Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 6. června 2023

Jak jsem fotila "Jahoďák"

 

Jahodový úplněk nastal v neděli 4. června 2023 přesně v 05:41 hodin a je v ohnivém znamení Střelce. Říká se mu Jahodový úplněk – důvod je zřejmý. V našich končinách se však můžeme setkat i s označením Úplněk růží, které právě začínají kvést. Mám pod balkonem růžový keř a zdá se, že už nasadil pupeny, tak uvidíme.

Po stovky let termín "Jahodový úplněk" používaly indiánské kmeny v Severní Americe, ale do povědomí se dostal i u nás. Není přitom nutně spojován jen s jahodami, ale v podstatě jakýmkoliv jiným sladkým ovocem a úrodou, která rovněž podtrhuje nastupující léto. Nevím jak vy, já těm jahodám moc nedám, více mi chutnaly v dětství, ale pokaždé jsem měla alergii. Takže můj vztah k jahodám je takový "vlažný", spíš si koupím kompotované. V televizi jsem viděla, že na mnoha místech začal samosběr jahod. Jsou krásné:

 http://www.jahody-otmarov.cz/wp-content/uploads/2013/06/100_4062.jpg

Jahodový úplněk sice připadl na 4. června, ale už předchozí noc Měsíc majestátně svítil na obloze a tak jsem ho vyfotila. 


Není to samozřejmě jen úplněk, který by nás mohl v průběhu června uchvátit. Dalším zajímavým jevem bude samotný slunovrat 21. června, který bude nejdelším dnem v roce. Už je možné pozorovat, že večer je opravdu déle světlo. Astronomové slibují noční podívanou na Bootidův meteorický roj, který svého maxima dosáhne 27. června a s přihlédnutím k fázi Měsíce bude jednotlivé meteority možné zahlédnout v průběhu celé noci. Uvidíme, jaká bude viditelnost.
Zdroj: zoom.iprima.cz 
 

8 komentářů:

  1. Hani hezké fotografie jsi pořídila. také jsem ho fotila, ale ještě mám fotky ve foťáku. Nějak jsem byla "rozlítaná" a na počítač nebyl čas. Krásné dny Ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu, Jaruš. Původně tu měl být jiný článek, ale chtěla jsem to dát ještě teď, dokud je Měsíc pěkně viditelný.
      Také Ti přeji krásné dny. ☺

      Vymazat
  2. Hanko,moc hezké fotografie jsi pořídila.Jahody mám ráda nejraději jen tak ,žádné poháry,bublaniny. Ještě tak knedlíky tvarohové a jahody rozmačkané čerstvé rovnou na talíř na horké knedlíky 🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Marti, že se Ti fotografie líbí. ☺ Já jsem na jahody zvyklá od dětství, měli jsme záhon jahod, moc mi to chutnalo, ale vždy se projevila alergie. Pohár nebo bublanina to ještě jde, ale my jsme poněkud omezili sladké, takže ovocné knedlíky dělám jen výjimečně. ☺

      Vymazat
  3. Hani, tleskám! Na úplněk jsem sice koukala, ale ve městě jsem se ho ani nesnažila fotit. Povedlo se ti to!
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám radost, Helenko, že se Ti fotky líbí. Já také jsem ve městě, fotím z balkonu a kvůli světlům vždy počkám, až je Měsíc vysoko.
      Děkuji a přeji pěkný medardovský večer. ☺

      Vymazat
  4. Hani dobře se Ti povedlo úplněk zachytit, Ty prostě nezapomeneš na nic ! Líbí se mě název jahodový úplněk, já zase jahodová jsem hodně a už se na ně těším. Samosběr u nás je nedaleko v sousední vesnici, jezdíme každý rok. Přeju hezký den, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, k úplňku mám kladný vztah a nezapomenu. ☺ Kvůli zmíněné alergii jím jahody hodně málo, téměř vůbec, takže samosběr jde mimo mě/nás.
      Přeji, ať máte z natrhaných jahod hodně radosti a dobrot. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Fotky staré Prahy, které už nepořídíte

  Žádné české jméno nemá takovou popularitu a tradici, jako dnešní oslavenec. Třeba i vy máte ve svém okolí nějakého "Pepíka".  🍷...