Představte si, že jdete přírodou, mezi loukami a poli a potkáte ... vola, a ne jednoho. Možná to zní legračně, ale dříve procházelo námi navštívenou krajinou plno volů, pěkně vykrmených. Ještě v 19. století nebyla doprava rozvinutá, takže proti vám klidně mohlo kráčet
několikasethlavé rohaté volské stádo. 😺
Jen pro představu, jak vypadají voli (foto internet).
Tady musím vysvětlit, protože kdo je vůl, všem nemusí být jasné. Tak předně skot. Tento pojem zahrnuje jak krávy, voly, tak býky (nekastrovaní samci) a jalovice (samice, které ještě nerodily). Krávy jsou samice skotu, které porodily alespoň jedno tele a pak dojí mléko. Voli
jsou samci, kteří se narodili jako býci, ale byli kastrováni. Vůl je pak méně agresivní než býk a je robustnější, jeho maso je světlejší a křehčí než nekastrovaný býk. Kastrovaní jedinci mají v
důsledku ztráty produkce testosteronu rychlejší metabolismus dusíku, a tudíž i rychlejší váhové přírůstky). Vzniklo i samostatné řemeslo miškaře. Ještě
do konce 50. let se po obcích občas pohyboval muž většinou se zeleným
kloboukem, hlavně měl brašnu a všeobecně se mu říkalo
"miškař". Kastroval už pak jen v chlívcích chované vepře.
Třeba si na to někteří pamatujete. 😉 Obrázky si zvětšíte rozkliknutím.
Typickým příkladem je pojmenování vesnice Skotnice v okr. Nový Jičín, kde se v 18. století páslo tolik skotu, že se při návštěvě kraje na to údajně jel podívat císař Karel VI. - otec Marie Terezie. Souvisí s tím i příjmení Skotnica, kdy původní nositel jména původně pracoval se skotem a říkalo se mu "skoták". Nejvíce Skotniců žije ve Frýdku-Místku.
Zajímavost: ve Skotnicích najdete Hončovu hůrku (336 m), což je bývalá sopka. Lom na kopci odkrývá těleso podmořské sopky. Podmořský výlev
dokazují tzv. polštářové lávy. Zdroj: Informační tabule Naučná stezka Skotnice
Voli byli chováni na maso. V krajině Poodří to
kdysi byla běžná věc. Vedla tudy totiž tzv. Volská cesta, kterou
táhl hovězí dobytek z Haliče k Vídni. Horní Poodří bylo v 18. a 19.
století proslulé chovem skotu, odtud pochází i pojmenování Moravské Kravařsko.
Kde je Halič? Je to historické území Rakousko-Uherska, později
rozděleno mezi Polsko a Ukrajinu. K největším městům historické Haliče
patřil Krakov a Lvov (viz mapa). A právě v oblasti Krakovska začínala Volská cesta.
Navštívíte-li Horní Poodří, narazíte na
naučné panely. Konkrétně vím o šesti. Připomínají trasu tzv. Volské cesty. Trasa vedla domluveným směrem lesními úvozy, přes louky s pastvou a
kolem napajedel a proč voli takto putovali? Šli jako "živé konzervy" do Vídně.
A po jaké trase šli? Vedla z jižního
Polska, kolem Těšína, k Hukvaldům, Moravskou bránou až k Vídni.
Moravská brána je úzký pruh sníženého území, kterým už v pravěku táhli mamuti. Dokladem je velký nález mamutích a jiných kostí v Předmostí u Přerova.
Předmostím až do pravěku - Památník lovců mamutů je ve světoznámé lokalitě v Předmostí.
Od starověku zde vedly první kupecké
stezky. Takzvaná Volská cesta vedla i přes obec Sedlnice (okr. Nový Jičín), kterou jsme navštívili. Tam na vlastní oči můžete vidět a představit si, jak kdysi z Haliče až do Vídně byla hnána stáda skotu, většinou volů. Mimochodem, i bájný kníže Přemysl oral se svými voly.
Silní ale poněkud pomalí volci byli
zapřahováni do potahů, ale hlavně byli nepostradatelní při orbě. Volský
potah byl mnohdy více ceněn než koňské spřežení. Kastrovaná zvířata
mají méně aktivního pohybu a mnohem rychleji přibírají na váze. Největší
počet volků byl proto určen na výkrm. Velká stáda hovězího dobytka byla
chována v jižním Polsku, v oblasti Haliče. Jejich největší odbytištěm byla města na Moravě a samozřejmě
především Vídeň.
Zvířata, určená k porážce, bylo
nutno "dopravit" do místa spotřeby, a tak pro přemísťování stád bylo nutno
volit území, která po celé vegetační období roku poskytovala zvířatům
dostatek pastvy a vody a zároveň bylo nutno je oddělit od dopravních cest.
