Také se měj hezky a hlavně klídek.

      Vymazat
  3. Hanko, zajímavý článek a jak píše Marie, leckde jsou fajfky k vidění.
    Manžel je nekuřák, rodina dcery taky nekouří a mě to smrdí. Když vidím někoho v obchodě, co dá za štangli cigaret, tak to přepočítávám na zájezdy.A to nemluvím o tom, že mnozí kuřáci jsou čuňata, co házejí vajgly ( nedopalky) na zem.
    Ovšem tabák, jako rostlina, vypadá dost dobře, viděla jsem několikrát.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Jiřinko, že to je zajímavý článek i pro takového odpůrce kouření, jako jsi Ty. Já sice taky vidím, kolik stojí cigára, ale je to každého věc, když na to má. Ty nedopalky na zemi jsou, ale s tím nic neuděláme. Takže budeme sice "nadávat", ale houby je nám to platné. Tabák je opravdu zajímavý a nějaké léčivé účinky mít bude, tak jako skoro všechno.

      Vymazat
  4. Nikdy jsem nekouřila a nekouří ani nikdo v mém okolí, jak píše Jiřinka, smrdí mi to. Tchán kouříval fajfku, kupovali jsme mu kvalitní tabák s bourbon vanilkou a to i u vonělo... Jsem ráda, že se ve veřejných prostorech nekouří, dost mi vadí i kuřáci v zahradních restauracích - světe div se, kouř nevyfukují na toho, s kým sedí, ale k vedlejšímu stolu...
    Hani, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, Helenko, když to kouření spojíš s někým, koho máš ráda, nebo jako vzpomínka na tchána, který byl fajn, hned i to jeho kouření "vonělo". Tak to prostě bereme, kdyby byl cizí, tak ho sjedeme na dvě doby. V zahradních restauracích mi kuřáci vážně nevadí, a to v létě často tam chodíme, kam už mají ti kuřáci jít? Když uvnitř se nesmí. Ať si zakouří, když to potřebují. 😊

      Vymazat
  5. Ali, moc děkuji za skvělý komentář. Opravdu k věci a na rovinu řečeno. Prostě to byla část života. Z vlastní zkušenosti mi spíše vadí to, že dnes kouření více kritizují ti bývalí kuřáci. Ale je docela možné, že v dobách našeho dětství byl ten tabák jak do fajfky, tak i do cigaret jiný, než dnes. Kdoví, co se tam dnes přidává. Ještě se k tématu vrátím a přeji pěkný sváteční den. 😊

    OdpovědětVymazat
  6. Hanko, zkoušela jsem cigaretu, pak jsem dokonce kouřila,paradoxem je,že tak zhruba týden nepravidelně
    Poslední cigaretu jsem tipla s tím,že mě to vůbec,ale vůbec nechutná a zakoušela jsem se do jablíčka. Cigaretový pach mě smrdí 😱

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale máš zkušenost a to je asi lepší. Také jsem jeden čas kouřila a pak přestala. Většinou mi cigarety nesmrdí, ale moc se mi nelíbí, jak kuřákům je odpíráno někde si zakouřit. Neumím si představit, že bych toto dnes měla podstupovat, dnes a denně. 😊

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...