Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 23. února 2021

Příběhy slavných značek: Merkur

Nejznámější česká stavebnice vznikla  před sto lety z poválečné nouze o hračky. Továrnu ale jejímu majiteli a geniálnímu vynálezci sebrali.

Stavebnici Merkur, se kterou si hrají celé generace, vynalezl před sto  lety Jaroslav Vancl. Narodil se 31. července 1890 v Benátkách nad Jizerou, kde jeho otec vlastnil menší strojírenský podnik. Byl nejstarší ze čtyř synů.

autor: Robert Břešťan, Český rozhlas 


9 komentářů:

  1. Tak túto stavebnicu si veľmi dobre pamätám. Môj otec ju kedysi kúpil môjmu prvorodenému synovi - má ju podnes. Tiež verím, že stavebnica bude vždy dostupná - nech si deti rozvíjajú zručnosť a fantáziu inak ako pri počítačoch či na mobiloch.
    Hanička, prajem Ti pohodový deň! 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vierko, dobře jsi to napsala a je vidět, že Merkur oslovil už generace dětí a možná nejen jich. Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  2. Hani, stavebnici Merkur měl můj bratr a já si někdy stavěla s ním. Hodně si s ní vyhrál. Měli jsme minimum hraček a tak jsme si jich považovali. Já mám svoje hračky z dětství pořád. Ráda jsem si o historii Merkuru přečetla, děkuju. S pozdravem Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, je hezké číst, že jste si s bratrem hraček považovali. Dnes asi mají děti k hračkám už jiný vztah. Já jsem svoje hračky také dlouhá léta opatrovala, ale nakonec jsem jim našla (doufám) nejlepší umístění - skončily v muzeu. Měj se pohodově. ☺

      Vymazat
  3. Hani, stavebnice Merkur mě a mé bratry provázela dětsvím. Co my se s ní nahrály, těch jeřábů, aut a staveb co jsme zkonstruovaly společně. Občas bylo zle, to když jsme chtěli stavět jen to své. Mohu však dodat, že zvítězila kolektivní práce. ☺ Moc hezká připomínka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za pěkný komentář. Je hezké číst, že stavebnice posloužila tolika dětem. ☺

      Vymazat
  4. Já měla Merkur jako povinno stavebnici do školy. Nikdy jsme z ní ve škole nestavěli, jen doma a po pravdě mě to moc nebavilo. Ale ta stavebnice je legenda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stavebnice asi byla spíš pro kluky, ale cvičila zručnost a představivost. Já jsem tuto stavebnici neměla, ale obdivuji ji, hlavně její tvůrce. ☺

      Vymazat
  5. Merkur, to je legenda. :) Sám jsem si s ním hrál jako malý a hrají si s ním i moje děti. :) Samozřejmě trochu odrostlé. :) Mladého navíc zajímaví převodové motory Bühler, tak teď vymýšlí, jak to propojit a celé to rozhýbat. :) No, jako bych viděl sám sebe před třiceti lety. :) Taky jsem si s tím hrál a měl to celé napojené na monočlánky. :)

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Do šumavského Křišťanova se jezdí za pratury

Dnes představím jednu šumavskou obec, kterou asi nebudete znát. Když jsme během dovolené zajeli pár kilometrů od našeho dočasného bydliště d...