Německá automobilka Porsche byla založena v roce 1931 ve Stuttgartu. Od roku 2013 je součástí koncernu Volkswagen, původně ji však založil český rodák Ferdinand Porsche. Automobilka se specializuje na sportovní vozy s vysokým výkonem a využitelností i v běžném provozu. V roce 2006 byla značka Porsche v New Yorku oceněna jako nejprestižnější luxusní značka v konkurenci s takovými automobily jako jsou Ferrari, Aston Martin, Maserati či Lamborghini.
Ve 30. letech vlastnili automobil dva lidé ze sta. Díru na trhu si uvědomovali mnozí, včetně Adolfa Hitlera. Válka však výrobu vozidla pro obyčejný lid pozastavila. VW brouk se ale stal fenoménem i tak. Nacistická minulost jeho slavného konstruktéra však víří vody dodnes.
Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 do rodiny klempíře a karosáře v Maffersdorfu v Rakousku-Uhersku, dnešních Vratislavicích nad Nisou u Liberce. Měl sice původně pokračovat v otcově řemesle, od dětství ho ale bavila elektřina, takže navštěvoval libereckou průmyslovku. Kurzy elektrotechniky na průmyslové škole v Liberci si přímo vyvzdoroval. V roce 1893 pak odešel na zkušenou do Vídně, hlavního města mocnářství, kde nakonec působil dalších 30 let. Byl to tedy, jak se říká, český Němec. Jako mladý se nadchnul pro techniku.
Rodný dům ve Vratislavicích n. Nisou, Tanvaldská 38
Hybrid Lohner-Porsche Semper Vivus v rodném domě F. Porscheho
V osmnácti letech odešel na zkušenou, jak už bylo uvedeno, do hlavního města mocnářství - do Vídně. Nastoupil do učení do Spojených elektrických podniků, které se specializovaly na elektrické osvětlení a výrobu elektromotorů.
Ferdinand ve věku 18 let
První elektromotor
Jeho dalším zaměstnavatelem se stal Ludvík Lohner, výrobce kočárů. Těsně před koncem 19. století si firma Lohner, c. k. dvorní továrna na výrobu kočárů, objednala elektromotor pro automobil. Porsche se s nadšením pustil do práce.
Ferdinand Porsche na konci 19. století
Právě u Lohnera se Porschemu podařilo sestrojit automobil poháněný elektromotorem. Vytvořil revoluční konstrukční řešení, pro které se vžil název „systém Lohner-Porsche“. V obou předních kolech automobilu byly zabudovány elektromotory o výkonu 2,5 koňské síly. Poprvé se proslavil v roce 1900 na světové výstavě v Paříži, kde představil hybridní vůz Lohner-Porsche Semper Vivus, tedy česky „stále živý”.
Dnes je tento vůz považován za první skutečně použitelný hybrid světa - každé přední kolo má v náboji vlastní elektromotor. Nejezdí ovšem na baterie, nýbrž elektřinu přímo vyrábí dva spalovací motory DeDion-Bouton spojené s generátory. Na pařížské světové výstavě v roce 1900 s ním slavil obrovský úspěch. Tehdy mu bylo pouhých pětadvacet let.
Najeďte myší a zobrazí se popis
Porsche Museum Stuttgart
Dvaadvacetiletý Ferdinand Porsche svůj elektrický kočár poprvé veřejně představil ve Vídni dne 26. června 1898. On sám jej přezdíval "P1" a tuto značku také vyryl do všech jeho klíčových komponent.
Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.
Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948.
Dojezd 1359 kg vážícího vozidla činil 80 km na jedno nabití (!). Baterie, tehdy pochopitelně zcela předpotopní (44 článků, 120 Ah), vážily 500 kg. Rozvor činil 1600 mm. Celkově se vyrobily asi čtyři kusy tohoto jedinečného stroje.
1900: Lohner-Porsche Electromobile
V roce 1906, nastoupil Ferdinand Porsche jako technický ředitel do společnosti Austro-Daimler. Tam konstruoval letecké motory i automobily - a za první světové války se věnoval také armádním zakázkám, takže pozdější práce pro hitlerovský válečný stroj pro něj nebyla vstupem do neznámého prostředí. U Lohnera mu totiž začali vyčítat, že žádá pro svůj výzkum příliš mnoho peněz. Na základě Porscheho patentů začala firma Austro-Daimler vyrábět hybridní benzinovo-elektrické vozy. Konstruoval i letecké motory a za první světové války se také věnoval armádním zakázkám.
