Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 12. srpna 2022

Námaha ve vedru může být spouštěčem srdečních příhod, víc ohroženi jsou muži

I tragicky někdy končí letní cyklistický výšlap na vrcholky hor. Příčinou dvou na sobě nezávislých úmrtí mužů nad padesát let bylo srdeční selhání. Jaký vliv má nelidské horko na lidské tělo? V magazínu Zdravíčko o tom mluvil kardiolog Štěpán Havránek ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze:

„Horko nám obecně nedělá dobře a srdci a oběhu také ne. Nemusí být jedinou příčinou kolapsu, možná by se zmíněné oběhové zástavy odehrály i bez vedra, ale je pravdou, že vytrvalostní námaha v horku dokáže být spolehlivě spouštěčem poruch srdečního rytmu nebo srdečních příhod,“ říká Štěpán Havránek.

Vedro podle něj zvyšuje nároky na čerpání krve. „Srdce musí přečerpat více krve, při námaze potřeba přečerpávání ještě vzrůstá. Všechno je to akcelerované, a když je kdekoliv nějaký problém, tak se může projevit“.

Aktivity večer, odpoledne siestu

Oba případy se týkaly mužů nad 50 let. Podle kardiologa to není náhoda. „Hraje tady roli jak věk, tak pohlaví. V mladším věku způsobují oběhové zástavy spíš vrozené vady nebo poruchy přesunu iontů přes membrány srdečních buněk. Ve vyšším věku už se projevují degenerativní změny, ischemická porucha srdeční a následky životosprávy. Muži jsou náhlou srdeční smrtí ohroženi několikanásobně častěji než ženy“.

Do letních sportovních aktivit bychom se tedy měli pouštět s rozumem. „Horší je možná situace pro starší, už neaktivní lidi, kteří trpí vedrem doma v obýváku. Sport si můžeme odepřít, ale teplu doma neunikneme. Co tedy dělat? Odložit aktivity na večerní hodiny, na nákup chodit brzy ráno, než teplo vstoupí do ulic, odpočívat, není od věci udělat si siestu,“ doporučuje lékař.

Na otázku týkající se chlazení odpovídá, že klimatizace je dvousečný problém a že prudké změny teploty nedoporučuje.

Kardiaci také v horoucím počasí pociťují malátnost z poklesu krevního tlaku. „Snižování krevního tlaku v letních vedrech souvisí s vyšší spotřebou vody. Něco vydýcháme, něco vypotíme, ve vedru se toto množství zvyšuje, klesá náplň tepen a žil a i hypertonici mají nižší tlak než v zimě. Dobrým orientačním znakem je, co to s pacientem dělá. Pokud je slabý, nevýkonný, točí se mu hlava, pak je ke zvážení snížení léků na odvodňování, samozřejmě po konzultaci s lékařem,“ doplňuje Štěpán Havránek.

Přidat vodu samo o sobě podle kardiologa nestačí, protože pocením ztrácíme i minerály. „Čistá voda nenahradí to, co ztratíme potem, je třeba přidat sůl. Nechci ale doporučovat přepíjení nebo přesolování, to může být také pro organismus škodlivé. Všeho víc, ale s mírou,“ uzavírá.

Zdroj: budejovice.rozhlas.cz

1. Hani, je pravda, že v horku je velká zátěž problémem, ale velice důležité je také dostatečně pít. My chodíme na procházky i výlety i v teplých dnech, ale vybíráme pečlivě trasy, abychom nebyli moc na sluníčku a také je potřeba se zastavit, odpočinout si, nepospíchat! Vždyť jsme na výletě a NE NA ZÁVODECH. Pokud jedeme někam vlakem, tak je třeba ještě počítat s včasnou zpáteční cestou, abychom stihli vlak domů a počítat i s tím, že i na trati může být problém, tak nikdy to nenechávat na ten poslední..Měj se moc pěkně a užívej si letních dní.

1. Jaruš, napsala jsi to správně, tak by to mělo být. Žádný spěch, to kolikrát říká můj přítel - jsme na dovolené, nic nás nehoní. Je fakt, že lepší je to autem, už kvůli odjezdům vlaků nebo autobusů. Tam to musí klapnout. Takže velmi se mi líbí Tvá věta: "Vždyť jsme na výletě a NE NA ZÁVODECH." ☺

2. O tom jsem velice dobře informována.Manžel má nemocné srdce,před třemi lety na slunci zkolaboval.A ani já už horko nemusím.Tak jsme zalezlý doma a vyrazíme někam,když je příjemněji.O manžela se bojím a tak bych ho nikam v horku netáhla.
    Hani,měj hezký víkend

1. Jituš, rozumím Ti. Je to tak, že člověk se těší na léto, aspoň my ano, ale pak přijde série třicítek, kdy raději nevycházet a člověk je z toho horka oslabený, že ani se nechce nic dělat. Navíc pár let mám alergii na slunce, takže přímý pobyt na sluníčku už nevyhledávám. A srdeční problémy, jak píšeš, jsou pak ještě mnohem horší.
      Držte se a přeji vám příznivé počasí k výletům. ☺

3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

4. Mnozí tak hazarduji se životem,pitný režim a uvážení vhodné zátěže,tak s tím se občas potýká mě osoba blízká. Stojí mě to občas hodně námahy v sjednat nápravu 😱

1. Já Ti, Marti, rozumím. Často je to tak, že mozek by chtěl, protože kdysi to tělo zvládlo. V tom je ta nevyváženost, někdy dá práci toho druhého přesvědčovat, aby ze zdravotního hlediska na sebe dával pozor. My se také "hlídáme" navzájem.
      Děkuji a přeji příjemnou neděli. ☺

5. Tyhle rady asi každý zná, jen mi trochu uniká, jak si udělat siestu uprostřed pracovního dne :o) Naštěstí v domě umíme udržet přijatelnou teplotu a léto milujeme, tudíž i teplo dobře snášíme.
    Hani, měj se moc hezky, Helena

1. Helenko, uvědomuji si to, správně jsi to vyjádřila ☺. Myslím, že článek (a poslech) je určen spíše pokročilejším věkovým kategoriím, i když mnohé nemoci dnes postihují i lidi středního věku, plně výkonné. Také jsme to v rodině zaznamenali. ☻
      Přijatelná teplota se podle mých zkušeností udržuje lépe v cihlovém domě, než v paneláku.
      Děkuji za zajímavý názor a přeji už dobrý nástup do nového pracovního týdne. ☺

6. Ahoj Hani, v našem městečku zemřeli na infarkt v minulém týdnu dva lidé ve věku 50 a 62 let . Bylo to právě v těch největších vedrech. Připadá mě, že jsou ty tepla každé léto větší a větší, navíc strašné sucho. Hani, přeju hezký týden. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, nejhorší na tom je, že lidé se těší na léto a plánují, kam zajedou a pak... Vedra jsou hlášena nadále a sucho je i u nás. S přítelem jsme okopávali záhonek u domu, ale zahnal nás slejvák, tak přece jen trochu vody spadlo.
      Musíme to nějak vydržet. Přeji Ti do nového týdne štěstí. ☺

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...