Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 12. ledna 2021

Mohly průběh první světové války ovlivnit i vši?

Je to asi nečekaný název článku, ale dosud jsem si myslela, že o průběhu 1. světové války vím dost. Každý jsme se o ní ve škole učili, víme, že tam probíhala tzv. zákopová válka. Vojáci nosili při sobě polní lopatku a na povel kopali zákopy. Viděla jsem je i na vlastní oči, tedy jen část z nich, ale v místech, kde probíhala jedna z největších bitev na Západní frontě - u Verdunu. Měla jsem možnost Verdun navštívit, mám i fotky, byla jsem v tamním muzeu, které svým tvarem trochu připomíná zákop. Jenže o vších jsem se nedočetla a že bych to přehlédla?
Mimochodem, měli jste někdy vši? Asi se to zdá být jako nepřístojná otázka, ale já se přiznám, že já ano. A nestydím se za to. Ale to prý byla veš dětská. Když jsem byla v 8. třídě, ve škole byly vši rozšířeny a bohužel, ne v každé domácnosti to hubili úspěšně. U mne se to rychle zdařilo zlikvidovat a byl klid.
 
Je to jen úvaha, protože skutečnost, že mezi vojáky 1. světové války byly vši rozšířené, snad nikoho nepřekvapí. V těch podmínkách "normální" věc. Ale to prý byla veš šatní.

Samozřejmě, vším je jedno, na které válčící straně jsou, tedy hostují na tělech všech. Musíme však konstatovat, že životnost vojáků v zákopech byla většinou krátká a byla tam jatka.

Původcem zákopové horečky je Bartonella quintana (na snímku).

Naposledy byla zákopová horečka pozorována u bezdomovce, který dříve bral drogy a byl HIV pozitivní, ale užíval léky proti retrovirům. Stěžoval si, že má horečku, špatně se mu dýchá a bolí ho na hrudi. Když ho vyšetřili lékaři, našli na jeho těle stopy po kousnutí hmyzem a to, že má ucpané cévy. To je dost závažná diagnóza, navíc u něj bylo zjištěno poškození srdce, které tuto nemoc provází!
Pacient se podrobil operaci srdce, kdy mu byly vyměněny chlopně. Potvrdila se přítomnost bakterie a dostal antibiotika.
Nakonec se muž léčil tři měsíce. U části nakažených se nemoc projevuje endokarditidou, tedy zánětem srdeční chlopně nebo vnitřní výstelky srdce. Obvyklé jsou pětidenní horečnaté stavy, které se vracejí po pětidenní pauze, proto nese její původce druhové jméno quintana. U lehčích případů je horečnatý atak jednorázový a po pár dnech pomine.

"Je to nemoc uprchlických táborů a je to něco, s čím se ještě musejí potýkat mnohé industrializované společnosti. Ukazuje to, že jsou lidé mimo naši společnost, kteří žijí v podmínkách, jež bychom neměli tolerovat,“ vysvětlil lékař z Manitobské univerzity.
V současné nelehké době vidíme, že nakazit člověka mohou i vši.


Zpracováno podle: A. Švamberk

8 komentářů:

  1. Je to tak, z historické četby o tom vím. Jen bych něco takového nechtěla chytnout. Teď se snad šatní vši ani nevyskytují, aspoň v civilizovaných zemích. Pod dojmem článku se začínám škrábat... ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že čteš historickou literaturu. Jinak jak říkáš v civilizovaných zemích, i u nás můžeš lapnout vši ani se nenaděješ. ☺

      Vymazat
  2. Já vši nikdy neměla, ale často jsme je měli rozšířené ve škole. Veš může člověk chytit opravdu kdekoliv, není nutno se za to stydět. Určitě mohly tyto potvůrky nějak změnitprůbeh války, protože vojáky určitě hodně potrápily

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za vši se člověk stydět nemusí, já jsem je chytla také ve škole. U těch vojáků byla horší ta horečka, kterou způsobily.

      Vymazat
  3. Zajímavé čtení.
    Vši jsem dostala ve školce,tam byly pravidelně.Měly je i mé děti a vnoučata.Šířily se vždy nejvíce na jaře.
    Teď už nevím,vnoučata vyrostla.Drbu se jenom z toho pomyšlení.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vši se čas od času objeví a stačí v kolektivu jeden a jedou v tom všichni. To není jen svědění a škrábání hlavy, ale člověk je neklidný, nemůže spát pro to svědění a navíc vši přenášejí infekce. vzácně zduření lokálních mízních uzlin a zvýšená teplota. Také přeji hezký den.

      Vymazat
  4. Vojáci ve válce to neměli lehké, ani se nedivím hygiena tam bylo slovo neznámé. Nám stačí na pár dní odstavení teplé vody a jsme vykolejení.
    Vši jsem neměla, za to jsem se s nimi několikrát setkala při příjmů nových dětí do DD a pak také u syna, který se vrátil jedny prázdniny z tábora. V jeho hustých světlých vlasech měly vši rej. Brrrr, ještě nyní při vzpomínce se drbu. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou vodou škoda mluvit, zrovna teď u přítele byla havárie vody a chodilo se do cisterny. No a zážitky ohledně vší mělo dost lidí, ale myslím, že se to dá chytit i u holiče - kadeřnice. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Pozoruhodné ženy: Helena Voldanová a Zelený čtvrtek

Dnešní článek je ke Dni učitelů, který se připomíná v den narození Jana Ámose Komenského. Všem, kteří tomuto nelehkému povolání zasvětili sv...