Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 11. prosince 2022

Ozdoba z háčkované dečky nebo lapač snů?

 

Byly doby, kdy se hodně háčkovalo a jsem ráda, že tuto techniku ovládám. Z dnešního pohledu jsem toho naháčkovala dost. Komu za to vděčím? Vím to přesně - babičce z mamčiny strany. Jako dítě  jsem začínala na filetové technice (háčkovaly jsme krátké záclonky do kuchyně), ale pokud má člověk zájem a dovede se orientovat i v popisech, může se pustit do kulatých deček. 

Možná jich máte pár doma a čekají na svoji příležitost/jiné využití. Co takhle lapač snů? Mám ten pravý původní lapač snů, dostala jsem ho od kamarádky z Kanady, ale ty české mohou být trochu pozměněné. A pokud se to nestihne do Vánoc, vůbec nevadí, zima je dlouhá a tak po večerech můžeme vyrábět, je to i vhodný dárek.

 

Původní lapače sloužily jako amulety severoamerických indiánů u oblasti Velkých jezer od hranic mezi USA a Kanadou. Měly pomáhat pochopit zákonitosti přírody a dosáhnout životní moudrosti. Později pak chránily před zlými sny a černými myšlenkami. Nad lůžka si je věšeli dospělí a dávali je i k postýlkám svých dětí.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Pro inspiraci dávám pár fotografií, ale ty původní lapače snů měly dole zavěšená peříčka. I ten můj "kanadský" je s peříčky, ale česká tvořivost nezná hranic a uplatníme i různé korálky, kraječky apod. z našich šicích šuplíků. A nemusí být jen bílé...

Potřebujeme:

háčkovaná dečka
kovový kruh - dá se koupit i vyrobit, ale klidně bych využila dřevěný kruh na vyšívání, dříve se tomu říkalo "bubínek"
stuha
perličky na šňůře, stužky, kraječky, peříčka...
bílá tenká příze
jehla

Postup:

Kovový (dřevěný) kruh omotejte bílou stuhou. Konec stuhy zašijte tenkou bílou přízí. Tuto přízí všijte do kruhu háčkované dečky. Ke kruhu našijte perličky na šňůře, můžete přivázat různé stužky, krajky z galanterie a máte-li, tak i peříčka. 

Lapače snů se zhotovují podle fantazie a preferencí každého tvůrce, i pokud jde o barvy. Měly by mít ale některé základní prvky, aby fungovaly. Obruč lapače představuje důležitý kruh, hranici, která zadržuje díky vláknům nití – síti – negativní energii. V utkané síti by měl být korálek, nejlépe z polodrahokamu, který představuje matku Zemi i člověka. V lapači musí být otvor, kudy se dostávají ke snílkům dobré sny. Peříčka jsou cestičkou, po které do mysli seshora sklouzávají.

Věřit, nebo ne?

Možná teď váháte, jestli je povídání o lapačích snů jen hezká legenda, nebo skutečně fungují. Je v tom totiž velká část psychologie: pohled na krásnou dekoraci, která nám má v noci přinášet pohodu a klid, nás opravdu zklidní, navodíme si tím relaxační atmosféru a v noci nás nebudou strašit noční můry.

Zdroj: ceskatelevize.cz

6 komentářů:

  1. Několik jsem jich udělala a darovala, asi dva jsem dostala. Moc nespím, tak mohu těžko posoudit jejich účinek, ale zlé sny většinou nemám :o)
    Hani, přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, Helenko, že za posledních asi 10 let jsou lapače snů módou. Stále vymýšlíme nové věci, kterými bychom mohli zaujmout a tohle tu dříve nebylo. Nebo já jsem to tedy neznala. Až mi to přivezla kamarádka z Kanady a dala první info o tom.
      Jinak spaní, to není moje silná stránka, já raději bdím než spím. Jsem "sova" jak vyšitá. ☺
      Děkuji a přeji dobrý start do nového týdne.

      Vymazat
  2. Lapače snů mám.Udělala jsem vnučkám a každý máme s manželem nad postelí svůj.Dokonce ho má i kočka.Máme je s peříčkama.Spím málo,ale to mám už od dětství a špatné sny se mi nezdají.A to si čtu před spaním detektivky.Babičky jsou hodně důležité v životě svých vnoučat.I mě naučila háčkovat a hlavně šít,ale i další věci.
    Hani,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, tak to je u vás přímo "přelapačováno" tady tleskám ☺ ☺. Určitě Tě bavila jejich výroba a co kdybys je někdy vyfotila? Rádi bychom se podívali.
      Se spaním to mám podobně, od dětství jsem se odlišovala od vrstevníků - na výletech, školách v přírodě ..., že všichni usnuli a já byla dlouho vzhůru, ale první na nohou. Jak mě to nebavilo ležet. No a babička, o které jsem se zmínila, mi dala opravdu hodně do života. Ale šití mám po mamce, měla školu pro ženská povolání, tady zvanou "knedlíkárna". ☺
      Děkuji a přeji úspěšný nový týden.

      Vymazat
  3. Lapače snů nemám a ani na ně nevěřím. Myslím, že vše je ovlivněno momentálním děním a tím, jaké má člověk zrovna období, zda šťastné nebo náročné...Dečky háčkuji pořád. Docela jsou v rodině žádané, tak že mi dlouho doma nevydrží. Teď háčkuji ozdoby na stromeček. Měj se pěkně Hani.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, to vůbec nevadí. Já, kdybych lapač nedostala od kamarádky, také bych ho neměla. To období je vždycky, říká se - jsi dole nebo nahoře. Ale vždy byl a každá generace měla nějaký problém, jen my si uvědomujeme to, co je "teď". Tak to vidím já.
      Přeji, aby Tě háčkování bavilo a hlavně byl zájem o Tvé výrobky. Na stromečku to bude výborné, těším se pak na foto. Měj se také co nejlépe a děkuji. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

🎈 Popřejme Hurvínkovi k narozeninám! 🍬

Co se vám vybaví, když se zeptám na "Hurvínka"? Já jsem si vždy vybavila dřevěného "rošťáka" 😃, ale přiznám se, že teď ...