Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 9. května 2024

To je také Ostrava: jarní procházka Bělským lesem

Téměř každé město má něco, čím se lidem zafixuje do paměti. To, co nějak vyčnívá, co je nápadné. Praha má svůj Hrad, Kutná Hora svoji "Barboru" nebo Rožnov má skanzen = Národní muzeum v přírodě. Lidé tam třeba ani na prohlídce nebyli a okamžitě se jim vybaví něco, co navozuje libé nebo nelibé pocity. A tak, aniž si to uvědomí, většinou si "zaškatulkují". Co ano a co ne. Co dříve uviděl návštěvník v Ostravě? Nešlo přehlédnout těžní věže ve městě, koksárenské komíny, které neustále "kouřily" a dostalo to přezdívku "ostravské Hradčany". Nad hlavou potrubí, a ne jedno, ještě dávněji i vozíky s uhlím. Byla to taková lanovka na dopravu uhlí. Samozřejmě, hlavně větrem, se ten uhelný prach dostal do ovzduší, někdy vám to skřípalo mezi zuby, a když vám kousek padl do oka, tak jste si ho prostě vyndali. K tomu neustálý ruch, protože to byly hlučné provozy, tady se "robilo", sem se nejezdilo odpočívat. Kdo se v tom narodil, třeba jako já, bral to jako běžnou součást města a to, že jste na bílém či žlutém oděvu měli brzy pár černých teček, bylo normální. Ale z Čech, z jižní Moravy nebo ze Slovenska i z Haliče sem přicházely tisíce lidí. Ne z lásky k městu, ale za prací. Takže majetný člověk sem nešel. Na získání vyššího výdělku, tím i povznesení životní úrovně a získání bytu jim Ostrava byla dobrá. To zase je třeba také otevřeně napsat. A ještě, je rozdíl mezi dolem a dolem, tady byly vždy jen hlubinné doly, protože je tu černé uhlí, které je hluboko a ne povrchové dobývání nebo nepříliš hluboké doly na hnědé uhlí. O dolech, tady každý říkal šachta, vím toho dost. 

Ostrava nejsou jen místa spojená s koksovnou Karolina, kterou podnikatel Salomon Rotschild (žil v letech 1774-1855 a je tu po něm ještě zámeček) postavil v centru města. Chápete, v centru města byla koksovna a protože se koks dělá z černého uhlí, hned vedle byl důl. Kde to měli, že? Ale to není všechno, podnikatelům se ostravské uhlí zamlouvalo, tak vedle byla i Schülerova huť (Schüler byl opavský bankéř). Myslíte, že jim šlo o životní prostředí? To je ve stručnosti podstata toho, proč Ostrava dostala přízvisko "černá". 

Dnes je na tom místě nákupní a zábavní centrum Forum Nová Karolina (Caroline byla Rotschildova manželka) a mnozí ani nevědí, po čem šlapou. Nedávno jsem měla článek, který představil málo známá místa. Bělský les je také místem, se kterým by vzdálený obyvatel republiky Ostravu nespojoval. Je to i městská čtvrť, kam chodím na oční kliniku. Před Vánoci tam večer zářila světelná zvířátka a tvořilo to krásnou vánoční atmosféru. Na jaře jsme se tam vypravili znovu, v době naší návštěvy ještě chybělo olistění, kdy zeleň dodá lepší vzhled "lesa", ale tohle je lesopark.


Bělský les prošel revitalizací a nazvali to "Cesta vody". Je jí tam dost, proto jsou tam dřevěné klikaté chodníky, je to tzv. Hadí chodník. Také tu připomínají starého dobrého Vincenta Priessnitze, jehož studené obklady jsou nejznámější. Jeho metody léčby si můžete přečíst na fotografii. Na vlastní oči jsem viděla, že lidé to berou vážně. Dokladem je paní na fotografii, zrovna tam byla a vlezla do studené vody, se smíchem tvrdila, že sem chodí pravidelně. Prochází se tam kolem zábradlí, jak je na fotu. Nevadilo jí, že ji lidé fotili, jen tvář jsem ji upravila. 

