Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 27. září 2024

Na Šumavě šlapeme po přeměněných a usazených horninách

Dnešní příspěvek navazuje na ten předešlý, kde jsem popsala i svoji "cestu ke geologii". Dnes jsem zařadila horniny přeměněné a usazené s výskytem na Šumavě. Fotografie jsou z Geologického parku u Fefrovských rybníčků.

Přeměněné horniny

Pokud se horniny v hlubinách Země příliš rozehřejí nebo projdou silným stlačením a zahřátím, mohou se změnit v jiné druhy hornin.

Takovým horninám pak říkáme horniny přeměněné (metamorfované).

Výsledný stupeň přeměny hornin závisí na délce působení a velikosti stlačení a zahřátí, případně chemickému prostředí, ve kterém k přeměně dochází. 

 

 

 

 





Usazené horniny

Jak vznikají usazené horniny? Přírodní síly - led, vítr, změny teplot a tekoucí voda rozrušují a drtí starší horniny na kamínky a jemné částečky, které se usazují v řekách, jezerech nebo mořích a vytvářejí usazeniny (sedimenty). Vrstvy usazenin obsahující písek, hlínu a kostry či schránky organismů se ukládají na sebe a váhou nadloží se stlačují, přičemž se pomaličku mění na tvrdé, usazené horniny.






zdroj: Geopark Fefrovské rybníčky, internet

2 komentáře:

  1. Hani, to je opět zajímavý článek. Já také žádný geopark nevynechám a je zajímavé kolik různých druhů hornin se v té naší zemičce dá najít s krásným zbarvením i tvary hornin vyvřelých jako tomu je u nás, kde jsou tvořené do čedičových a znělcových sloupců, šestihranů, a o kousek dál najdeme křemen, krásnou žulu a jen pár km vedle jsou pískovcové útvary nádherných tvarů. Příroda je mocná kouzelnice. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  2. Hani, můj tchán by byl z tvého článku nadšený! Musím říct, že profesor na gymplu mi geologii trochu znechutil, později jsem se toho dozvěděla víc a zajímavěji hlavně od manželova táty...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Na Šumavě šlapeme po přeměněných a usazených horninách

Dnešní příspěvek navazuje na ten předešlý, kde jsem popsala i svoji "cestu ke geologii" . Dnes jsem zařadila horniny přeměněné a u...