Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 16. října 2021

Foto výzva: 3. Barevný podzim + foto tip

Podzim ... Barevné listí. Ty čarokrásné barvy všude kolem. To už je samo o sobě jako poezie. Babí léto. Sklizená pole. Draci na nebi. Poezie podzimu.

 


Podzim (František Hrubín) 

Padá listí zlaté, rudé,

je ho plná zahrada.

A co potom padat bude,
až to listí opadá?

Potom bude padat sníh,
co ho bude ve větvích.

Co ho bude všude, všude,
jen to slunce bude rudé.

Slunce se schovává v šedavých mracích.
Teskno je… u srdce bolí…
Smutno je po teple i tažných ptácích
a chlad už vane sem z polí…

Tak rychle utíká jaro i léto.
A je tu podzim. A listí padá.
Zpomalit všechno chci – nedaří se to.
Zima pak přichází a studí záda.

Zalézá za nehty a štípe do tváří.
Do šátků, rukavic balí se každý z nás.
Z dálky se pohledem málo kdo rozzáří.
Uklidit z venku vše do sklepů přišel čas.

 

Ráno už nebudí veselé pípání,
ba ani hvízdání kosů…
Příroda klidně zaspí své svítání
v jinovatku pak promění rosu.

Ale i tady se radost hledat dá.
Jen kdo chce, ten jí vidět smí.
List třpytivě zdobený okraj má.
A v krajkoví se tak dobře sní…

(Věra Kročková)
   
 
Podzim na strakaté kobyle jezdí.
 
Teplý říjen – studený listopad. Mlhy v říjnu – sněhy v zimě.

https://www.mozaika.eu

 

 

 

Když dlouho listí nepadá, tuhá zima se přikrádá. 

Táta náš šel na houby,
jestli on tam zabloudí!

Nezabloudí, těšte se,
on Vám houby přinese.

 
Mlhy v říjnu, sněhy v zimě. 
Teplý říjen – studený listopad. Mlhy v říjnu – sněhy v zimě.

https://www.mozaika.eu
Podzim na strakaté kobyle jezdí.

https://www.mozaika.eu
Podzim na strakaté kobyle jezdí.

https://www.mozaika.eu

Přišel podzim do zahrady,
všechny barvy namíchá,
s každým lístkem ví si rady,
barvy na něj nadýchá.
 


Padá na zem suché listí,
stromy půjdou brzy spát.

Každý proto snadno zjistí,
že už nastal listopad.


Rada profesionála na závěr: 

Foťte ve zlaté hodince 

Barevné snímky získáte kdykoli přes den, ale nejlepší podzimní fotky vznikají v takzvané zlaté hodině – je to čas asi 1–2 hodiny po východu a před západem slunce. V tu chvíli je slunce nízko nad horizontem a vytváří měkké a zlatavé světlo, takže pestrobarevné listy ještě víc vyniknou.

  • Tip: Zlatá hodina je čas, kdy v lese nejlépe zachytíte světelné paprsky pronikající přes stromy. Ty na fotce vytvoří hru stínů a světel.

    Pokud zlatou hodinku nestihnete, počkejte si v přírodě na tu modrou – fotografové tak označují čas, kdy vznikají skvělé podvečerní fotky s modrou nebo lehce fialovou oblohou. Modrá hodina nastává zhruba hodinu po západu slunce.

    zdroj: mall.cz, internet

 
Do trávy padají kaštany,
kaštany padají na zem.
Člověk je poněkud naštvaný,
zas bude napaden mrazem.
Kaštany bubnujou do trávy,
že končí léto a mládí.
Dospělého to otráví,
děti je zvědavě hladí.
Ve věci těch kaštanů,
starších paní a pánů.
Plody nasbírejte
pod polštář je dejte,
bude se vám velmi dobře spát.
Kaštany hladké a hnědé jsou,
hravě se promění v koně.
Berte ty kaštany s noblesou,
sehnete-li se pro ně.
A kdo se pro ně už nesehne,
ten ať se dojatě dívá,
jak jsou ty kaštany nádherné,
i když je hlavička sivá.
(Jaroslav Uhlíř) 
 

22 komentářů:

  1. Haničko, díky za poetickou procházku přírodou. Krásné verše jsem už dlouho neslyšela. Díky také za cenné rady. Hela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, jsem ráda, že se Ti to líbí. Verše se k tomuto tématu dobře hodí.
      Měj se pěkně. ☺

