Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 28. ledna 2021

Poslechněte si oblíbené verše Hany Maciuchové v jejím podání

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová (26. ledna 2021). Bylo jí 75 let. 

Poslechněte si, jaké ze svých oblíbených veršů před čase vybrala pro BáSnění.


S herečkou připravila Marina Feltlová.
Natočeno v roce 2019.

ÚDAJE O VYDÁNÍ:

  • JIŘÍ KOLÁŘ: NOVÝ EPIKTET (Mladá fronta, 1968)
    František Hrubín: Malíř a kniha (nepublikováno)

  • Vojtech Mihálik: Prebúdzanie (Mladé letá, 1981)
    Oldřich Mikulášek: Poezie pro dvě řasy (z výboru Ztracený v poezii, Host, 2010)
    Antonín Sova: Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy (ze sbírky Ještě jednou se vrátíme..., Československý spisovatel, 1959)

  • Vladimír Holan: básně Mezi, Miluj, Není, Setkání ve zdviži (ze sbírky Bolest, Československý spisovatel, 1965)

  • Jan Skácel: Teiresias čte zprávu o králi Oidipovi, Pláč pro Hekubu (ze sb. Básně II, Blok, Brno, 1996)

  • Kateřina Pokorná: Znám (z almanachu Královny slz a ostružin, van Aspen, s.r.o, 2010)
    Viola Fischerová: Ach lásko (z almanachu Královny slz a ostružin, van Aspen, s.r.o, 2010)

Herečka Hana Maciuchová (1945–2021) pocházela z Olomoucka, narodila se ve Šternberku. Vystudovala pražskou Divadelní fakultu Akademie múzických umění, kde jejími profesory byli Radovan Lukavský, Karel Höger či Libuše Havelková. Od roku 1965 účinkovala v inscenacích Divadla za Branou a od roku 1971 byla v Divadle na Vinohradech. V poslední době vystupovala v Divadle Ungelt, v Divadle v Řeznické, ve Viole a s monodramatem Žena Vlčí mák v divadlech po celé republice.


Proslula svými rolemi v mnoha pohádkách, televizních inscenacích a seriálech, jako jsou Krkonošské pohádky, Žena za pultem, Nemocnice na kraji města, Chalupáři, Ulice. Hrála například ve filmech Samotáři, Lucie, postrach ulice, Únos domů, Člověk proti zkáze aj. Byla čtyřnásobnou držitelkou ceny TýTý pro nejlepší herečku a v anketě Českého rozhlasu třikrát získala ocenění Neviditelný herec. Byla též čestnou prezidentkou festivalu Prix Bohemia Radio. V roce 2010 jí byla udělena Medaile Za zásluhy v oblasti kultury.

H. Maciuchová s hereckým kolegou Rudolfem Hrušínským v roce 2010, kdy získali ceny TýTý | Foto: iDNES.cz | Zdroj: Profimedia

Čest její památce! 

16 komentářů:

  1. Je mi to moc líto.Měla jsem ji ráda.Byla jsem tou zprávou otřesena.
    Ráda si poslechnu její přednes,měla krásný hlas.
    Vytvořila jsi krásnou vzpomínku na ni.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji, Jitko. Také mě ta zpráva zaskočila. Byl to typ herečky, která tady není. Připravím ještě jeden materiál. Jitko, také se měj hezky. ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za nádhernou pentalogii Básnění Haničky Maciuchové. Kdysi jsem jezdila do Prahy do Violy a slyšet Haničku recitovat, byl to vždy úžasný zážitek. Taky v Olomouci mívala úžasné večery v Galerii Anděl nebo i v divadle se Štěpánem Rakem. Její maminka taky krásně recitovala. Přepošlu odkaz na Tvůj blog několika milovníkům poezie. Tvůj blog doznal taky vylepšení, že? Nemohla bys opravit slovo z Olomouce na Olomoucka? Na rodila se ve Šternberku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Otavínko, že se Ti to líbí. Šternberk jsem tam dopsala, je to doplněno. Zpracuji ještě jeden materiál, také zajímavý. ... Blog se vylepšuje tím, že doplňuji další nové články. ☺

      Vymazat
  4. Před chvílí jsem mejlem dostala báseň Jany Topinkové POCTA. Dala jsem ji na blog. Neznáš autorku? Mám dojem, že je asi z Ostravy. Píše báječnou poezii, asi to bude tak cca dvacetiletá slečna. Koukni na to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsem byla na Tvém blogu a báseň jsem tam neviděla. Napsala jsem komentář s odkazem na J.Topinkovou, ale neznám ji.

      Vymazat
  5. I já jsem měla tuto paní herečku moc ráda a od včerejška sleduji TV programy, v nich vystupuje - nejvíce se mi líbila "Zlatá muška", kéž by někde byly otištěny ty krásné verše V. Peška, které tam recituje. Jindra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář a zkusím se po těch verších podívat. ☺

      Vymazat
  6. Libuše

    Děkuji za poetické vzpomínání na paní Maciuchovou. Velmi mě dojalo a podělila jsem se o tuto poetickou a pietní vzpomínku s dalšími básníky a přáteli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář a přátelé a básníci se mohou přijít na vzpomínku podívat. ☺

      Vymazat
  7. Hanko, moc krásné vzpomínání na paní Maciuchovou. Zůstane pro mnohé "PANÍ" herečkou. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Marti, máš pravdu. Zítra uveřejním poslední rozhovor s ní. ☺

      Vymazat
  8. Byla to paní herečka. Je jí škoda. Velká.

    OdpovědětVymazat
  9. ,,Anče" tak se my vryla do paměti,byla to úžasná žena.Elegantní dáma, co role to z láskou zahrané. Ta my bude moc chybět

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ona bude chybět hodně lidem, ale asi se narodila jako herečka, to byla osobnost, dáma. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...