Došli jsme ke kapličce a křížové cestě. Líbí se mi, že tam člověk nejen prochází, ale jak vidíte na panelu Voda - základ života, je to tam i poučné. 👍




Všechny stromy nejsou zdravé a tak lesopark se musí čistit.


 Procházkou na vzduchu dostanete i na něco chuť, tak jsme si dali placky a halušky s bryndzou. 
 

Obr - hlídač mokřadu.



12 komentářů:

  1. Hani, děkuji za krásnou a poučnou procházku po další části Ostravy, kterou neznám. Už jsem ti v komentářích psala, že mně překvapuje, kolik je v Ostravě zeleně. 👍👍👍
    Měj hezké dny. 🍀🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář. Já myslím, že většinou byla, např. v televizi nebo dokumentech, Ostrava podávána jednostranně, jako kdyby tady kromě průmyslu nic nebylo. Vyznělo to spíš negativně a tak mnozí mají zkreslený pohled.
      Ali, měj pohodový víkend. 👍

      Vymazat
  2. Nepatřím k lidem,kteří něco kritizují,aniž by to viděli na vlastní oči.Už jsem také psala,že vnučce se Ostrava a okolí moc líbilo.Zrovna jako nám teplicko.V Ostravě je krásná zeleň a líbí se mi i křížová cesta.Je dobře,že nás seznamuješ s takovými místy.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, vážím si takových názorů a lidí, protože Teplicko bude asi podobné, ale tam jsem nebyla. Ráda seznamuji s místy v našem kraji, protože je málokdo zná.
      Jituš, přeji příjemně prožitý víkend. 👍

      Vymazat
  3. Hani, ráda jsem se prošla s vámi. Myslela jsem, že to ty jsi ta otužilkyně :o) A halušky... ach, ty neodmítnu opravdu nikdy.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsem se zasmála, ale napadlo mě to hned, že si to někteří budou myslet. ☺ Kdepak já a otužilkyně, ale podívám se na ně ráda. ☺Je fajn, že v Bělském lese je i možnost něco pojíst, je tam několik hospůdek.
      Přeji úspěšný páteček... 👍

      Vymazat
  4. Hanko, v Ostravě jsem nikdy nebyla, ale od dětství to pro mne bylo černé město, tak se to tenkrát tradovalo a pravda to zřejmě byla. V současnosti je to město plné zeleně, což dokazuješ nejen ty, ale i díky např. seriálům to vidím na vlastní oko. Jó, halušky ty já můžu 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, napsala jsi to tak, jak vím, že to lidé z daleka vnímali. Už výše jsem napsala, že Ostrava byla podávána jednostranně, samá práce, dolování, v televizi černí havíři a hutníci. Ona ta zeleň tady byla i v minulosti, ale kdo taková místa ukázal? Proto říkám, že ten pohled je zkreslený.
      A halušky? Třeba si je brzy uděláš, jsi šikovná kuchařka. 👍

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. O Bělském lese jsem nedávno četla reportáž. Je to hezké místo. Přeji ti krásný víkend.b

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bělský les je tady už dávno, ale po té revitalizaci ho zase probudili a poblíž jsou sídliště - Bělský les, Výškovice, Zábřeh, pro ty lidi z města je to možnost dostat se do přírody a mají to blízko. Myslím si, že je hojně navštěvován.
      Přeji i vám klidný a pohodový víkend. 👍

      Vymazat
    2. Hanko, pamatuji se na ty vozíky s uhlím nad hlavou moc dobře. Abych pravdu řekla,moc se mě tu z počátku nelíbilo, život mě zde připadal dost tvrdý. Ženy na stavbách se zedníky,pak také na Nové huti,na šachtách. Ono Znojmo a okolí bylo hodně jiné,zvyklá jsem si já, změnilo se i okolí a hlavně jsem se dostávala pomocí svého strýce jak do historie,tak do tehdejší současnosti.Poznavala jsem i okolí, lesy, přehrady a moje milované Beskydy. Hanko,zde u nás je opravdu krásně,nic bych neměnila.👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kalendárium z Moravskoslezska: Květen - ze starého kalendáře

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".