Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 22. října 2024

Přívoz - když se protrhne hráz, železnice i návštěva mocnáře

Dnes představím jednu městskou část Ostravy, o které před měsícem věděla celá republika. Náš kraj postihly záplavy a nevyhnuly se ani Ostravě. Hned na  začátku chci uvést, že tato část příspěvku je o tom, proč byla zatopena Ostrava a ne o tom, jestli jsme někdy zažili povodně. 😉

U soutoku Odry a Opavy se protrhla hráz tvořící břeh. Mnoho lidí ani neví, že srážky, které spadnou na Pradědu a v Jeseníkách obecně, se dostanou do Ostravy. Proč? Tato mapa snad napoví:

Řeka Opava vzniká soutokem tří řek ve Vrbně pod Pradědem. Bílá Opava a Střední Opava pramení na svazích Pradědu, každá z jiné strany (to se na mapu nevešlo). Doplňuje je Černá Opava, která pramení v oblasti Rejvízu a jméno "černá" asi dostala podle tmavé vody z rašelinišť. Je to blízko Jeseníku. A právě tam byly v září ty nadměrné srážky, které poničily Nové Heřminovy, Zátor nebo Českou Ves a zatopily Krnov. Řeka Opava tedy všechnu tu vodu z Jeseníků přivádí směrem do Ostravy, kde je soutok s Odrou. A to ještě během toku přibírá další přítoky. Vlastně není divu, že ten nápor vody ta hráz nevydržela. Jde o pravý břeh Odry tvořený hrází, po které vedla cyklostezka. Fungovala tak i jako protipovodňové opatření. Jenže tlak vodní masy znásobila vlna z řeky Opavy přivádějící tu jesenickou vodu. A břeh tvořený hrází v délce asi padesát metrů nevydržel. 

Na fotu ze zdroje denikn.cz je vidět protrženou hráz a vlevo vodu proudící na Přívoz a Mariánské Hory. Nakonec bylo zveřejněno, že ty 50metrové trhliny byly dvě.

Voda z obou řek se valila do města a jak vidíme na videu (zdroj www.idnes.cz), městská část Přívoz se "přiblížila" svému původnímu názvu. Kdyby fungovala už desítky let navrhovaná přehrada v Nových Heřminovech na Bruntálsku, ochránila by Krnov a Opavu před nynější povodní a škody by tam byly výrazně menší! Prý stavbu blokují obce a ekologičtí aktivisté... 🙆

 

Přívoz leží na bývalé obchodní stezce z Opavy do Těšína. Jeho název je odvozen od slova „převoz“ (přívoz) – v těchto místech převážel převozník povozy a pěší přes řeku Odru. Počátky osady spadají do začátku 14. století, první písemná zmínka pochází z roku 1377 (Prsiewoz).

 
Nález černého uhlí v sousední Polské Ostravě byl významným mezníkem v historii Moravské Ostravy a pro Přívoz byl přelomem rok 1847. Tehdy byla tato malá ves napojena na železniční trať Vídeň - Krakov, což byla Severní dráha císaře Ferdinanda a v Přívoze je proto stanice Ostrava - hlavní nádraží. Celé to bylo pod vodou, je to i na videu.
 

Dne 2. srpna 1900 byl Přívoz povýšen na město a roku 1924 byl připojen k Moravské Ostravě. Letos je to rovných sto let!

  
Historický znak ostravské městské části Přívoz
____________________________

"Úlovek" z muzea si nemohu nechat pro sebe. Na krátkou návštěvu Moravské Ostravy přijel císař František Josef I., bylo to 28. června 1906. Zajímavé je, že na den přesně za 8 let spáchal Gavrilo Princip atentát v Sarajevu. Císař přijel vlakem na nádraží do Přívozu. Německy přivítal císaře jménem všech obyvatel Moravské Ostravy její starosta dr. Gustav Fiedler:

„Račiž mně milostivě Vaše c. a k. Apoštolské Veličenstvo dovoliti, abych při bráně, jíž přechází se do Mor. Ostravy a celého okrsku průmyslového nesoucího totéž jméno, ve jménu obyvatelstva města Mor. Ostravy tlumočil Vašemu Veličenstvu nejponíženější a nejsrdečnější pozdrav na uvítanou, zároveň s ujištěním nejvyšší úcty ke vznešenému Vašemu Veličenstvu a neochvějné lásky a věrnosti k nejvyššímu císařskému domu.“ (zdroj: Ostravské muzeum)
Při příležitosti své návštěvy daroval František Josef I. 2000,- K chudým v Moravské Ostravě, 1000,- K chudým v Přívozu, 1000,- K chudým ve Vítkovicích, 2000,- K okolním obcím a 1000,- K dělnictvu vítkovických závodů pro zaopatřovací ústavy. Majitelé vítkovických závodů věnovali svému dělnictvu 60 000,- K na zlepšení zaopatření ve stáří. Doufám, že se ty peníze dostaly k těm potřebným. 🙇

Je s podivem, kolik toho stařičký mocnář, bylo mu 75 let, během jednoho dne zvládl. Po pravdě, jinak byl vnímán tento věk dnes a tehdy. Proto se psalo "stařičký" mocnář. 😉 Kromě oficiální části programu si našel čas i na krátký rozhovor s řediteli ostravských středních škol a se školními inspektory.

