Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 27. května 2021

Hudba různých žánrů: Jan Vyčítal - Battledress (píseň o atentátu na Heydricha)

Dnes je 27. května a na tento den připadá  jedno významné výročí. Letos je tomu už neuvěřitelných 79 let od doby, co byl spáchán atentát na Heydricha (1942). 

O tom je ta písnička, jestli ji znáte. Když jsem tu píseň kdysi slyšela poprvé z rádia, měla jsem husí kůži a nevěřila jsem, že zpívá o této události. Kdyby už nic, tak za tuhle píseň má Honza Vyčítal ode mne 👍👍👍.

 

29. prosince 1941 vyskakují nad územím Protektorátu Čechy a Morava skupiny Silver A, Silver B a Anthropoid, aby po dlouhých měsících, 27. května 1942, českoslovenští parašutisté Jozef Gabčík a Jan Kubiš spáchali atentát na zastupujícího říšského protektora. Reinhard Heydrich po několika dnech umírá a ze strany německých okupantů následuje obrovská vlna teroru a represí. Zbytky mužů z československých výsadkových skupin končí svůj hrdinský boj v kryptě kostela svatého Cyrila a Metoděje v Praze. V tomto kostele jsem byla, mnohokrát procházela kolem a vždy nezapomenutelný zážitek. 

Chtěla jsem píseň jen v podání autora, přímo to přehrát nejde, klikněte na "Přehrát na YouTube"


Battledress

Zapnu vzpomínkovou frézu 
romantiky battledressů
a najednou je mi šestnáct let.
Když jsem byl do čundrů janek, 
dřív, než zpíval Wabi Daněk
když jsem našel celtovanej svět.
 
Strašně jsem chtěl, než zestárnu, 
battledress mít i usárnu,
a pak jsem stál na nádraží i já,
zabalený saky-paky, 
na sobě tu bundu khaki
s domovenkou Czechoslovakia.
 
Silver A, Silver B, 
pak poslední pozdrav z paluby,
šlapou bačkůrky strachu i holínky záhuby,
právě slét' bílý květ, 
noc je protržená obálka,
už se k lesům snáší Valčík, Švarc a Opálka.
Horečně se potí záda 
a ruka už stengun skládá,
mercedes se blíží od Břežan.
Pak ožehne výbuch zdola 
pyšný profil protektora,
s kletbou Gabčík odhazuje zbraň.
 
Silver A, Silver B, 
véčkem zdraví ruka z paluby,
šlapou bačkůrky strachu i holínky záhuby.
Silver A, Silver B, 
bubny ladí černá kutálka,
vzpomínám na ta jména - Gabčík, Kubiš, Opálka.
 
Půl čtvrté a potom celá, 
motory zní u kostela,
v kterém sedm stínů tají dech.
Už se vojsko staví do řad, 
Jidášové žijí pořád,
a už salvy duní na schodech.
 
Silver A, Silver B, holky krásněj', 
válka - neválka,
vzpomínám na ta jména - Bublík, Hrubý, Opálka.
Silver A, Silver B, 
smrťák roztočil už osudí,
it's a long way to Tipperary, 
kov na spánku zastudí.
 
Antropoid ...
Out Distance ...
Tin ...
Bioscop ...
Percentage ...
Antimony ...
 
Silver A, Silver B, 
ozvěny stengunů doráží,
Resslovkou kráčím dolů 
ke smíchovskýmu nádraží ...

Hudba a text: Jan Vyčítal

V kostele sv. Cyrila a Metoděje k operaci Anthropoid 

https://docplayer.cz/docs-images/73/69059432/images/58-0.jpg

Zdroj: internet, video Youtube 

8 komentářů:

  1. Hani, tahle písnička se Honzovi Vyčítalovi opravdu povedla.👍👍👍 Ona se mu jich povedla většina. Chodila jsem na ně pravidelně od roku 1972 do Národního domu na Smíchově, kde Greenhorni hráli týden co týden. Jo, kdepak je mé mládí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsi ho, Ali, měla možnost poznat dost dobře. Já jsem ho viděla u nás jednou na slavnostech. Právě tuto píseň si nejvíc pamatuji. ☺

      Vymazat
  2. Honzu Vyčítala jsem měla ráda a jednu dobu ho hodně poslouchala,byli jsme i na několika koncertech..Na tuhle píseň si nevzpomínám,ale je parádní jako všechny další.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jitko, je dobře, že jsi tolik koncertů viděla.
      Měj se také hezky. ☺

      Vymazat
  3. Hani, tak tuhle písničku vůbec neznám. Ukážu nejmladšímu synovi, ten se o tuhle tématiku hodně zajímá. Měj hezký víkend. Zdraví Tě Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jak vidím, jsem se synem stejná krevní skupina, tak ať si tu písničku poslechne. Také tě zdravím, měj se ☺.

      Vymazat
  4. Hanko, poslechla jsem si píseň a opravdu běhá mráz po zádech. ♥ Do hudební abecedy jsem k Renatce vybrala právě skupinu Greenhors. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Marti, ona to není píseň, co bude lámat hitparády. Její smysl je hlubší a ten, kdo napsal slova, musel mít tu událost - atentát na Heydricha, dobře prostudovánu. Probírala jsem se textem podrobně a je to přesně podle skutečnosti. Tím je píseň ojedinělá. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kaštan - síla přírody i léčivé využití květů

  Kaštan zná každý už od dětství. Správně je to jírovec maďal. Po celém světě existuje asi 15 druhů této dřeviny. Doba květu závisí jednak n...