Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 7. září 2023

ZOO Schönbrunn: Soužití paovce s opicí překvapí

 

Není to koza, není to ovce, ale určitě je tam opice. V přírodě se normálně nesetkají. Co to je? 😎  No přece to jsou chlupatí kamarádi. 😃 Když jsem viděla, že ve výběhu jsou společně paovce a opice, říkám si - co je to za nápad dávat je dohromady? A vidíte! 

Paovce hřivnatá - Ammotragus lervia

 

Samec svým vzhledem připomíná trochu kozla z knihy o Mikešovi, jak ho nakreslil pan Lada, i když je hnědý. V rakouské ZOO nese název Mähnenspringer, česky je to "paovce" a protože má pod krkem hřívu, dostala do názvu  hřivnatá.

Způsobem života připomíná spíše kozy, i když podle biochemických studií je blíže příbuzná ovcím. Samci mají rohy, které mohou vyrůst i více než 70 cm. Samice jsou menší a jejich rohy jsou slabší.  Obě pohlaví mají mohutné třásně (hřívu) pod krkem,  samice je má kratší,  samcům sahají i na přední končetiny. Paovce výborně šplhá (i mláďata brzy po narození), má krycí zbarvení a vydrží dlouho bez vody. Žije v malých skupinách o 3-6 jedincích, v době sucha ve stádech až o 20 kusech.









Makak magot (Macaca sylvanus)

Makak magot či magot bezocasý je opice z čeledi kočkodanovitých. Jde o jedinou opici, jejíž areál přirozeného výskytu zasahuje na evropský kontinent. Jediná evropská kolonie těchto opic se nachází na Gibraltaru. Patří mezi tzv. opice Starého světa (úzkonosé opice).
  • velikost: délka 55 – 75 cm, hmotnost 6 – 15 kg
  • rozmnožování: říje probíhá v listopadu až březnu, březost trvá 160 – 170 dní, samice rodí 1 mládě 
  • O co se vlastně jedná při čištění?
    Původně se vědci domnívali, že má pouze funkci hygienickou, tj. že slouží k odstraňování nečistot a parazitů. Ale je to sociální interakce, při které se stmelují vztahy ve skupině.

6 komentářů:

  1. To je moc hezké,když vznikají taková neobvyklá přátelství.A pár jsem jich už na videích viděla.
    Fotografie jsou nádherné a milé.
    Hani,moc hezký příspěvek.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, také mi toto neobvyklé soužití připadlo jako velmi zajímavé, protože tyto dva druhy zvířat se v přírodě vůbec nesetkají.
      Děkuji za pochvalu fotografií i článku a přeji pohodovou neděli. 😃

      Vymazat
  2. Hani to je pěkné, jak se spolu kamarádí ! Fotografie se mě moc líbí, zvířátka mám ráda. Přeju příjemný víkend, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, také se mi to líbí, takové chlupaté kamarády člověk nevidí často. 😃
      Děkuji a přeji příjemně prožitou neděli.

      Vymazat
  3. Anonymní08.09.23 6:08

    To jsou mi věci. U tebe se vždycky poučím, Hani.
    Děkuji a přeji hezký den. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsem tomu poučení opravdu ráda. 😃 Fotky mi také připadají zajímavé.
      Děkuji a přeji spokojenou a klidnou neděli.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Od Fefrovských rybníčků: Dravci a houby

Co mám ráda na nějakém výletním místě? V poslední době uvítám, když se tam něco dozvím, nebo je tam nachystáno něco informativního - pro dět...