Krátce po válce se na přání svého přítele hraběte Saši Kolowrata rozhodl sestrojit nový lehký závodní vůz. Čtyři vozy typu Sascha odstartovaly poprvé 2. dubna 1922 na závodě Targa Florio na Sicílii. V kategorii sériových vozů do 1100 cm³ se na prvních dvou příčkách umístili jezdci právě s tímto vozem.
1922 Targa Florio - Sascha, jezdec Alfred Neubauer s mechanikem Georgem Auerem
Vývoj loga a Ferdinand Porsche
Po první světové válce a rozpadu Rakouska-Uherska působil Porsche nadále v Rakousku, ve 20. letech přesunul těžiště své působnosti do Německa. V druhé polovině 20. let pracoval pět let ve vedení společnosti Daimler Benz, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. V roce 1929 se nakrátko vrátil do Rakouska vést technické oddělení firmy Steyer.
1923 Benz RH Tropfenwagen
1924 Targa Florio winner Christian Werner in Mercedes PP no.10
1924 Targa Florio
Mercedes Monza 1924, Alfred Neubauer a Christian Werner
1926 German GP, Rudolf Caracciola na Mercedes Monza
Mercedes-Benz S-model
„Volkswagen”, tedy „lidový vůz” se později stal nejslavnějším autem na světě. Ovšem právě ten byl začátkem důvodu, proč Porsche po válce strávil téměř dva roky ve vězení. Nikoliv proto, že, jak se ukázalo při soudu v roce 1953, byly Porscheho patenty ve skutečnosti nápady inženýra Bély Barényiho, nýbrž proto, že zakázku na konstrukci volkswagenu přijal od Adolfa Hitlera. Porsche posléze s nacisty spolupracoval i dále, za války se věnoval i vývoji tanků a další obrněné techniky.
Robert Ley, Ferdinand Porsche a Adolf Hitler, auto řídí Ferry Porsche.
Porsche VW Kübelwagens
Dr. Porsche a tank Tiger (P) – “P” Porsche
Porscheho působení v nacistickém Německu má dodnes trpkou příchuť. Stál totiž v čele společnosti Volkswagenwerk, založené sice původně pro výrobu Brouka, která ale za války přešla na vojenskou výrobu. Mezi pracovníky továrny byli i nuceně nasazení z východní Evropy, váleční zajatci i Židé.
Automobil pro široké masy zapadl do plánů nastupujícího nacistického režimu. Po rozhlasovém přijímači pro každého - Volksempfängeru - měl přijít dostupný automobil - Volkswagen. Smlouva mezi kanceláří Porsche a Říšským svazem automobilového průmyslu na jeho výrobu byla uzavřena v červnu 1934, v roce 1938 se začala rodit továrna.
Statisíce Němců spořily na vysněný vůz pomocí speciálních vkladních knížek - auto stálo 990 říšských marek, zhruba jako malý motocykl. To sice byla na automobil skvělá cena, ale průměrný týdenní příjem v Německu tehdy byl 32 říšských marek. Ovšem než stihli na auto naspořit, Hitler zahájil druhou světovou válku, továrna po pár stovkách Volkswagenů Typ 1, které si rozebrali nacističtí pohlaváři, přezbrojila na vojenské KdF Kübelwagen a lidé o peníze přišli.
V následujícím roce Porsche pro neshody na koncepci výroby vozů firmu Austro-Daimler opustil a přesídlil do Německa. Svého nového zaměstnavatele našel v holdingu Daimler Motoren Gesellschaft, vlastníka předešlé firmy. Ve funkci ředitele se podílel na vývoji a výrobě legendárních vozů typu Mercedes.
Původní Volkswagen Typ 1 z r. 1938
KdF 812 Kübelwagen
Po válce měl Porsche pokračovat na Volkswagenech ve Francii a také měl pomoci s vývojem renaultů, ale projekt zkrachoval dřív, než začal. A v prosinci 1945 Francouzi vsadili Porscheho do vězení spolu s Antonem Piëchem, který Porschemu o mnoho let dříve pomáhal založit firmu, a synem Ferrym jako válečné zločince.
