Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 17. listopadu 2021

Vzhůru na Hostýn!

 

Byli jste někdy na Hostýně? My jsme na dovolené pobývali v pásmu Hostýnských vrchů, bylo tedy jasné, že v našem programu bude i toto poutní místo. Je to mariánské poutní místo, po Velehradu největší na Moravě a v r. 2018 bylo vyhlášeno národní kulturní památkou.

Hostýn je jedním z hlavních vrcholů Rusavské hornatiny. Je asi 3 km jihovýchodně od města Bystřice pod Hostýnem, nad jejímž relativně rovinatým okolím má převýšení přibližně 430 m. 

  

To pro ty, kteří by se tam chtěli vypravit po svých. I z okolních vesnic tam vedou trasy. Už z dálky ze silnice je vidět, že  Hostýn má dva vrcholy, oba se nacházejí na katastru obce Chvalčov.

 https://foto.turistika.cz/foto/0/7793/full_ea5363_f_normalFile9-hostynske-vrchy-svhostyn-tesak-048.jpg 

Hostýnské vrchy

Na nižším z vrcholů, v nadmořské výšce 718 m, stojí barokní poutní chrám Nanebevzetí Panny Marie. Pohled na mapu: 

Takhle nějak mohli Hostýn vidět naši předkové v r. 1895, obr. z netu.

https://www.hostyn.cz/historie/P1020474.jpg

Na stránkách Bystřice pod Hostýnem je uveden jízdní řád spojů, které v době poutí a o víkendu jsou posíleny a také návod pro automobilisty, jak získat povolenku ke vjezdu. Jsou tam v podstatě tři parkoviště, ale to množství aut je jistě brzy zaplní, to nepočítám auta stánkařů, kteří tam jsou dnes a denně, mnozí jistě ano. Ti potřebují pravidelně zboží doplňovat. 

Kdo by chtěl na Hostýn pěšky - Zde

Nejdříve jsme se poptávali místních a  číšníků v restauraci, jaká je možnost dojet autem na Hostýn. Byli spíše skeptičtí, ale asi mají zkušenosti hlavně z poutí, kdy je tam nabito. Zvolili jsme tedy termín, kdy se nahoře žádná akce nekoná a také podle počasí. Na parkoviště nahoře se vydávají povolenky pro řidiče, denně prý 50. Vyjeli jsme po snídani a v tomto stánku to za námi nabízelo ještě 36 volných míst. Zaplatíte stovku a máte možnost být na horním parkovišti celý den. Ovšem nahoře, jak jsme to pak procházeli, bylo určitě více aut než těch 50!

Povolenky jsou na výborném místě - u velkého parkoviště u hřbitova, kdyby to nešlo, je možno zaparkovat a jet  autobusovým spojem z blízké zastávky. 

Regulovščik u vjezdu na Hostýn řekl, že musíme zaparkovat na dolním parkovišti, že k chrámu se nesmí. Tam je to asi pro vyvolené. Tady jsme pod známými schody a v ranním slunci jsme viděli poutní chrám, který jsme už pár dní pozorovali z Brusného.

Zvolna jsme stoupali nahoru a pozorovali stánky, které tvoří v souvislém pásu takový lem kolem schodů už od autobusové zastávky. Nechtěla jsem jít až ke stánkům, stejně bych nic nekoupila, tak aspoň trochu ten sortiment. 

Kupte si oplatky a turecký med, hezky vyhřáté na slunci... 

Bylo půl desáté, zdálo se, že jsme mezi prvními návštěvníky, protože prostory u stánků zely prázdnotou a ani po schodech nikdo nešel. To bylo jen zdání... 

Jak stoupáme po schodech, fotím zleva i zprava a tady je restaurace. Nejen duchovním chlebem je živ člověk a ještě netušíme, že nakonec tady budeme obědvat. Počasí je zatím nevyzpytatelné, jak přítel původně vyšel bez bundy z auta, nahoře usoudil, že tady na vrcholu zas takové vedro není a větrovka by se i hodila, vrátil se pro ni. Já jsem si tu nahoře zatím vyfotila okolí baziliky, i když pro fotografa nebyly dobré podmínky, to je vidět, že nebe nic moc. 

Kaple sv. Jana Sarkandra. 

Zachytila jsem informační tabuli -  rozcestník, aby bylo vidět, co tam všechno nahoře je.

Tady je už vidět, že obloha začíná modrat a než jsem to celé obešla, bylo to už lepší.

Sochy svatých Cyrila a Metoděje
Umístěné  před kostelem na horním nároží kamenného prostranství. V r. 1864 je zhotovil kroměřížský sochař Ant. Tomáš Beck na objednávku bystřického čtenářského spolku, který vedl farář Bernard Reger. Sochy jsou vysoké 220 cm, osazeny na podstavci. Materiál tvoří jemnozrnný maletínský pískovec. První renovace doložena již v r. 1869, následující v r. 1910 v souvislosti s budováním schodiště. Poslední restaurování prováděl sochař Lendr z Prahy v r. 2000.

