Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 13. září 2021

O češtině od A do Z: Česká a moravská nářečí


25. Praktická škola naší mateřštiny s humorem a nadhledem.

Každý kraj se vyznačuje určitými znaky v řeči, podle kterých poznáme, ze které části naší vlasti pochází právě mluvící řečník. Když přijedu do jiného kraje, hned moje ucho zaznamená změnu v řeči, tu intonaci. Jsou kraje, jejichž nářečí či dialekt se nápadně liší od mluvy ostatních krajů. Zjistila jsem, že člověk, který se do určité oblasti přistěhuje, po čase chytne ten přízvuk, možná mozek ho vede k tomu, aby splynul s okolím. Tak nějak to funguje a on už uvažuje a mluví v jiných souvislostech.

Podle Wikipedie - Nářečí neboli dialekt:

  • většinou označení pro tradiční teritoriální (lokální, místní) dialekt: územně (geograficky) vymezený útvar národního jazyka, který je určen vztahem k jiným teritoriálním útvarům a k jazyku národnímu;
  • historicko-genealogické označení pro jednotlivé jazykové rodiny odštěpující se ze společného základu, např. indoevropského (dialekty slovanské, dialekty germánské atd.);
  • označení pro slang (sociální dialekt, sociální nářečí, společenské nářečí, speciální nářečí, vrstvové nářečí);

Připravili Aleš Cibulka a Alda Röhrich.

A jak vy, používáte při hovoru nářečí? 

4 komentáře:

  1. Jo, je to tak. Hodně se poznají rozdíly hlavně na Moravě ale i kolem Prahy a v Praze. Hezký článek Hani. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám k tomu osobní zážitek. Jsem alergická na bodnutí hmyzem a při jedné návštěvě Prahy mě cosi "bodlo", noha se zanítila a já na dovolené. Recepční v hotelu mi zajistila ošetření u lékaře - Pražáka. Přijdu tam a po první větě, kdy jsem lékaři řekla, co se mi stalo, zazněla věta: "Áááá, bodrá Moravanka přišla". ☺ ☺ ☺ Takže lékař podle řeči hned odhalil, že já nepatřím do pražské mluvy.

      Vymazat
  2. U nás existuje, hlavně na vesnicích, tzv. "východočeský dialekt". Někdy hodně humorný - díváme se na Poláci (polská TV), v králíkárně máme králíci :o)
    Haničko, měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím, Helenko, tohle tady na Ostravsku od rodilého Ostraváka opravdu neuslyšíš :-)), stejně jako někde říkají např. tátovo sestra nebo podobné tvary. Tohle mi rvalo ucho, ale někde v Čechách je to běžné.
      Aspoň se zasmějeme, díky a měj příjemný večer. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 168. schůzka: Třetí vláda Václava IV.

  Z minulého dílu: Českého krále Václava máme zase na svobodě, a zdá se, že během svého druhého věznění měl přece jenom možnost přemýšlet, ...