Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 26. října 2021

Příběhy slavných značek: Škoda

 

Škoda: Auta, která nesou jméno jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů naší historie a možná tuto značku máte v garáži/vlastníte škodovku.
 

Jak rytíř k podniku přišel a z malé továrničky se 33 dělníky udělal podnik se světovou reputací? Největší výrobce automobilů v ČR navazuje na společnost Laurin a Klement

 Václav klement a Václav Laurin

Firma L & K zavádí výrobu sportovních vozů, které dobývají slávu po celém světě. Přestože se Voiturett v různých modifikacích neprodalo pravděpodobně více jak 500 kusů, továrna se úspěšně rozvíjí. Již v následujícím roce byl představen čtyřsedadlový typ B. První čtyřválec se objevil v typu D (1906). Laurinky jezdily mimo jiné na Novém Zélandu, v Japonsku, Rusku, Německu, Anglii, Mexiku. V roce 1907 byla zrušena výroba motocyklů, firmy se změnila na akciovou společnost a došlo k r ozšíření závodu. Tajemství úspěchu se skrývali mimo jiné i v úspěšném účinkování na závodech a soutěžích. V roce 1910 byla už firma největší automobilkou v rakousko – uherské monarchii. O dva roky později byla k firmě připojena liberecká automobilka RAF, firma tím získala licenci na výrobu složitých šoupátkových motorů typu Knight. Kromě osobních automobilů vyráběla firma L & K autobusy, nákladní vozy, motorové pluhy i stacionární motory.


Slavia
(1894)

L & K Slavia

L & K Slavia

L & K Slavia

L & K Voituretta A
  (1905)
 

L & K  B
(1906)

L & K Voituretta B2
(1907)

L & K  F
(1907)

L & K  G
(1908)

L & K  FC
(1908)

L & K  L
(1910)

L & K  SE
(1913)

L & K  RK
  (1913)

L & K  MH
(1920)

Všechno to začalo v roce 1866, kdy do plzeňské strojírny hraběte Waldsteina nastoupil jako vrchní inženýr Emil Ritter von Škoda. Tento 27letý plzeňský rodák měl za sebou studium na několika technických vysokých školách i praxi v cizině. Poznal prudký rozmach světového strojírenství a průmyslového podnikání, a nebýt vypuknutí prusko-rakouské války, možná by i v cizině zůstal.

Než inovaci, to fabriku radši prodám

 

 

Jen co se nadějný mladý muž ve Waldsteinových strojírnách rozkoukal, přemýšlel o tom, co by se dalo dělat lépe. Bylo mu jasné, že se strojírna musí modernizovat, jinak neobstojí v konkurenci. Jenže než by se hrabě pouštěl do nějakých novot, raději Škodovi strojírnu prodal.

Emil byl rád, že může podnik řídit podle svých představ, a hned se pustil do úprav. Z rodinných peněz. A tak 12. června 1869 vznikla Škodovka. Škoda z malé továrničky s 33 dělníky udělal brzy obrovský podnik se světovou reputací. Ale ještě to trvalo, než se v něm začala vyrábět auta.

Nemožné jako výzva

Emil Škoda byl vynikající technik a také výjimečná osobnost. Osobně řídil provoz, chtěl být u všeho, o všem rozhodovat. Říkalo se o něm, že byl autokrat a cholerik. Býval v práci od rána do noci, neuznával hry za zády, všechno řešil „chlapsky“ a na místě. Nesnášel výmluvy a lži. Práce pro něj byla vším.

Nejraději přijímal zakázky, které jinde odmítli jako nerealizovatelné. Bral to jako výzvu. Vyráběl odlitky pro stavbu obchodních i válečných lodí, stroje pro pekárny, cihelny, pily, plynárny, vodní pumpy, vodovody, chladicí zařízení, rekonstruoval staré dílny, přistavěl novou slévárnu, strojírnu, ocelárnu, kovárnu, vlastní železniční dráhu a zbrojovku, vyvážel zboží do ciziny…

Důsledky stresu

S novým stoletím vznikla akciová společnost Škodovy závody. Emil rytíř Škoda v nich i nadále zůstal prezidentem a generálním ředitelem. Ale moc si toho neužil. Po padesátce se u něj začaly projevovat důsledky permanentního duševního a tělesného vypětí.

Lékaři doporučovali klid, cestování, zejména na jih a k moři, cestu do lázní. Poslechl. 8. srpna 1900 ale ve vlaku poblíž Selzthalu ve Štýrsku cestou domů z lázní náhle zemřel. Bylo mu jednašedesát let.

zdroj: J. Škápíková , M. Šorelová, J. Kovařík, skodaps

14 komentářů:

  1. Hani moc hezký blog a zajímavé čtení manžel ten jenom vždy škodovky kupoval máme Škodu Octavie je to spolehlivé auto ..Hezké odpoledne přeji ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Betko, za pochvalu. My máme také škodovku, jiný typ a věřím, že jste spokojeni.
      Přeji příjemný večer. ☺

