Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 26. září 2024

Vyluštění hádanky - k čemu sloužil sekáček

Omlouvám se, že reaguji se zpožděním z důvodů, které později objasním. 

Nápad vytvořit hádanku vznikl už v muzeu. Nevím, kolik muzeí navštívíte během roku vy, ale já muzejní expozice navštěvuji pravidelně. Abych to "pravidelně" upřesnila, vyjádřím to větou: "V muzeu jsem častěji než v lese", což je pravda. 😉 V muzeích vidíme předměty, které používali naši předkové a kolikrát to byly běžné pomůcky nebo nástroje. Asi by se divili, že na jejich běžné předměty následníci nyní koukají v muzeu.  Život schopné lidi donutil k vynálezům, které ve své době prožívaly svůj boom, ale po čase je další (praktičtější) vynález vytlačil. Tak to bylo i se sekáčkem v hádance. 🙊

Naši dávní předkové, řekněme už Slované, sladili medem. Nejdříve to byl med lesních včel, ale možnost osladit si pokrmy byla lákavá a tak se rozvinulo včelaření. Později se používal řepný cukr, z cukrové řepy. O výrobě se rozepisovat nebudu, ale spíše o tom, že se cukr formoval do homolí. Homole cukru měly tvar kužele a takto se prodávaly. Brzy se ukázalo, že to je dosti nepraktické, protože jak rozdělit tvrdou homoli cukru na menší kousky? Jedině odseknout potřebný díl a k tomu sloužil sekáček. Sekáčky se mohly tvarově lišit.

 

 
Správná odpověď: Jde o sekáček, který se používal na odsekávání cukru z homolí a ty kousky se pak drtily v hmoždířích. Sekáčky jsem si prohlížela v Dačicích.
 
Děkuji všem, kteří odpověděli a snad to posloužilo i k osvětě. Neumím to udělat tak, aby ty odpovědi byly skryté, protože by bylo zajímavější číst tipy všech - a nemohli by nahlížet už k uvedeným odpovědím. 😎 Myslím, že jde spíše o "zábavu", a třeba i vy při návštěvě některého muzea podobný sekáček objevíte. Mám už v záloze další předmět, který vám tu brzy představím.  
Přeji všem čtenářům příjemný den. 👍
 

4 komentáře:

  1. Hanko, nezbývá mě nic jiného, než oznámit mému muži,že měl správný tip. Sekáček na homoli cukru 😱🥰Přeji pohodové dny 🍀

    OdpovědětVymazat
  2. Také jsem to tak tipovala...díky za zajímavou hádanku. Přeji ti pohodové dny Hani.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Hani tipovala jsem taky, ale koukám komentář tu není, asi spadl do spamu. Zdravím Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, znovu jsem se dívala, Tvůj komentář je pod původním článkem zveřejněn. Já ty spamy prohlížím.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Vyluštění hádanky - k čemu sloužil sekáček

Omlouvám se, že reaguji se zpožděním z důvodů, které později objasním.  Nápad vytvořit hádanku vznikl už v muzeu. Nevím, kolik muzeí navštív...