Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 15. září 2021

Brusné: Penzion Brusenka - venkovní prostory

Pokud jedeme na dovolenou (nejen) po Česku,  hledáme ubytování, které nám vyhovuje. Co požadujeme, je nocleh se snídaní, což všude není samozřejmostí a sociální zařízení na pokoji. V mnoha penzionech mají kuchyňku s možností vlastní přípravy jídla, ale jedu na dovolenou a nestrávím půl dne nákupem potravin a vařením. Po zkušenosti s výborným penzionem v době před covidem jsme se poohlédli po podobném ubytování a  přišli jsme na Brusenku. Byla to dobrá volba 👍.

Mapa Brusné

Takhle jsem penzion viděla poprvé z auta. Motiv malovaného obloučkového soklu byl převzat ze staveb z jižní Moravy. Černobílá šachovnice ve výklenku na uličním průčelí symbolizuje havířskou minulost předválečného majitele. Před válkou totiž vlastnili budovu mlýna bývalý havíř, naddůlní Josef a jeho manželka Emílie Kubečkovi. Manželé měli rádi společnost, a proto udržovali kontakty se známými osobnostmi tehdejší doby.

U parkoviště se nabízela tato výzdoba.

Bezbariérový přístup z parkoviště do penzionu.

Brusenka je penzion s restaurací.

Je to vlastně historická budova. Už v minulém článku o obci Brusné jsem psala, že tam byl Panský mlýn a jeho budova přetrvala. Proto penzion má na restaurační zahrádce stále jako dekoraci velké mlýnské kolo. Panský mlýn byl jedním z nejstarších svobodných vykoupených mlýnů v regionu. První zmínky o budově mlýna pocházejí z počátku 14. století, kdy byl součástí podhradí gotického hradu Křídlo. To je doba panování Lucemburků u nás. ... Za panování hraběnky Marie Amalie Rottalové, provdané De Monte l´Abbate byl v roce 1762 - 1763 vykoupen. (Rottalové byli původem rakouský šlechtický rod, od počátku 17. století usazený na Moravě. Během třicetileté války a krátce poté získali rozsáhlý majetek v oblasti Hostýnských vrchů). Dochovala se kopie výkupní listiny (originál byl zničen při požáru).

Od roku 1827 až do roku 1924 mlýn spadal do panství hrabat Laudonů z nedalekého města Bystřice pod Hostýnem. Pokud vám jméno Laudon něco připomíná, ať už si vzpomenete na text známé písničky (Generál Laudon jede přes vesnici) nebo si z hodin dějepisu vybavíte slavného rakouského generála Ernsta Gideona von Laudona, tak vězte, že bystřické panství vlastnili právě jeho potomci. Nejznámější je tady
Ernst von Laudon, který panství v Bystřici převzal do své správy od otce v roce 1856.

Po velkém požáru dne 6. srpna 1921 byl objekt mlýna rekonstruován a následně přestavěn podle plánů neznámého vídeňského architekta ve stylu rané venkovské moderny. Na sousedním pozemku byla zřízena pila na parní pohon.

Pila byla rovněž doplněna vodní Francisovou turbínou, která je nyní vystavena na parkovišti před mlýnem.

Nové vodní kolo na horní vodu je replikou. Průměr kola je 4,85 metrů, obsahuje 48 lopatek a jeho hmotnost je v suchém stavu 1,8 t.

Kolo je poháněno vodou z mlýnského náhonu. Voda je  přiváděna z říčky Rusavy přes kilometr dlouhým náhonem a akvaduktem. Svou funkci začal mlýn ztrácet koncem 19. století, v roce 1893 byla jeho hlavní náplň definitivně zrušena. V roce 1997 byla Brusenka otevřena pro veřejnost jako penzion.

Možná se vám fotky zdají rozmazané, ale kolo se točí.

Zmínka o mlýně je rovněž zanesena do obecního znaku Brusného, ve spodní části erbu je znázorněn červený mlýnský kámen - žernov.

Znak obce Brusné

Naše zraky směřovaly k balkonu, protože jsme měli rezervován pokoj s balkonem a v penzionu jsou takové pokoje jen dva, takže jeden bude "náš". Na balkonku je bezva posezení - stoleček a dvě židle.

Květinová výzdoba na zahrádce u penzionu je opravdu bohatá a na každém stole byla kytka v kyblíčku.

Obdélníkové stolky na zahrádce jsou nápaditě vyrobeny ze starých šlapacích strojů. Byla využita kovová konstrukce. Jsem fanda do šicích strojů, tak mě zajímaly značky.

My jsme seděli u Bobbina, ale šlapat se nedá, je to upevněno.