      Vymazat
  2. Hani, další velice zajímavý článek. A pro mně o to víc, že jsem až do odchodu do důchodu pracovala jako odborný ekonom u dealera Škody. Krom prodeje aut tu byl samozřejmě i značkový servis. První auto mého muže byla škodovka. Přesněji Popular. Nezapomenutelným zážitkem bylo, když nás v jedné zatáčce předběhlo kolo a pak jsme zjistili, že je naše. Takže jsem dlouho vyvažovala, abychom kolo dojeli. Naštěstí byl v té době minimální provoz.😂 Pak muž střídal auta, ale škodovkám se vyhýbal. A já v práci slýchala, proč? Když pro mně přijel a parkoval mezi škodovkami na firemním parkovišti, slýchala jsem, co tam to auto dělá. 😃 Až po hodně dlouhé době se nechal zviklat. A já si občas rýpnu a ptám se: "Hele, a proč ty jsi nikdy nechtěl škodovku?"
    Hani, měj hezké dny. 🍀🍁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se tedy povedlo! ☺ Jaká náhoda s tím zaměstnáním... Na první auto se nezapomíná a určitě vám Popular udělal dobrou službu. Moc hezky jsi to napsala, moc děkuji za takový zážitek. ☺
      Přeji příjemný střed týdne. ☺

      Vymazat
  3. Hani, to je zase zajímavý článek. My jsme se starou škodovkou Octavia začínali. Ta se dala ještě natočit i klikou. Pak následovala další. Teď už auto nemáme. Sice máme a teď opravujeme garáž, ale tu využívá syn a parkuje tam přívěsný vozík. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jaruško, za pochvalu článku, Škoda si uvedení mezi naše slavné značky určitě zaslouží! Octavia je legendární auto, také si na to pamatuji. Garáž je praktická a určitě se najde pro ni využití.
      Ať se daří! ☺

      Vymazat
  4. Hani,zajímavé čtení.Také jsme začínali se škodovkou a i další auta jsme měli vždy škodovku.Najezdili jsme s ní v zahraničí spousty km.A manžel si uměl škodovku i většinou sám opravit.Teď už máme jinou značku.
    Bohužel s automobilovým průmyslem je to teď špatné.Syn sice nedělá přímo ve Škodovce,ale v podniku,který vyrábí šrouby pro auta a těm chybí čipy a je problém.Škodovka stojí a syn dělá jenom čtyři dny v týdnu a tento týden je doma celý a to na 60%.Nikdo neví,jak to bude dál.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jituš, čtení je to dneska zase z jiného soudku, jsou rodiny, které této značce Škoda zůstávají věrni po celý život. S těmi problémy je to špatná situace, slyšela i četla jsem o tom. Je to velká ekonomická ztráta a lidé jsou za práci rádi (sice znám z okolí pár povalečů ☻).
      Přeji tedy našemu automobilovému průmyslu, aby to překonal a zase byla spokojenost. ☺

      Vymazat
  5. Týýýý jó to je skvělé povídání, líbí se mi.Jako mladá jsem montovala stírátky i náhony na škodovky. Mě ta práce hodně bavila. Hezký večer ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, to mám opravdu radost, že jsem Tě tímto článkem potěšila. Jsi tedy na to odborník a napsat dnes, že ho práce hodně bavila, je skvělé!
      Mám radost a přeji také příjemný večer. ☺

      Vymazat
  6. Hani, moc zajímavé čtení o Škodě auto. Já mám teď taky Fabii a nemůžu si stěžovat. Ve Škodovce pracuje můj nejmladší syn a jsou tam teď velké problémy s díly, do práce chodí všichni tak jednou za týden a jsou z toho smutní a nervózní, co bude dál... Měj se hezky, Hani. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji za pochvalu, Fabie jsou výborná auta a přeji Ti, aby ta Tvá sloužila k plné spokojenosti. O těch problémech vím, nechtěla jsem to dávat do článku, uvidíme, jak se to vyřeší. To asi nikdo neví. Přeji synovi, aby to také překonal a byla to jen zkušenost.
      Měj se také co nejlépe. ☺

      Vymazat
  7. ... a mohla si klidně pokračovat :o) Dlouhá historie, o které jsem si moc ráda přečetla, se zadrhla asi až teď. I když teď se zastavilo ledasco dalšího. Ráda jsem se podívala na veterány, krásu karoserií jsem začala naplno vnímat s Adamem, který auta prostě miloval...
    Všechny naše auta byla vždycky Škoda. Momentálně je to Superb a malá Fabie, není na co si stěžovat. Spolehlivé vozy.
    Děkuji za skvělý článek a přeji příjemný den, Hani. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ta historie je opravdu dlouhá a bylo by to na tři články, nejméně... Tu Octavii jsem dala jako příklad úspěšného auta, to tam ještě nejsou technické údaje. Plně chápu zájem o veterány, my s přítelem občas také zajdeme na výstavu a tam fotím jak o duši.
      Je fajn, že jste značce Škoda věrni a přeji vám, abyste byli nadále spokojeni a najeli spoustu km bez nehod.
      Děkuji za milá slova a také přeji úspěšný sluníčkový den. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 202. schůzka: Praha, defenestrace pořadové číslo 1.

 „30. dne měsíce července Léta Páně 1419 purkmistr a někteří konšelé Nového Města s podrychtářem, nepřátelé přijímání z kalicha, od obecnéh...