 

... Oroduj za nás, sv. Methoději.

Na tabuli je nápis: Na oslavu tisícileté památky příchodu slovanských věrozvěstů sv. Cyrila a Methoděje postavil Čtenářský spolek. Sv. Cyril 

 

Sochy světců na čelní straně baziliky.

 

Jsme před vstupem do baziliky a před ní téměř nikdo. Fajn, jdeme do chrámu, já už masíruju foťák, ale když otevřeme ty těžké dveře, je tam nabito, právě probíhá ranní bohoslužba. Všechna místa jsou obsazena, lidé mají roušky a hodně jich stojí. Rozhlížíme se a je nám jasné, že tohle není pro nás ta vhodná chvíle. Chvíli sleduji bohoslužbu, hodnotím situaci a pak odcházíme. Ano, sem se vrátíme, ale až bude prázdno... 

Pokračování Hostýnského seriálu

12 komentářů:

  1. Haničko, v dobrém závidím - Hostýn mám zatím jen na seznamu. Ráda jsem se podívala na fotky a přečetla si praktické info.
    Měj příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, Hostýn by měli navštívit lidé jak věřící, tak i ti, kteří tam nejdou na pouť, ale chtějí se seznámit s tím, jak to tam vypadá. Bude daších několik pokračování - až do Vánoc postupně a uvidíš, co tam všechno je.
      Přeji také příjemný večer. ☺

      Vymazat
  2. Hani, zdravím. Tak tady jsem byla jen jednou - a to dnes s Tebou... Děkuju za výlet na poutní místo. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji a také Tě chci upozornit, že z té návštěvy jsem udělala celý "hostýnský seriál", protože i poutní místa bychom měli znát. ☺

      Vymazat
  3. Hani,nebyla jsem tu,ale místo je známé,četla jsem o něm.Kdyby byl Hostýn blíže,určitě bychom se tam vypravila.Mám taková místa ráda.Překvapuje mě,co je tam stánků.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jituš, já jsem tam byla také poprvé a to mám Hostýn podstatně blíže, než vy. Navíc se dočteš, že tam bylo původně keltské hradiště, ale to bude v dalších pokračováních, doplněno i fotkami. Stánků je tam opravdu moc, bohužel se nerealizoval Jurkovičův návrh to mít v jednotném a hlavně hezkém stylu.
      Děkuji a přeji příjemný večer. ☺

      Vymazat
  4. Díval jsem se včera večer po přečtení článku na živé vysílání z webových kamer. A ještě že nemám elektronické bankovnictví. Hned tam vyskočilo číslo účtu pro možnost zasílání finančního daru. Oltář byl nasvícený, ale venku byla mlhavá tma. Přeju hezký den. :-) Mám radost, že mohu všude na blogeru komentovat a dokonce pružně bez toho, abych musel desetkrát po sobě zadávat hádanku, že nejsem robot.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu ten povzdech, ale znáš to, téměř všude, kam přijdeš, je kasička a přispějte...
      Blahopřeji k možnosti komentovat jak se Ti zamane, to také není k zahození. ☺ Já to odklikávání, že nejsem robot také znám, a to jsem přihlášená.

      Vymazat
    2. O ten příspěvek ani nejde, když jsme tam před lety byl s celou rodinou o Vánocích. Také jsme do pokladničky dali. Akorát jde o to, že když na tebe takhle vyskakují čísla účtů i na webkameře, není to moc věrohodné... Když to odklikávání nejsem robot zabere třeba 5 minut, je to otrava a téměř s železnou pravidelností se komentář odešle v sedmičkové časy příklad v 7:07. Tak jsem si říkal, jestli si ze mě někdo nědělá legrácky. Když jsem hrával jednu online hru, tak naši místní trojští koně se mnou tam chtěli tak moc pořád bojovat, ale tím způsobem, že znali předem každý můj krok. A když ti někdo vidí do karet, nemá cenu hrát. Já mám tedy na internetu v určitých směrech i dost negativní zkušenosti... Bankovnictví se tedy bráním víc než čert kříži. Přeju pěkný večer.:-)

      Vymazat
    3. Někdy jsou tyto úkony, jak popisuješ, nepříjemné a zdlouhavé a člověka to spíše odrazuje. Ale máš pravdu v tom, že jsme určitě každý nějaké negativní zkušenosti zažili.
      To bankovnictví na internetu není povinné a kdo nechce, tak to řeší jinak a ... také přeji už příjemnou sobotu. ☺

      Vymazat
  5. Hani to byla moc hezká procházka. Na Hostýně jsem ještě nebyla, tak snad se tam podíváme. ☺ Budu se těšit na pokračování. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, to bych Ti přála zajet tam, ale pokud ten areál člověk chce projít a trochu si to užít, je to na půl dne nejmíň. Ale jsou tam restaurace, kde se naobědváš, nohám dáš odpočinek, chce to také vybrat dobré počasí. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...