Vodník ze svého stanoviště dohlíží na chod mlýnského kola a sleduje hosty 😀.

zdroj: Penzion Brusenka, Wikipedie, Mapy.cz a internet

1. Ahoj Hani!
    Krásné fotky i psaní!
    Brusenka je jedna zmých srdečních záležitostí.Miluju to tam...
    Pěkný den!Z.

1. Ahoj, Zdeni, zase jsi mě potěšila ☺. Vím, že to tam znáš a ty venkovní prostory asi lépe, než já - můžeš to sledovat dlouhodobě. Příště napíšu o interiérech a ty možná neznáš, tak to bude o Brusence zase jinak.
      Měj se hezky. ☺

2. Věřím, že celý pobyt byl dobrým prožitkem a dokladují to i fotografie. Jsou parádní včetně toho točícího kola.

1. Mirku, děkuji za pochvalu fotografií. V pěkném místě se fotí dobře, znáš to. Točící se kolo už je jen dekorativním prvkem, ale k bývalému mlýnu dodává to kouzlo.

3. Hanko,vybrali jste si pěkné místo k ubytování a následně k podnikání výletů do okolí. Moc hezky jsi vše zdokumentovala.

1. Marti, je to přesně tak, jak jsi napsala. My jsme se na Brusenku vraceli a naplánovali jsme si více výletů, postupně o nich tady na blogu napíši.
      Děkuji za pochvalu. ☺

4. Hani,měli jste nádherné ubytování.Mám ráda když je penzion spojený s restaurací,že se nemusí shánět,kde se najíst.Mají tam i krásnou výzdobu,všechno to vypadá velmi mile a muselo vám být v takové prostředí příjemně.Těším se i na vaše výletování.
    Všechno jsi moc krásně nafotila.
    Měj se hezky

1. Jituš, je to tak, jak píšeš. Také už na dovolené nebudu shánět a vařit, jdeme do restaurace se najíst. V penzionu to bylo hezké, to zkusím představit i v dalším článku. Výletovalo se každý den, i za deště.
      Děkuji za pochvalu a přeji hezký nový den. ☺

5. Hani měli jste krásné ubytování v příjemném prostředí. Také jsme měli penzion spojený s restaurací a ráno švédské stoly prostřené na snídani .je to super, když se člověk nemusí o nic starat. Moc pěkné fotografie. Měj se hezky a těším se na další článek.

1. Jaruš, sami máte z nedávné doby zkušenost s penzionem, tak víš, jak to tam chodí.
      Děkuji za pochvalu fotografií a další článek bude brzy následovat. Měj se co nejlépe. ☺

6. Haničko, přiznám se, už jsem nakoukla na stránky penzionu, tvé fotky se mi tolik líbily. Občas jezdíme tímto směrem pracovně, hned jsem si penzion uložila. A ubytovávají pejsky, což je pro nás velké plus. Vypadá opravdu moc krásně. Děkuji za info a přeji příjemný den, Helena

1. Helenko, brzy dám materiál k interiéru, tak se můžeš pak podívat. Pokud budete mít pejska, asi by byl lepší ten větší pokoj.
      Děkuji Ti a přeji co nejlépe prožitý den. ☺

7. Hani, potěšila jsi mne s tímto článkem. V penzionu Brusenka jsem byla, když jsme trávili dovolenou vedle na Rusavě. Když jsme projížděli okolo, hned nám padl do oka a museli jsme dovnitř. Byla jsem nadšená květinovou výzdobou a všemi těmi starými věcmi okolo. Je pravda, že jsem se moc nezajímala o jeho historii a mám takový dojem, že z venku vypadal jinak, ale už je to určitě aspoň 15 let zpět. Díky za připomenutí.

1. Heli, jsem ráda, že to tam znáš. My jsme původně chtěli jít i na koupaliště do Rusavy, ale počasí nebylo už teplé - na koupání to nebylo. Jsou to tam jen 3 km. Je možné, že to vypadalo trochu jinak, ale myslím, že ty základní prvky oni ponechají, je to vlastně historická stavba. ☺

8. Hani, penzion se mě moc líbí, dívala jsem se na jejich stránky. Je to přesně ten styl, co já mám ráda. Zapsala jsem si ho, může se hodit... Děkuju. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, určitě je penzion ve Tvém duchu, jak to vidím na blogu, také jsem si tam několikrát na Tebe vzpomněla.
      Měj hezký den. ☺

Toulky českou minulostí

Pozoruhodné ženy: Helena Voldanová a Zelený čtvrtek

Dnešní článek je ke Dni učitelů, který se připomíná v den narození Jana Ámose Komenského. Všem, kteří tomuto nelehkému povolání zasvětili sv...