Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 6. prosince 2021

Mikulášská nadílka: Výroba čerta a Pohádka o Popelce. Poslechněte si klasickou kouzelnou pohádku (audio)

 

Den sv. Mikuláše připadá na dnešek. Kdo byl Mikuláš?

 Čeština spíše pro děti: Miku, Miku, Mikuláš – básnička pro mikulášskou besídku (úroveň B2)

Svatý Mikuláš žil již před 1 700 lety v Řecku a v Turecku. Zde se jako mladý stal biskupem v Myře. Jeho život byl poznamenán pronásledováním křesťanů na počátku 4. století. I po mnoha staletích zůstává zářným příkladem štědrosti a nezištnosti. Jedna legenda říká, že Mikuláš v přestrojení obcházel obydlí chudých a kladl jim přede dveře pozlacená jablka a ořechy.

 Zařaďte do jídelníčku potraviny, které s očistou pomohou

Pojďme si vyrobit čerta: 

Návod:

1) na výrobu potřebujeme sušené švestky, pokud máme sušenou hrušku, špejle, papír, lepidlo, nůžky

2) špejle nařežeme na požadovanou délku a na jedné straně seřízneme špičku ( dvě na ruce, dvě na nohy, na hlavu, případně kratší špejle na čertí rohy)

3) na špejle napíchneme sušené švestky, tím vytvoříme dvě ruce a dvě nohy, hlavu a tělo čerta lze udělat ze sušené švestky nebo z jablka malé velikosti

4) ruce, nohy i hlavu napíchneme do těla

5) vyrobíme doplňky — z proužků papíru vyrobíme krátký řetěz, který navlékneme na ruce; do jedné ruky vyrobíme vidle — tvar vidlí vystřihneme z papíru a nalepíme na špejli zakončenou špičkou, vidle propíchneme poslední švestkou na ruce, do hlavy zapíchneme kratší špejle jako rohy

6) do hlavy zapíchneme hřebíček místo očí a nosu, z červeného papíru vystřihneme jazyk čerta, který připevníme hřebíčkem do hlavy

Nabízím ještě obrázky, můžete si vytisknout a vybarvit:

 

V době adventní nemusíme jen kmitat kolem vánočních příprav. Vánoce - to je doba klidu a pohádek. Pohádku o Popelce všichni známe, můžete si ji pustit i k pečení nebo jiné práci. Poslech je možný do 23. 12. 2021:

 

Na motivy staré klasické pohádky pro rozhlas napsal a režíroval Zdeněk Kozák.
Hrají: Pavel Zatloukal, Hana Holišová, Ivana Hloužková, Petra Bučková, Jiří Vyorálek a další
Natočeno: 2011, zdroj: junior.rozhlas.cz
 
Popelka je hlavní hrdinka stejnojmenné pohádky (německy Aschenputtel nebo Aschenbrödel) bratří Grimmů, která je v českých zemích známa i pod alternativním názvem O Popelce, jak její příběh ve svém zpracování nazvala Božena Němcová.
 

Popelčin příběh je prastarý (je znám už v 10. století v Číně, kde se praktikovalo svazování chodidel) a stále velice aktuální, neboť pojednává o společenských problémech ve vztazích mezi partnery, kteří se nacházejí na opačných koncích sociálního žebříčku (mesaliance). 

Hlavním principem pohádky je Popelčina přeměna z chudé, ušmudlané a zanedbané dívky v krásnou a atraktivní dámu. Tento princip, známý z Popelčina příběhu, byl hojně používán v minulosti a je stále používán i dnes v mnoha moderních literárně-dramatických i audiovizuálních dílech.

Motiv drobné nožky, která prozradí ušlechtilý původ přestrojené princezny, se objevuje i v literární verzi pohádky O princezně se zlatou hvězdou na čele v podání Boženy Němcové. 

zdroj: rozhlas.cz, Wikipedie, nmvp.cz, YouTube, 

8 komentářů:

  1. Hani, to je zase moc hezký článek. Pohádky Bratří Grimmů jsem koupila, když byli kluci malí, ale nějak mi přišly až moc kruté, tak že jsem je večer dětem a i nečetla. To jsem raději sáhla po knížkách jako byla Honzíkova cesta, Broučci a Ferdu Mravence.Mojí nejoblíbenější knížkou byla Špalíček veršů a pohádek od Františka Hrubína, kde byly součástí i Pohádky tisíce a jedné noci. Knížku mají vnučky od syna Pavla a tak jsem ráda, že skončila v knihovně v rodině. To jsem trochu odbočila na jiné téma, téma pohádek. Krásný večer Ti přeji a děkuji za Tvá krásná a upřímná slova.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Jari, že ty staré pohádky bývají hodně kruté, až se divím, proč tomu tak bylo. Jo, Špalíček a daší uváděné knihy jsou pohlazením po duši, ani nevím, jestli dnes děti doma čtou. Já jsem právě na prosinec zařadila několik pohádek k poslechu, dnes uvádím první. Třeba se někomu bude hodit...
      Děkuji a také přeji už pohodové a klidné úterý, my vyjedeme do terénu. ☺

      Vymazat
  2. Hani,zhotovit certíka z takového materiálu je prima nápad.Pohadky jsem moc nečetla spíše příběhy Malý Bobeš,Honzíkova cesta, O ledňáčkovi. Už si nevzpomenu na přesný název,ale knihy pohádek jsme doma měli,navrch ještě loutkové divadlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji za pochvalu, mně se také ten čertík líbil. K pohádkám mě kdysi vedla babička od mamky, ale Malý Bobeš i Honzíkova cesta byly moje oblíbené knihy. Je fajn, že Ti rodiče kupovali knížky a loutkové divadlo, to je prima. Já jsem to neměla. ☺

      Vymazat
  3. Haničko, čerty jsem s dětmi dělávala...
    A ještě tu máme pohádku, ty si na nás hodná! Je pravda, že stejně jako Jarka jsem knihu pohádek od bratří Grimmů koupila, ale nikdy jsem ji dětem nečetla. Milovaly, stejně jako já Broučky a Terka pak Pipi punčochatou.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou, Helenko, stejně krásné vzpomínky, že jo? ☺ Některé knihy tak dopadnou, že se jen skladují a nečtou. Dodnes mám doma několik takových a ani nevím, proč mi byly nesympatické. Obě jmenované knihy jsou krásné a Broučci - to je legenda.
      Děkuji a přeji už příjemnou středu. ☺

      Vymazat
  4. Jů, ten čertík je super a dá se mlsat. My jsme pohádky hodně četli. Máme doma ještě takovou hodně tlustou a velikou knihu Zlatý věnec a je plná pohádek, bájí, pověsti, básniček různých autorů i ilustrátorů. Měla jsem ji moc ráda.
    A na pohádky se o Vánocích dívám ráda. Popelku jsi rozebrala parádně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ta vaše kniha musí být krásná, navíc připomíná ty kouzelné chvíle s dětmi, na to se nezapomíná. ☺ Mám doma podobnou a tu bych nedala.
      Právě že doba vánoční je spojena s pohádkami, tak jich sem několik zařadím.
      Děkuji a přeji pohodový předvánoční čas.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Pozoruhodné ženy: Helena Voldanová a Zelený čtvrtek

Dnešní článek je ke Dni učitelů, který se připomíná v den narození Jana Ámose Komenského. Všem, kteří tomuto nelehkému povolání zasvětili sv...