Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 19. března 2022

Volání jara podruhé: Jarní náladu vykouzlí amarylis

 

Dárkem může být i rostlina v květináči. Při nákupu v obchodním řetězci jsem si ji sama vybrala. Měla jsem šťastnou ruku, protože květina, po které  jsem sáhla, měla dva stvoly a po vykvetení byly květy velikánské. Donesla jsem si domů amarylis.

Jarní rovnodennost 2022 

  • 2022 - 20. březen - 16:33

Je třeba připomenout, kdy jaro "přichází". První jarní den v roce 2022 začíná 20. března. Počátek jara v tomto roce připadá na 16 hodin a 33 minut odpoledne. Na 20. březen rovněž připadá Světový den vrabců

Co to ta jarní rovnodennost vůbec je? Jarní rovnodennost je okamžik, kdy Slunce vstupuje do znamení Berana. Slunce v tomto čase protne na své zdánlivé dráze po obloze (a ekliptice) nebeský rovník (jarní bod) ve směru z jižní polokoule na polokouli severní.

V době jarní rovnodennosti je délka dne a noci stejná. Přesněji řečeno byla by, kdyby Země neměla atmosféru a neuplatňoval se vliv atmosféry.

Střídání ročních období

Atmosféra má na svědomí lom slunečních paprsků, díky čemuž vidíme Slunce nad obzorem déle, než bychom měli. Shodná délka dne a noci tak nastává asi tři dny před jarní rovnodenností, tedy obvykle 17. března.

 Ta zahrádka co bílá byla, se na jaře proměnila.

Vrátím se k tématu: Amarylis pochází z jižní Ameriky a do Evropy se dostala na konci 17. století. Tato rostlina, která patří mezi cibulovité, je pěstována pro své krásné květy trychtýřovitého tvaru. Amarylis kvete od ledna do dubna, proto se hodí do Jaruščiny výzvy "Volání jara". Tak se podívejte, co mi udělalo jarní náladu doma:

Tady to ještě vypadalo, že se dočkám květů jednoduchých a barva bude červená podle kartičky v květináči.


Každým dnem byla květina vyšší a pupeny rozvinutější. Jaro s ní opravdu "mávalo", jak je vidět na fotografii. Na vyšším stvolu se objevily první květy a k mému překvapení byly květy plné a v průměru 15 cm.




Tady je vidět, že nižší stvol rychle dorůstal a nakonec měl i větší květy, až 17! cm.
Květy byly velké a těžké, původní opora se ukázala jako nedostatečná, proto byla zesílena.





Amarylis však není hvězdník, jak je občas název zaměňován.

Na obou stvolech nakonec celkem vykvetlo 15 květů, dva poslední byly už malé. Dočetla jsem se, že existuje až 600 druhů odrůd této květiny. Amarylis je však velmi jedovatá pro lidi i pro zvířata, obsahuje totiž toxické alkaloidy. To jako informaci pro ty, kteří by ji chtěli pěstovat.   

Po odkvětu by měla mít klid v šeru, aby mohla znovu vykvést. Potřebuje dostatek přímého světla (v době vegetace) a běžnou zálivku.

Přeji všem krásné jaro, hlavně prožité v klidu a ve zdraví! 👍

 Zdroj: magazinzahrada.cz, treking.cz, internet

10 komentářů:

  1. Hani ta je nádherná plněná. Já mám už několik červených, ale zatím jsou cibule stále v odpočinku. Čekám, až vyrazí poupata, a pak je začnu zalévat. Hezké fotografie a zajímavě jsi pojala moji výzvu. Přeji Ti krásný sobotní večer a příjemnou neděli. Odkaz přidám...Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já tyhle květiny znám od tety, která už není. Kdysi mi dala velkou cibuli a to se namnožilo samo, kolem pár cibulek. Také červené barvy, ale protože to kvetlo později, domnívám se, že to byl hvězdník. Vypadá velmi podobně a možná i Ty máš hvězdník.
      Jsem ráda, že se Ti moje zpracování výzvy líbí, já mám také dost fotek z venku, ale samé sněženky, to má každý, tak jsem to chtěla udělat jinak.
      Děkuji a přeji krásnou slunečnou neděli, jako je zrovna u nás. ☺

      Vymazat
  2. Krasna květina.Tu doma nemam.Mam doma hodně květin,ale některym moje peče nevyhovovala a myslim,že Amarylis byla jedna z nich.
    Hani,hezky večer a pěknou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, zatím nevím, jestli mi tato amarylis vydrží. Je koupená, takže jsem ji nevypěstovala, nyní je po odkvětu a uvidím, co dál. Rozhodně to byl dobrý kup. ☺
      Děkuji a přeji také pěknou jarní neděli.

      Vymazat
  3. Hanko,krásné rozkvetl Amaryllis,už se těším ven aspoň na malou procházku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, hlavně opatrně po tom covidu, nejdříve třeba jen obejít barák. Také přísun vitamínů by mohl pomoci nabýt síly. Ať se vám daří! ☺ ♥

      Vymazat
  4. Hani, to je neskutečná nádhera!
    Dostala jsem minulý advent cibuli ve vosku - ráda jsem pozorovala ten vývoj.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Helenko, za pochvalu, ta květina mě samotnou překvapila, při koupi se příliš neodlišovala od ostatních, jen jsem si všimla, že se z cibulky klube druhý stvol s pupenem. Bílou barvu jsem vůbec nečekala a takovou velikost květů už vůbec ne. Také jsem ji pozorovala a fotila téměř každý den.
      Přeji příjemnou neděli už s nádechem jara. ☺

      Vymazat
  5. Hani, to je hezké, jak jsou ty květy poskládané. Posílám pozdrav. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tato květina mě hodně potěšila, to množství květů, jak se to "dralo" z cibulky, hotový zázrak.
      Také posílám pozdrav na chalupu, ať se vám daří a máte pěkný pobyt. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...