      Vymazat
  2. Hani, moc krásně jsi pojala moji výzvu a pořídila opravdu moc krásné fotografie, které mě moc potěšily a doufám, že potěší i další čtenáře blogu. Líbí se mi celý Tvůj článek protkaný nádhernými veršíky. Opravdu jsi mě nadchla a já Ti za to moc děkuji a těším se, pokud se ještě zúčastníš posledního kola příští týden od 22.-24. 10. Přeji Ti moc krásnou a snad u vás slunečnou, sobotu a příjemnou neděli. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, jsem ráda, že Tě moje zpracování Tvé výzvy oslovilo ☺. Posledního kola se zúčastním, už vím, jak to zpracuji, ale bude to naprosto odlišné než dosud.
      Také Ti přeji příjemný víkend a moc děkuji. ☺

      Vymazat
  3. Hanko, fotky se ti moc povedly. Přeji krásný víkend, zdravím 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Evi, za pochvalu a také přeji co nejlépe prožitý víkend. ☺

      Vymazat
  4. Hani, báječně jsi se s podzimní výzvou popasovala.👍👍 Kromě krásných fotek jsi jí doplnila verši a pranostikami.
    Měj hezké a pohodové dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, moc děkuji, snažila jsem se to téma verši oživit a myslím, docela se tam hodí i pranostiky.
      Měj příjemnou neděli. ☺

      Vymazat
  5. Ano, podzim, když se vydaří je také krásný. Mám ráda jeho barvy a když do toho svítí slunce,je to nádhera. Já si dovolím napsat jednu básničku, kterou jsem kdysi v pozdním dětství četla v nějakém doma časopise a moc se mi líbila. Pamatuju si ji dodnes,(dobrých 65let):-) jen už si nevzpomínám na autora.
    Vy smutné astry,vy květy poslední
    jak slzy krvavé v pozdní jste jeseni.
    Nad vámi vítr tiše si šepce,
    nebe vás omývá přívaly deště.
    Jste jako láska, pozdní a nesmělá,
    co jako červánky pohasla zvečera.
    Vy smutné astry, vy květy poslední
    jak slzy krvavé v pozdní jste jeseni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Zdenko, za krásnou básničku, je obdivuhodné, že si to tak dlouho pamatuješ. Na mé verše jsi odpověděla verši a to je příjemné. ☺

      Vymazat
  6. Hani, Tvůj článek mě dočista pohladil. Verše, krásné fotky, paráda :-) Před chvílí jsem skončila po celodenní práci, jsem celá namožená, proto verše pohladily v srdci a já jsem spokojená :-) Přeji krásný večer i neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Alenko, že Ti můj příspěvek poskytl pohlazení po duši, když jsi měla pracovní sobotu. Tak by naše příspěvky, aspoň občas, měly plnit funkci relaxační.
      Přeji krásnou neděli. ☺

      Vymazat
  7. Pohlazení po duši,to je přesné,moc hezky jsi se Hanko podzimní výzvou popasovala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Ti, Marti, za pochvalu, jsem ráda, že se Ti to líbí. ☺

      Vymazat
  8. Kouzelný příspěvek!
    Hani, děkuji!
    Užij si neděli. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krásná pochvala, Helenko, mám radost, že můj příspěvek potěšil a tím nebyl zbytečný. ☺
      Přeji příjemně prožitou neděli. ☺

      Vymazat
  9. Hani,úžasně jsi pojala výzvu.Nádherné fotografie,verše a povídání.Obojí mám ráda.
    Já hledala pár citátů

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám radost, Jituš, ze Tvé pochvaly, jsem ráda, že se Ti to líbí.
      Tobě se výzva také povedla. Měj pěkný nedělní večer. ☺

      Vymazat
  10. Hani, hezký příspěvek a ještě k tomu verše ! Potěšila jsi mě... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Leni, že Tě můj příspěvek potěšil. ☺

      Vymazat
  11. Podzim má nepřeberné množství barev. Miluju barevné listí na stromech...

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Jak je důležité se zviditelnit

  Příprava tohoto příspěvku mě vedla k zamyšlení, jak vždy bylo (a dnes zvláště) důležité se zviditelnit. Taktika "Mouchy snězte si mne...