Volská cesta vedla: Z Haliče přes Těšín do
Příbora, z Příbora po návrší dnešní obce Prchalov, dále zrušenou
cestou z Borovce přes lesíky "Sovky" do Libhoště k fojtství a místa
zvaného dodnes' "Na Volámě" (v Libhošti byly dva napájecí rybníky
- volárny), odtud k Libhošťskému mlýnu a podél Mlýnského potoka na louky
"Za řikama". U dnešní hospody u Kopřivů na Horním konci Bartošovic se
cesta stáčela kolem okraje "Panského" lesa k Zámečku (zanikl v období
třicetileté války 1620 - 30 ?), přes osadu "Na Lapači", kolem lesa k
dnešním benzinovým čerpadlům, v místě zvaném "Na Šraňku" se stáčela k
Šenovskému dvoru kde stával velký hostinec (patrně v místě dnešního
podniku Zemědělské zásobování a nákup, kde byly rozsáhlé louky), dále k
zájezdnímu hostinci "U kříže" (stával na odbočce silnice z N. Jičína do
Loučky), odtud k lesu Hrábí a dále k fojtství v Bernarticích n. O., pak
na odbočku dnešní silnice Bernartice - Jeseník n. O. k fojtství v
Hůrce, přes Hůrecký kopec ke dvoru v Polouvsí, odtud přes potok Luha k
fojtství v Blahutovicích (stávalo pod kapličkou u rybníka), k fojtství
v Polomi a u fojtství v Bělotíně se napojovala na prastarou cestu
"národů" dále Moravskou bránou k jihu. (zdroj Informační centrum Sedlnice)
Cesta dobytčího stáda musela být
volena velice citlivě. Dobytek musel mít na celé dlouhé cestě za všech
okolností dostatek pastvy, vody a možnost odpočinku. Proto byly zřízeny
určité "etapní stanice", v nichž dobytek v uzavřeném prostoru (ohradě)
přenocoval, odpočíval a mohl se napít v tzv. napájecích rybnících.
Dodržovaly se i fyziologické potřeby hovězího dobytka -
dostatek času k odpočinku po pastvě, kdy nastává přežvykování. Své
nároky na dlouhé cestě měli i honáci. Libhošťské fojtství
bylo jednou z takových zastávkových stanic. Dostatek pastvy na loukách podél
Mlýnského potoka a "Za řikama" zaručoval ranní pastvu a hostinec na
samém konci Bartošovic zde asi nebyl tak samoúčelný, jak se jeví dnes.
Být honákem stád asi nebylo jednoduché zaměstnání. Kdy přesně toto
"kovbojské" řemeslo u nás vymizelo přesně nevíme. Obce napojené na tuto
tzv. Volskou cestu měly z ní asi i určitý prospěch. Mimo jiné asi i tím,
že sedláci mohli připojit ke stádu a snadněji zpeněžit i své vlastní mladé roční volky.
Rozsáhlé změny v krajině by už dnes asi neumožnily přesun stáda dobytka na
takovou dálku. Pít vodu z nekontrolovaných zdrojů
by se mohlo vymstít a o pastvě při přesunech stád si můžeme nechat jenom zdát. Volská stezka zanikla po r. 1856, kdy byla zprovozněna Ferdinandova dráha z Vídně do Krakova, po níž byli pak dopravováni krmní voli i sůl. Mnoho z dnešních informací se můžete dočíst na volských modelech v krajině.
Hani, ono to vše vlastně není tak dávno. V dětství jsem zažila přehánění krav na pastviny a pamatuji i pana Trávníčka, který pracoval jako pasák krav a stádo hlídal. Voli se často zapřahali do postrojů a táhli pluhy při orbě na poli a také jako tažní v postrojích při převážení sena, obilí a dalších zemědělských plodin. Tak to si tady na venkově ještě mnozí dobře pamatujeme. Hani, moc hezkým článkem jsi mě vrátila do dětství. Díky za to. Měj krásné jarní dny.
OdpovědětVymazatHodně zajímavé čtení. Chudáci volci, jakou dlouhou pouť museli ujít, aby nakonec pošli rukou řezníka. Vzpomněla jsem si na jeden film, už nevím, jak se jmenoval, kde si pár chlapů udělali takovou jako adrenalinovou dovolenou, pomáhali jednomu starému honci vést stádo krav na dalekou cestu. Byli to chlápci z kanceláří a města a o životě kovbojů nic nevěděli. Film se mi moc líbil. Byl jak úsměvný, tak k zamyšlení a dokonce i dojemný.
OdpovědětVymazatHani, vzhledem k tomu, že jsem před týdnem krajem projížděla (tedy po dálnici), celkem živě si to putování představuji.
OdpovědětVymazatDěkuji za zajímavé čtení a přeji pohodový den. Helena
Tatínek pocházel z velkého hospodářství,ve kterém pokračoval jeho bratr.Měli i voly.Vždy jsem se jich bála.Jednou bratranec zapřahal vola,jezdili s ním na pole a on se splašil.Bylo to hrozný,jak běhl po dvoře, bratranec ho chytil do lasa,přivázal ke stromu a vůl se uklidnil.Mám takových vzpomínek dost.Hani,hezký den
OdpovědětVymazatPříspěvek mě velmi zaujal, i když moji dědové a pradědové měli vždy koně na tah a krávy na mléko. Nikdy voly na tah nebo maso. Na miškaře pamatuji, ten musel být vždy pro několik dědin. Cesta pro voly musela být náročná, přesto si říkám, že dnešní přeprava zvířat je mnohem víc útrpná. Přeji hezký den.
OdpovědětVymazatDneska si sotva dovedeme představit, že by se tady tak producírovala stáda dobytka. S tím, jaký je dnes provoz a všude silnice, by to ani nešlo. V dnešní době potká člověk voli i ve městě, jen trochu jiné :-D
OdpovědětVymazatHanko, promiň, ale hned u názvu článku jsem měla záchvat smíchu a kdybych nechtěla dodržet solidnost, napsala bych dotaz, kdo z p.....ků tudy táhl? Tradičně sis s článkem vyhrála a my máme co číst. Jiřina z N.
OdpovědětVymazat