Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 28. srpna 2022

Dovolená v Jeseníkách: Jeskyně Na Pomezí a geologická expozice

 

Jak bývá mým zvykem, i dnes připomenu výročí. V r. 1949 dne 28. srpna – u obce Lipová-lázně na Jesenicku byla objevena krasová Jeskyně Na Pomezí. Tyto jeskyně jsme během pobytu v Jeseníkách navštívili. Proto článek o naší návštěvě vkládám zrovna dnes. 

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_E_M/hx5NNI.jpeg?fl=res,2200,2200,1 

Už svojí polohou patří tyto jeskyně mezi méně známé jeskyně na našem území, takže se vyhnete davům turistů jako např. v Moravském krasu. Ale na prohlídce určitě nebudete sami, blízko jsou lázně Jeseník a tak lázeňští hosté nebo turisté sem rádi zajedou.

Chtěli jsem naše "akce" zpestřit, proto jsme zařadili i návštěvu jeskyní. Už při koupi lístků si tam přítel vybral kámen jako přívěšek a byla jsem vyzvána, ať si vyberu, tak mám unakit pro moje znamení. 

https://www.svetkamenu.com/Resizer/img.ashx?src=/root/autoimport/PUNAK3/unakit-02.jpg&t=101 

Unakit zvyšuje vnímavost a je kamenem osobního růstu. Pomáhá identifikovat co člověku brání v rozvoji, nebo mu bere energii a dodává mu sílu k odstranění těchto příčin. Podporuje sebejistotu, sebedůvěru, koncentraci, rozhodování a dosažení cíle. Uvolňuje emoce a bloky, aby následně došlo k jejich pochopení. Uvádí tělo, duši a emoce do harmonie. Tak vidíte, s čím budu občas chodit. 😇

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_QO_c/DIIuq.jpeg?fl=res,2200,2200,1

https://images.slideplayer.cz/10/2720970/slides/slide_33.jpg

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gS_N/PsTX31.jpeg?fl=res,2200,2200,1

https://www.kudyznudy.cz/files/c7/c704e4f7-6096-4863-8b3a-a8a178081d4a.jpg?v=20220103080724 

Tyto jeskyně jsou největším jeskynním systémem u nás, které vznikly postupným rozpouštěním mramoru.

Jeskyně Na Pomezí - Olomoucký kraj

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_E_N/133EOn.mpo?fl=res,2200,2200,1

Délka celého jeskynního systému je přibližně 1400 metrů, přičemž délka turistické trasy je 390 metrů.

Doba prohlídky s průvodcem činí 45 minut.
foto: caves.cz

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gR_N/KC7X5E.jpeg?fl=res,2200,2200,1 

Co při prohlídce uvidíte? Nádherné krápníkové tvary. Budou vám připomínat třeba Šikmou věž v Pise, indickou pagodu, sloní ucho, spící sovu, vosí hnízdo nebo Eskymáka v kajaku. Podle různých tvarů také získaly krápníkové útvary jména. Zřejmě nejznámějšími jsou zkamenělé srdce a zkamenělý pes.

 

Průměrná teplota v jeskyních se celoročně udržuje na 7,7° C, vlhkost ovzduší se drží na 99%. Od roku 1958 jsou jeskyně a jejich bezprostřední okolí zařazeny mezi chráněná území, v současné době se jedná o národní přírodní památku.

https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_QR_b/0qNtt.jpeg?fl=res,2200,2200,1 

Rozpouštěním mramoru se vytvářejí kaskády a velké členité krápníky.

Fotografie - jeskyně na Pomezí - 06.10.2018 • Mapy.cz Jeskyně Na Pomezí - Olomoucký kraj 

Jeskyně jsou netopýrů ráj, také jsme je tam viděli.

Podzemní prostory jsou rovněž oblíbeným zimovištěm četných druhů netopýrů, kteří jsou jedinými savci, kteří dokážou létat. Jejich rychlost letu se pohybuje od 20 do 50 kilometrů za hodinu.

Zimoviště v jeskyních je pro ně nesmírně cenné, neboť zde mají patřičný klid, který je důležitý pro jejich odpočinek. Při posledním sčítání netopýrů zde bylo zjištěno celkem deset druhů těchto létajících savců.

Nádherná krápníková výzdoba jeskyní

Zhruba 20 let trvalo než byly jeskyně připravené k otevření široké veřejnosti. První prohlídka pro veřejnost zde byla uskutečněna roku 1950.

Hlavní vchod do Jeskyní Na Pomezí

Vedle parkoviště je geologická expozice pod širým nebem, každý si může zdarma prohlédnout horniny, které se nacházejí v Jeseníkách a tak jsem fotila hlavně ty cedulky.


8 komentářů:

  1. Ahoj Hani, Na Pomezí jsem byla procházkou z lázní, kam jezdím pravidelně na léčení a byla jsem tam úplně sama. Přeju příjemnou neděli, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to byla delší a pěkná procházka, ale jde průvodce i s jedním člověkem? Na zámku ano, to mám vyzkoušeno, ale jak v jeskyni, to nevím.
      Děkuji za vzpomínku a přeji hezký závěr srpna. ☺

      Vymazat
  2. Hani to je nádhera! Překrásná jeskyně. Nádherná krápníková výzdoba. Připomíná mi to Javořické jeskyně, kde jsem kdysi dávno byla, tak jsou bohaté na krápníkovou výzdobu. příroda je mocná kouzelnice. Díky za představení této opravdu krásné jeskyně. Krásně je i upravená cesta k ní. Moc hezké fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jaruško, návštěvnická trasa není dlouhá, ale je tam co vidět. Jen nevím, jestli nemáš na mysli Javoříčské jeskyně (Javoříčko u hradu Bouzova), tam jsem byla několikrát, nejdříve se školou, ono se to spojovalo - hrad Bouzov a jeskyně Javoříčko. Brzy představím jeskyně Na Špičáku - také zajímavé.
      Děkuji za pochvalu fotografií a přeji hezký den. ☺

      Vymazat
  3. Jeskyně je krásná.Také jsme ji navštívili při naši dovolené v Jeseníkách.Moc se mi do ni nechtělo,protože mám za sebou klaustrofobii a jeskyně a podzemí je pořád pro mě problém.A protože si manžel vždy na dovolené vozil lahvičku slivovice,tak ač jsem nikdy moc nepila kvůli potížím s dvanácterníkem,tak jsem si pořádně lokla.Jeskyni jsem zvládla s odřenýma ušima.
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš to lehké, Jituš, s tou klaustrofobií. Já tím netrpím, ale kamarádka měla období, kdy nevstoupila ani do výtahu. Je dobře, že jsi tu prohlídku nakonec zvládla a určitě Ti to dodalo sebevědomí.
      Děkuji a také se měj co nejlépe. ☺

      Vymazat
  4. Ač jsme v Jeseníkách pobývali často,tak tuto jeskyni jsme nenavštívili. Děkuji Za ko aspoň za takové přiblížení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A Marti, nejezdili jste náhodou do Sobotína? Zase jste navštívili jiná zajímavá místa, tam je toho spousta. Brzy představím jeskyně Na Špičáku a tam bys mohla i teď, část trasy je bezbariérově upravena, však uvidíš. ☺ Mám dojem, že se to musí předem telef. domluvit, protože se vchází opačně - východem.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Ostrava - místa netypická, přesto zajímavá

Každé město má na svém katastru místa, která při pohledu na mapu jsou "město", ale vypadá to tam jako na vesnici. Asi je to proces...