Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 29. dubna 2021

Na jaře přesazujeme orchideje

Pěstování orchidejí se velmi rozšířilo a často se stávají vhodnými dárky. Jenže přijde doba, kdy se rostlina rozroste, přibývá kořenů, které přerůstají z květináče a mnohdy visí i dlouhé vzdušné kořeny. To je normální.

Mám doma tři orchideje Phalenopsis, ty jsou na domácí pěstování nejlepší. Také jsem je dostala a kořeny už přerůstaly. Přesazení není složité, chce to prohlédnout si např. videa a trochu odvahy střihnout do kořenů.


Orchidejím vyhovuje světlé místo bez přímého slunce - to připomíná pěstitelka z botanické zahrady. Jenže doma se musím řídit tím, na kterou světovou stranu vedou okna. Nejvhodnější teplota v zimním období se uvádí 22 °C přes den a o něco nižší v noci. Letní horka snášejí dobře, ale nejnižší teplota okolního prostředí by neměla klesnout pod 16 °C. Teplotu v pokoji nereguluji podle květin, v zimě si ráda přitopím a orchideje kvetou. Na zalévání je nejvhodnější dešťová voda, ale může být i odstátá voda z vodovodu - tu používám já.

Jak správně přesazovat

Orchideje přesazujeme většinou jednou za dva roky. V návodu na substrátu je uvedeno přesazovat každý rok, asi přesazujeme spíše podle potřeby. Nejvhodnějším obdobím je jaro, ale přesazovat můžeme jen rostliny, které nekvetou. Kvetoucí rostliny se přesazením vysilují, uvádí odbornice  ze skleníku Fata Morgana z Botanické zahrady.

  • Orchidej vyjmeme z květináče, očistíme kořeny, suché nebo poškozené odstraníme. Velmi dlouhé kořeny zkrátíme o třetinu.
  • Pokud na rostlině zůstalo málo kořenů, zmenšíme listovou plochu a odřízneme některé ze starých listů.
  • Řezy ošetříme prachem z dřevěného uhlí nebo potřeme mletou skořicí, abychom zamezili šíření plísně.
  • Orchidej vložíme do nového nebo původního květináče, opatrně rozložíme kořeny a zasypeme substrátem.
  • Po přesazení ji každý den rosíme a teprve po týdnu ji začneme zalévat. 

 

Je zřejmé, že některé názory na pěstování orchidejí jsou různé. Prohlédněte si videa a některý způsob vyberte.


Vyzkoušeli jste banánovou slupku?

Orchidejová poradna ZDE  

 Shrnutí:

1. Kořeny orchideje zkontrolujte a zkraťte 

2. Postarejte se i o stonky a listy orchideje

3. K výsadbě použijte substrát pro orchideje,  k  hnojení speciální hnojivo 

Zdroj: internet, videa Youtube
 

A co vy a orchideje? 
 

12 komentářů:

  1. Také bych potřebovala dvě orchidejky přesadit, ale kvetou už od listopadu a ještě jim to chvíli potrvá. Mám v pokoji docela chladno, v zimě skoro netopím, tak se jim daří. Zdravím, pá ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, když ti orchideje tak dlouho kvetou, to je znakem, že se jim u vás daří. Přesadit až po odkvětu. Já také ve všech pokojích v zimě netopím, ale v obýváku ano. Měj se. ☺

      Vymazat
  2. Hani díky za článek o orchidejích. Já mám jen dvě v kuchyni, vlastně se o ně skoro nestarám a kvetou pořád jako divé. To o té skořicí jsem nevěděla, já mám skořicí ráda, tak to jim dopředu taky.Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to jak píšeš - nestaráš se a ony kvetou - tak by to mělo být! Já jsem při přesazování také použila skořici, tím nic nezkazím a když to pomůže, tak dobře. ☺

      Vymazat
  3. Moje první orchidejka uhynula, ty další prospívají bez zvláštní péče. Mají ideální umístění. Mám jednu menší a ta mi už dala tři "miminka". Jedno mi už dokonce i vykvetlo. Díky za rady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, Heli, jako u mne. Moje první orchidej také uhynula a to jsem se starala. Teď ty další beru jako normální rostlinu a jde to. Pokud se ti orchidejky takhle množí, jsi už pěstitel - pochvala! ☺

      Vymazat
  4. Děkuji za poučný článek.Orchidejí mám doma sedm.Přemýšlím,že bych je měla přesadit,ale jsou plné květů a tak musím počkat.Kvetou asi od podzimu.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sedm orchidejí, Jitko, je už dost. Asi máš květiny různých barev, ale pokud tak dlouho kvetou, to je známka toho, že se jim u vás výborně daří. Jen tak dál a vám ať se také daří. ☺

      Vymazat
  5. Páčia sa mi orchidey, ale v našom novom dome sa im nedarí...zato keď sme bývali u svokrovcov, tam mi nepretržite kvitli :-)
    Ale dám im ešte šancu.
    Pekný víkend Hanka,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, to často bývá, že se někdy květinám v bytě nedaří, ale možná jestli máte okno na východ nebo západ, že tam by to bylo lepší. Měj se hezky ☺.

      Vymazat
  6. Marná sláva, po přestěhování ze starého bytu se orchidejím nedaří a nedaří. Stěhovala jsem je kvetoucí a za mrazu. U nás se stále větrá a větrá, na noc odstavuje topení, okno mírně pootevřené a tak jsem ráda, že vůbec přežívají holky orchidejky. Přesadila jsem je, hned ten rok na jaře po odkvětu a přežily tři. Listí bují, ale květy nikde, rozhodla jsem se orchideje krom občasného hnojení a zalévání odstátou vodou ignorovat. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já ti to věřím a podobné zkušenosti mám doma s klívií. Došla jsem k závěru, že květinám se v bytě buď daří nebo nedaří. Jen větrat ano, ale aby nebyly v průvanu třeba, jinak je moc nezalévat a prý ne na prudkém slunci. Ale třeba se dočkáš... ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...