Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 2. ledna 2022

Zlatovláska. Oblíbená pohádka o velké lásce (Video nebo poslech)


Určitě znáte tuto pohádku: Byl jeden král a byl tak rozumný, že i všem živočichům rozuměl, co si povídali. A poslouchejte, jak se tomu naučil.

https://f.aukro.cz/images/sk1619099532868/omalovanky-zlatovlaska-1995-dana-zimova-pomalovana-98529783.jpeg

O Zlatovlásce je pohádka Karla Jaromíra Erbena z jeho díla České pohádky o zlatovlasé panně – Zlatovlásce. Pohádky o zlatovlasé panně či princezně nacházíme v různých variantách po celé Evropě. Bratři Grimmové zapsali pohádku Rapunzel, která se nedávno dočkala zpracování v podobě oblíbeného animovaného filmu, z Německa pochází také saská lidová pohádka Zlatovláska a Zlatovlásek. U nás je nejznámější a nejoblíbenější Zlatovláska od Karla Jaromíra Erbena, která inspirovala básníka Josefa Kainara k vytvoření textu k loutkovému divadelnímu představení a později k přebásnění. Naopak téměř zapomenutá zůstala slovenská pohádka, kterou zapsala Božena Němcová.

Video nebo poslech:

 

 

Poslech je možný do 19. ledna 2022.

Poslechněte si krásnou pohádku o zlatovlasé princezně, mrzutém králi a jeho odvážném sloužícím Jiříkovi, který se vydá na nebezpečnou cestu.

Na motivy pohádky K. J. Erbena pro rozhlas napsal František Pavlíček
Hrají: Věra Hučínová, Jana Mařasová – Bubalová, Jan Potměšil, Lenka Jelínková, Alena Vránová a další
Režie: Karel Weinlich
Natočeno: 1991 
zdroj: Wikipedie, YouTube, Český rozhlas 

12 komentářů:

  1. Hani pohádku známe asi všichni a děti hlavně z tohoto hezkého filmového zpracování. My máme v knihovně dodnes knihy pohádek Jaromíra Erbena i Boženy Němcové a také Bratří Grimmů. Doufám, že je nakonec zdědí pravnoučata, pokud nějaká budou...Ty od Bratří Grimmů kluci moc rádi neměli. Jsou příliš drsné a kruté. Přeji Ti krásné dny nového roku .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, tato pohádka je jedna z nejznámějších, ale trochu pochybuji, že ji znají současné děti, ty mají jako top pohádky asi jiné. To už generace jejich rodičů a starších ji zná a já patřím k nim. Také jsem si schovala pár pohádkových knížek, ty si uchovávám i jako vzpomínku na jejich dárce, většinou to byly knihy z jednoho zdroje, který už dávno nežije. ... Máš pravdu, mnohé pohádky jsou drsné a kruté, jako dítě jsem si to tak neuvědomovala. Na pohádky byla moje babička z mamčiny strany.
      Děkuji a také přeji co nejlepší začátek nového roku. ☺

      Vymazat
  2. Hani, pohádku si poslechnu určitě,ale přišla jsem jen popřát zdraví a pohodu. Nějak moc nestíhám a blogy proletím a jsem ráda, že je to aspoň tak. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi hodná, Marti, a za přání moc děkuji. To co píšeš, je asi takový útlum po těch svátcích, který nastává pravidelně u spousty lidí. Za pár dnů to bude lepší, uvidíš - a přeji Ti to! ☺ ♥

      Vymazat
  3. Hani, zdravím. Je to prima, ležet si ráno v posteli a poslouchat přitom pohádku od Tebe... Tak to mám hezký začátek dne. Zlatovlásku mám ráda, pohádky taky, ale ty klasické. Ty moderní bláznivé mě neoslovily.Přeju do nového roku hodně zdraví a pohody. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak to je fakt bezvadné a takové pohádkové ráno Ti ráda nadělím ☺ ♥. Klasické pohádky mám také ráda, ty nové znám akorát z televize a kolikrát se nedokoukám a přepínám. Myslím, že i dnešní děti by ty klasické a tradiční pohádky měly poznat.
      Moc děkuji za přání a do nového roku také přeji Tobě i rodině zdraví a pohodu. Úspěšný nový rok! ☺

      Vymazat
  4. Tu filmovou mám moc ráda. Kvůli panu Třískovi se roky nevysílala, a to tam je jen chviličku...
    Ty písničky, pan Pešek, Červená Lhota... Prostě krása.
    Hezký den, Hani.
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji, jak hezky jsi to napsala. Povedlo se to moc krásně natočit a já jsem na blog dala možnost výběru - buď poslech nebo video. Jak má kdo čas a chuť. ☺
      Přeji příjemně prožitý večer. ☺

      Vymazat
  5. Pohádku bych si asi měla poslechnout.Pohádky od Erbena jsem milovala,tatínek nám z nich večer před spaním četl.Zrovna tak i pohádky Boženy Němcové.Mám pořád nejraději filmové pohádky z doby mého dětství.
    Hani,měj hezký začátek týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, pokud nestihneš poslech (do vypršení autorských práv), zůstane tady video. Museli jste mít výborného tatínka, který se vám - dětem věnoval... Dost často ho vzpomínáš a určitě vám hodně předal. Můj tatínek mi sice pohádky nečetl, ale předal mi hlavně lásku k historii a zeměpisu a to je dědictví pro mne jako dar!
      Moc děkuji a také přeji úspěšný nový týden v novém roce. ☺

      Vymazat
  6. Hanko, dnes jsem si pohádku poslechla a je stále moc hezká. Ovšem nechci ani pomyslet na to, kdybychom rozuměli řečí zvířat , to bychom se asi divili. ☻ ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za poslech pohádky. Také se mi líbí už od dětství. To jsi napsala dost trefně, palec nahoru. Bylo by zajímavé vědět, co si myslí kocour nebo pejsek o svém páníčkovi ... ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Jablunkovské šance - unikát, o němž se moc neví

  V minulém článku jsem trochu představila Jablunkovský průsmyk , který většina lidí zná jako místo, kterým projížděla vlakem či autem na Sl...