Podle zpráv v dobovém tisku se císař těšil výbornému zdraví. Za to zřejmě vděčil i pravidelné životosprávě. Zanechal silného kouření. Přestal kouřit 15 viržinek denně a nahradil je 2 havana. Neholdoval ani přílišnému pití alkoholu. Stačily mu dva džbánky piva denně a trochu slabého vína. Chodíval brzy spát a brzy ráno vstával. Dbal na svůj vzhled i na dochvilnost. Měl před sebou deset let života...

Jelikož se policie a tajná služba bála anarchistů, vyhledávali její příslušníci mezi vítajícími občany možné útočníky. Zatkli nebezpečného anarchistu, odvedli jej na policejní komisařství a teprve tam zjistili, že se jedná o místního profesora německého gymnázia, který je anarchistovi na fotografii pouze podoben. Omluvili se mu a propustili jej. Pan profesor odešel vítat císaře, ale byl znovu omylem zatčen.

Díky zachráněným skleněným negativům z Ostravského muzea si můžeme udělat představu, jak Ostrava v roce 1906 vypadala:
 
 
Město se vyparádilo, vlály prapory a stavěly se slavobrány. Ostravský magistrát vyzýval všechny občany města, aby přišli přivítat císaře. V průmyslových podnicích probíhal nábor dělníků, kteří měli stát ve špalíru podél cesty ve slavnostním oblečení. Sto vybraných horníků ve slavnostních uniformách tvořilo na přívozském nádraží čestnou stráž.

Slavobrána mezi Přívozem a Moravskou Ostravou na Nádražní ulici. Postavila ji firma Fr. Grossmann a Fr. Fiala podle návrhu architekta Františka Fialy. Mohutný dřevěný oblouk byl ukotven do dvou čtyřhranných vysokých pylonů.
 
   
Po dobu císařovy návštěvy bylo zakázáno například vylézat na střechy či stromy, sedat si na okenní římsy a balkonová zábradlí, stavět květiny v nádobách na okna i okenní parapety, vystavovat zboží na prodej, házet kytice nebo podávat prosebné listy.
 
  
Přivítání Veličenstva v Přívoze. Císař se cestou na několik minut zastavil v Břeclavi, Přerově a Hranicích. Také ostatní nádraží po trase císařovy cesty byla pěkně vyzdobena. Vlak s císařem jimi projížděl pomaleji, aby císař mohl ukláněním děkovat za pozdravy vítajících občanů.
 
   
Ostrava byla slavnostně vyzdobena a i když císař nenavštívil žádnou šachtu, tohle je nazdobená pyramida z uhlí ve městě, uprostřed je busta císaře.
 
  
Jménem ostravských dam uvítala Františka Josefa paní Spenglerová, manželka okresního hejtmana v Moravské Ostravě a místodržitelského rady. Za to obdržela od císaře briliantový náramek.
 
V Nové střelnici se konala pod záštitou arcivévody Rainera Ferdinanda Habsbursko-Lotrinského střelecká soutěž – X. moravské zemské střelby. Pro větší prestiž soutěže pozvali pořadatelé císaře Františka Josefa I. a ten pozvání přijal. 

 
Na památku císařovy návštěvy byl 18. srpna 1907 odhalen v parku střelnice pomník. Stával až do roku 1919 v místech, kde je dnes schodiště na lávku pro pěší přes Ostravici u Nové radnice. No vidíte, taková to byla neochvějná láska a věrnost k císařskému domu (z proslovu starosty) a když r. 1918 padla monarchie, pomník byl odstraněn. Toho se už císař nedožil. Později se na místě střelnice začala stavět Nová radnice. 
 
Přívoz si pozornost na blogu zaslouží. Příště poznáme významného architekta. 
Zdroj: patriotmagazin.cz, Wikipedie, idnes

Žádné komentáře:

Okomentovat

Toulky českou minulostí

Přívoz - když se protrhne hráz, železnice i návštěva mocnáře

Dnes představím jednu městskou část Ostravy, o které před měsícem věděla celá republika. Náš kraj postihly záplavy a nevyhnuly se ani Ostrav...