Ferry byl nakonec propuštěn po několika měsících, ale dostat Piëcha a Porscheho z vězení se podařilo až po zaplacení ohromné kauce o téměř dva roky později. Rodina se vrátila do Stuttgartu v roce 1949 a za pomoci prvních kusů vozu Porsche 356 - jako první produkční automobil nesoucí jméno Porsche ho v těsně poválečných letech vyvinul Ferry Porsche - obnovila svou továrnu.
Porsche muzeum ve Stuttgartu: O návštěvníky se dokonale postarají, ať už přijedou městskou hromadnou dopravou nebo zaparkují svůj vůz v suterénech. V přízemí jsou dvě restaurace, kavárna, bohatě zásobený obchod, dětská herna a vstup do restaurátorských dílen. Schody vyvezou návštěvníky do několikapatrového otevřeného výstavního prostoru o celkové ploše 5600 m2. Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.
Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.
Jako ukázku z muzea jsem vybrala:
Porsche 917/30 Spyder z r. 1973, nejv. rychlost 385 km/hod.
Porsche 917 LH Coupé z r. 1970, max. rychlost 387 km/hod.
Ferdinanda Porscheho koncem roku 1950 postihla mrtvice, z níž se nikdy plně nezotavil a zemřel 30. ledna 1951. V roce 1996 byl uveden do Mezinárodní síně slávy motorsportu a v roce 1999 získal ocenění Automobilový inženýr století.
1950 - poslední foto Ferdinanda Porscheho
Známá značka,jinak se o auta moc nezajímám,ale ráda se v nich vozím.A tak jsem ani nevěděla,že Porsche
OdpovědětVymazatpochází z našeho Libereckého kraje.
Hani,hezký večer
Ano, Jituš, známá značka a zařadila jsem ji mezi Příběhy slavných značek. Muzeum ve Vratislavicích skutečně existuje, viz odpověď pro Járu D.
VymazatDěkuji a přeji pohodový volný den. ☺
Hani, hezky jsi to sepsala. Tak tuto historii celkem znám. Mám dojem, že ten dům už ani nestojí a že je na tom místě jen nějaký památník. Měj se hezky.
OdpovědětVymazatJaruško, musím Tě, bohužel opravit. Ověřila jsem si to, v tom domě je muzeum a zkopírovala jsem pro Tebe:
VymazatRodný dům Ferdinanda Porscheho v Liberci – Vratislavicích je místem, kde se počátky individuální mobility setkávají s trendy budoucnosti. Připomínáme si zde české průmyslové tradice, místní inženýrské umění a nadšení pro techniku. Budova rodného domu je od roku 2011 ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO, v roce 2016 byla dokončena její rozsáhlá rekonstrukce s cílem vrátit jí proporce a vzhled z roku 1875, kdy se právě zde narodil věhlasný konstruktér Ferdinand Porsche. Moderně pojatá expozice interaktivně zapojí návštěvníky do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti mobility. Součástí areálu je i nová servisní budova, kde návštěvníci najdou pokladnu, prodejnu suvenýrů i nabídku občerstvení.
Nemáte to tak daleko jako já, možná by to byl zajímavý výlet. ☺ Můžeš se podívat:
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&q=Tanvaldsk%C3%A1%2038&source=firm&id=13106161&pid=77603350&newest=1&yaw=0.526&fov=1.570&pitch=-0.066&x=15.0865650&y=50.7454249&z=17
Přeji pěkný sváteční den.
Hani, kdysi jsme tam byli, ještě když byli kluci malí, ale moc si z toho nepamatuji. Nejsem fanda do aut a motorek.
VymazatTak k tomuto tématu něco málo vím. Láska syna k autům nás přivedla na nejedno místo s nimi spojené. Brouk byl jeho milovaný už od mala, byli jsme krom jiného i v Porsche muzeum v rakouském Gmündu.
OdpovědětVymazatHaničko, děkuji a přeji hezký den. Helena
Bezva, Helenko, také zastávám názor, že člověk by měl mít přehled. Brouka zná hodně lidí, vůbec se nedivím. Cestovat, poznávat, to je to, čemu fandím. ☺
VymazatMoc děkuji a přeji příjemný a úspěšný volný den.
Hani díky za zajímavé čtení. Měj se moc hezky, Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
A já, Leni, děkuji za zájem. Také se měj hezky, zdravím tam k vám. ☺
OdpovědětVymazat