Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 16. března 2024

Hyacint - bájný květ vyrostl z Hyacintovy krve


Mnohá z nás si koupila domů hyacint, někdo si květ vypěstuje z cibulky. Jde o silně voňavou květinu, která připomene blížící se jaro. To není nic nového, víte však, že hyacint je spojen s Řeckem, které jste možná navštívili a mnozí "znáte"? Také o tom bude dnešní článek.

Hyacint je rostlina z čeledi chřestovitých (Asparagaceae), jejíž květy jsou oboupohlavné, jsou v květenstvích ve vrcholových hroznech. Jméno hyacintům bylo dáno podle jména jedné z postav v mýtech starověkého Řecka. Slyšeli jste o tom?

O hyacintech se v Řecku říká, že jsou to květy rozkvetlé legendami a zahalené tajemstvím. Květy hyacintů jsou považovány za květiny lásky, věrnosti, štěstí a ... smutku.

V Řecku se totiž tomuto květu říká "květ vzpomínky na Hyacinta", jednoho z bohů starověké Sparty, který zemřel během soutěže s Apollónem. Hyacint byl, řečeno dnešním jazykem, velmi atraktivní mladý muž, hlavně však byl obdivovatelem boha Apollóna (bůh mnoha věcí, včetně hudby, poezie, umění, věštců, lukostřelby, moru, medicíny, slunce, světla a znalostí). Byl údajně synem Sparťana Amykla a jeho ženy Diomédy. O jeho přízeň soupeřili takoví starořečtí VIP, jako Zefyros a Apollón. Kdyby to nemělo tragický konec, byla by to jedna z raných zmínek o gayích. Hod diskem je stará antická disciplína a tak i Hyacint se učil házet diskem. Neházel sám. Apollón odhodil disk, jenže bůh větru Zefyros, zamilovaný do Apollóna, ze žárlivosti poslal letící disk k hlavě mladého muže. A tak to vypadalo, že omylem disk udeřil do hlavy Hyacinta. Co následovalo si můžeme domyslet. Zem pokropila krev prýštící z rány, pokropila zelenou trávu a po chvíli na tom místě vyrostly lila-červené květy s nádhernou vůní. Zarmoucený Apollón pojmenoval květinu po svém zesnulém příteli - hyacint. Tato legenda se v Řecku vypravuje už více než tisíc let. 

Wolfgang Amadeus Mozart jako jedenáctiletý napsal v r. 1767 na toto téma operu Apollo a Hyacinth, kde však z dobových důvodů Hyakintha nahradila ve vztahu s Apollónem jeho sestra Melia.

Hyacint je i mužské jméno, ale už se nedává. Ze starších nositelů tohoto jména mě zaujal  Francouz, který se proslavil svým objevem. Se stetoskopem jsme se jistě mnohokrát setkali, ale víme, kdo jej vynalezl? Ano, byl to nositel jména Hyacint, i když měl více jmen. 


René Théophile Hyacinthe Laënnec ( 1781–1826 ) byl francouzský lékař, vynálezce stetoskopu. Stal se jedním ze zakladatelů klasické fyzikální diagnostiky moderní medicíny. Na snímku stetoskop z 19. stol. 
_________________________
A teď představím svůj letošní hyacint, který jsem fotila pravidelně několik dní, aby bylo možno pozorovat, jak se rostlina vyjíjela a měnila. Ponechala jsem v původním květináči, pro mne je rozhodující ten květ.         

  • Jakmile hyacint odkvete, přestaňte jej zalévat. Nadzemní části rostliny začnou postupně sesychat.
  • V žádném případě nestříhejte listy, dokud zcela neseschnou. Hyacint z nich čerpá živiny do cibulky.
  • Zaschlé cibulky vyndejte ze substrátu, očistěte a nechejte při pokojové teplotě v suché rašelině až do podzimu. Tehdy je můžete zasadit buď na zahradu, nebo znovu do květináče.

8 komentářů:

  1. Hani, hyacintů máme na zahradě mnoho, všechny byly původně v květináči a chvíli zdobily a provoněly byt. Máme je v široké paletě barev.
    Legenda je moc hezká. Budu si jí pamatovat.
    Jméno Hyacint, pokud se nemýlím, měl i král z pohádkového seriálu Arabela v podání Vlastimila Brodského.
    Měj hezké dny 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budeš se, Ali, divit, ale já jsem dlouho nevěděla, že se dají hyacinty pěstovat i na zahradě. Takže já ty svoje taky strčím do hlíny pod balkon a budu příští rok pozorovat...
      Přeji hezkou neděli. ☺

      Vymazat
  2. Hani, já mám zrovna odkvetlé hyacinty doma a čekám, že je po odvvětu vysadím do záhonku před domem. Jinak my jsme měli na základní škole učitele matematiky, fyziky a dílen a ten měl křestní jméno Hyacint. Přeji Ti krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jaruš, i ty moje hyacinty doma odkvetly a udělám to také tak. Když se učitel jmenuje Hyacint, to musí být pro žáky parádní. ☺ ☺
      Přeji i Tobě klidné a pohodové dny. 🍀

      Vymazat
  3. Hani, mám jich hodně jak na zahradě, terase tak i doma :o) Na manžela je jejich vůně moc, takže jak rozkvetou, musí z domu :o) A legendu znám, řecké báje mám moc ráda.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to musí být krásné... Je fakt, že ty doma pěstované jsou hodně voňavé a ono to pak vadí. Tak jako vůně konvalinek ve váze. A ty řecké báje mám stále a četla jsem je mockrát a možná po nich ještě sáhnu. ☺
      Přeji i k vám hezkou neděli. 🍀

      Vymazat
  4. Hanko, legendu jsem si přečetla se zájmem. S jménem Hyacint jsem se nesetkala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zájem i o legendy a přeji pohodovou neděli. 🍀

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 172. schůzka: Cesta Jana Husa na kazatelnu

 „Mistr Jan Hus, narozen v Husinci, městečku náleževším tehdáž dílem službou ke královskému hradu Husi, dílem přímo ke komoře královské, p...