Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 16. května 2021

O češtině od A do Z: Používání předpony poly- a poli- v českém jazyce

 

15. Praktická škola naší mateřštiny s humorem a nadhledem. 

Proč polyglot s tvrdým Y a poliklinika s měkkým? Může za to řečtina.

Připravili Michal Jagelka a Alex Röhrich.

8 komentářů:

  1. Hani, já si vždy zakládala na tom, že umím hezky česky. Dokonce jsem si jeden čas přivydělávala korekturami. A pak mi ti prevíti změnili psaní velkých a malých písmen v místopisných názvech a udělali další změny. Koupila jsem si nová pravidla českého pravopisu, ale už to není hezky česky, jen v tom hezky plavu.
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky jsi to, Ali, napsala. Je fakt, že kdo má jazykový cit, má z poloviny vyhráno, co se týče pravopisu. Ty změny v pravidlech jsou pak nepříjemné a tady se nachytáme, pokud to není zažito. Psaní velkých písmen se dost změnilo. Díky a také prima dny. ☺

      Vymazat
  2. Zrovna tyto předpony mi moc problém nedělají, nejčastěji tápu v předložkách s/z. Mimochodem, vůbec jsem netušila, co je to polyglot, tipovala jsem to na nějaké zvíře, a on je to člověk, který umí více jazyků :D Člověk se opravdu učí celý život ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, já myslím, že každý má nějaký pravopisný jev, kdy si není jistý. Je vidět, že i za pár minut v tom podcastu může být užitečných. Občas to sem dávám. ☺

      Vymazat
  3. To je hodně zajímavé,ale zrovna nad tím bych moc nepřemýšlela,protože krom polikliniky moc slov s poly neznám.Ovšem poslední rok nějak můj cit pro pravopis klesá,přestávám si být jistá a neumím zdůvodňovat.Jak píše Ellis problém s a z.Vždy jsem radila hlavně dceři a vnoučatům a teď si nejsem jistá.Možná je to věkem,že zapomínám,měla bych si zopakovat pravidla českého pravopisu.
    Hani,měj hezký nový týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Ti, Jitko, rozumím. Ta jistota možná souvisí s tím, jak člověk často píše. V zaměstnání nebo ve škole je nucen více psát, v posledním roce a půl za karantény se vše změnilo, ale třeba se to napraví i po stránce pravopisu. Zapomínat je lidské... ☺

      Vymazat
  4. Tak nad tím by mě nenapadlo zamyslet se. Každopádně zajímavé a poučné, toho není nikdy dost. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že v tom pořadu bývají zajímavé jevy ze života a může se to hodit. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...